Poradnik: czy to ważne, gdzie patrzy Twój obiekt?

Poradnik: czy to ważne, gdzie patrzy Twój obiekt?

Fot. notsogoodphotography / Flickr
Fot. notsogoodphotography / Flickr
Krzysztof Basel
11.04.2009 07:00, aktualizacja: 02.08.2022 10:29

W bok z dala od aparatu, a może prosto w obiektyw - czy to ważne, gdzie spogląda fotografowana osoba? W jaki sposób zbudować relację między modelem, a odbiorcą? Jak go zaintrygować i zaciekawić? Kierunek padania wzroku modela ma ogromne znaczenia dla przekazu zdjęcia. Zobaczmy jak wielkie.

Wyobraź sobie osobę trzymającą smakowity puchar lodów w ręce wyciągniętej w Twoim kierunku. Model patrzy się na Ciebie i uśmiecha lekko przekrzywiając głowę. Na drugim zdjęciu ta sama osoba patrzy w bok trzymając podobny deser. Jej wzrok nie jest skupiony na lodach trzymanych w dłoni.

Czy widzisz różnicę w przekazie pomiędzy sytuacjami na tych fotografiach? W pierwszym wypadku fotografowany obiekt wyraźnie zachęca odbiorcę do spróbowania pysznego deseru. Na drugim zdjęciu model wygląda, jakby nie chciał nawet spojrzeć na lody. A może po prostu zobaczył coś ciekawego? Jeśli tak, to co takiego? Oto kilka sugestii, o których warto pamiętać wykonując portret.

Wzrok z dala od aparatu

Jeśli wzrok Twojego obiektu jest skierowany z dala o aparatu to z pewnością zaintryguje to odbiorcę zdjęcia. Zastanowi się on, gdzie sfotografowany człowiek patrzy. Wykonując cykl fotografii możesz odpowiedzieć na to pytanie następnym zdjęciem. Zastanów się jednak - czy nie lepiej pozostawić odbiorcę w ciekawości?

Spojrzenie fotografowanej osoby może być dramatyczne, pełne obawy i napięcia lub nostalgiczne, spokojne, skłaniające do przemyśleń. Oczy zazwyczaj stanowią główny punkt fotografii, zatem kierunek, rodzaj spojrzenia i wyraz twarzy mogą stworzyć świetne zdjęcie lub całkowicie je zepsuć. Wszystko zależy od tego, jak ustawimy fotografowany obiekt.

Spojrzenie prosto w obiektyw

Rozmowy w 4 oczy bywają bardzo trudne. Często unikamy wzroku naszego rozmówcy, bojąc się spojrzeć prosto w oczy. Kontakt wzrokowy sprawia, że nawiązujemy bliższą relację z rozmówcą ? czy tego chcemy czy nie. Podobny efekt możemy uzyskać fotografując naszego modela patrzącego prosto w obiektyw.

Kontakt wzrokowy jest jedną z najmocniejszych i najważniejszych metod wykorzystywanych w fotografii portretowej. Odbiorca patrząc na zdjęcie może w ten sposób mocniej odczuć przekazywane emocje. Poczuć, że osoba na fotografii chce mu przekazać coś ważnego. Tak bezpośredni przekaz czasem przytłacza, ale może też zaciekawić i intrygować. Sprawić, że odbiorca zechce powrócić do fotografii i się nad nią dłużej zastanowić. Wiele zależy też od miny fotografowanego obiektu ? poważnej, smutnej, albo roześmianej i wesołej.

W portretach obiekt staje się najważniejszym elementem zdjęcia. Dlatego zastanów się dobrze, jak go ustawisz. Warto poprosić modela, aby lekko przechylił głowę lub całe ciało, zamiast fotografować osobę nie na wprost obiektywu, czyli en face. Z takiej rady skorzystała apesara, której fotografię zaprezentowałem powyżej. Dzięki temu zdjęcie nabrało większego dynamizmu.

Kiedy patrzą sobie prosto w oczy

Możesz też ustawić 2 osoby naprzeciwko siebie. Ich wzrok połączy się, tworząc wyjątkową relację. Już o tym pisałem w poprzednim punkcie, tyle, że tym razem główny model buduje relację z drugą osobą na zdjęciu, a nie z odbiorcą fotografii, który jest z boku i obserwuje.

Zdjęcie tytułowe: notsogoodphotography / Flickr.com

*______

Fotografie wykorzystane w tekście są objęte licencją Creative Commons Attribution 2.0 Generic.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)