Opalanie z aparatem, czyli jak fotografować na plaży [poradnik]

[blomedia_0021747]

Dlaczego zła pogoda to dobra pogoda, jak toczyć nierówną walkę z zabójczym piaskiem i jak postępować, żeby nie przepalić nie tylko swojej skóry, ale też zdjęć? Oto kilka praktycznych wskazówek, które mogą pomóc w wykonaniu lepszych wakacyjnych zdjęć na plaży.

Chroń swój sprzęt

Wszędobylski piasek, wilgoć oraz zła ręka złodzieja – to główne zagrożenia czyhające na fotografa na niewinnie wyglądającej plaży. Można się jednak przed nimi zabezpieczyć. Zanim pójdziesz na plażę, zastanów się, czy koniecznie musisz zabierać ze sobą wszystkie obiektywy, dodatkowe baterie czy inne akcesoria. Po części pisał o tym Kuba — chodzi o ograniczenie się do minimum i świadomy wybór.

Obiektyw pełen piasku w serwisie. Oby takie widoki nie były dla Was normą po wizycie z aparatem na plaży...

Dobrze, jeśli torba, w której trzymasz sprzęt, jest zapinana na zamek, a nie tylko zatrzaski. To zapewni ochronę przed piaskiem nawiewanym cały czas przez wiatr. Dodatkowo, możesz wkładać aparat i obiektywy do dodatkowej foliowej torby — nawet zwykłej reklamówki. W sklepach są też specjalne przeźroczyste torby na kompakty, które ochronią aparat na plaży. Można też wykorzystać do tego celu solidną, zamykaną plastikową torbę na żywność. Po skończeniu zdjęć szybko schowaj aparat do torby czy plecaka i zasuń zamek. Jeśli twój aparat to lustrzanka czy bezlusterkowiec to nie wymieniaj obiektywów – wybierz jeden i używaj go przez cały czas, aby wiatr nie zaniósł drobinek piasku do komory aparatu. Jeśli jednak musisz zmienić szkło, zrób to szybko, sprawnie i ostrożnie. Zasłoń ciałem aparat przed wiatrem i dopiero wtedy wykręć obiektyw. Oczywistą oczywistością jest, żeby nie zostawiać torby z aparatem bez opieki. Ale to przecież wiesz, prawda?

Można też postąpić inaczej. Jeśli wybierasz się na cały dzień na plażę z zamiarem odpoczynku, smażenia się, pływania czy zabawy z dziećmi, weź ze sobą mały, prosty kompakt, którym uchwycisz garść zdjęć pamiątkowych. Świetnie w tej roli sprawdzi się też któryś z odpornych kompaktów, np. Olympus Tough TG-2.

Michał Massa Mąsior testował na chorwackich plażach jednego z wodoodpornych kompaktów Olympusa TG-1, który dobrze zdał egzamin © Michał Massa Mąsior

Aby zrobić naprawdę dobre ujęcia na plaży, wybierz osobny dzień lub porę dnia, zapakuj sprzęt do torby, weź statyw i idź nad morze. Dzięki temu będziesz mógł skupić się na fotografowaniu, a nie ciągłym doglądaniu sprzętu.

Zobacz również: Szybki sposób na obróbkę zdjęć wakacyjnych

Wybierz odpowiednią porę na zdjęcia

Zdjęcie wykonane w okolicy "złotej godziny" © Jakub Kaźmierczyk

Z robieniem zdjęć na plaży jest jak z opalaniem – południe to najgorsza pora. Słońce jest wtedy najwyżej, światła jest najwięcej, ale jest ono bardzo intensywne i kontrastowe. Naprawdę trudno wtedy o dobrze oświetlone zdjęcia.

Zdjęcie wykonane w okolicy "złotej godziny" © Jakub Kaźmierczyk

Najlepszy czas na fotografowanie na plaży to poranek i późne popołudnie, czas między zachodem słońca a całkowitą ciemnością, czyli tzw. złota godzina. Jak napisał Kuba w swoim poradniku:


Godzinę po zachodzie słońca miasto nabierze już nocnego charakteru, ale niebo nie będzie całkowicie czarne – będzie przechodzić od błękitu po głęboki granat.


W tych godzinach (szczególnie o poranku) na plaży może być o wiele mniej ludzi. Dzięki temu będziesz mógł spokojnie uchwycić piękno natury.

Zadbaj o odpowiednią ekspozycję

W słoneczny dzień aparat z ustawionym trybem automatycznym może mieć skłonność do niedoświetlania zdjęć. Światłomierz dobiera w miarę uśrednione parametry i zazwyczaj daje to dobre rezultaty, pod warunkiem że fotografujemy równie uśredniony krajobraz, czyli trochę nieba, trawy, drzewa i człowieka. Piasek odbija jednak zdecydowanie więcej światła niż klasyczny pejzaż. Aparat odbierze to światło i ustawi uśrednioną wartość ekspozycji, dlatego wyjdzie lekko przyciemnione zdjęcie.

Zdjęcie wykonane przy automatycznej ekspozycji EV 0 © KB

W takiej sytuacji można spróbować ręcznie modyfikować ustawienia. Aparaty mają różne możliwości, ale ogólnie chodzi o to, żeby zwiększyć wartość ekspozycji (EV) np. o +1, może więcej — zależy od krajobrazu. Popróbuj sam. Z pewnością będzie to możliwe w ustawieniach manualnych aparatu, prawdopodobnie także w trybie półautomatycznym.

Zwróć też uwagę, z jakiego trybu pomiaru światła korzystasz. Na początek ustaw matrycowy pomiar światła (ikona w ustawieniach ze wszystkimi zaznaczonymi elementami). Aparat pracujący w tym trybie porównuje informacje o natężeniu światła w różnych częściach kadru i dzięki skomplikowanym algorytmom oblicza odpowiednią wartość ekspozycji. Zwykle aparaty radzą sobie dobrze z pomiarem światła w tym trybie, ale są wyjątki.

To samo zdjęcie z ekspozycją EV +1 © KB

Jeśli fotografujesz jakiś przedmiot lub osobę w dosyć kontrastowych warunkach, możesz spróbować ustawić w swoim sprzęcie punktowy pomiar światła (ikona w ustawieniach z jednym punktem). Tryb ten, jak sama nazwa wskazuje, zbiera informacje o ilości światła z pojedynczego punktu. Dzięki niemu na zdjęciu zostanie odpowiednio naświetlony wybrany przez fotografa najważniejszy fragment. Punkt pomiaru światła jest czasami ustawiony centralnie, w innych modelach jest powiązany z punktem ostrości.

W przypadku scen z dużym kontrastem (jasna plaża, ciemna skała lub niebo) matryca może sobie nie poradzić z zarejestrowaniem kadru z tak dużą rozpiętością tonalną i odpowiednim naświetleniem wszystkich jego elementów. Tryb punktowy sprawi, że zdjęcie będzie odpowiednio naświetlone w wyznaczonym punkcie, ale przepalone lub niedoświetlone w innym. Niekiedy to jedyne rozwiązanie — lepiej mieć dobrze naświetloną twarz dziecka, a zbyt jasne tło niż odwrotnie albo oba elementy niewłaściwie naświetlone. O rodzajach trybów pomiaru światła będziemy jeszcze pisać w osobnym poradniku.

Pamiętaj — mimo ciągłego postępu aparaty wciąż nie są za mądre. Mając to na uwadze, obejrzyj fotografię na wyświetlaczu od razu po jej wykonaniu. W razie potrzeby możesz później zmienić ustawienia i zrobić zdjęcie jeszcze raz.

Zła pogoda to dobra pogoda

Jak to możliwe? Plaża każdemu kojarzy się z pięknym słońcem i wylegującymi się na niej ludźmi. Ale plaża to także sztormy, ulewy, piękne chmury. Warto uchwycić na zdjęciach różne jej oblicza.

© Stormy Dawn

Kiedy wszyscy uciekają znad wody do restauracji i hoteli, to wiedz, że coś się dzieje. Warto być czujnym i utrwalić na zdjęciach nieznane oblicze plaży. Ciemne chmury, wyginające się drzewa, powiewające flagi zabraniające kąpieli, a może nawet wielkie fale i burza – to rewelacyjne warunki, pozwalające na zrobienie klimatycznych obrazów. Jak zadbać wówczas o sprzęt? W sklepach są dostępne odpowiednie pokrowce na aparat oraz obiektywy. Możesz też wykorzystać zwykłą folię oraz kawałek gumki na obiektyw.

Nie spadnij z horyzontu

Woda w morzu nie przechyla się, a ludzie na plaży nie chodzą pod górę… A jednak na wielu zdjęciach możemy zobaczyć podobne widoki. Pamiętaj - horyzont na zdjęciach musi być prosty. Pomocne w tym mogą być linie i punkty w wizjerze lub na ekranie aparatu. Oczywiście, przekrzywione zdjęcie da się potem szybko wyprostować w programie do edycji zdjęć, ale… bez przesady. Prosty horyzont to podstawa dla każdego fotografa i zwykle nietrudno o to zadbać. Po co tracić czas na dodatkową obróbkę zdjęć.

Widok z plaży w Cannes we Francji © KB

Fotografie krajobrazu, np. widoku na morze z plażą i linią horyzontu, mogą sprawiać wrażenie zwykłych, nudnych. Odnosimy takie wrażenie, jeśli linia horyzontu jest umieszczona na środku fotografii. Aby urozmaicić kompozycję zdjęcia, podziel je poziomo na równe części, jak w zasadzie trójpodziału. Linię horyzontu najlepiej umieść w dolnej lub górnej części zdjęcia.

Pokaż różnice 

Plaże w poszczególnych krajach mogą się mocno różnić. Świetnie pokazuje to na przykład materiał Graya Malina, który z helikoptera fotografuje najpiękniejsze luksusowe plaże całego świata. Niektóre wybrzeża są skaliste, surowe i nie ma tam zbyt wielu ludzi.

Surfer na plaży Portugalii © Jakub Kaźmierczyk

Inne są szerokie, piaszczyste, pełne wygrzewających się turystów. Także ludzie przebywający na plażach są różni. Pokaż indywidualny klimat plaży na zdjęciach. Uchwyć folklor, np. sprzedawców lodów z polskiego morza, umięśnionych surferów w Australii, eleganckie panie popijające mrożoną kawę lub drinki z palemką w przyplażowych kawiarniach we Francji.

Nałóż solidny filtr na… obiektyw

Filtr polaryzacyjny to jedno z akcesoriów, które w swoim poradniku polecał Wam Kuba. Dodatek ten z pewnością przyda się podczas fotografowania na plaży.

Portugalia, zdjęcia wykonane z filtrem polaryzacyjnym © Jakub Kaźmierczyk

Filtr umożliwi uzyskanie ciemniejszego nieba oraz bardziej nasyconych kolorów morza czy oceanu, a jednocześnie pozwoli na pozbycie się odbić w wodzie. W efekcie na zdjęciach lepiej widać także dno, mielizny czy pływające w wodzie ryby. Jeśli nigdy nie korzystałeś z filtra polaryzacyjnego, spróbuj — nie jest drogi, a efekty mogą Cię zaskoczyć.

Zabierz aparat pod wodę

Znudziło Ci się fotografowanie na słonecznej plaży? Zabierz aparat pod wodę. Oczywiście nie zachęcam do wrzucania sprzętu bez ochrony do słonej morskiej wody (ani jakiejkolwiek innej wody). Jeśli nie dysponujesz wodoodpornym kompaktem, to warto zainwestować przed wyjazdem w odpowiednią obudowę do fotografii podwodnej. Będziesz mógł dzięki niej zrobić piękne fotografie plaży, ale tej pod wodą.

© Csaba Tökölyi

A co, jeśli nie potrafisz zbyt dobrze pływać lub nie zamierzasz nurkować z aparatem? Pomyśl! Czasami wystarczy odrobinę zanurzyć aparat pod wodę. Ciekawym pomysłem jest podział kadru na dwie części – jedna przedstawia świat podwodny, a druga ten na plaży.

Poszukaj różnych perspektyw

Zdjęcia z plaży nie muszą oznaczać monotonnych kadrów z piaskiem i wodą, wykonywanych z perspektywy osoby wylegującej się na leżaku. Weź aparat i idź na spacer. Poszukaj innych perspektyw. Sfotografuj plażę z pobliskiego wzgórza albo wydmy. Zobacz, jak wyglądałoby to zdjęcie z efektem tilt-shift.

Plaża pokazana z poziomu mola + efekt tilt-shift nałożony w aparacie © KB

Wejdź do wody, postaw aparat na chwilę na materacu i pokaż plażę z perspektywy osoby kąpiącej się. Zbuduj kilkuplanowe kadry. Skup się na detalach charakterystycznych dla plażowych klimatów. Uchwyć olejek lub krem rozsmarowywany na rozgrzanym ciele, reakcję osób, które pierwszy raz wchodzą do wody i robią przedziwne miny z zimna, starszą panią karmiącą mewy. Pomysłów jest wiele – trzeba tylko mieć otwartą głowę i nie bać się fotograficznych eksperymentów.

Pokaż plażę w skali makro

© Jeff Cooney

Plaża to też świetne miejsce do zabawy z fotografią makro. Piękne muszelki, złociste bursztyny, miliony ziarenek piasku – to wdzięczne obiekty do fotografowania z bardzo bliska. Nie martw się, jeśli nie zabrałeś ze sobą drogiego obiektywu makro. Kompakty sprawdzają się świetnie w tego typu fotografii.

Skup się na tym, co najważniejsze

Krajobrazy krajobrazami, ale wakacje to także czas, który spędza się z rodziną czy przyjaciółmi. Niech tych najważniejszych osób nie zabraknie na Twoich zdjęciach. Na plaży oprócz żony szczególnie fotogeniczne mogą być bawiące się dzieciaki. Warto skierować obiektyw w kierunku grających w piłkę plażową znajomych, a nawet szczekającego psa. Pokaż na swoich zdjęciach ludzi, którzy są dla Ciebie najważniejsi.

[blomedia_0021747]

Zobacz więcej artykułów z serii: Fotografowanie na wakacjach

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Obróbka portretu studyjnego w darmowym Gimpie [wideoporadnik] Najciekawsze lustrzanki do 3000 zł Pomysły na prezent dla fotografa do 300 zł Kiedy zapadnie zmrok, czyli obróbka zdjęć nocnych [wideoporadnik] Adobe Lightroom: jak usunąć zamglenia ze zdjęć w kilka minut? [wideoporadnik] Malowanie światłem - sposób na ciemne, zimowe wieczory [poradnik] Pełna obróbka słonecznego portretu w przyśpieszeniu [screencast] Tablet graficzny - jak z niego korzystać? [wideoporadnik] Portrety jesienną porą i podstawowym obiektywem [poradnik] Czytelniku, rób zdjęcia! Planowanie czy przypadek, czyli fotograficzne przygotowanie do wyjazdu w Alpy EL-wire - pomysł na kreatywny portret z efektem płomieni 10 pomysłów na zainteresowanie dziecka fotografią Szybka i prosta konwersja presetów z Lightrooma do Camera RAW [wideoporadnik] Jacek Pałkiewicz: Duży trud i wysiłek są wliczone w umowę z podróżami [wywiad] Photoshopowy fryzjer, czyli jak okiełznać niesforne kosmyki na zdjęciach studyjnych [wideoporadnik] Fotografia mody bez wychodzenia z domu - jak zacząć? Efekt miniatury w 5 minut w Adobe Photoshop CC [wideoporadnik] Frymografia: Mniej daje więcej 4 rzeczy, które robi każdy fotograf (albo wkrótce zacznie) Oddajcie nam analogowość! Adobe Lightroom - jak obrobić jedno zdjęcie na kilka sposobów nie tracąc ustawień? [wideoporadnik]

Popularne w tym tygodniu:

Co w dzisiejszych czasach sprawia, że jesteśmy fotografami, a nie tylko posiadaczami aparatu? Jak pomóc modelce z pozowaniem podczas robienia portretów? Oto sposób na wrzucanie postów na Instagram z poziomu komputera bez dodatkowych wtyczek 7 tajników szybszej pracy w Adobe Lightroom Fotografowanie znaków towarowych – sztuka złotego środka? Czym jest cytat i gdzie leży granica naruszenia prawa autorskiego? Maja Włoszczowska, Lidia Popiel i Piotr Pustelnik na jednej sesji. Z wizyty na backstage'u każdy fotograf sporo się nauczy