Sony A9 / Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM / Sony FE 12-24 mm f/4 G

Sony A9 / Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM / Sony FE 12-24 mm f/4 G (© MF)

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM oraz Sony FE 12-24 mm f/4 G - zdjęcia przykładowe wykonane A9 i pierwsze wrażenia

System obiektywów do bezlusterkowców Sony wciąż dynamicznie się rozszerza i obecnie mamy do dyspozycji już 44 szkła systemowe. W tym najnowsze obiektywy szerokokątne Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM oraz Sony FE 12-24 mm f/4 G. Zapraszamy na garść pierwszych wrażeń z ich użytkowania i galerię zdjęć przykładowych.

Sony FE 16–35 mm f/2.8 GM

Sony FE 16–35 mm f/2.8 GM to obiektyw z linii G Master, czyli najwyżej plasowanej w ofercie Sony. Obecnie do dyspozycji mamy 6 obiektywów z tej serii, w tym najnowszy szeroki kąt 16–35 mm f/2.8 GM, który uzupełnia trójcę 24–70 mm f/2.8 GM i 70–200 mm f/2.8 GM OSS.

Sony A9 z obiektywem FE 16–35 mm f/2.8 GM

Obiektyw jest dość lekki, patrząc na parametry, jakie oferuje. Z korpusem Sony A9 nosiło się go całkiem wygodnie i muszę przyznać, że nie ma porównania z noszeniem profesjonalnej lustrzanki z podobnym szkłem.

Sony A9 z obiektywem FE 16–35 mm f/2.8 GM

Obiektyw, jak przystało na szkło dla profesjonalistów, jest uszczelniony, co widać od razu dzięki gumowej uszczelce przy bagnecie. Obiektyw ma największe gabaryty na szerokim kącie — 16 mm, przednia soczewka chowa się natomiast na 35 mm. Oferuje także wewnętrzne ogniskowanie, a średnica filtra wynosi aż 82 mm.

Wpływ soczewek XA na bokeh

Sony chwali się zastosowaniem w obiektywie FE 16–35 mm f/2.8 GM dwóch soczewek XA, które zastępują standardowe elementy asferyczne. Dzięki nim obiektyw daje lepszą rozdzielczość i dużo ładniejsze rozmycie tła. Krążki w nieostrości mają być dużo bardziej jednolite — bez okrągłych przebarwień. Co więcej — w obiektywie zastosowano największą soczewkę XA, jaką kiedykolwiek wyprodukowano. Poza tym FE 16–35 mm f/2.8 GM oferuje 11-listkową przysłonę z zaokrąglonymi brzegami.

Silniki DDSSM

Zobacz również: Sony A77 - test

Za napęd autofokusu odpowiedzialne są dwa silniki DDSSM (Direct Drive Super-Sonic Motor), które pozwalają na szybkie i ciche ostrzenie. Muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem ich działania, udało mi się trafić na f/2.8 kwiatki poruszane przez wiatr, co nie jest łatwym zadaniem. Trzeba jednak pamiętać, że korzystałem z najnowszego korpusu Sony A9, który pod względem systemu AF naprawdę daje radę. Na obiektywie znajdują się dwa przełączniki: AF/MF, który pozwala wyłączyć autofokus oraz przycisk, który umożliwia zablokowanie ostrości albo zaprogramowanie funkcji w menu aparatu.

Sony FE 16–35 mm f/2.8 GM / Sony FE 12–24 mm f/4 G

Zdjęcia przykładowe zostały wykonane po resecie ustawień i wyłączeniu korekty wad obiektywu, w formacie JPEG w najwyższej jakości przy pomocy korpusu Sony A9.

Sony FE 12–24 mm f/4 G

Sony FE 12–24 mm f/4 G to najszersze systemowe szkło do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony. FE 12–24 mm f/4 G jest jeszcze mniejszym obiektywem do FE 16–35 mm f/2.8 GM, co biorąc pod uwagę zakres ogniskowych i światło f/4, jest bardzo dobrym wynikiem. Z Sony A9 fotografowało się nim bardzo dobrze, spokojnie można zabrać taki zestaw na całodniowa wycieczkę i nie powinniśmy zbytnio odczuć jego masy i gabarytów, a do dyspozycji mamy w końcu ogniskową 12 mm i pełną klatkę.

Sony A9 z obiektywem FE 12-24 mm f/4 G

Podczas zoomowania obiektyw nie powiększa się, a wszystko dzieje się za dużą, przymocowaną na stałe, osłoną przeciwsłoneczną. Przez osłonę nie możemy zastosować przykręcanych filtrów, więc jesteśmy skazani na rozwiązanie typu Lee czy Cokin.

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM / Sony FE 12-24 mm f/4 G

Obiektyw FE 12–24 mm f/4 G jest solidnie wykonany i uszczelniony, włączając w to pierścienie i przyciski. Poza przełącznikiem AF/MF znajdziemy na nim także przycisk blokujący ostrość, który możemy też zaprogramować w menu aparatu.

Sony FE 12–24 mm f/4

Pierwsze wrażenie z użytkowania obiektywu Sony FE 12–24 mm f/4 z korpusem A9 jest bardzo dobre. Poza kilkoma blikami, które możecie zobaczyć w galerii, obiektyw sprawował się bardzo dobrze. Jest ostry, dobrze pracuje pod światło i pozwala na bardzo szybkie ostrzenie, mimo że oferuje tylko jeden silnik DDSSM.

Sony wychodzi powoli na lidera, jeżeli chodzi o innowacje, a także popularność systemu. Mając do dyspozycji 44 szkła systemowe i takie korpusy, jak A7R II i A9 możemy spokojnie poradzić sobie właściwie z każdym zadaniem fotograficznym.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

2 miesiące z Fujifilm X100F. Zabrałem go do Chin i pokochałem [test] Eizo CG2420 - świetne parametry i rewelacyjne wyniki [test] Panasonic Lumix FZ82 – jak Legoland długi i szeroki [test] Canon EOS 77D - zaawansowana lustrzanka dla pasjonatów [test] Torba i plecak Benro Cool Walker - pojemnosć i wygoda w przystępnej cenie [test] Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2 – obiecanki, wcale nie cacanki! [test] Panasonic Lumix GH5 - pierwsze zdjęcia przykładowe Sony A9 - pierwsze zdjęcia z profesjonalnego bezlusterkowca, który ma prędkość aż 20 kl./s Niewielki może bardzo dużo! Voigtländer Nokton 50 mm f/1,5 Philips Brilliance 275P - fotograficzne 27 cali w rozdzielczości 5K [test] Sony A9 - pierwsze wrażenia po premierze. Czy bezlusterkowiec dorówna profesjonalnym lustrzankom? Samsung Galaxy S8, S7 oraz iPhone 7. Który robi lepsze zdjęcia? Panasonic Lumix GX800 - Mikro Cztery Trzecie w pełnym tego słowa znaczeniu [test] Fujifilm instax mini 9 w naszych rękach. Sprawdzamy nowinki Tak działa Photler - polski serwis do tworzenia stron dla fotografów [recenzja] QNAP TVS-882ST - test profesjonalnego, wydajnego urządzenia NAS dla fotografów i filmowców House of Retouching o Wacom Intuos Pro Panasonic Lumix DMC-GH5 – test trybu filmowego Sigma 8-16 mm f/4.5-5.6 DC HSM - stare, ale jare i rekordowo szerokie szkło APS-C [test] Hasselblad X1D to ekskluzywny średnioformatowy bezlusterkowiec z centralną migawką [test] Ile jest warte 50 megapikseli, czyli rok z kawałkiem z Canonem EOS 5Ds Tenba Roadie II Hybrid - test uniwersalnej walizki dla fotografów Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD z Canonem w tle [test] Thule Aspect DSLR - plecak fotograficzny na każdą okazję [test]

Popularne w tym tygodniu:

Huion Inspiroy Q11K - obiecujący, duży i niedrogi tablet z dalekiego wschodu [test] Voigtländer 21 mm f/4 Color Skopar P-Typ, czyli małe zaskoczenie [test] SanDisk Extreme 510 Portable SSD 480 GB - test przenośnego dysku, który wytrzyma zalanie i upadki Olympus TG-5 - wakacyjny test. Twardziel na sterydach: z filmami 4K i zapisem RAW