© Marcin Watemborski / Watemborski

Ludzie wyglądają silniej, gdy pokazujemy ich prawy policzek

W kulturze europejskiej czytamy teksty i obrazy z lewa na prawo. Ludzie, którzy są przedstawieni na zdjęciach, ukazując swój prawy policzek, są postrzegani jako silniejsi, bardziej dominujący i dynamiczni. Simone Schnall, z Cambridge Embodied Cognition and Emotion Laboratory, opracowała raport wyjaśniający to zjawisko.

Według badań Simone Schnall, ludzie spoglądający na prawą część zdjęcia (patrząc w lewo) są postrzegani jako bardziej postępowi, bardziej dynamiczni oraz myślący o przyszłości. Według autorki raportu jest to związane z konkretnym kręgiem kulturowym.

Simone wspomina, że jeśli osoba na zdjęciu ma być postrzegana w lepszy sposób, powinna ona patrzeć w lewo. W europejskiej kulturze czytamy od lewej do prawej strony. A zatem wzrok naszego bohatera, skierowany w odpowiednią stronę może sugerować patrzenie w przyszłość lub nostalgię, związaną z przeżywaniem doświadczeń z przeszłości.

Zabieg ten jest wykorzystywany często w filmach, aby nadać dynamiki. Bohater, który ma być postrzegany jako bardziej energiczny, wchodzi przeważnie z lewej strony kadru i zmierza ku prawej. Odwrotnie ma się rzecz, jeśli chodzi o sceny konfliktu i agresora – ten jest umiejscowiony z prawej i zmierza „pod prąd”.

Według badań, podobnie postrzegamy na przykład akcje w sporcie. Zdobycie bramki jest przez nas uważane za czystsze oraz bardziej dynamiczne w przypadku, gdy cała sytuacja rozgrywa się od lewej do prawej strony boiska. Szczerze mówiąc, nie myślałem o tym nigdy w ten sposób, ale faktycznie – ze względu na to, że jesteśmy przyzwyczajeni czytać i analizować wszystko od lewa do prawa – tak właśnie jest.

Historyczna analiza dzieł sztuki, przeprowadzona przez Schnall, prowadzi do interesującego spostrzeżenia. Bohaterowie, którzy byli bardziej dominujący na obrazach, są przeważnie przedstawieni tak, by patrzyli w prawo. Widoczne jest to zwłaszcza w dziełach, na których jednocześnie znajduje się mężczyzna i kobieta. Ta druga jest przeważnie po prawej stronie i jest zdominowana przez bohatera z lewej. Wraz z rewolucją seksualną i rozwojem kwestii równouprawnienia kobiet ten schemat zaczął zanikać.

Zobacz również: Dwa spojrzenia na fotografowanie ludzi, czyli studyjne portrety i zdjęcia na ulicy [wideoporadnik]

Autorka raportu zwraca uwagę na to, że taki sposób postrzegania wynika z kręgu kulturowego, w jakim się obracamy. Dokładnie odwrotna sytuacja występuje w kulturach, gdzie czytanie treści pisanych odbywa się z prawa na lewo. Ma to bezpośrednie przeniesienie na podświadomą analizę obrazu. Ale czy naprawdę trzeba się na tym koncentrować przy tworzeniu dobrego portretu?

Wydaje mi się, że silny portret jest wynikiem spełnienia kilku warunków, niekoniecznie kierunku, w którym parzy model. W fotografii najważniejszą kwestią jest światło – to ono buduje atmosferę i rysuje kształty – sprawia, że dwuwymiarowy obraz staje się wypukły. Dodatkowo warto mieć na uwadze umiejscowienie naszego bohatera w kadrze oraz otoczenie – tak, by nie zdominowało ono głównego motywu fotografii.

Zawsze podczas sesji zdjęciowej wykonuję kilka próbnych ujęć modela, z którym akurat współpracuję. Zwracam uwagę na lewy profil, prawy oraz na to, jak układają się kształty twarzy przy fotografowaniu en face. Zależnie od tego, które linie wydają mi się bardziej atrakcyjne wizualnie, dobieram resztę kadru. Istotne dla mnie jest spojrzenie oraz to, w jakiej pozycji najlepiej prezentuje się mimika modela – niekoniecznie to, w którą stronę ma skierowane oczy.

Nie zmienia to faktu, że faktycznie – na swoim przykładzie sprawdziłem, że na większości moich zdjęć modele patrzą w prawo i mają uwydatniony lewy policzek. Faktycznie te pozy nadają charakteru uległości, być może nawet zakłopotania i bycia słabszym. W prawo patrzą jedynie na zdjęciach z cyklu, który miał z założenia opowiadać o sile. Sam postrzegam je jako mocne. Na pewno podczas kolejnej sesji zastanowię się nad samym charakterem spojrzenia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Ukryte w puszce, czyli czy rodzaj aparatu ma w dzisiejszych czasach znaczenie? Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Deskorolka zamiast wideł, a telefon zamiast książki. Znane obrazy odtworzone w naszych czasach W jego żyłach płynie czysta benzyna – poznajcie twórczość Macieja Niechwiadowicza Legendy Ameryki są wciąż żywe na zdjęciach Etienne Clotis Loreal Prystaj ukryta za lustrem na pięknych portretach w otoczeniu natury Od pupili do dzikich zwierząt. Iza Łysoń fotografuje piękną lisicę, a jej zdjęcia podbijają internet Interesujace portrety w ultrafiolecie, które powstały przy wykorzystniu przerobionej lustrzanki i specjalnej lampy Rosyjska modelka i ryzykowanie życia na dachu świata. Czego się nie zrobi dla dobrego zdjęcia na Instagrama? Polacy są mistrzami w fotografii dziecięcej. Nasi rodacy zdominowali konkurs B&W Child 2016 Polacy wśród zwycięzców prestiżowego International Photographer of the Year 2016 Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Takiego świata nie znacie. Oto najpiękniejsze zdjęcia podwodne w konkursie Underwater Photographer of the Year 2017 Zwycięzcy Mobile Photography Awards 2016 udowadniają, że do zrobienia dobrej fotografii wystarczy smartfon Pierwsze kolorowe zdjęcia Stanów Zjedoczonych pochodzą z początku XX wieku Mr. Jose pokazuje, jak wyglądają „wymarzone amerykańskie wakacje” w swoim najnowszym projekcie World Press Photo 2017 – wrażenia po ogłoszeniu zwycięzców Aparat zrobiony z 32 tysięcy słomek do napojów? Tego jeszcze nie widzieliśmy! Zdjęcie, które przejdzie do historii Burhan Ozbilici autorem zdjęcia roku w World Press Photo 2017. Zobaczcie pozostałych nagrodzonych Metropolitan Museum of Art udostępnia za darmo 375 tysięcy zdjęć do dowolnego wykorzystania

Popularne w tym tygodniu:

Cała prawda o tym, jak powstają zdjęcia, które zachwycają Internet Stacje metra za czasów ZSRR wyglądały przepięknie. Oto zdjęcia, które pokazują je jako prawdziwe dzieła sztuki Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Co jest kluczem do dobrego portretu? Opowiada Szymon Szcześniak Jak wyglądaliby ludzie, gdyby mieli symetryczne twarze? Karolina Piórkowska łapie wyjątkowe chwile z życia dzieci w dokumentalnym stylu Prawie 100 zdjęć ze wschodu. Alexander Petrosyan opowiedział nam o fotografowaniu na ulicach Rosji Te zdjęcia poszły za grube miliony. Oto 10 najdroższych fotografii świata Natura, czarnobiel i długi czas naświetlania nadają dramaturgii zdjęciom George’a Digalakisa Najstarsza fotografia Paryża jest również pierwszym w historii zdjęciem, na którym widać ludzi Jesteś dobrym fotografem? Sprawdź, czy potrafisz poprawnie rozpoznać kolory w 4 testach Ewa Ćwikła: "Gdy fotografuję, otwieram się na świat i daję z siebie wszystko"