Jak "czytać" światło na zdjęciach? [poradnik]

Otwierasz gazetę i widzisz świetne zdjęcie. Chcesz zrobić podobne, ale nie wiesz, jakich modyfikatorów użyć i w jaki sposób. W dzisiejszym poradniku podpowiem, jak rozszyfrować oświetlenie na większości zdjęć.

©JK

Często przeglądam różne gazety, szczególnie zachodnie "Vogue’i", w których jest mnóstwo rewelacyjnych zdjęć, ale oczywiście na próżno szukać przy nich setupów oświetleniowych. Wystarczy jednak wprawne oko i znajomość bogatej gamy modyfikatorów do lamp.

Oko prawdę ci powie

W fotografii portretowej odczytanie oświetlenia jest z reguły bardzo proste, pod warunkiem że fotografowana osoba ma otwarte oczy. Gałki oczne zamieniają się w szerokokątne lustro, w którym pięknie odbijają się używane modyfikatory.
Żeby „zdekonspirować” zdjęcie, trzeba mieć pojęcie o dostępnych modyfikatorach.

Softboxy
Dają duże, jednolite, białe odbicia, pozbawione faktury. W fotografii portretowej bardzo często da się dostrzec softboxy ośmiokątne.

Parasolki
Łatwe do pomylenia z softboxami, ale zazwyczaj dają niemal idealnie okrągłe odbicie. Jeśli fotografia została zrobiona przy użyciu srebrnej parasolki, łatwo zauważyć nierównomierne odbicia w parasolu.

Beauty dish
Bardzo łatwy do rozszyfrowania. Odbicie ma kształt koła z czarnym punktem w środku.

Czasze
Te modyfikatory cechują się zazwyczaj małą średnicą (kilkanaście centymetrów) i dają bardzo małe odbicie w oku.

Blendy
Prócz źródeł światła na pewno na wielu zdjęciach dojrzysz również delikatniejsze, mniej równomierne odbicia. Blendy będą wyglądały w oku podobnie jak softboxy, ale jasność takiego odbicia będzie mniejsza, a jego kształt trochę mniej równy.

Zobacz również: Co jest kluczem do dobrego portretu? Opowiada Szymon Szcześniak

Ringlight/ringflash
Ten typ oświetlenia jest chyba najłatwiejszy do odczytania. Oświetlenie pierścieniowe zostawia bowiem charakterystyczne bliki w oczach. Ringlight oparty na kilkunastu żarówkach pozostawi specyficzne koraliki w oczach, a ringflash okrąg z czarnym punktem pośrodku.

Światła i cienie

O ile o oświetleniu głównym wiele dowiemy się z oczu fotografowanej osoby, o tyle oświetlenie kontrowe czy rozszyfrowanie światła w sytuacji, gdy osoba ma zamknięte oczy, nie jest już takie proste.

Przy świetle kontrowym zawsze należy spojrzeć na włosy i krawędzie owalu twarzy czy ramion. Jeśli wyraźnie widać, że są one jaśniejsze od reszty zdjęcia, z całą pewnością światło kontrowe zostało użyte.

W zależności od tego, czy kontrast między oświetlonym a nieoświetlonym miejscem na krawędzi osoby jest duży czy mały, będziesz w stanie określić, czy za światło kontrowe odpowiadały softboxy czy np. czasze.

Jeśli kontrast jest niewielki, a przejście miękkie, najprawdopodobniej fotograf użył softboxów. W sytuacji gdy gradient przejścia między światłem a cieniem jest ostry, a kontrast duży, najprawdopodobniej wykorzystano czasze.

W szerszych kadrach, np. przy modowej fotografii studyjnej, trudno odczytać z oczu setup oświetleniowy. W takich wypadkach z pomocą przychodzą ciuchy i tło, a konkretnie rozkład światła na tle i ubraniach.

Miękkie cienie będą sugerowały, że fotograf użył dużych płaszczyzn zmiękczających światło, takich jak softboxy czy białe parasole.
Twardsze cienie oczywiście będą sugerowały zupełnie inne podejście: beauty dish, czasza lub srebrny parasol.

Ja zazwyczaj zwracam uwagę również na cienie powstające pod brodą fotografowanej osoby i cienie rzucane przez rękawy. Ich twardość i kontrastowość pomagają mi określić rodzaj modyfikatora.

Inne dodatki

W fotografii beauty czy mody często wykorzystuje się różne akcesoria, takie jak duże bransolety czy naszyjniki. W nich również warto szukać konkretnych odbić. Podobnie wygląda sytuacja z paznokciami. Pomalowane błyszczącym lakierem, także mogą pomóc w rozszyfrowaniu setupu.


Na koniec

Moim zdaniem warto szukać inspiracji u najlepszych, nie widzę niczego złego w powielaniu dobrych pomysłów. Przeglądam sporo prasy, szczególnie portugalskich i hiszpańskich "Vogue’ów", w których jest bardzo dużo świetnych fotografii. Oczywiście, nie każde zdjęcie da się powtórzyć, ale przecież nie o kopiowanie, tylko o inspirację chodzi :).
Powodzenia!

Zobacz więcej artykułów z serii: Postprodukcja (wideoporadniki)

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Kreatywne użycie rozmyć w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Timelapse dla początkujących - podstawy warsztatu [poradnik] Co z tą fotografią dokumentalną? Dokument fotograficzny na świecie [cz. 2] Fotografowanie wydarzeń potencjalnie niebezpiecznych [poradnik] Nadaj charakter zdjęciom przy użyciu mapy gradientu [wideoporadnik] Atramentem malowane, czyli pomysł na jesienną nudę [zrób to sam] Jak obrobić jesienne portrety? [wideoporadnik] Gorące piksele na zdjęciach - jak się ich pozbyć? [wideoporadnik] Jak wykonać jesienny portret? [poradnik] Podwójna ekspozycja w 5 minut w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Efekt tilt-shift w Gimpie – szybko, łatwo i za darmo Świeże kąski w Adobe Camera RAW 8.1 [wideoporadnik] Adobe Photoshop CC – co nowego? [wideoporadnik] Efekt retro w Gimpie? Wystarczy 5 minut! [wideoporadnik] Podstawy fotografowania jedzenia - prosto, naturalnie i w domu [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać najlepsze akumulatorki do lamp błyskowych? Zdjęcie ze stocka - jakimi prawami się rządzą i skąd wziąć je za darmo?