„The Power of Nature"

„The Power of Nature" (© Sergio Tapiro)

Ważne zmiany w konkursie World Press Photo 2017. Przeczytaj, zanim zgłosisz zdjęcia lub multimedia

Na zgłaszanie swoich fotografii lub prac multimedialnych do nowej edycji najbardziej znanego i prestiżowego konkursu fotografii prasowej World Press Photo, zostało już niewiele czasu. Organizatorzy dostosowali regulamin, wprowadzając między innymi kodeks etyki, jest też nowa kategoria dla projektów długoterminowych oraz nowy konkurs: The 2017 World Press Photo Digital Storytelling Contest.

Fotografowie z całego świata mogą zgłaszać swoje fotografie w siedmiu kategoriach


Zdjęcia są przyjmowane w kategoriach: Daily Life, General News, Nature, People, Sports, Spot News oraz Long-term Projects. Jak co roku, w pierwszych sześciu można zgłaszać pojedyncze zdjęcia, jak i projekty składające się z 2–10 zdjęć.

Nowością jest osobna kategoria projektów długoterminowych tworzonych przez pojedynczego fotografa lub grupę czy kolektyw. W tej kategorii przyjmowane są serie składające się z 24–30 fotografii, wykonywanych przynajmniej przez 3 lata. Spośród nich wymagane jest, aby przynajmniej 4 zdjęcia były wykonane w 2016 roku. To doskonała okazja do promocji najbardziej czaso- i pracochłonnych materiałów, które różni fotografowie potrafią realizować latami.

„Hope for a New Life"

Aby zadbać o jak najwyższą rzetelność i wiarygodność zgłaszanych zdjęć, jak i całego konkursu, w World Press Photo 2017 wprowadzono nowy kodeks etyki


Kodeks etyki ma wyeliminować próby manipulacji w świecie, w którym coraz więcej przekazów medialnych, jak i wizualnych, jest zakłamana. Uczestnicy muszą zapewnić organizatorów, że zgłaszane fotografie są dokładną i sprawiedliwą reprezentacją sceny, której autor był świadkiem, a jego dzieło nie wprowadza widzów w błąd.

Akceptując kodeks etyki, uczestnik oświadcza, że:

  1. Jest świadomy wpływu swojej obecności na fotografowaną scenę oraz powinien oprzeć się pokusie wprowadzania w błąd przez inscenizowanie sposobności do zdjęć;
  2. Nie zmieniał celowo zastanej sceny lub nie odtwarzał ponowne wydarzeń;
  3. Zachował integralność obrazu, zapewniając, że nie ma żadnych istotnych zmian w jego treści;
  4. Zadbał o dokładność podpisów pod fotografiami;
  5. Podczas edycji fotografii nie może wpływał na kontekst obrazu.
  6. Jest otwarty i przygotowany do przedstawienia całego procesu wykonania zdjęć.

Jak co roku, skład jury się zmienia, a w 60. edycji konkursu World Press Photo przewodniczącym jury będzie fotograf agencji Magnum Photos Stuart Franklin. Będzie mu towarzyszyć 18 innych członków jury. Jeśli to doświadczone grono uzna, że fotografia budzi wątpliwości, to może poprosić jej autora o weryfikację w ciągu 36 godzin.

„China's Coal Addiction"

Nowością jest także konkurs dla nowoczesnych twórców mulitmedialnych


Digital Storytelling Contest wcześniej przez 6 edycji nosił nazwę the Multimedia Contest. Konkurs ten jest odpowiedzią na zmieniający się świat, który jest coraz bardziej nowoczesny, a formy przekazu medialnego przybierają coraz to nowe i interesujące formy. Aparaty mają coraz większe możliwości w zakresie produkcji wideo, szybkiego przesyłania danych czy bezprzewodowej obsługi i stają się standardem wśród młodych, aktywnych użytkowników.

Zdajemy sobie sprawę, że twórcy coraz częściej eksperymentują z nowymi formami fotograficznej komunikacji. Chcemy wspierać i nagradzać te przedsięwzięcia. Założeniem jest wyróżnianie tych twórców, którzy używają fotografii do opowiedzenia prawdziwej historii, przy jednoczesnym korzystaniu z kreatywnych rozwiązań dotyczących konstruowania, przetwarzania i prezentacji materiału. Może być to praca łącząca kilka ujęć – od prostej podwójnej ekspozycji, po kadry będące sumą setek pojedynczych klatek, tak jak w przypadku oryginalnych zdjęć ptaków w locie autorstwa Xavi Bou, czy znanego zdjęcia sekwoi Nicka Nicholsa. Znamy też przykłady prac, takich jak cykl “Afronauts” Christiny de Middel, w przypadku których sceny są aranżowane, ale opowiadają prawdziwą historię. Trzeba jednak kategorycznie zaznaczyć, że nowy konkurs nie będzie nagradzał projektów ukazujących nieprawdziwe historie, lub mających na celu manipulację widza. Chcemy by stał się on fotograficznym odpowiednikiem tzw. kreatywnej literatury faktu, gdzie wykorzystuje się techniki beletrystyczne w celu opisania prawdziwych zdarzeń.

Lars Boering — dyrektor wykonawczy World Press Photo
„Ivory Wars 02"

Konkurs jest otwarty na twórców multimedialnych obrazów, artystów wizualnych, miłośników kinematografii, montażu filmowego i animacji, którzy opowiadają nimi historie o świecie. Do wyboru są 4 kategorie; Immersive Storytelling, Innovative Storytelling, Long Form oraz Short Form. Potrzeba na tego typu konkurs jest ogromna.

Regulamin Digital Storytelling Contest pozostaje bez zmian. Nadal jest on przeznaczony wyłącznie dla profesjonalnych dziennikarzy, mogących poświadczyć prace w zawodzie i obejmuje wyłącznie materiały, które zostały już wcześniej opublikowane, w tym wypadku w sieci (dołączenie adresu URL jest jednym z wymogów zgłoszenia). Całość musi być opatrzona opisami w języku angielskim i przetłumaczona. Samego zgłoszenia dokonujemy z kolei za pośrednictwem internetowego formularza.

Czas na rejestrację jest do 6 stycznia 2017 roku. Jest o co walczyć.


Ostateczny termin nadsyłania prac to 11 stycznia. Szczęśliwych zwycięzców poznamy 13 lutego i zostaną oni nagrodzeni podczas ceremonii wręczenia nagród w dniach 20–22 kwietnia 2017 r. Mamy nadzieję, że także w tej edycji konkursu World Press Photo swoje prace zgłosi wielu fotografów z Polski. A jest o co walczyć. Fotograf, który zdobędzie nagrodę główną, nie tylko otrzyma prestiżowy tytuł World Press Photo of the Year 2017, ale także 10 tysięcy euro i sprzęt fotograficzny marki Canon.

„An Earthquake's Aftermath, Nepal"

Canon dumnie wspiera WPP od 1992 r.

Jak co roku, partnerem konkursu World Press Photo jest firma Canon, dla której to coś więcej niż tylko zwykły sponsoring czy reklama. To stały związek o charakterze misji i wspierania rzetelnego przekazu dziennikarskiego oraz fotograficznego. Nic dziwnego — obie marki są najbardziej rozpoznawalne w swoich kategoriach, a co roku największa liczba nagrodzonych zdjęć jest wykonywana właśnie aparatami Canona.

Widzimy w tym głęboki sens, a nawet misję. Dostrzegamy konieczność wspierania przepływu informacji, relacjonowania wydarzeń z całego świata w wydaniu dziennikarskim i pielęgnowania wolności słowa, a fotoreportaż jest tego wyrazem, niezależnie od swojej formy. World Press Photo dysponuje wspaniałą spuścizną i jest archiwum największych ikon fotografii reportażowej. Mamy nadzieję, że nowy konkurs wzbogaci je o kolejne fenomenalne materiały.

Joanna Stankiewicz, Corporate Communication & Marketing Services Manager w Canon Polska

Konkurs World Press Photo jest organizowany od 1955 roku. To najbardziej prestiżowy i popularny konkurs fotografii na świecie. Jurorzy WPP od lat wybierają niezwykłe, poruszające i wstrząsające fotografie, które mówią prawdę o naszym świecie. Canon towarzyszy konkursowi od 1992 roku i w ten sposób aktywnie wspiera ważną misję, jaką niesie za sobą ten konkurs. I oby wspierał go jak najdłużej.

Partnerem tekstu jest firma Canon.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Wydarzenia:

To wspaniałe zdjęcie wygrało w konkursie „Zima w obiektywie". Są też nagrody dla finalistów Warsztaty Fotograficzne w Studio Huśtawka [styczeń 2017] Postproducenci brytyjskiej rodziny królewskiej szkolą w poznańskiej agencji GPD Ruszyły zapisy do "Strefy Sztuki" na Targach Film Video Foto 2017 w Łodzi Bezpłatne warsztaty portretowe prowadzone przez Tomka Sikorę Leica 6x7 Gallery Warszawa prezentuje wystawę Piotra Zbierskiego "Push the Sky Away" Metafora i niedopowiedzenia w projekcie Almost Seriously Mai Piotrowskiej i Mariusza Urbańskiego Zakończyła się 7. edycja warsztatów PROFI POST PHOTO, organizowanych przez House of Retouching Profesjonalne kursy fotografii w zasięgu ręki - fotograficzne piątki z Olympus „Zima w obiektywie". Zgłoś swoje zdjęcia i wygraj NAS do backupu zdjęć Warsztaty Fotograficzne w Studio Huśtawka [grudzień 2016] Wystawa SINGLE SHOT - 30 kadrów najlepszych polskich fotografów w nowej galerii Instytutu Fotografii Fort Gerhard Steidl w rozmowie o Robercie Franku - spotkanie z wydawcą kolekcji "Film Works" TALENT ROKU galerii PIX.HOUSE - Daily Vlog #5 Wyłoniono zwycięzców III edycji Polskiego Konkursu Fotografii Sportowej Konkurs Nikon-Walkley Awards 2016, czyli australijski odpowiednik Pulitzera Rusza czwarta edycja projektu "Odkrytki. Kochanym ciotkom" Warsztaty Fotograficzne w Studio Huśtawka [listopad 2016] Warsztaty fotografii surrealistycznej i konceptualnej z Larą Zankoul Zapraszamy na plener fotograficzny Lwów Sentymentalny Premiera projektu "I am a Woman and I Feast on Memory" Ilony Szwarc w 6x7 Leica Gallery Zapraszamy na słoweńskie warsztaty fotografi krajobrazowej Piotr Nadolski opowie Wam o fotografii aktu już niedługo Dni Otwarte z nowymi obiektywami Samyang AF

Popularne w tym tygodniu:

Rozmowy na żywo: Jak widzimy konkurs World Press Photo 2017?