Cała prawda o codziennej pracy górników w Polsce w obiektywie Pawła Jędrusika

Paweł Jędrusik, zwycięzca nagrody Poland National Award w konkursie SWPA 2015, stworzył niesamowity materiał, dotyczący codziennego życia górników. Fotoreportaż pokazuje trudy, z jakimi ludzie muszą się zmagać, pracując wiele metrów pod ziemią. Mieliśmy okazję zamienić kilka słów z autorem materiału.

Marcin Watemborski: Jak to było z Tobą i fotografią? Kiedy zacząłeś?

Fotografią zacząłem się interesować 11 lat temu. Wówczas kupiłem pierwszy aparat, kompakt Sony, który początkowo miał służyć do fotografowania wydarzeń rodzinnych i wycieczek. Jednak dosyć szybko zacząłem chodzić z nim na spacery i fotografować to, co chyba każdy fotografuje na początku swojej przygody ze zdjęciami, czyli zachody słońca, krajobrazy. Później był bakcyl na fotografię sportową, a następnie typową fotografię reportażową i dokumentalną.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Marcin Watemborski: Jak to było z Tobą i fotografią? Kiedy zacząłeś?

Fotografią zacząłem się interesować 11 lat temu. Wówczas kupiłem pierwszy aparat, kompakt Sony, który początkowo miał służyć do fotografowania wydarzeń rodzinnych i wycieczek. Jednak dosyć szybko zacząłem chodzić z nim na spacery i fotografować to, co chyba każdy fotografuje na początku swojej przygody ze zdjęciami, czyli zachody słońca, krajobrazy. Później był bakcyl na fotografię sportową, a następnie typową fotografię reportażową i dokumentalną.

Dlaczego w ogóle zająłeś się fotografią?

Fotografia sprawia mi po prostu przyjemność. Od kilku lat skupiam się na tym, co dzieje się w moim mieście, czyli Jaworznie. To tutaj pracuję i rejestruję codzienne wydarzenia. Fotografowanie to dla mnie sposób na wyłączenie się. Gdy robię zdjęcia, to skupiam się tylko na tym, nie myślę o niczym innym. Oprócz samego fotografowania lubię poznawać ludzi, ich historie. Cieszę się też, gdy za pomocą moich zdjęć ludzie mają możliwość poznać osoby, które robią coś wyjątkowego.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Dlaczego w ogóle zająłeś się fotografią?

Fotografia sprawia mi po prostu przyjemność. Od kilku lat skupiam się na tym, co dzieje się w moim mieście, czyli Jaworznie. To tutaj pracuję i rejestruję codzienne wydarzenia. Fotografowanie to dla mnie sposób na wyłączenie się. Gdy robię zdjęcia, to skupiam się tylko na tym, nie myślę o niczym innym. Oprócz samego fotografowania lubię poznawać ludzi, ich historie. Cieszę się też, gdy za pomocą moich zdjęć ludzie mają możliwość poznać osoby, które robią coś wyjątkowego.

Długo siedzisz w reportażu?

Reporterką interesuję od około 8 lat. Pierwsze moje reportaże przedstawiały codzienne życie w hospicjum i kąpiele morsów w Jaworznie. Moje zdjęcia były publikowane w największych polskich tytułach, jak choćby w „Fakcie”, „Super Expressie”, „Przeglądzie Sportowym” czy „Sporcie”. W 2009 roku zacząłem pracować dla gazety „Co tydzień” w Jaworznie, gdzie jestem do dziś.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Długo siedzisz w reportażu?

Reporterką interesuję od około 8 lat. Pierwsze moje reportaże przedstawiały codzienne życie w hospicjum i kąpiele morsów w Jaworznie. Moje zdjęcia były publikowane w największych polskich tytułach, jak choćby w „Fakcie”, „Super Expressie”, „Przeglądzie Sportowym” czy „Sporcie”. W 2009 roku zacząłem pracować dla gazety „Co tydzień” w Jaworznie, gdzie jestem do dziś.

Dlaczego dokumentalistyka i reportaż?

Dla mnie człowiek na zdjęciu jest najważniejszy. Lubię, gdy na fotografii coś się dzieje, gdy pokazuje ona ważne wydarzenie w życiu lokalnej społeczności albo to mniej ważne, przyziemne, na które często nie zwracamy takiej uwagi, ale to wydarzenie towarzyszy nam zawsze. To niby zwykłe, ale niezwykłe wydarzenia. Staram się je pokazać w nieco inny sposób.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Dlaczego dokumentalistyka i reportaż?

Dla mnie człowiek na zdjęciu jest najważniejszy. Lubię, gdy na fotografii coś się dzieje, gdy pokazuje ona ważne wydarzenie w życiu lokalnej społeczności albo to mniej ważne, przyziemne, na które często nie zwracamy takiej uwagi, ale to wydarzenie towarzyszy nam zawsze. To niby zwykłe, ale niezwykłe wydarzenia. Staram się je pokazać w nieco inny sposób.

Gdzie szukasz inspiracji do swoich działań?

Inspiracje czerpię od wielu osób. To głównie rodzimi fotografowie nagradzani w największych konkursach prasowych. Przeglądam także konkursy World Press Photo, Grand Press Photo, BZWBK Press Foto, na bieżąco śledzę Śląską Fotografię Prasową. Lubię także oglądać zdjęcia fotografów Magnum i VII Photo.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Gdzie szukasz inspiracji do swoich działań?

Inspiracje czerpię od wielu osób. To głównie rodzimi fotografowie nagradzani w największych konkursach prasowych. Przeglądam także konkursy World Press Photo, Grand Press Photo, BZWBK Press Foto, na bieżąco śledzę Śląską Fotografię Prasową. Lubię także oglądać zdjęcia fotografów Magnum i VII Photo.

Twój materiał o górnikach jest niesamowity. Wiem, że realizujesz go już długi czas. Jak właściwie zapatrujesz się na ten temat?

Górnicy to cykl, który trwa od dobrych kilku lat. Miałem okazję być około 7-8 razy na dole w kopalniach w województwie śląskim. To tam powstawał materiał. Osoby, które miały okazję zobaczyć na własne oczy pracę górników choćby na ścianie, wiedzą, jak trudne są tam warunki. Tymi zdjęciami chciałem choć trochę oddać atmosferę, jaka tam panuje. To też pewien sposób hołdu dla ich pracy.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Twój materiał o górnikach jest niesamowity. Wiem, że realizujesz go już długi czas. Jak właściwie zapatrujesz się na ten temat?

Górnicy to cykl, który trwa od dobrych kilku lat. Miałem okazję być około 7-8 razy na dole w kopalniach w województwie śląskim. To tam powstawał materiał. Osoby, które miały okazję zobaczyć na własne oczy pracę górników choćby na ścianie, wiedzą, jak trudne są tam warunki. Tymi zdjęciami chciałem choć trochę oddać atmosferę, jaka tam panuje. To też pewien sposób hołdu dla ich pracy.

Zobacz również: Wiosenne portrety. Jak zrobić dobre zdjęcia w plenerze?

Z jakiego sprzętu korzystasz w swojej pracy?
Na co dzień używam Nikona D600 z obiektywem Nikkor 24-70 mm f/2.8. Do dyspozycji w pracy mam także Nikona D700 z obiektywami Nikkora 17-35 mm f/2.8 i 70-200 mm f/2.8 VR II oraz lampę błyskową SB-900, z której jednak rzadko korzystam, bo preferuję światło zastane. Wcześniej pracowałem także Canonami, w tym 1D Mark IIN, 1D Mark III oraz 7D.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Z jakiego sprzętu korzystasz w swojej pracy?
Na co dzień używam Nikona D600 z obiektywem Nikkor 24-70 mm f/2.8. Do dyspozycji w pracy mam także Nikona D700 z obiektywami Nikkora 17-35 mm f/2.8 i 70-200 mm f/2.8 VR II oraz lampę błyskową SB-900, z której jednak rzadko korzystam, bo preferuję światło zastane. Wcześniej pracowałem także Canonami, w tym 1D Mark IIN, 1D Mark III oraz 7D.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora
© Paweł Jędrusik / Facebook

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora

© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Fotograf spędził 3 tygodnie z kłusownikami... mamutów Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Artysta łączy obiekty codziennego użytku w zabawnych kolażach Arne Svenson podglądał z aparatem sąsiadów z bloku naprzeciwko. Uchwycił zaskakujące chwile Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonstruuje utopijną wizję niewielkich miast? Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Marina Amaral ożywia stare fotografie. Na jej pracach czarno-biały świat wygląda, jak z bajki Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Ukryte w puszce, czyli czy rodzaj aparatu ma w dzisiejszych czasach znaczenie? Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Od pupili do dzikich zwierząt. Iza Łysoń fotografuje piękną lisicę, a jej zdjęcia podbijają internet Zdjęcie, które przejdzie do historii Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Nowozelandzka mroźna zima zaowocowała spektakularnymi zdjęciami nocnego nieba Intymne podejście do portretowania kobiet w twórczości Stanisława Surmana Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach Aktorzy pokazują dwie twarze na intymnych portretach Andrew Walkera Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C Artur Rogalski – fotograf, którego nie zatrzyma nic w podróży do świata kreatywności Mankichi Shinshi pokazuje motyw samotności w przestrzeni miejskiej

Popularne w tym tygodniu:

Sonda Cassini jest w kosmosie już od 20 lat. Oto najlepsze zdjęcia Saturna, które zarejestrowała ”Słabe żarty i mocne zdjęcia” to specjalność Elżbiety Adamskiej vel "Nieśmigielskiej" Portretowanie z mocą natury. Fotografka wykonała zdjęcia obiektywem z... wody "Hello, Is This Planet Earth" - zachwycające zdjęcia z orbity Ziemi Kolorowa fotografia ma już 110 lat. Zobaczcie, jak wyglądały pierwsze autochromy Fotograf spędził 3 tygodnie z kłusownikami... mamutów Malarskie prace Pawła Klareckiego przeniosą was w nowy wymiar fotografii krajobrazowej Oto najbardziej urocze zdjęcia psów w konkursie The Kennel Club Dog Photographer of the Year Łukasz Bożycki jedynym Polakiem nagrodzonym na prestiżowym konkursie fotografii przyrodniczej ASFERICO 2017 Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Jan Kempenaers sfotografował opuszczone obiekty w dawnej Jugosławii. Wyglądają jak statki obcej cywilizacji Czy rozwój technologii fotograficznej osiągnął już swój szczyt? Czy wymyślimy coś nowego?