Marcin Rybak jest zawsze tam, gdzie kurz i spaliny – oto jak wyglądają rajdy WRC w jego obiektywie

Nasz czytelnik, Marcin Rybak, pokazał nam wspaniałą kolekcję zdjęć z rajdów samochodowych. W powietrzu aż czuć unoszące się spaliny. Wszystko to w oprawie pięknego światła i malowniczych terenów.

Marcin Rybak ma na swoim koncie ponad 160 rajdów WRC na przestrzeni 15 lat. W międzyczasie zdążył schudnąć, posiwieć, ale nie umie wciąż przyznać - „po co to wszystko”. Fotograf uważa, że zawody torowe, czyli wyścigi, w porównaniu do rajdów to nuda jak kolejny sezon „Mody na sukces”. Podczas rajdów non stop można zobaczyć nowe lokalizacje, inne kraje i kontynenty. Nawet wracając w to samo miejsce – zawsze znajdzie się coś interesującego.
© Marcin Rybak / Facebook

Marcin Rybak ma na swoim koncie ponad 160 rajdów WRC na przestrzeni 15 lat. W międzyczasie zdążył schudnąć, posiwieć, ale nie umie wciąż przyznać - „po co to wszystko”. Fotograf uważa, że zawody torowe, czyli wyścigi, w porównaniu do rajdów to nuda jak kolejny sezon „Mody na sukces”. Podczas rajdów non stop można zobaczyć nowe lokalizacje, inne kraje i kontynenty. Nawet wracając w to samo miejsce – zawsze znajdzie się coś interesującego.

W ramach swojej pasji Marcin przeżył kilka niezapomnianych przygód, lecz stara się zachować bezpieczeństwo. Nie ma sensu niepotrzebnie ryzykować. Dzięki górskiemu doświadczeniu, znajduje bezpieczne miejsca w pozornie niedostępnym terenie, a myślenie i znajomość przebiegu rajdu pomaga mu przewidywać zagrożenia. Siniaki i zadrapania to normalna sprawa, ale na szczęście obyło się bez niepotrzebnych kontuzji.
© Marcin Rybak / Facebook

W ramach swojej pasji Marcin przeżył kilka niezapomnianych przygód, lecz stara się zachować bezpieczeństwo. Nie ma sensu niepotrzebnie ryzykować. Dzięki górskiemu doświadczeniu, znajduje bezpieczne miejsca w pozornie niedostępnym terenie, a myślenie i znajomość przebiegu rajdu pomaga mu przewidywać zagrożenia. Siniaki i zadrapania to normalna sprawa, ale na szczęście obyło się bez niepotrzebnych kontuzji.

Zastanawiacie się, jak uzyskać akredytację? Wcale nie jest to taka prosta sprawa – trzeba sobie na nią odpowiednio zasłużyć. Procedury wyznaczone przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA były kiedyś bardzo restrykcyjne, a weryfikacja nie miała wielu słabych punktów. Fotograf musiał wykazać się publikacjami w znaczących tytułach i prezentować odpowiedni poziom.
© Marcin Rybak / Facebook

Zastanawiacie się, jak uzyskać akredytację? Wcale nie jest to taka prosta sprawa – trzeba sobie na nią odpowiednio zasłużyć. Procedury wyznaczone przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA były kiedyś bardzo restrykcyjne, a weryfikacja nie miała wielu słabych punktów. Fotograf musiał wykazać się publikacjami w znaczących tytułach i prezentować odpowiedni poziom.

Z czasem procedury stały się mniej oczywiste i wzdłuż trasy znajdowały się przypadkowe osoby. Jak mówi Marcin: „Czas zweryfikował zasadność przyznawania akredytacji, jednak do dziś pojawia się kilkanaście osób na każdym rajdzie, które nie grzeszą wysokim poziomem fotograficznym, ani profesjonalizmem”.
© Marcin Rybak / Facebook

Z czasem procedury stały się mniej oczywiste i wzdłuż trasy znajdowały się przypadkowe osoby. Jak mówi Marcin: „Czas zweryfikował zasadność przyznawania akredytacji, jednak do dziś pojawia się kilkanaście osób na każdym rajdzie, które nie grzeszą wysokim poziomem fotograficznym, ani profesjonalizmem”.

11 lat temu Rybak otrzymał, jako pierwszy Polak, permanentną akredytację FIA. Musiał przedstawić prawie 250 opublikowanych zdjęć oraz być akredytowanym i obecnym na 10 z 12 rajdów w sezonie. Obecnie standardy się nie zmieniły, jednak czasem jest łatwiej dostać pozwolenie na fotografowanie.
© Marcin Rybak / Facebook

11 lat temu Rybak otrzymał, jako pierwszy Polak, permanentną akredytację FIA. Musiał przedstawić prawie 250 opublikowanych zdjęć oraz być akredytowanym i obecnym na 10 z 12 rajdów w sezonie. Obecnie standardy się nie zmieniły, jednak czasem jest łatwiej dostać pozwolenie na fotografowanie.

Przygotowanie do sezonu zaczyna się wiele miesięcy wcześniej. Po opublikowaniu kalendarza w listopadzie, roku poprzedzającym sezon, zaczyna się praca nad ułożeniem odpowiedniego harmonogramu, zakup biletów, rezerwację noclegów. Jednak to najprostsze z tego, co czeka fotografa rajdów WRC. Największa udręką, według Marcina, są negocjacje z klientami. Nagroda, którą są zdjęcia, jest najlepszym, co może spotkać miłośnika szybkich samochodów i warkotu silników w tumanach kurzu i spalin.
© Marcin Rybak / Facebook

Przygotowanie do sezonu zaczyna się wiele miesięcy wcześniej. Po opublikowaniu kalendarza w listopadzie, roku poprzedzającym sezon, zaczyna się praca nad ułożeniem odpowiedniego harmonogramu, zakup biletów, rezerwację noclegów. Jednak to najprostsze z tego, co czeka fotografa rajdów WRC. Największa udręką, według Marcina, są negocjacje z klientami. Nagroda, którą są zdjęcia, jest najlepszym, co może spotkać miłośnika szybkich samochodów i warkotu silników w tumanach kurzu i spalin.

Zobacz również: Cytaty fotografów, które warto znać

Zdjęcia są dla Marcina Rybaka próbą przekazanie nie tylko tego, co widzi, ale tego, co czuje w trakcie komponowania kadru i wciskania spustu migawki. Oczywiście zdarzają się chwile, kiedy fotografowanie jest wyrobniczą pracą, lecz trzeba zachować zawsze odpowiednio wysoki poziom. Kiedy Marcin ma wolną rękę, podejmuje ryzyko i szuka odpowiedniej drogi do powstania kadru, który ma wcześniej w głowie. Aparat, obiektyw i lampy to tylko narzędzia, których opanowanie daje możliwość zbliżenia się do tego, co siedzi w umyśle fotografa.
© Marcin Rybak / Facebook

Zdjęcia są dla Marcina Rybaka próbą przekazanie nie tylko tego, co widzi, ale tego, co czuje w trakcie komponowania kadru i wciskania spustu migawki. Oczywiście zdarzają się chwile, kiedy fotografowanie jest wyrobniczą pracą, lecz trzeba zachować zawsze odpowiednio wysoki poziom. Kiedy Marcin ma wolną rękę, podejmuje ryzyko i szuka odpowiedniej drogi do powstania kadru, który ma wcześniej w głowie. Aparat, obiektyw i lampy to tylko narzędzia, których opanowanie daje możliwość zbliżenia się do tego, co siedzi w umyśle fotografa.

- To chyba forma obsesji – by czerpać przyjemność z pozbawionej szans na sukces próbie zapanowania nad prędkością, czasem, światłem i własnymi ograniczeniami... a ja ciągle chcę próbować – tak podsumowuje swoją pracę Marcin Rybak.
© Marcin Rybak / Facebook

- To chyba forma obsesji – by czerpać przyjemność z pozbawionej szans na sukces próbie zapanowania nad prędkością, czasem, światłem i własnymi ograniczeniami... a ja ciągle chcę próbować – tak podsumowuje swoją pracę Marcin Rybak.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Marcin Rybak / Facebook

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Marcin Rybak / Facebook
© Marcin Rybak / Facebook
© Marcin Rybak / Facebook
© Marcin Rybak / Facebook
© Marcin Rybak / Facebook
© Marcin Rybak / Facebook
© Marcin Rybak / Facebook
© Marcin Rybak / Facebook
© Marcin Rybak / Facebook
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Oto co się dzieje, kiedy świetny fotograf krajobrazu zabiera się za zdjęcia ślubne Powstanie, jego ludzie i Warszawa - o tym opowiada projekt "Teraz '44" Fotografia mody i ochrona środowiska, czyli afrykańskie portrety modelek ubranych w śmieci Królewski retusz z Krakowa Tak wyglądają nowoczesne zdjęcia rodzinne! Ojciec wkleja zdjęcie swojego syna w bajkowe scenerie Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Daniel Kordan i jego bajeczna gwiezdna tęcza, którą sfotografował na odludnych terenach Boliwii Fotograf spędził 3 tygodnie z kłusownikami... mamutów Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Artysta łączy obiekty codziennego użytku w zabawnych kolażach Arne Svenson podglądał z aparatem sąsiadów z bloku naprzeciwko. Uchwycił zaskakujące chwile Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonstruuje utopijną wizję niewielkich miast? Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Fotograf Chris Crisman pokazuje, jak kobiety radzą sobie w "męskich zawodach" Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Marina Amaral ożywia stare fotografie. Na jej pracach czarno-biały świat wygląda, jak z bajki Fotograf ujął na portretach dysonans poznawczy swojej trzeźwości Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Ewa Ćwikła: "Gdy fotografuję, otwieram się na świat i daję z siebie wszystko" Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Abstrakcyjna symetria świata widziana oczami Denisa Cherima Konceptualne autoportrety artystki opowiadają historię jej depresji Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji

Popularne w tym tygodniu:

Oto co się dzieje, kiedy świetny fotograf krajobrazu zabiera się za zdjęcia ślubne Jak zmienia się nasze spojrzenie, gdy zaczniemy rozumieć fotografię? Polacy wyróżnieni w konkursie B&W Child 2017. Pokazali wspaniałe zdjęcia Fotografowałem znanego amerykańskiego rapera 50-letnim aparatem z NRD Przysłona f/240 i 6-godzinna ekspozycja, czyli jak Weston fotografował paprykę Piękne zdjęcia, piękne kobiety, piękne suknie i piękne miejsca – na tym opiera się twórczość Kristiny Makeevej Tomek Laskowski – ojciec, który dokumentuje dorastanie swoich pociech w wyjątkowy sposób Stolica Korei Północnej wygląda jak opuszczony plan kosmicznego filmu science fiction Fotoreporterzy z całej Polski opowiedzieli nam, jak fotografowali The World Games 2017 Tajemniczy artysta tworzy niesamowite zdjęcia, ale woli pozostać anonimowy. W jakim celu? Vincent Munier wytropił i sfotografował niezwykle rzadkiego irbisa śnieżnego. Zobaczcie, jak powstały jego zdjęcia Islandia to prawdziwy raj dla minimalistów. Również tych krajobrazowych