Fujifilm wprowadzi system stabilizacji matrycy do swoich aparatów?

Zapowiada się, że Fujifilm pracuje nad wprowadzeniem stabilizacji matrycy w przyszłych modelach swoich bezlusterkowców z serii X. Byłoby to naturalne rozwiązanie, patrząc na konkurencję.

© MF

Optyczna stabilizacja obrazu jest realizowana na dwa sposoby: stabilizując matrycę w korpusie lub umieszczając ruchomy i stabilizowany element w obiektywie

Większość firm produkujących bezlusterkowce, jak Olympus, Panasonic i Sony, stosuje to pierwsze rozwiązanie — stabilizowanie matrycy w korpusie. Panasonic nawet łączy działanie stabilizacji w korpusie ze stabilizacją w obiektywach. Z kolei marki słynące z produkcji lustrzanek, czyli Canon i Nikon, wybierają stabilizację w obiektywach. Firmą, która nie ma w swoich aparatach stabilizowanej matrycy jest także Fujifilm, ale według nieoficjalnych informacji to może się już wkrótce zmienić. Wiem, co powiecie: ale przecież sama firma Fujifilm informowała o tym, że mocowanie XF nie nadaje się do zamontowania tam jeszcze stabilizacji matrycy, która będzie się w końcu poruszać.

“Nasze mocowanie XF nie jest kompatybilne z IBIS (…) ponieważ ilość światła w rogach zmniejsza się wraz z ruchem matrycy. Moglibyśmy to skorygować cyfrowo jednak nie chcemy tego robić, nie chcemy poświęcać naszej jakości obrazu.”

Fujifilm

Czasy się jednak zmieniają i podobno Fujifilm już pracuje nad systemem stabilizacji matryc

O przeciekach w tej sprawie informuje serwis FujiRumors. Według ich zaufanego źródła, kolejna generacja bezlusterkowców Fujifilm X może być już wyposażona w stabilizowaną matrycę. Oczywiście będzie to miało wpływ na cenę korpusu. Zapewne nowe modele ze stabilizacją będą droższe. Z drugiej strony stabilizacja będzie działać ze wszystkimi obiektywami. Jestem bardzo ciekawy, jak będzie działać stabilizacja Fujifilm i czy japoński koncern dogoni producentów, którzy mają już takie rozwiązanie oraz doświadczenia w tej dziedzinie od lat. I które radzą sobie z tym bardzo dobrze.

Koniec końców czy stabilizacja jest rzeczywiście tak ważną funkcją w czasach, gdy mamy bardzo dobre osiągi na wyższych czułościach, jasne szkła i lekkie statywy?

Przyznam, że rzadko z ręki przekraczam czasy, na których potrzebuję stabilizacji, a jeżeli to są już tak długie, że stosuję statyw i niskie czułości. Z drugiej strony system optycznej stabilizacji jest uwielbiany przez wielu fotografów. Sytuacja, w której stabilizacja wydaje mi się nieodzowna to fotografowanie teleobiektywami, które często są wykorzystywane do fotografii sportu czy przyrody, gdzie niezbędne jest stosowanie krótkich czasów naświetlania. Dzięki stabilizacji łatwiej uzyskać krótkie czasy "z ręki", czyli zamrozić fotografowaną scenę. Stabilizacja jest też przydatna przy filmowaniu z ręki, więc w sumie nazbierało się kilka zalet. Dajcie znać w komentarzach czy i kiedy korzystacie ze stabilizacji i czy lepsza jest stabilizacja w obiektywach, czy matrycy?

Zobacz również: Photokina 2016: Najważniejsze nowości sprzętowe

Źródło: www.fujirumors.com

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Naucz się obrabiać zdjęcia po królewsku od mistrzów ze studia House of Retouching Nikon D820 jeszcze w tym miesiącu? Matryca 45 Mpix i świetny system AF z D5 Adobe zarobiło rekordowo dużo. Wszystko przez abonament Creative Cloud Canon EOS 6D Mark II i EOS 200D - znamy polskie ceny i dostępność To koniec marki Lexar i ich cenionych kart pamięci. Jakie są powody tej decyzji i co z gwarancją? Michał Janiszewski chce pokazać piękno polskich gór, ale potrzebuje naszego wsparcia Z okładki National Geographic trafiła do aresztu. Oto historia „Afgańskiej dziewczyny” Znamy ceny i dostępność obiektywów Sigma Art 24-70 mm f/2.8 oraz Sigma Art 14 mm f/1.8 Ruszył konkurs na najlepsze zdjęcie natychmiastowe wykonane aparatem instax Pokaż swoje zdjęcia w ramach 7. Opolskiego Festiwalu Fotografii Legendy w Berlinie – przed nami wystawa zdjęć Helmuta Newtona, Mario Testino oraz Jeana Pigozzi Koniec Digart.pl. Onet zamyka legendarny polski serwis dla artystów Eastreet 4 – rozpoczął się nabór do czwartej edycji projektu o fotografii dokumentalnej i ulicznej VSCO Mobile Presets 01 (MP1) - 58 mobilnych filtrów symulujących analogowy efekt Nowe oprogramowanie, które ma zapobiegać przegrzewaniu się bezlusterkowców Sony przy nagrywaniu w 4K Kup odbitkę zdjęć z agencji Magnum za 100 dolarów Możecie pomóc dokończyć niezwykły projekt dokumentalny Filipa Skrónca Książka Witolda Dederko "Światło i Cień w fotografii" może doczekać się nowego wydania! Kodachrome powraca, jednak tylko w formie magazynu Kup aparat Fujifilm X-Pro2 z jednym z wybranych obiektywów, XF 50 mm f/2 dostaniesz gratis Czy powinniśmy się bać, że lampy Jinbei porażą nas prądem? Znamy odpowiedź polskiego dystrybutora Nowe kategorie i granty w Sony World Photography Awards 2018. Nabór prac już ruszył "Pierwszy marsz dżentelmenów", czyli Rafał Milach autorem najnowszej Kolekcji Wrzesińskiej Czy firma Nikon bezprawnie wykorzystała patenty? Do sądu trafiło oskarżenie Zeissa i ASML

Popularne w tym tygodniu:

Nikon Asia oskarżony o seksizm za wybór samych mężczyzn do promocji D850 Legendarny Kodak Ektachrome powraca! Sprzedaż zacznie się w przyszłym roku Fotoreporter ”Wyborczej” stanie przed sądem. Grozi mu grzywna i zakaz stadionowy Zmartwychwstanie Polaroida. Przed wami aparat Polaroid OneStep 2 oraz nowe filmy Sprawa małpiego selfie w końcu doczekała się rozwiązania. Po dwóch latach zapadł wyrok DJI wypożyczy drona Mavic Pro za darmo, jeśli będziesz chciał wziąć udział w konkursie National Geographic Eduardo Martins – udawał fotografa wojennego i został boleśnie zdemaskowany Przetestuj obiektyw Tamron 24-70 mm f/2.8 VC USD G2 Nikon patentuje dwa szkła do pełnoklatkowych bezlusterkowców. Co za tym idzie? Netflix wykupił prawa do filmu o końcu filmu "Kodachrome" Ważna aktualizacja aparatów Fujifilm - X-Pro2, X-T2, X100F, X-T20 oraz GFX 50S Polaroid zapowiada coś nowego, wspominając rok 1972. Czy zobaczymy współczesną wersję SX-70?