Niezwykła historia, która sprawiła, że reporterzy Associated Press przestali korzystać z czarno-białych filmów

W świetle ostatnich wydarzeń w Turcji, fotograf Gary Gardiner przytoczył ciekawą historię z końca lat 80. XX wieku, która sprawiła, że agencja AP wycofała się z wykorzystywania czarno-białych filmów na rzecz kolorowych.

Emocje trochę już opadły po wydarzeniach sprzed troszkę ponad tygodnia, które rozegrały się w Turcji. Zdjęcie wykonane po zamachu rosyjskiego ambasadora obiegło cały świat i w przeciągu jednego dnia stało się pretendentem do wszelkich nagród. Nie mam zamiaru dalej rozwodzić się nad świetnością kadru Burhana Ozbilicia, zdjęcie jest niesamowite i koniec.

Fotograf Garry Gardiner widząc zdjęcie Ozbilicia, momentalnie pomyślał o koledze po fachu. Paul Vathis był fotografem AP w latach 80. XX wieku. 22 stycznia 1987 roku został wysłany na rutynowy reportaż z konferencji prasowej. Spotkanie z reporterami odbywało się ze względu na przemówienie skazanego za łapówkarstwo, ówczesnego skarbnika stanu Pensylwania, R. Budda Dwyera. Podczas przemawiania do zgromadzonych dziennikarzy Budd nagle wyciągnął rewolwer, 357 Magnum, włożył lufę do ust i pociągnął za spust. Do samego końca twierdził, że jest niewinny, co zostało ostatecznie udowodnione w 2010 r. za sprawą wywiadów do filmu "Człowiek prawy: Życie R. Budd Dwyera". Vathis sfotografował całe wydarzenie, a jego zdjęcie zdobyło prestiżową nagrodę w konkursie World Press Photo w 1988 roku.

Ponieważ był koniec lat 80. XX wieku, nie wykorzystywano jeszcze w pełni kolorowych filmów podczas wszystkich wydarzeń. Jak mówi dalej Garry Gardiner - "To był ostatni dzień, kiedy fotografowie AP mogli wybrać między używaniem negatywów kolorowych, a czarno-białych." Paul Vathis wybrał tamtego dnia film czarno-biały zgodnie z zaleceniami. "Kolor na okładki. Czarno-białe na wewnętrzne strony" - mówi Garry. Od 23 stycznia 1987 r. fotografowano wszystkie wydarzenia, bez względu na rodzaj, używając wyłącznie kolorowych filmów.

Zobacz również: Dlaczego zdjęcia i filmy z miejsc konfliktu nie robią już na nas wrażenia? Mówi Wojciech Grzędziński

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Arne Svenson podglądał z aparatem sąsiadów z bloku naprzeciwko. Uchwycił zaskakujące chwile Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Oto co się dzieje, kiedy świetny fotograf krajobrazu zabiera się za zdjęcia ślubne Powstanie, jego ludzie i Warszawa - o tym opowiada projekt "Teraz '44" Fotografia mody i ochrona środowiska, czyli afrykańskie portrety modelek ubranych w śmieci Królewski retusz z Krakowa Tak wyglądają nowoczesne zdjęcia rodzinne! Ojciec wkleja zdjęcie swojego syna w bajkowe scenerie Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Daniel Kordan i jego bajeczna gwiezdna tęcza, którą sfotografował na odludnych terenach Boliwii Fotograf spędził 3 tygodnie z kłusownikami... mamutów Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonstruuje utopijną wizję niewielkich miast? Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Marina Amaral ożywia stare fotografie. Na jej pracach czarno-biały świat wygląda, jak z bajki Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Od pupili do dzikich zwierząt. Iza Łysoń fotografuje piękną lisicę, a jej zdjęcia podbijają internet Zdjęcie, które przejdzie do historii Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Nowozelandzka mroźna zima zaowocowała spektakularnymi zdjęciami nocnego nieba

Popularne w tym tygodniu:

Miesięczna podróż statkiem towarowym z przymocowanym aparatem. Zobacz 80 000 zdjęć w 10 minut Jak wyglądała powojenna Warszawa w zachodniej prasie? Unikalne, nieznane zdjęcia stolicy Fake photos atakują, czyli jak media podchwyciły temat podniebnych selfie Zdjęcia finalistów Wildlife Photographer of the Year 2017 to mistrzostwo fotografii przyrody Szymon Barylski przez miesiąc fotografował obóz dla uchodźców między Grecją, a Macedonią Najnowsze okładki TIME zostały wykonane iPhonem. Czy to naprawdę ma dziś znaczenie? Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Zobacz najlepsze zdjęcia nocnego nieba w konkursie Insight Astronomy Photographer of the Year 2017 Fotografka odtworzyła obrazy Gustawa Klimta na wspaniałych zdjęciach Retusz, zbawienna brzydota i przeklęte piękno Sergey Melnitchenko: "W powietrzu krąży więcej feromonów niż tlenu. Nie ma tam żadnej sztuczności" LensCulture Street Photography Awards 2017 - wspaniała różnorodność fotografii ulicznej