Masz około 4 tys. zł na aparat? Podpowiem, który model kupić

Masz około 4 tys. zł na aparat? Podpowiemy, który model kupić

Profesjonalny Nikon D300s, świetny do nagrywania filmów Canon 60D, a może mało popularny, ale dopracowany Pentax K-5? Niektórzy mawiają, że im masz więcej pieniędzy, tym trudniej wybrać – masz do dyspozycji większą ofertę oraz odpowiedzialność za wybór. Pomogę Wam i podpowiem, jak mądrze wydać ok 3000 – 4000 zł na lustrzankę. Oto najciekawsze propozycje.

5 ciekawych propozycji amatorskich lustrzanek do 2500 zł

W dzisiejszym zestawieniu przedstawiam 5 propozycji zaawansowanych lustrzanek cyfrowych, których cena oscyluje między 3300 a 4300 zł. Uwzględniam jedynie korpusy aparatów, gdyż w tej klasie sprzętu rzadko kiedy decydujemy się na podpięcie kitowego obiektywu.

Nikon D7000

Nikon D7000

Nikon D7000

Godny następca udanego modelu D90, natomiast w tym przypadku Nikon poszedł o krok dalej plasując swój produkt o półkę wyżej. Aparat ma właściwie wszystko, czego potrzebujemy, czyli 16 megapixelową matrycę, 39 punktów autofokusa, możliwość nagrywania filmów Full HD, a to wszystko zamknięte w magnezowej obudowie. Na tylnej ściance znajdziemy znakomity, 3-calowy wyświetlacz a pod klapką aż dwa sloty na karty SD, które muszą radzić sobie z zapisem 6 klatek na sekundę w trybie seryjnym. Niestet,y pierwsi użytkownicy skarżyli się na problemy z autofokusem i wyciekami oleju na matrycę.

Zalety

  • magnezowa obudowa
  • dwa sloty SD

Wady

  • możliwość pojawienia się problemów z autofokus
  • delikatne przekłamywanie wartości ISO

Canon 60D

Canon 60D

Canon 60D

Za ten model wielu fanów Canona obraziło się na japońskiego producenta. Nie dlatego, że Canon wypuścił zły korpus, ale dlatego, że w porównaniu do całej dwucyfrowej serii zrobił krok wstecz. Nie znajdziemy tu magnezowej obudowy czy trybu seryjnego z prędkością powyżej 6 kl/s. Obiektywnie rzecz biorąc, jest to bardzo ciekawy model. Aparat mimo plastikowej obudowy jest dobrze spasowany, autofokus działa błyskawicznie, dzięki 9 punktom krzyżowym, a ponad 5 kl/s. nie pozostawia wiele do życzenia. Wszystko to, rejestruje matrycja o rozdzielczości aż 18 megapixeli. Kadr możemy kontrolować przez duży wizjer lub na świetnym (ponad 1 mln. pixeli) odchylanym wyświetlaczu. Rejestrowane filmy mają oczywiście rozdzielczość Full HD. Canon wypuszczając na rynek 60D chciał zwiększyć różnicę między serią dwucyfrową a modelem 7D, ponieważ gdyby poprawił 50D wyszedłby…7D.

Zalety

  • świetny, odchylany wyświetlacz
  • sprawny, szybki autofocus
  • tryb sRaw

Wady

  • plastikowa obudowa
  • brak mikroregulacji dla obiektywów
  • brak wyczuwalnego “kliku” przy wciskaniu przycisków

Pentax K-5

Pentax K-5

Pentax K-5

Jest to najdroższa propozycja z wymienionych w tym zestawieniu. K-5 to flagowa lustrzanka Pentaxa (nie licząc 645D), a zarazem najdroższy aparat w tym zestawieniu.  Za cenę ponad 4 tys. zł. dostajemy uszczelniony, magnezowy korpus z 16 megapixelową, stabilizowaną matrycą o szybkostrzelności 7 kl/s. Jak na tę klasę przystało, aparat rejestruje filmy Full HD.Pentax jest mało popularny na naszym rynku, natomiast moim zdaniem robi świetne aparaty. Żaden producent nie wspiera w tak znakomity sposób manualnych obiektywów. Do K-5 podepniemy obiektywy z badnetem K czy też m-42, które będą stabilizowane, dzięki stabilizacji matrycy w korpusie, pomiar światła będzie działał poprawnie, a przy odpowiednio ustawionej ostrości usłyszymy charakterystyczne “bi-bip”. Dodatkowo w obiektywach Saymanga czy Falcona przysłonę zmienimy z poziomu korpusu. Pentax niestety posiada dość skromne zasoby nowych, szybkich obiektywów, które są stosunkowo drogie i trudnodostępne na rynku wtórnym. Brakuje takich pozycji jak np. 24-70 f/2.8.

Zalety

  • uszczelniany, magnezowy korpus
  • świetna współpraca z obiektywami manualnymi
  • stabilizacja w korpusie

Wady

  • mało popularna marka na polskim rynku
  • mała oferta nowych, szybkich obiektywów z autofocusem

Sony A-580

Sony A-580

Sony A-580

Sony jakiś czas temu zrezygnowało z produkcji z Sony A-700, który był bardzo udanym aparatem. Teraz Sony skupia się głównie na amatorach, natomiast najwyższym modelem z matrycą APS-C jest właśnie A-580. Jego cena i możliwości zbliżone są do Canona 60D. A-580 nagrywa filmy w Full HD, rejestrowane obrazy mają 16 megapixeli, natomiast szybkostrzelnosć wynosi 7 kl/s. Korpus niestety zbudowany jest z plastiku, natomiast wyposażono go w dwa sloty kart pamięci – MS oraz SD. Sony, podobnie jak Pentax, montuje stabilizację w korpusie, co moim zdaniem jest bardzo dobrym pomysłem. Niestety, nie obyło się bez wpadek. W tej klasie sprzętu można oczekiwać górnego wyświetlacza oraz dwóch pokręteł do zmian parametrów – tu niestety zabrakło jednego i drugiego. Na szczęście wyświetlacz główny jest dobrej jakości, a dodatkowo umożliwia zmianę jego pozycji.

Zalety

  • stabilizacja w korpusie
  • odchylany, dobry wyświetlacz
  • dwa sloty na karty pamięci

Wady

  • plastikowa obudowa
  • brak górnego wyświetlacza
  • tylko jedno pokrętło zmiany ustawień

Nikon D300s

Nikon D300s

Nikon D300s

Jest to nawyżej plasowany przez Nikona korpus z matrycą DX, czyli APS-C. Mimo że Nikon D300s to nie nowość na rynku, aparat jest w stanie konkurować ze zdeycydowanie nowszymi konstrukcjami. Wyróżnia go przede wszystkim niemal pancerna, magnezowa obudowa o świetnej ergonomii, szybki jak błyskawica autofocus z 51 polami (15 krzyżowych) oraz prędkość 7 kl/s. Kupując oryginalny pojemnik na baterie powiększymy prędkość do 8 kl./s. Wielbicieli dużych wydruków może zmartwić 12 megapixelowa matryca, a filmowców brak rozdzielczości Full HD. Niemniej jednak w całym zestawieniu, aparat ten plasowany jest na równi z Pentaxem K-5, przy czym Nikon oferuje zdecydowanie bogatszą ofertę świetnych, szybkich obiektywów, których nie brakuje również na rynku wtórnym. Jest to propozycja dla osób wiedzących czego chcą. Aparat bez problemu posłuży jako wół roboczy np. w redakcji czując się jak ryba w wodzie.

Zalety

  • świetna, uszczelniona obudowa
  • 15 czujników krzyżowych autofocusa
  • 7 lub nawet 8 kl/s.

Wady

  • filmy w rozdzielczości tylko HD 720p
  • matryca jedynie 12 megapixeli

5 ciekawych propozycji amatorskich lustrzanek do 2500 zł

Mam nadzieje, że to zestawienie pomoże Wam dobrać aparat dopasowany do Waszego budżetu i preferencji. Jeśli jednak macie ograniczony budżet i musielibyście bardzo zaoszczędzić na obiektywie, rozejrzyjcie się za tańszym korpusem i kupcie do niego szkło z wyższej półki. Oczywiście najlepiej mieć świetne body, z jeszcze lepszym obiektywem, ale nie zawsze można sobie na wszystko pozwolić.

  • grzechu

    “Matryca jedynie 12Megapixeli” to akurat jest +.!!

    • ziutek

      ale co Ty się dziwisz, przecież to pisał jakiś lamer.

    • http://twitter.com/aadamkiewicz85 Adam Adamkiewicz

      To podaj choć jeden sensowny powód takiego stwierdzenia :] 

    • Lukashi

      I tak i nie. Autor ma racje pisząc, że 16mp to lepiej niż 12mb – dlatego że większość kieruje się tym wyznacznikiem tzw. amatorzy czy semi-pro – zależy im na wielkości odbitki.
      Co do 12mp i tego że powinien miec mniejsze szumy, nikt nie na wątpliwości. Cyt. autora dot. NIKON D300s: “Jest to propozycja dla osób wiedzących czego chcą.” Nie oznacza to, że 16mp ma większe szumy- w końcu od tego są softy i cpu. Osobiście mam D7000 i z wysokich iso jestem zadowolony (choć tak często nie korzystam) Pozdrawiam

    • Spazz

      podzielam zdanie – 12 megapikseli to najefektywniejsza liczba dla cropa. Szkoda, że za pisanie artykułów na podstawie których ktoś może wydać 4k zł pisze osoba niekompetentna. 

    • nOOne

      12 MPix to PLUS (zgadzam sie) – minusem w tym plusie jest WIEK tej matrycy (moze to autor mial na mysli choc o tym nie wiedzial?).

      To co prezentuje 16-tka w porownaniu do starej 12-tki to znaczacy krok do przodu – szczegolnie dotyczy to jakosci obrazu w tym ISO (100 oraz 1600, 3200 i dalej) oraz filmow video.

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    Matryca o rozdzielczości 12 mega-pixeli może być przeszkodą dla fotografów zajmujących się krajobrazem czy fot. studyjną. Jeśli nie forsuje się ISO, z większej ilości pixeli, zrobimy większe odbitki o lepszej jakości. Przy większym ISO mniej upakowane matryce lepiej sobie radzą.

    • marcin

      Szczerze wątpię, aby osoby posiadające tak ograniczony budżet na aparat myślały o powiększeniach, przy których 12 mln to za mało… Parę lat temu zdarzyło mi się wykonać zdjęcie na billboard, które miało tylko 6 mln pix i wystarczyło. 

    • wielosystemowiec

      jeżeli ktoś sie zajmuje studyjka to juz ma hassela albo d3x a tym z 12mpix styka chyba nikomu się nie spieszy, przestałem czytać jak żeś w canonach napisał szybki autofocus… zostań przy swoim systemie i nie opisuj czego nie znasz / na czym sie nie znasz

      • http://twitter.com/metalshox Metal Shox

        Trochę się mylisz, z mojego doświadczenia mówię ci, że autofocus w D700 jest bardzo szybki, w Canonie 50D bo tego miałem był prawie taki sam szybki, w 60D ponoć jest taki jak w 50D więc?

    • wielosystemowiec

      jeżeli ktoś sie zajmuje studyjka to juz ma hassela albo d3x a tym z 12mpix styka chyba nikomu się nie spieszy, przestałem czytać jak żeś w canonach napisał szybki autofocus… zostań przy swoim systemie i nie opisuj czego nie znasz / na czym sie nie znasz

  • K.

    ja za tę cenę proponuję kupić D40 + porządny obiektyw, np. 70-200 f/2.8 (niekoniecznie Nikkor, bo te to się w tym przedziale kasowym nie mieszczą), albo 24-70 f/2.8, zależy od potrzeby.
    nie radzi sobie na wysokim ISO? nie trzeba podbijać, mając jasny obiektyw.
    że mało megapixeli? to nie jest wada.
    zauważcie, że kupując D3x nie ma się gwarancji naprawdę dobrych zdjęć. najważniejszy jest OBIEKTYW, dopiero później puszka…

    • Touch

      Najważniejszy jest nie sprzęt, ale ten, kto go wykorzystuje.

  • Pasio

    Czemu nie uwzgledniles w porownaniu Canona 600D?

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    Pasio, ponieważ w tym zestawieniu chciałem ująć aparaty wyższe klasą, w cenie około 4 tys. zł. Sony jest tu wyjątkiem, gdyż następnym, obecnie produktowanym modelem jest dopiero A900 za około 7 tys. zł.

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    Pasio, ponieważ w tym zestawieniu chciałem ująć aparaty wyższe klasą, w cenie około 4 tys. zł. Sony jest tu wyjątkiem, gdyż następnym, obecnie produktowanym modelem jest dopiero A900 za około 7 tys. zł.

  • nikoniarz

    Chętnym na Nikona D7000 proponuję wejść na forum Nikoniarzy i zobacz, jakie ludzie mają problemy z tym crapem. Na papierze wygląda gites, a w realu Nikon wypuścił całą dużą serię wadliwych aparatów i nie chce się do tego przyznać. 
    Jeśli ktoś chce się zrazić do Nikona, polecam ten właśnie model.

  • nikoniarz

    Chętnym na Nikona D7000 proponuję wejść na forum Nikoniarzy i zobacz, jakie ludzie mają problemy z tym crapem. Na papierze wygląda gites, a w realu Nikon wypuścił całą dużą serię wadliwych aparatów i nie chce się do tego przyznać. 
    Jeśli ktoś chce się zrazić do Nikona, polecam ten właśnie model.

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    Wielosystemowcu, Canon 60D ma naprawdę szybki autofocus, nie wiem czy go osobiście używałeś. Natomiast np. w canonie 5dmkII autofocus działa jak ślimak w porównaniu do wyżej wymienionych aparatów. 

  • http://twitter.com/metalshox Metal Shox

    O qrwa, brak wyczuwalnego kliku to minus dla aparatu! Panie Jakubie teraz Pan przesadził :) Co do wyboru to nie chcę mi się wypowiadać w tej chwili nie ma dobrego aparatu aby można go było polecić w 100% w tej cenie.

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    Metalu, używałem 60D przez jakiś czas i w porównaniu do 50d/5mkII było to na prawdę denerwujące. Przyciski chodzą w nim tak, że nie czujesz czy wcisnąłeś któryś z nich czy nie. 

  • Masterdzix

    co do wad Pentax’a zgadzam się w 100 % 

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001978676618 Cezary Kopeć

    Nie lepiej kupić Sony A33?

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    Cezary, Sony A33 było w poprzednim zestawieniu, do 2500 zł:).

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    Cezary, Sony A33 było w poprzednim zestawieniu, do 2500 zł:).

  • canoniak

    jeżeli ktoś robi wydruki w dużym formacie, to 12 megapixeli jest wadą nie do przejścia, poza tym Nikon jest najciekawszą propozycją

    • grzechu

      z 10MP robione są wydruki które wiszą ma 13piętrowych blokach

      • Touch

        Tak, wiszą, ale drukowane w rozdzielczości ok 30-50dpi…

        • Luke

          Są drukowane w takiej rozdzielczości, ponieważ nie ogląda się ich z pół metra, tylko ze znacznej odległości.

        • Touch

          Ja to wiem, ale chodzi o błędny tok rozumowania, bo to żaden argument, że z 10MP można taki wydruk zrobić, bo w tym wypadku jakość jest tak naprawdę tragiczna i już problemem byłoby zrobić z tego wydruk, na przykład, do galerii w dużym formacie przy zachowaniu świetnej jakości.
          Pozdr

    • grzechu

      z 10MP robione są wydruki które wiszą ma 13piętrowych blokach

  • http://tnij.org/merti merti

    ZA tą kasę to bym se kupił PENa, naleśnika dwudziestkę, travel-zooma i był bym Happy, bo zawsze by mi towarzyszył dzięki swojej wadze i wielkości, a nie takie cegły…

  • Kombajnzaglady

    Ja zaś proponuje przeczytać jeszcze raz opis nikosia i poprawić “Niestet,y” oraz “problemy z autofokus” :)

    • Kombajnzaglady

      Nikosia D7000 

  • Kombajnzaglady

    Ja zaś proponuje przeczytać jeszcze raz opis nikosia i poprawić “Niestet,y” oraz “problemy z autofokus” :)

  • Kombajnzaglady

    Ja zaś proponuje przeczytać jeszcze raz opis nikosia i poprawić “Niestet,y” oraz “problemy z autofokus” :)

  • http://www.tomaszworek.com/ Tomasz Worek

    Jednej kluczowej wady 60D zabrakło w artykule:

    Zzostał on pozbawiony mikroregulacji AF, którą posiadał zresztą jego poprzednik. BTW, świadczy to o tym jaki Canon ma stosunek do swoich klientów…

    Pozdrawiam, Tomasz Worek
    http://www.tomaszworek.com/

    • http://twitter.com/metalshox Metal Shox

      Rozumiem twoje rozgoryczenie, ale nie traktowałbym tego jako wadę, miałem mikroregulacje w 2 puszkach nigdy na przestrzenii wielu lat ani razu jej nie używałem, dla mnie to nie jest wada a jedynie brak fukncji która mogła by być, jeżeli chcesz do 60D dopisać to jako wadę to trzeba także dopisać to do wszystkich puszek jakie są na rynku.

  • http://www.tomaszworek.com/ Tomasz Worek

    Jednej kluczowej wady 60D zabrakło w artykule:

    Zzostał on pozbawiony mikroregulacji AF, którą posiadał zresztą jego poprzednik. BTW, świadczy to o tym jaki Canon ma stosunek do swoich klientów…

    Pozdrawiam, Tomasz Worek
    http://www.tomaszworek.com/

  • Tiniblue

    Lubię ten blog i często tu zaglądam – czasem jest cos dla bardziej zaawansowanych, czasem dla mniej, a czasem są tu po prostu ciekawostki.. I wszystko byłoby ok, gdyby nie niektóre komentarze…

    To jest po prostu żal.. Ludzie, jesli poziom artykułów nigdy nie dorównuje waszemu poziomowi, to czemu nie stworzycie bloga, na którym będziecie doradzać innym? Ja, na miejscu Autora, rzuciłabym to wszystko w kąt i miała was w d***, ale on jeszcze cierpliwie odpowiada…

    Pozdrowienia dla twórców bloga – ja bym nie miała do tego zdrowia…:)

  • Ja

    Tak brakuje 24-70 2.8 bo to klasyczne szkło… do APS-C

  • Lola457

    jest i moj ;)

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    “Ja”, mimo że szklo 24-70 niby nijak ma się do APS-C, to bardzo często używam go w 50D. Mając poprzedni system czyli Pentaxa, bardzo często korzystałem z 28-70/4. W przypadku 50D zdecydowanie częściej zapinam właśnie 24-70 a nie 17-40. 

    Tiniblue, dzięki za słowa wsparcia ;). W każdym bądź razie, tworząc wpisy zawsze wkradnie się trochę subiektywizmu, więc testując np. Canona 60D bardzo denerwowało mnie to, że nie czuję kiedy wciskam dany przycisk, poza tym przyciski na górze przy wyświetlaczu zostały dziwnie spłaszczone. Co do mikroregulacji to niestety, ale głównie Canon ma problemy z back lub frontfocusem, więc szczególnie w aparatach tej firmy jest to przydatne. Ja np. w duecie 50D + 50/1.8(btw. canona) miałem dość konkretny backfocus. 

  • Jokipoki

    tak troche bez sensu odseparowany 7D no wiecej kosztuje ale da sie kupic za poniżej 5 tys  a zostawiony zeby porównywać do 5D?  D700? to chyba malo logiczne zwlaszcza ze chyba uznawany jako główny konkurent D7000 … chyba. U sony też by się jeszcze coś znalazło…w +,- nic o funkcji Video a przecież różni się w modelach , na  odpierdol troche to porównanie :P 4-  :D

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    Jokipoki, najtańszy znaleziony przeze mnie 7D kosztuje około 5300 zł. Chciałem go umieścić, bo szczerze mówiąc myślałem, że jest tańszy. Sony nie produkuje w tym momencie nic pomiędzy A580 a A900, bo A850 ostatnio wyszło z produkcji. Jeśli chodzi o funkcje Video, to każdy, prócz d300s kręci filmy w full HD.

    • Jokipoki

      ok nowy… w takim razie jest sens pisac artykuł o 5 aparatach ? jeden na marke (prócz nikona) to żaden wybór jeśli ktoś ma swoją markę to w twoim przedziale ma 1 aparat do wyboru, czyli nie ma wyboru. Najlepszy był by artykuł podzielony na 3 klasy ew klase extra nowe i używane.A propo video jeden ma hd drugi FULL  inny galarete, wiecej mniej klatek, wejscie brak wejscia mic a który ma najlepsze? można by wspomniec..

  • Mayaxatl

    bardzo fajne to zestawienie, ale przydałyby się trochę bardziej obszerne opisy, nie tak po kilka zdań.

  • No tak

    “filmy w rozdzielczości tylko HD 720p”
    A ja mam zastrzeżenie co do tego. Jakbym chciał nagrywać w full hd to bym sobie kamerę kupił. Aparat jest do zdjęć przecież ;) Tym bardziej lustrzanka, prawda?

  • No tak

    “filmy w rozdzielczości tylko HD 720p”
    A ja mam zastrzeżenie co do tego. Jakbym chciał nagrywać w full hd to bym sobie kamerę kupił. Aparat jest do zdjęć przecież ;) Tym bardziej lustrzanka, prawda?

  • No tak

    “filmy w rozdzielczości tylko HD 720p”
    A ja mam zastrzeżenie co do tego. Jakbym chciał nagrywać w full hd to bym sobie kamerę kupił. Aparat jest do zdjęć przecież ;) Tym bardziej lustrzanka, prawda?

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    No tak – Canon, szczególnie 5DmarkII zrewolucjonizował nieco rynek kamer, bo żadna kamera za ok. 8k nie oferuje tak duzego przetwornika, tak samo nie znajdziesz kamery za 3k z sensorem aps-c.

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    No tak – Canon, szczególnie 5DmarkII zrewolucjonizował nieco rynek kamer, bo żadna kamera za ok. 8k nie oferuje tak duzego przetwornika, tak samo nie znajdziesz kamery za 3k z sensorem aps-c.

  • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

    No tak – Canon, szczególnie 5DmarkII zrewolucjonizował nieco rynek kamer, bo żadna kamera za ok. 8k nie oferuje tak duzego przetwornika, tak samo nie znajdziesz kamery za 3k z sensorem aps-c.

  • Krzyś

    Ja mam teki Pentax: http://winmar.pl/p16774,Pentax_K-5__DA_18-55_mm_F3.5-5.6_WR.html Mój nowy nabytek, bardzo dobrze się sprawuje jak na razie.

  • Maoco99

    Witaj Jakubie.
    Uważam,że największym minusem Canona EOS 60D jest jego 9-polowy autofocus. To jest rzecz,która odstraszy niejednego amatora. Co prawda chodzi o same korpusy ale Canon 600d z obiektywem 18-135 jest idealną propozycją dla amatorów.

  • Kamil

    A co powiecie na ten Pentax: http://winmar.pl/p17355,Pentax_K-5_Body.html ???

  • Dominika890

    witam
    zastanawiam się co wybrać: nikon D300, nikon D5100 czy jakis model sony? Potrzebuje sprzętu z dużymi możliwościami chociaż to będzie pierwsza lustrzanka więc cos w miarę intuicyjnego. Plus zależy mi na dobrej jakości filmów. Może ktoś doradzi?:)

    • Zenek

      60D…

  • Zenek

    nikt mi nie powie, ze d300s podskoczy pentaxowi k-5 z jakoscia zdjec haha… mam oba wiec darujcie sobie glupie komentarze. a co do 12 mpix to zalezy do jakich zastosowan, jak drukujesz male zdjecia to ok a jesli czcesz czegos wiecej to nie oszukujmy sie, 12 juz za malo….