Cała prawda o codziennej pracy górników w Polsce w obiektywie Pawła Jędrusika

Paweł Jędrusik, zwycięzca nagrody Poland National Award w konkursie SWPA 2015, stworzył niesamowity materiał, dotyczący codziennego życia górników. Fotoreportaż pokazuje trudy, z jakimi ludzie muszą się zmagać, pracując wiele metrów pod ziemią. Mieliśmy okazję zamienić kilka słów z autorem materiału.

Marcin Watemborski: Jak to było z Tobą i fotografią? Kiedy zacząłeś?

Fotografią zacząłem się interesować 11 lat temu. Wówczas kupiłem pierwszy aparat, kompakt Sony, który początkowo miał służyć do fotografowania wydarzeń rodzinnych i wycieczek. Jednak dosyć szybko zacząłem chodzić z nim na spacery i fotografować to, co chyba każdy fotografuje na początku swojej przygody ze zdjęciami, czyli zachody słońca, krajobrazy. Później był bakcyl na fotografię sportową, a następnie typową fotografię reportażową i dokumentalną.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Marcin Watemborski: Jak to było z Tobą i fotografią? Kiedy zacząłeś?

Fotografią zacząłem się interesować 11 lat temu. Wówczas kupiłem pierwszy aparat, kompakt Sony, który początkowo miał służyć do fotografowania wydarzeń rodzinnych i wycieczek. Jednak dosyć szybko zacząłem chodzić z nim na spacery i fotografować to, co chyba każdy fotografuje na początku swojej przygody ze zdjęciami, czyli zachody słońca, krajobrazy. Później był bakcyl na fotografię sportową, a następnie typową fotografię reportażową i dokumentalną.

Dlaczego w ogóle zająłeś się fotografią?

Fotografia sprawia mi po prostu przyjemność. Od kilku lat skupiam się na tym, co dzieje się w moim mieście, czyli Jaworznie. To tutaj pracuję i rejestruję codzienne wydarzenia. Fotografowanie to dla mnie sposób na wyłączenie się. Gdy robię zdjęcia, to skupiam się tylko na tym, nie myślę o niczym innym. Oprócz samego fotografowania lubię poznawać ludzi, ich historie. Cieszę się też, gdy za pomocą moich zdjęć ludzie mają możliwość poznać osoby, które robią coś wyjątkowego.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Dlaczego w ogóle zająłeś się fotografią?

Fotografia sprawia mi po prostu przyjemność. Od kilku lat skupiam się na tym, co dzieje się w moim mieście, czyli Jaworznie. To tutaj pracuję i rejestruję codzienne wydarzenia. Fotografowanie to dla mnie sposób na wyłączenie się. Gdy robię zdjęcia, to skupiam się tylko na tym, nie myślę o niczym innym. Oprócz samego fotografowania lubię poznawać ludzi, ich historie. Cieszę się też, gdy za pomocą moich zdjęć ludzie mają możliwość poznać osoby, które robią coś wyjątkowego.

Długo siedzisz w reportażu?

Reporterką interesuję od około 8 lat. Pierwsze moje reportaże przedstawiały codzienne życie w hospicjum i kąpiele morsów w Jaworznie. Moje zdjęcia były publikowane w największych polskich tytułach, jak choćby w „Fakcie”, „Super Expressie”, „Przeglądzie Sportowym” czy „Sporcie”. W 2009 roku zacząłem pracować dla gazety „Co tydzień” w Jaworznie, gdzie jestem do dziś.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Długo siedzisz w reportażu?

Reporterką interesuję od około 8 lat. Pierwsze moje reportaże przedstawiały codzienne życie w hospicjum i kąpiele morsów w Jaworznie. Moje zdjęcia były publikowane w największych polskich tytułach, jak choćby w „Fakcie”, „Super Expressie”, „Przeglądzie Sportowym” czy „Sporcie”. W 2009 roku zacząłem pracować dla gazety „Co tydzień” w Jaworznie, gdzie jestem do dziś.

Dlaczego dokumentalistyka i reportaż?

Dla mnie człowiek na zdjęciu jest najważniejszy. Lubię, gdy na fotografii coś się dzieje, gdy pokazuje ona ważne wydarzenie w życiu lokalnej społeczności albo to mniej ważne, przyziemne, na które często nie zwracamy takiej uwagi, ale to wydarzenie towarzyszy nam zawsze. To niby zwykłe, ale niezwykłe wydarzenia. Staram się je pokazać w nieco inny sposób.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Dlaczego dokumentalistyka i reportaż?

Dla mnie człowiek na zdjęciu jest najważniejszy. Lubię, gdy na fotografii coś się dzieje, gdy pokazuje ona ważne wydarzenie w życiu lokalnej społeczności albo to mniej ważne, przyziemne, na które często nie zwracamy takiej uwagi, ale to wydarzenie towarzyszy nam zawsze. To niby zwykłe, ale niezwykłe wydarzenia. Staram się je pokazać w nieco inny sposób.

Gdzie szukasz inspiracji do swoich działań?

Inspiracje czerpię od wielu osób. To głównie rodzimi fotografowie nagradzani w największych konkursach prasowych. Przeglądam także konkursy World Press Photo, Grand Press Photo, BZWBK Press Foto, na bieżąco śledzę Śląską Fotografię Prasową. Lubię także oglądać zdjęcia fotografów Magnum i VII Photo.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Gdzie szukasz inspiracji do swoich działań?

Inspiracje czerpię od wielu osób. To głównie rodzimi fotografowie nagradzani w największych konkursach prasowych. Przeglądam także konkursy World Press Photo, Grand Press Photo, BZWBK Press Foto, na bieżąco śledzę Śląską Fotografię Prasową. Lubię także oglądać zdjęcia fotografów Magnum i VII Photo.

Twój materiał o górnikach jest niesamowity. Wiem, że realizujesz go już długi czas. Jak właściwie zapatrujesz się na ten temat?

Górnicy to cykl, który trwa od dobrych kilku lat. Miałem okazję być około 7-8 razy na dole w kopalniach w województwie śląskim. To tam powstawał materiał. Osoby, które miały okazję zobaczyć na własne oczy pracę górników choćby na ścianie, wiedzą, jak trudne są tam warunki. Tymi zdjęciami chciałem choć trochę oddać atmosferę, jaka tam panuje. To też pewien sposób hołdu dla ich pracy.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Twój materiał o górnikach jest niesamowity. Wiem, że realizujesz go już długi czas. Jak właściwie zapatrujesz się na ten temat?

Górnicy to cykl, który trwa od dobrych kilku lat. Miałem okazję być około 7-8 razy na dole w kopalniach w województwie śląskim. To tam powstawał materiał. Osoby, które miały okazję zobaczyć na własne oczy pracę górników choćby na ścianie, wiedzą, jak trudne są tam warunki. Tymi zdjęciami chciałem choć trochę oddać atmosferę, jaka tam panuje. To też pewien sposób hołdu dla ich pracy.

Zobacz również: Cytaty fotografów, które warto znać

Z jakiego sprzętu korzystasz w swojej pracy?
Na co dzień używam Nikona D600 z obiektywem Nikkor 24-70 mm f/2.8. Do dyspozycji w pracy mam także Nikona D700 z obiektywami Nikkora 17-35 mm f/2.8 i 70-200 mm f/2.8 VR II oraz lampę błyskową SB-900, z której jednak rzadko korzystam, bo preferuję światło zastane. Wcześniej pracowałem także Canonami, w tym 1D Mark IIN, 1D Mark III oraz 7D.
© Paweł Jędrusik / Facebook

Z jakiego sprzętu korzystasz w swojej pracy?
Na co dzień używam Nikona D600 z obiektywem Nikkor 24-70 mm f/2.8. Do dyspozycji w pracy mam także Nikona D700 z obiektywami Nikkora 17-35 mm f/2.8 i 70-200 mm f/2.8 VR II oraz lampę błyskową SB-900, z której jednak rzadko korzystam, bo preferuję światło zastane. Wcześniej pracowałem także Canonami, w tym 1D Mark IIN, 1D Mark III oraz 7D.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora
© Paweł Jędrusik / Facebook

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora

© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
© Paweł Jędrusik / Facebook
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Fotograf spędził 3 tygodnie z kłusownikami... mamutów Aktorzy pokazują dwie twarze na intymnych portretach Andrew Walkera Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C Artur Rogalski – fotograf, którego nie zatrzyma nic w podróży do świata kreatywności Mankichi Shinshi pokazuje motyw samotności w przestrzeni miejskiej Minimalistyczne krajobrazy Magdy Chudzik na zimne dni Jon Sparkman komponuje swoje dramatyczne obrazy zgodnie ze złotym podziałem Karolina Orzechowska: „Dobry obraz i dobre perfumy to najpiękniejszy duet” Artysta łączy obiekty codziennego użytku w zabawnych kolażach Emocjonalne portrety psów autorstwa naszej czytelniczki - Cyntii Zygmuntowicz Czy uwierzycie, że te niesamowite zdjęcia w stylu renesansowych mistrzów, powstały zupełnym przypadkiem? Intymne podejście do portretowania kobiet w twórczości Stanisława Surmana 50 najlepszych zdjęć ślubnych roku 2016 „Małe dzieci i ich wielkie psy” to projekt, który rozgrzeje Wasze serca Widmo świateł drogowych we mgle tworzy cudowne obrazy Spojrzenie na ulice i decydujący moment według Arka Rataja Tajemnicza komunistyczna kolejka na magicznych, mroźnych zdjęciach Koty, które pozują jak dziewczyny pin-up z dawnych amerykańskich plakatów Julia Taits ujęła piękno alabastrowej cery ludzi z albinizmem w baśniowym projekcie Nastrojowe sceny miejskie w twórczości Freda Guillauda Te zdjęcia mody z lat 60. dostarczą wam porządnej dawki inspiracji Ptasia fotobudka - ciekawy sposób na kreatywne zdjęcia przyrody Muzeum Eastmana udostępniło w sieci ponad 250 tysięcy zdjęć ze swojej niesamowitej kolekcji 20 historycznych zdjęć, których prawdopodobnie nie znaliście

Popularne w tym tygodniu:

Wzruszająca sesja noworodków, wykonana tuż przed odejściem jednego z nich Tafla lodu na Bajkale to kopalnia fotograficznych okazji dla śmiałków Sesja stroju kąpielowego i 61-letnia modelka? Powstały szczere, naturalne i piękne zdjęcia Dunaj zamarzł pierwszy raz od 5 lat. Na zdjęciach Tamasa Rizsavi wygląda zjawiskowo Tetyana Dyachenko nadaje nowe życie starym, zniszczonym fotografiom Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C Artur Rogalski – fotograf, którego nie zatrzyma nic w podróży do świata kreatywności Minimalistyczne krajobrazy Magdy Chudzik na zimne dni Urocze zdjęcia Natalii Żyłowskiej, które pomogły w leczeniu chorego psa Miłosz Rebeś znalazł miejsce w fotografii, gdzie minimalizm spotyka się z miłością do deskorolki Mroczne 48-godzinne ekspozycje zarejestrowane kartonowym aparatem otworkowym Najlepszy czarno-biały burzowy film poklatkowy 4K, jaki widzieliśmy