Tajemniczy świat kreacji “Anonimowych kobiet” autorstwa Patty Caroll

Patty Caroll jest niewątpliwie genialną fotografką. Jej wyczucie estetyki i umiejętność łączenia faktur i wzorów są po prostu fantastyczne. W swoich kreacjach stara się zaczarować bohaterów. Fotografka ukrywa ich między elementami stylizacji. Czasami znalezienie modeli zajmuje kilka chwil.

Patty Caroll: Zrobiłam zdjęcia modelki w formie bezbronnego, surowego, białego torsu, który ukrywa się za różnymi domowymi przedmiotami. Rzeczy, które zakrywały głowę kobiety, to codzienne przedmioty: jedzenie, elementy wystroju, naczynia i tak dalej. Tak powstała pierwsza część – ”Heads”.

Marcin Watemborski: Mówisz o “Anonymous Women”?
 
Tak. To cykl, który składa się z 4 części: ”Heads” (“Głowy”), ”Draped” (“Zasłonięte”), ”Reconstructed” (“Odtworzone”) oraz ”Demise” (“Zgon”). Ten długoterminowy projekt zaczęłam realizować ponad 20 lat temu, kiedy byłam z mężem w Londynie. 
 
Zdałam sobie sprawę z tego, że panuje tam bardziej tradycyjna kultura niż w Stanach Zjednoczonych – czyjś stan cywilny często określa jego pozycję lub tożsamość. Nawet moja gosposia w Londynie była przerażona tym, że zamiast siedzieć w domu, zajmować się mężem i dbać o dom, pracuję.
© Patty Caroll / pattycarroll.com

Patty Caroll: Zrobiłam zdjęcia modelki w formie bezbronnego, surowego, białego torsu, który ukrywa się za różnymi domowymi przedmiotami. Rzeczy, które zakrywały głowę kobiety, to codzienne przedmioty: jedzenie, elementy wystroju, naczynia i tak dalej. Tak powstała pierwsza część – ”Heads”.

Marcin Watemborski: Mówisz o “Anonymous Women”?

Tak. To cykl, który składa się z 4 części: ”Heads” (“Głowy”), ”Draped” (“Zasłonięte”), ”Reconstructed” (“Odtworzone”) oraz ”Demise” (“Zgon”). Ten długoterminowy projekt zaczęłam realizować ponad 20 lat temu, kiedy byłam z mężem w Londynie.

Zdałam sobie sprawę z tego, że panuje tam bardziej tradycyjna kultura niż w Stanach Zjednoczonych – czyjś stan cywilny często określa jego pozycję lub tożsamość. Nawet moja gosposia w Londynie była przerażona tym, że zamiast siedzieć w domu, zajmować się mężem i dbać o dom, pracuję.

Co się działo po powrocie do USA?
 
Gdy wróciliśmy do Stanów Zjednoczonych, musiałam stworzyć nowy dom. Kupiliśmy ranczo z lat 50. Od dziecka marzyłam o tym, by mieszkać w takim miejscu, lecz nigdy tego nie zrealizowałam. Wpadłam w obsesję meblowania domu.
 
Niespodziewanie w 2003 roku moja siostrzenica została wysłana do Iraku. Martwiłam się o nią, tak samo jak o inne kobiety, które nie miały miejsca, gdzie mogłyby się czuć bezpiecznie ani komfortowo po rozpoczęciu wojny. Moje zdjęcia zaczęły pokazywać kobiety ukrywające się za zasłonami.
 
Porzuciłam tę część projektu na wiele lat i wróciłam do niej dopiero w 2010 roku. Wracałam do ”Draped” w zależności od mojego nastroju.
© Patty Caroll / pattycarroll.com

Co się działo po powrocie do USA?

Gdy wróciliśmy do Stanów Zjednoczonych, musiałam stworzyć nowy dom. Kupiliśmy ranczo z lat 50. Od dziecka marzyłam o tym, by mieszkać w takim miejscu, lecz nigdy tego nie zrealizowałam. Wpadłam w obsesję meblowania domu.

Niespodziewanie w 2003 roku moja siostrzenica została wysłana do Iraku. Martwiłam się o nią, tak samo jak o inne kobiety, które nie miały miejsca, gdzie mogłyby się czuć bezpiecznie ani komfortowo po rozpoczęciu wojny. Moje zdjęcia zaczęły pokazywać kobiety ukrywające się za zasłonami.

Porzuciłam tę część projektu na wiele lat i wróciłam do niej dopiero w 2010 roku. Wracałam do ”Draped” w zależności od mojego nastroju.

O czym chciałaś opowiedzieć, realizując ”Reconstructed”?
 
Chciałam opowiedzieć o tym, jak rzeczy, które zbieramy lub którymi się otaczamy, wpływają na naszą tożsamość.  Ten cykl dotyka tematu obsesyjnego zbierania, gromadzenia, tworzenia i dekorowania. Kobieta (lub manekin) jest ukryta pomiędzy domowymi przedmiotami w zastępczym domu. Była to świetna zabawa, ale również zwrócenie uwagi na kobiecą potrzebę budowania pięknego wnętrza – estetycznego i z humorem.
 
Ostatnia część projektu, ”Demise”, dotyczy przytłoczenia tytułowej ”Anonimowej kobiety” tym, co posiada, co prowadzi do jej zguby. Zdjęcia są swobodnie oparte na grze planszowej Clue, która ma kilka pomieszczeń w posiadłości, gdzie zostały popełnione morderstwa za pomocą różnych przedmiotów.
© Patty Caroll / pattycarroll.com

O czym chciałaś opowiedzieć, realizując ”Reconstructed”?

Chciałam opowiedzieć o tym, jak rzeczy, które zbieramy lub którymi się otaczamy, wpływają na naszą tożsamość. Ten cykl dotyka tematu obsesyjnego zbierania, gromadzenia, tworzenia i dekorowania. Kobieta (lub manekin) jest ukryta pomiędzy domowymi przedmiotami w zastępczym domu. Była to świetna zabawa, ale również zwrócenie uwagi na kobiecą potrzebę budowania pięknego wnętrza – estetycznego i z humorem.

Ostatnia część projektu, ”Demise”, dotyczy przytłoczenia tytułowej ”Anonimowej kobiety” tym, co posiada, co prowadzi do jej zguby. Zdjęcia są swobodnie oparte na grze planszowej Clue, która ma kilka pomieszczeń w posiadłości, gdzie zostały popełnione morderstwa za pomocą różnych przedmiotów.

Jak mogłabyś podsumować całość projektu?
 
”Anonymous Women” traktuje o tworzeniu domu – doświadczaniu radości i terroru domatorstwa, zmienianiu koncepcji tworzenia wnętrza oraz tożsamości. Cykl jest komentarzem na temat obsesji zbieractwa, który opowiada o tym w zabawny, a zarazem wzniosły sposób. Światy przedstawione w projekcie demaskują, krytykują i ośmieszają podmiejskie mity klaustrofobicznych ideałów, niosąc przy tym dozę humoru.
© Patty Caroll / pattycarroll.com

Jak mogłabyś podsumować całość projektu?

”Anonymous Women” traktuje o tworzeniu domu – doświadczaniu radości i terroru domatorstwa, zmienianiu koncepcji tworzenia wnętrza oraz tożsamości. Cykl jest komentarzem na temat obsesji zbieractwa, który opowiada o tym w zabawny, a zarazem wzniosły sposób. Światy przedstawione w projekcie demaskują, krytykują i ośmieszają podmiejskie mity klaustrofobicznych ideałów, niosąc przy tym dozę humoru.

Patty, studiowałaś grafikę, zanim zaczęłaś się interesować fotografią. Co się stało, że zmieniłaś kierunek?
 
Postanowiłam pójść na fotografię w Institute of Design na Illinois Institute of Technology. W tamtych czasach fotografia artystyczna nie była jeszcze tak popularna, a moi rodzice myśleli, że zwariowałam. Po miesiącu od ukończenia szkoły zaczęłam uczyć fotografii, więc moja kariera szła równolegle na dwóch płaszczyznach – edukacyjnej i twórczej.
 
To było wiele lat temu i kochałam to wtedy tak samo jak teraz, mimo tego, że sama praca się zmieniła, podobnie jak i ja.
© Patty Caroll / pattycarroll.com

Patty, studiowałaś grafikę, zanim zaczęłaś się interesować fotografią. Co się stało, że zmieniłaś kierunek?

Postanowiłam pójść na fotografię w Institute of Design na Illinois Institute of Technology. W tamtych czasach fotografia artystyczna nie była jeszcze tak popularna, a moi rodzice myśleli, że zwariowałam. Po miesiącu od ukończenia szkoły zaczęłam uczyć fotografii, więc moja kariera szła równolegle na dwóch płaszczyznach – edukacyjnej i twórczej.

To było wiele lat temu i kochałam to wtedy tak samo jak teraz, mimo tego, że sama praca się zmieniła, podobnie jak i ja.

Twoje prace odznaczają się specyficznym podejściem do koloru i wzorów. Jest wśród nich wiele zdjęć monochromatycznych. Co wolisz – kolor czy czarnobiel?
 
Kocham kolor. Kiedy zaczynałem uczyć się fotografii, była tylko ta czarno-biała. Z czasem pojawiła się w szkole nowa ”kolorowa” ciemnia i zdobyła moje serce. Przez kolor mogę wyrażać swoje emocje - m.in. za pomocą nasycenia barw. Myślę, że do dzisiaj kręci mnie to tak samo jak dawniej.
© Patty Caroll / pattycarroll.com

Twoje prace odznaczają się specyficznym podejściem do koloru i wzorów. Jest wśród nich wiele zdjęć monochromatycznych. Co wolisz – kolor czy czarnobiel?

Kocham kolor. Kiedy zaczynałem uczyć się fotografii, była tylko ta czarno-biała. Z czasem pojawiła się w szkole nowa ”kolorowa” ciemnia i zdobyła moje serce. Przez kolor mogę wyrażać swoje emocje - m.in. za pomocą nasycenia barw. Myślę, że do dzisiaj kręci mnie to tak samo jak dawniej.

Zobacz również: Wyrównanie kolorytu skóry

Zdjęcia, które robisz, charakteryzują się dopracowaną kompozycją i występującymi w nich fakturami. Co czujesz, gdy je tworzysz?
 
Nie chodzi o to, co czuję. Cały proces polega na tym, by zdjęcie mówiło za siebie. Samo tworzenie jest odseparowane od konceptualizacji.
 
Kiedy mam opracowany pomysł na zdjęcie, cała reszta jest mechaniczna – kolor, ustawienie, przedmioty, oświetlenie i tak dalej. Wszystko tworzy obraz, który wcześniej sobie wyobraziłam.
 
Kedy tworzyłam zdjęcie związane z pisarstwem, byłam przytłoczona pisaniem oficjalnych opisów projektów. Każdy z nas często martwi się o swoje ”zadanie domowe”.
© Patty Caroll / pattycarroll.com

Zdjęcia, które robisz, charakteryzują się dopracowaną kompozycją i występującymi w nich fakturami. Co czujesz, gdy je tworzysz?

Nie chodzi o to, co czuję. Cały proces polega na tym, by zdjęcie mówiło za siebie. Samo tworzenie jest odseparowane od konceptualizacji.

Kiedy mam opracowany pomysł na zdjęcie, cała reszta jest mechaniczna – kolor, ustawienie, przedmioty, oświetlenie i tak dalej. Wszystko tworzy obraz, który wcześniej sobie wyobraziłam.

Kedy tworzyłam zdjęcie związane z pisarstwem, byłam przytłoczona pisaniem oficjalnych opisów projektów. Każdy z nas często martwi się o swoje ”zadanie domowe”.

Jakimi aparatami fotografujesz?
 
Ostatnie zdjęcia wykonałam przy użyciu cyfrowych aparatów marki Hasselblad. Kiedy rozpoczynałam serię ”Draped”, fotografowałam tradycyjnymi Hasselbladami na film średnioformatowy i skanowałam zdjęcia skanerem Imacon. ”Reconstructed” było już cyfrowe. Drukuję moje prace na drukarce Epson 9900.

Powiedz jeszcze kilka słów o tym, co robisz poza realizacją projektu "Anonimowa kobieta"?

Uczyłam fotografii przez wiele lat. Zrezygnowałam z nauczania kilka lat temu, aczkolwiek pracuję jako ekspert i szkoleniowiec dla firmy Adobe. Prowadzę zajęcia z Photoshopa w Ascent Training w Chicago.
© Patty Caroll / pattycarroll.com

Jakimi aparatami fotografujesz?

Ostatnie zdjęcia wykonałam przy użyciu cyfrowych aparatów marki Hasselblad. Kiedy rozpoczynałam serię ”Draped”, fotografowałam tradycyjnymi Hasselbladami na film średnioformatowy i skanowałam zdjęcia skanerem Imacon. ”Reconstructed” było już cyfrowe. Drukuję moje prace na drukarce Epson 9900.

Powiedz jeszcze kilka słów o tym, co robisz poza realizacją projektu "Anonimowa kobieta"?

Uczyłam fotografii przez wiele lat. Zrezygnowałam z nauczania kilka lat temu, aczkolwiek pracuję jako ekspert i szkoleniowiec dla firmy Adobe. Prowadzę zajęcia z Photoshopa w Ascent Training w Chicago.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
© Patty Caroll / pattycarroll.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.

© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
© Patty Caroll / pattycarroll.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Daniel Kordan i jego bajeczna gwiezdna tęcza, którą sfotografował na odludnych terenach Boliwii ”Słabe żarty i mocne zdjęcia” to specjalność Elżbiety Adamskiej vel "Nieśmigielskiej" Fotograf spędził 3 tygodnie z kłusownikami... mamutów Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Artysta łączy obiekty codziennego użytku w zabawnych kolażach Arne Svenson podglądał z aparatem sąsiadów z bloku naprzeciwko. Uchwycił zaskakujące chwile Spojrzenie kreatywnej fotografki na dziką przyrodę zapiera dech w piersi Magazyn "Junebug" zaprezentował 50 najlepszych zdjęć zaręczynowych 2017 roku Brian Tomlinson tworzy kolorowe eksplozje przy pomocy tajemniczych mikstur Jak widział świat Karol Kallay? Recenzja albumu ”Photoreporting” "Pociągają mnie rzeczy, które są właściwie niewidzialne" - mówi Yota Yoshida o samotności w Tokio Genialny montaż, dynamiczny dźwięk i wspaniałe zdjęcia - takiego Nowego Jorku jeszcze nie znacie W ciągu 5 lat odwiedziła 30 krajów i ponad 500 miejsc, by zrobić te zdjęcia Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonstruuje utopijną wizję niewielkich miast? Małe jest piękne! Udowadnia to Valentina Loffredo w swoim najnowszym projekcie Joshua Paul kontra współczesne standardy. Tak widział Formułę 1 w obiektywie aparatu wielkoformatowego Cudowny film poklatkowy z Wielkiego Kanionu pokazuje piękne formacje chmur Martwa natura to jego działka. Paweł Żak opowiada o swojej interesującej twórczości Borys Nieśpielak i Sławomir Kasper - o rynku galeryjnym w Polsce Palety barw Pantone'a otaczają nas wszędzie. Oto niepodważalny dowód Krótkowzroczność to plaga współczesnego świata. Oto jak powstał nowy projekt Andreasa Varro ”Social Satire” Zdjęcia Stambułu nocą zadziwiają. Miasto jest praktycznie puste Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno

Popularne w tym tygodniu:

Zobacz najlepsze zdjęcia wykonane iPhone'ami w 2017 roku Daniel Kordan i jego bajeczna gwiezdna tęcza, którą sfotografował na odludnych terenach Boliwii Sonda Cassini jest w kosmosie już od 20 lat. Oto najlepsze zdjęcia Saturna, które zarejestrowała ”Słabe żarty i mocne zdjęcia” to specjalność Elżbiety Adamskiej vel "Nieśmigielskiej" Portretowanie z mocą natury. Fotografka wykonała zdjęcia obiektywem z... wody Kolorowa fotografia ma już 110 lat. Zobaczcie, jak wyglądały pierwsze autochromy Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Malarskie prace Pawła Klareckiego przeniosą was w nowy wymiar fotografii krajobrazowej Fotograf spędził 3 tygodnie z kłusownikami... mamutów Oto najbardziej urocze zdjęcia psów w konkursie The Kennel Club Dog Photographer of the Year Łukasz Bożycki jedynym Polakiem nagrodzonym na prestiżowym konkursie fotografii przyrodniczej ASFERICO 2017 Czy rozwój technologii fotograficznej osiągnął już swój szczyt? Czy wymyślimy coś nowego?