Jak zrobić zdjęcia makro, ale bez obiektywu makro? [poradnik]

©JK

©JK

Obiektywy makro to wydatek minimum 1000 zł, a najlepsze konstrukcje Canona czy Nikona kosztują ponad 3000 zł. Czy da się wykonać dobre jakościowo zdjęcia makro za ułamek tej kwoty?

Fotografia makro — praktyczne porady dla początkujących [poradnik]

Wiosna to doskonały czas, aby wyjść z domu i zacząć fotografować przyrodę. Pytanie tylko, jak i czym fotografować, aby w pełni uchwycić piękno…

Budżetowa fotografia makro — od czego zacząć?

Za chwilę zaczynamy długi weekend majowy. Niektórzy z nas wyjadą za granicę, inni pojadą w góry czy nad morze, innym pozostanie błogie lenistwo w domu. Nie ważne w której grupie się znajdujecie, założę się, że większość z was zrobi trochę zdjęć podczas majówki. Natura jest obecnie w pięknym okresie, kiedy mnóstwo roślin i kwiatów zaczęło kwitnąć. Szczególne wrażenie robią dostojne magnolie, od których nie sposób oderwać wzrok. Dla miłośników nieco innej fotografii, zostały jeszcze wyschnięte po zimie badyle, które na zdjęciach prezentują się całkiem ciekawie.

©JK, 24-70/2.8L + 3 pierścienie pośrednie

Aby uchwycić na fotografiach piękno rozbudzonej po zimie natury, warto skorzystać z dobrej jakości obiektywu makro do lustrzanek. Tego typu szkła są jasne, najczęściej niesamowicie ostre i co ważne, ostrzą od kilkunastu centymetrów do nieskończoności. Niestety, fotografia makro z profesjonalnymi obiektywami to zabawa dla osób, które są w stanie zainwestować kilka tysięcy złotych w dobre szkło. Dla kogoś, kto chce od czasu do czasu wykonać kilka zdjęć makro, zakup takiego sprzętu raczej będzie mijał się z celem. Są jednak sposoby, które pozwolą zmniejszyć odległość ostrzenia za ułamek tej kwoty. Do zdjęć testowych posłużył mi Canon 5D Mark II z obiektywami 24–70 mm f/2.8 L i 85 mm f/1.8.

Sprzęt i metody

Na początek mam dla Was dobrą wiadomość — wbrew pozorom nie musicie mieć ultrajasnego obiektywu. W zupełności wystarczy podstawowy obiektyw 18–55 mm, ponieważ przy zmniejszaniu odległości od fotografowanego obiektu, głębia ostrości staje się coraz bardziej płytka. Przysłona musi zostać przymknięta do wartości minimum f/5.6, czyli maksymalnej jasności kitowych obiektywów. Lustrzanka z matrycą pełnoklatkową wcale też nie ułatwi zabawy ze zdjęciami makro  - większa matryca oznacza jeszcze mniejszą głębię ostrości. W portrecie będzie to jak najbardziej pożądane. W fotografii makro — wręcz przeciwnie.

© JK, Canon 24-70 mm f/2.8 L + 3 pierścienie pośrednie

1. Szkło powiększające

To bardzo tanie rozwiązanie — jeśli macie w szufladzie lupę to przyłóżcie ją do przedniej soczewki obiektywu i zobaczcie, jak powiększył się obraz. Niestety większość szkieł powiększających ma moc +2 dioptrii, więc powiększenia nie będą spektakularne. Jeśli jednak mielibyście specjalnie kupować takie szkło, spójrzcie na kolejne sposoby, które będą niewiele droższe.

Zobacz również: Wykonujemy własną nakładkę typu gobo

2. Odwrócony obiektyw

© JK

To z kolei bardzo popularny sposób na tanie makro. Poszukajcie w szufladzie Waszych rodziców lub dziadków starych obiektywów podłączanych do aparatów marki Zenit czy Praktika. Najczęściej są to Pentacony 50/1.8 lub Heliosy 58/2. Mogę się założyć, że większość z Was ma takie cacka gdzieś na strychu. Po przyłożeniu odwróconego obiektywu, odległość ostrzenia drastycznie spada oferując bardzo duże powiększenie. W sprzedaży dostępne są również pierścienie odwrotnego mocowania, dzięki którym wspomnianego taniego Pentacona przykręcamy niczym filtr do obiektywu podłączonego do aparatu. Ja użyłem Pentacona 50/1.8 przyłożonego do Canona 85/1.8.

© JK

Dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu gwintów, obiektywy idealnie do siebie przylegają, więc utrzymanie ich jedną ręką nie sprawia żadnego kłopotu. Wadą tego typu rozwiązania jest fakt, ze do całego układu dokładamy kolejne soczewki, przez co mogą pojawić się aberracje chromatyczne, a ostrość spadnie. Powiększenie jest tak duże, że trafienie w ostry punkt również nie będzie łatwe. Niemniej jednak, jak na darmowe rozwiązanie jest naprawdę warte uwagi.

3. Soczewki macro

©JK

Komplet bardzo dużych (77 mm) soczewek o mocach +1, +2, +4 i +10 dioptrii kosztuje niecałe 80 zł. Ich niewątpliwą zaletą jest brak straty światła i duża elastyczność — od niewielkiego powiększenia dla soczewki +1, do bardzo dużego dla +10. Soczewki nakręcane są jak filtr, a opakowane w zgrabne etui są naprawdę wygodne w użyciu.

© JK, 24-70/2.8L + 10 dioptrii

Wadą jest fakt, że dodajemy kolejny element do układu optycznego, przez co ostrość zdjęć jest mniejsza, a aberracje nasilone. Niemniej jednak za 80 zł ciężko znaleźć bardziej uniwersalne rozwiązanie.

4. Pierścienie pośrednie

©JK

Pierścienie pośrednie to mój faworyt w tym zestawieniu. Niewątpliwym plusem tej metody jest fakt, że nie dokładamy żadnych soczewek do układu optycznego, więc nie odczujemy straty jakości. Testowane przeze mnie pierścienie MeiKe kosztują około 240 zł i mają metalowy bagnet z przeniesieniem automatyki. Za około 180 zł dostaniemy wersję ekonomiczną z plastikowym bagnetem. W zestawie znajdują się trzy pierścienie, 13, 21 i 31 mm, które można dowolnie łączyć zwiększając skalę odwzorowania.

© JK, 24-70/2.8L + 3 pierścienie pośrednie

Co ważne, obiektyw nie traci swoich właściwości optycznych, a pierścienie pasują do każdego obiektywu z określonym mocowaniem, zarówno do kita za 300 zł, jak i teleobiektywu za kilka tysięcy zł. Minusem jest nieznaczna utrata światła. To zdecydowanie najlepsze rozwiązanie do budżetowej fotografii makro, bo nie tracimy jakości naszego obiektywu, a i kieszeń nie zostanie zbytnio ogołocona.

Podsumowanie

Jak widać, sposobów na tanią fotografię makro jest całkiem sporo. Możecie jeszcze zainteresować się soczewkami firmy Raynox lub mieszkami macro. Największe powiększenie uzyskacie używając odwróconego obiektywu, ale niesie to za sobą pogorszenie jakości, a trafienie w punkt graniczy z cudem. Dla osób, które chcą zaoszczędzić, polecę soczewki makro, które są tanie, ale dzięki różnej mocy, sprawdzą się w większości sytuacji. Osobom, którym zależy na wysokiej jakości polecę najdroższe z opisywanych rozwiązań, czyli pierścienie pośrednie. Co prawda trzeba się liczyć ze stratami światła, ale ostrość obrazu będzie najlepsza z wymienionych rozwiązań. Kolejnym plusem jest fakt, że działają ze wszystkimi obiektywami danego systemu.

Akcesoria do poradnika wypożyczył nam sklep Notopstryk.pl, za co serdecznie dziękujemy.

©JK

Poniżej prezentuję zbiór zdjęć obrazujących powiększenie dla poszczególnych rozwiązań.

© JK

Zobacz więcej artykułów z serii: Zrób to sam

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

Canon EOS 7D Mark II - szybki, wytrzymały i bez konkurencji [test] iPhone 6 - świetny aparat ze sprytnie ukrytymi wadami [test] Olympus Stylus TOUGH TG-3 – trzecie życie twardziela [test] Fujifilm X30 - retro i premium jeszcze lepiej połączone [test] Panasonic Lumix LX100 - wszystko, czego potrzebujesz od aparatu kompaktowego [test] One by Wacom - jak sprawuje się tani tablet z Biedronki [pierwsze wrażenia] Nikon D750 - współczesna lustrzanka pełną klatką [test] Olympus PEN E-PL7 - godny kontynuator serii [test] Olympus M. Zuiko Digital 40-150 mm PRO - pierwsze wrażenia Sony A7S - postrach ciemności i mistrz kinematografii [test] Fujifilm X100T – 7 ważnych zmian, które mogliście przeoczyć Zeiss Otus 85mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe Sony A5100 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe Fujifilm X-T1 Graphite Silver. Czy ma coś więcej, niż nowy kolor obudowy? FujiFilm FinePix X30 - zdjęcia przykładowe Canon EOS 7D Mark II - sprawdzamy Live View AF i prędkość 10 kl./s Panasonic Lumix CM1 - najlepszy smartfon fotograficzny? Nasze pierwsze wrażenia Olympus PEN E-PL7 - pierwsze wrażenia Srebrny Olympus OM-D E-M1 i nowy obiektywy 40-150 mm f/2,8 PRO na zdjęciach Panasonic Lumix GM5 - pierwsze wrażenia Nikon D750 - przykładowe zdjęcia Panasonic Lumix LX100 - pierwsze wrażenia Samsung NX1 - pierwsze wrażenia + wideo Leica M Edition 60 - pierwsze wrażenia

Popularne w tym tygodniu:

Samsung Galaxy S8, S7 oraz iPhone 7. Który robi lepsze zdjęcia? Sony A9 - pierwsze wrażenia po premierze. Czy bezlusterkowiec dorówna profesjonalnym lustrzankom? Sony A9 - pierwsze zdjęcia z profesjonalnego bezlusterkowca, który ma prędkość aż 20 kl./s Niewielki może bardzo dużo! Voigtländer Nokton 50 mm f/1,5 Philips Brilliance 275P - fotograficzne 27 cali w rozdzielczości 5K [test] Panasonic Lumix GH5 - pierwsze zdjęcia przykładowe