Poznaj ponadczasowe zasady tworzenia portretu w fotografii [poradnik]

Portret w fotografii mody [poradnik]

Fot. Michał Massa Mąsior

Podobnie jak cała moda, fotografia fashion zmienia się co sezon. Nie ma sezonu, w którym nie pojawiałyby się nowe pomysły oświetleniowe lub kolorystyki. Podobnie pozy zmieniają się wraz z nowymi pokoleniami młodzieży, które się fotografuje. Istnieją jednak pewne uniwersalne zasady, które towarzyszą portretowi niezmiennie od lat, trendów i popularnych fotografików – czyli tych, którzy mają największy wpływ na mody fotograficzne.

Fotografia ślubna – jaki sprzęt wybrać? [poradnik]

Jaki rodzaj portretu wybrać?

Żeby napisać o portrecie, powinienem najpierw podać powód, dla którego mamy wykonać zdjęcie twarzy lub „popiersie“. W końcu ostatnio pisałem, że moda odnosi się do ubrań. Tak do końca nie jest, bo przecież możemy wykonać zdjęcia do innego użytku.

Glamour

Portrety w fotografii glamour są bardzo ważne – naszym zadaniem jest pokazać modelkę lub modela w bardzo atrakcyjny, przyciągający sposób. Oczy i usta pokazują wiele. Emocje, nastroje, usposobienie – wszystko to można wyczytać z oczu i ust modelki.

Beauty

Cała idea fotografii typu beauty jest poświęcona portretowi. To właśnie za pomocą portretów mamy pokazać kosmetyki i fryzury. Starannie przygotowane przez wizażystów makijaże i włosy przez fryzjerów wymagają kreatywnego fotografika, jego polotu i miękkiego światła.

Akcesoria

Kupując nowy zegarek, kolczyki, pierścionek, czy nawet iPoda, często nie zdajemy sobie sprawy, że do zakupu zachęcił nas słynny piłkarz, piosenkarz czy atrakcyjna modelka prezentująca dany gadżet. Znowu mamy do czynienia z portretem. Portret jest zatem niezwykle ważny.

Dobre światło to podstawa

Światło błyskowe

Oświetlenie rzecz jasna jest kluczem do uzyskania wysokiej klasy zdjęć. I tutaj mogę śmiało przyznać, że w modzie klasyczne sposoby oświetlania portretowego są stosowane bardzo często. REMBRANDT, czyli oświetlenie górno-boczne, jest często spotykane w modzie. Podobnie BUTTERFLY – w tym przypadku źródło światła jest skierowane centralnie z przodu, pod kątem 45 stopni na modela, co powoduje efekt cienia pod nosem w kształcie motylka.

Jakie są kanony portretu w fotografii mody [poradnik]

Fot. Michał Massa Mąsior

Wielu fotografików ma swoje patenty na świecenie portretów. Większość z nich łączy jednak jedna zasada – MIĘKKOŚĆ. Ogrom portretów modelek (tutaj celowo używam formy żeńskiej) charakteryzuje miękkie światło, które ma delikatnie smagać skórę, powodując płynne przejścia w jasności. Mocne cienie są niebezpieczne – oczywiście dają więcej ekspresji, ale należy obchodzić się z nimi ostrożnie. To, co przechodzi w portrecie dokumentalnym, nie sprzedaje się w modzie (działa to też w drugą stronę).

Zaczynamy fotografować modelki – co trzeba wiedzieć, żeby nie błądzić? [poradnik]

Inaczej jest z modelami. Faceci mają znacznie mocniej zarysowane kości, inną budowę twarzy. Chcemy ich zwykle pokazywać bardziej męskich, niż są w rzeczywistości, tym bardziej że często są bardzo młodzi. Zatem spokojnie możemy się pokusić o odrobinę ostrzejsze światło i mocniej zarysowane cienie. Nawet mocno zaciemniona część twarzy modela może wyglądać bardzo atrakcyjnie (staram się być teraz obiektywny, drodzy Czytelnicy).

Światło dzienne – zastane

Kiedy chcemy korzystać ze światła dziennego – polecam poranki. Poranne światło jest bardzo miękkie, ładnie układa się na twarzy, jednak bardzo łatwo „wpaść” – szybko przechodzi ono w twarde zenitowe światło, które bez mocnej lampy błyskowej nie nadaje się do portretu.

Zachód słońca to kolejny czas miękkiego światła. Jeśli lubicie z niego korzystać, to zachęcam – ja akurat nie jestem fanem magic hour w portrecie. Uważam, że to sztampa i estetyka lat 80. Wolę zachmurzone dni, ale takie, podczas których jednak coś poza chmurami na niebie występuje.

Sprzęt

Obiektywy

Najczęściej używane szkła do portretu to obiektywy w zakresie ogniskowych 50-135 mm.

50 jest wygodna, bo odwzorowuje podobnie, jak widzi to oko ludzkie, jednak żeby wykonać portret, należy podejść blisko modelki. 85 pozwala na prawie dwukrotnie większe odejście, co daje komfort pracy modelowi czy modelce. Bliskość fotografa może usztywniać, zawstydzać. Dlatego lepiej odrobinę odejść. 100-135 mm to świetna ogniskowa do ciasnych portretów, jednak przy szerszym planie wymaga sporego odejścia.

Fot. Michał Massa Mąsior

Fot. Michał Massa Mąsior

Bezwzględnie lepsze są obiektywy stałoogniskowe. Dzięki jasności mamy do dyspozycji znacznie szerszy zakres głębi ostrości, a raczej nieostrości. Zdaję sobie sprawę, że jasne „stałki” są drogie, ale na Allegro pełno jest starych radzieckich i „enerdowskich” obiektywów, które po nakręceniu odpowiedniej redukcji mogą doskonale spełniać zadania portretowe. Wiele z tych szkieł (przede wszystkim Carl Zeiss Jena) pięknie rysuje i możemy mieć za kilkaset złotych wspaniały sprzęt. Ich wadą jest brak współpracy z autofocusem, ale myślę, że można się do tego przyzwyczaić.

Lampa błyskowa

Nie jestem fanem lampy błyskowej mocowanej na gorącej stopce aparatu w fotografii mody. Jednak może ona nam pomóc rozbić cienie, jeśli w umiejętny sposób, najlepiej w trybie manualnym, dopalimy nasz obiekt. Polecam jednak pracę z blendą.

Na rynku są dostępne małe płachty przeznaczone do portretu, można też znaleźć blendy w kształcie wycinka z koła, służące do dopalania cieni pod brodą. Ich uchwyt jest tak skonstruowany, że sam fotografik spokojnie może jedną ręką robić zdjęcie, a drugą trzymać sobie tzw. kołnierz.

Poznaj tajemnicę pomiaru światła w fotografii [wideoporadnik]

Za tydzień napiszę więcej o świetle studyjnym. Podpowiem, jaki sprzęt jest wart uwagi i jak tanim kosztem można zdobyć mały zestaw, który rozwiąże większość problemów. Na rynku jest moc różnego rodzaju softboxów, parasolek, beauty dish’ów itd. Postaram się przybliżyć ich działanie. Do zobaczenia za tydzień.
____________

Jak znaleźć inspiracje w fotografii mody?

Michał Massa Mąsior - fotograf, który specjalizuje się w modzie i reklamie. Wykładowca Warsztatów Sztuki Fotografii. Ukończył kurs International Center of Photography oraz kursy i warsztaty Getty Images. W 2007 roku był nominowany do Polskich Oskarów Mody. Współpracował z wieloma agencjami reklamowymi, między innymi: Eskadra, Opus-B, Demo, Adheads, Wallstreet czy Fashion Color, oraz z magazynem “Lounge” Nie ukrywa, że w fotografii interesuje go zwłaszcza to, czego wielu twórców próbuje uniknąć: kultura popularna.

____________

  • lukzab

    Do zobaczenia. Czekam z niecierpliwością.

    Małą dygresja: Podoba mi się, że Fotoblogia więcej przedstawia praktycznych poradników niż kolejny “niesamowity” film HD z canona 5mkII (albo poklatowy).

  • dorota

    Czekam na kolejny poradnik będzie ciekawy;D

  • Dan

    “Ich wadą jest brak współpracy z autofocusem”
    Ich wadą, tak na prawdę jest brak autofocusa ^^

    • Mateusz

      Dobrze jest napisane. Korpusy mają wbudowany autofocus i wyżej wymienione obiektywy nie współpracują po prostu z tym mechanizmem.

  • http://www.shox.pl Diabeł Z Piekła

    Będzie coś kiedyś o blendach i pracy w plenerze w tym poradniku?

  • http://www.madmassa.com Michał Massa Mąsior

    @Diabeł Z Piekła – Będę poruszał wiele tematów. W poprzednim poradniku znalazło się już trochę informacji o blendach.
    Apropos’ AF. Jeśli aparat fotograficzny wyposażony jest w autofocus, to obiektyw nie posiadający AF nie współpracuje z z systemem automatycznego nastawiania ostrości. @Dan, mam nadzieje, że rozumiesz logikę tego zdania. Podobnie rzecz się ma, kiedy uda nam się po redukcji zapiąć obiektywy z innych systemów. Wyjątkiem jest np. możliwość używania szkieł Nikona w systemie Canon EOS, ( link /) gdzie można przenieść całą automatykę.

  • http://lukaszkula.blogspot.com/ Łukasz Kula

    Czekamy na następne poradniki. :-)

  • Kroppo

    Tam do licha: kiedy się omawia zdjęcie ze światłem motylkowym albo “rembrandtem” – to niech zdjęcia tuż pod tekstem ilustrują takie oświetlenie!

  • Kroppo

    Tam do licha: kiedy się omawia zdjęcie ze światłem motylkowym albo “rembrandtem” – to niech zdjęcia tuż pod tekstem ilustrują takie oświetlenie!

  • Qbajeko

    A ja lubię takie filmiki i ciekawostki – w końcu zawsze możesz je ominąć a jak dla mnie to extra bo nie mam czasu przeszukiwać netu w poszukiwaniu ciekawostek

  • Qbajeko

    A ja lubię takie filmiki i ciekawostki – w końcu zawsze możesz je ominąć a jak dla mnie to extra bo nie mam czasu przeszukiwać netu w poszukiwaniu ciekawostek

  • http://ekstrawagancko.blogspot.com/ ekstrawagancka

    Poradnik czyta się naprawdę miło. Dla mnie – całkowitej amatorki – jest naprawdę przydatny:)