7 świetnych obiektywów Nikona, które trzeba mieć

6 świetnych obiektywów Nikona, które trzeba mieć

Fot. KB

Nawet jeśli nie jesteś fotograficznym sprzętowym maniakiem, to są obiektywy, na widok których serce bije Ci mocniej. Prezentujemy subiektywne zestawienie siedmiu najciekawszych szkieł marki Nikon, którymi trzeba, chociaż przez chwilę, fotografować.

14-24 mm f/2.8 G ED AF-S

14-24 mm f/2.8 G ED AF-S

Nikkor 14-24 mm f/2.8 to jeden z tych obiektywów, których zazdroszczą nam posiadacze lustrzanek Canona. Niektórzy tak bardzo, że kupują sobie specjalne przejściówki, aby móc podpiąć Nikkora do korpusu Canona.

Nic dziwnego, ultraszerokokątny obiektyw jest tego wart. Nikkor jest przede wszystkim bardzo ostry, nawet przy wysokich przysłonach. Świetnie sprawdza się jako uniwersalne szkło do fotoreportażu z korpusem z matrycą DX (np. D300s czy D90). Uzyskujemy wtedy ekwiwalent ogniskowej 21-36 mm. Pełne skrzydła rozwija natomiast dopiero przy matrycach pełnoklatkowych FX. Oferuje lepszą ostrość niż Nikkor 12-24 f/4 i o wiele lepszą niż stałoogniskowy maluch 24 mm f/2.8. Niezastąpione szkło szerokokątne dla ceniących wysoką jakość bez kompromisów.

24 mm f/1.4 AF-S G

24 mm f/1.4 AF-S G

Produkowany od 2010 roku szerokokątny, stałoogniskowy obiektyw Nikona to obecnie jedno z najlepszych i najbardziej ostrych szkieł japońskiego producenta. Według testów to najbardziej ostry obiektyw o ogniskowej 24 mm na rynku, który wypada nawet lepiej niż droga LEICA 24 mm f/1.4 SUMMILUX-M ASPH.

Świetnie sprawdza się nie tylko przy słabym świetle, ale także kiedy potrzebujemy skorzystać z mniejszej przysłony. Nikkor 24 mm f/1.4 jest też solidnie zbudowany – zarówno zewnątrz, jak i wewnątrz. Konstrukcja obiektywu składa się z 12 elementów ułożonych w 10 grupach. Dwie soczewki są wykonane z niskodyspersyjnego szkła ED, a dwie inne mają kształt asferyczny. Wewnątrz znajdują się też powierzchnie pokryte powłoką Nano Crystal Coat.

Niestety, Nikkor 24 mm f.1.4 swoje kosztuje. To typowo profesjonalny obiektyw, który jest produkowany w organicznej liczbie, zatem nawet jeśli uda nam się go zobaczyć w sklepie, to będzie słono kosztować. W Polsce cena Nikkora 24 mm f/1.4 wynosi ok. 7000 zł.

35 mm f/1.8 G AF-S DX

35 mm f/1.8 G AF-S DX

Amerykanie ładnie mówią na ten obiektyw „must have”, czyli w wolnym tłumaczeniu „musisz go mieć”. To pozycja obowiązkowa dla każdego użytkownika lustrzanek typu DX. Szkło zapewnia bardzo dobrą jakość optyczną, niezłą jasność, ma uniwersalną ogniskową (ok 50 mm dla matrycy DX), jest lekkie, małe, solidnie wykonane i … przede wszystkim bardzo tanie. W sklepach możecie je kupić już za ok. 750 zł. To rzadkie połączenie dobrej jakości i niskiej ceny. Nic zatem dziwnego, że Nikkor 35 mm f/1.8 stał się bardzo popularny.

50 mm f/1.4 G AF-S

50 mm f/1.4 G AF-S

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć klasycznej pięćdziesiątki, która w testach plasuje się na samym szczycie wśród  obiektywów o ogniskowej 50 mm. Szkło gwarantuje świetną jakość i ostrość zdjęć, piękną plastykę, cichy i szybki autofocus z silnikiem SWM oraz bardzo dobrą jasność. Świetnie nadaje się do portretów z pięknym rozmyciem tła czy pracy w kiepskich warunkach oświetleniowych – zjada na śniadanie większość konkurentów. Do tego jest mały, lekki i tani, bo kosztuje tylko ok. 1300 zł.

24-70 mm f/2.8 G AF-S

14-24 mm f/2.8 G

24–70 mm f/2.8 ujrzał światło dzienne w 2007 roku wraz z obiektywem 14-24 mm f/2.8 czy lustrzankami Nikon D300 i D3.

Ten uniwersalny zoom ma wszystko, czego potrzebuje fotograf. Przede wszystkim trzeba go pochwalić za genialną jakość oferowanych zdjęć, wysoką ostrość prawie na wszystkich możliwych przysłonach oraz szybki, celny i cichy autofocus. Szkło zostało bardzo solidnie wykonane, chociaż jest dosyć duże i ciężkie.

To idealny kandydat, jeśli mielibyście wybrać tylko jeden jedyny obiektyw. Nikkor 24 – 70 f/2.8 świetnie nadaje się do reportażu, ale także do portretów czy zdjęć krajobrazowych. Wraz z pełnoklatkowymi korpusami Nikona stanowi podstawowe narzędzie pracy wielu fotoreporterów na całym świecie. To po prostu jeden z najlepszych zoomów na rynku. I jak na tak dobry sprzęt przystało, swoje kosztuje – ok. 6000 zł.

85 mm f/1.4 G AF-S

85 mm f/1.4 G AF-S

Większość obiektywów Nikona o ogniskowej 85 mm to udane konstrukcje, ale najnowsza ich wersja jest jeszcze lepsza. To jeden z najlepszych obiektywów do portretów. Przez większość jest chwalony za świetną plastykę zdjęć, nawet przy maksymalnych przysłonach, oraz piękne rozmycie tła (bokeh). Ze względu na jasność dobrze sprawuje się także w słabych warunkach oświetleniowych. W testach obiektyw najsłabiej wypada pod względem aberracji chromatycznej oraz winietowania. Jego cena wynosi ok. 5800 zł.

70–200 mm f/2.8 G ED AF-S VR II

70 – 200 mm f/2.8 G ED AF-S VR II

Nie ma lepszego obiektywu do Nikonów w tym zakresie ogniskowych. To świetna konstrukcja dla fotografów sportu, przyrody, a nawet portretów. Szkło jest chwalone za bardzo dobrą ostrość, błyskawiczną pracę autofocus, świetną pracę systemu stabilizacji obrazu i wykonanie. Chętnych odstrasza jedynie cena wynosząca ok. 8000 zł.

  • Magda

    reklama chyba powinna być specjalnie oznakowana …

    • http://www.facebook.com/people/Maciek-Jutrzenka/1138851965 Maciek Jutrzenka

      to nie reklama pare tygodni temu był taki sam tylko z canonem :D

  • http://www.facebook.com/wiktorwolny Wiktor Wolny

    nie wiem czy ja, czy piszący artykuł, ale obiektywów jest 7

    • Marian Duda

      Autor napisał w tytule ”
      6 świetnych obiektywów Nikona, które trzeba mieć”, widocznie jeden obiektyw można sobie odpuścić, tylko który ??

      • Tjomek

        35ke ;-)

        • Wojtas

          bo za tania :)

        • jackreacher

          35tka z tego grona jest zdecydowanie najlepszym obiektywem w stosunku cena do jakosci,i znakomicie sprawuje sie na pelnej klatce,ostra od pelnej dziury i zadziwiajaco dobra optycznie za tak niewielkie pieniadze.(winietuje lekko na FXie ale mozna to zmniejszyc w LR)Moim zdaniem obowiazkowy obiektyw dla posiadaczy DX  i FX kto uzywal ten wie…. aa wiecej takich zacnych szkielek Nikonie!!!!!

  • Szakall1

    brakuje tu jeszcze Nikkor 200 f/2

  • Froogo

    Och… ach… nie mieć Nikona to porażka i strach :D To artykuł sponsorowany? Bo autor nie popisał się dziennikarskim nomen omen obiektywizmem.

    • A.

      @Magda, @Froogo; haha xD zawsze znajdzie się sceptyczny fanboy canona, który wszędzie węszy spisek ;]. Przecież z 2tygodnie temu był taki artykuł ze szklarnią C i było spoko, chętnie przeczytałem, bo kto wie w jakim systemie przyjdzie mi jeszcze pracować? Póki co jestem N i każde z tych szkieł uważam za na prawdę świetne.

      Peace! Odpuśćcie flame war – aparat to aparat, obiektyw to obiektyw – najważniejszym czynnikiem jest to jak potrafi się z tych dobrodziejstw korzystać :)

  • K.

    miało być 6, jest 7. odpuściłabym 35mm

    • jxx

      nie ma co odpuszczać 35/1.8, bo to naprawdę świetny obiektyw. owszem ma swoje wady, ale jednocześnie przy cenie ~700pln, przy odrobinie wprawy, zapewnia obrazek na poziomie wielokrotnie droższych szkieł.

      • K.

        35mm to strasznie nieporęczna długość. no chyba, że do ciasnego studia. w plenerze jest mało przydatny. poza tym niedawno pojawił się Nikkor AF-S 50mm f/1.8 i kosztuje ok. 750zł – myślę, że warto dopłacić te 50zł. chociaż wszystko zależy od tego, co kto potrzebuje – dla mnie osobiście 35mm jest bardzo nietrafione.

        • dide

          Projektowana pod DX, po przeliczeniu 35mm x 1.5 = ~50mm. No, a 50 mm to przecież standard. Chwila zastanowienia, bardzo bym prosił.

  • Witt33

    Pozbyłem się dwóch z tej listy, zostawiłem dwa z tej listy :-) od siebie dodałbym jeszcze 105 f/2.8 macro oraz 135 f/2 DC

    • Skibek

      Potwierdzam ;)
      Tego drugiego nie odpiąłem przez ostatnie dwa tygodnie. Jest magiczny!

      Nie rozumiem za to “deiksowej” 35-ki z listy. Jeżeli pozostałe szkła są pod FX to czemu Autor wmieszał tam DX-a?

      Zamiast niego powinien być 200/2.0IIVR lub 400/2.8VRII (też jest boski, ale cholernie ciężki).

  • http://www.facebook.com/people/Marcin-Zi/100000495428008 Marcin Zi

    ja po proszę 14-24mm + 24-70mm :)) i będzie happy trąbka :D

    • http://www.facebook.com/people/Marcin-Zi/100000495428008 Marcin Zi

      ps. mam taka głośna Sigmę 70-300mm i taka w dodatku ciemną, że … odechciewa mi się zoomowania ha ha

  • kris

    najlepszego nie wymieniliście:
    200mm/2 :]

  • zxc

    Kolejne zestawienie i tez zabrakło porządnego zoom-a

  • http://michalrumas.pl Michalrumas

    właściwie to nie chciał bym żadnego z nich,

  • Ja

    A może taka lista dla pentaxa :)  Tam to dopiero jest Ciekawie w szkłach :)
     

  • Karol Kolba

    Tak się składa że mam 35mm f/1.8 i 50mm f/1.8G w D7000. 50tka w DXie to jest porażka. Do repo zupełnie się nie nadaje. Bo b. rzadko mam możliwość aż tak dużego odejścia w tył od fotografowanej sceny żeby wykorzystać 75mm… 35mm to świetne szkło, prawie nie odpinam z korpusu.

  • Tomasz Łącki

    A gdzie 105DC i 135 DC?!

  • misiekkr

    Wszystko swietnie ale czemu tak drogo?Poszukuje dobrego Nikkora w szerokim kacie, im jasniejszy tym lepszy ale nie tak drogiego jak ten prezentowny tutaj (14-24)- czy mozecie mi cos polecic do Nikona D7000?

    • chinczyk

      sigma 10-20

    • elemenTH

      Tokina 12-24 F4

  • http://www.facebook.com/mirgos Adrian Mirgos

    a mój 16-35/4 ?! tak samo gdzie jest 105? czy chociażby 300/2 ? :)

  • rhplus

    Przepisane po swojemu ze strony producenta… 50 myli z bliska przy 1,4 , co do 70-200 podobno jedynka lepsza, i czemu nikt nie w spomina ze w tym szkle do odleglosci ostrzenia ok. 6m mamy tylko +- 135 mm… Nikt tez nie napisze o zacinajacym sie vr II… Ale co ja tam wiem ;) o wiecej zapytajcie YT

  • canon nikon

    Napiszcie o tych przejściówkach – Nikon-Canon – podlinkowanie nie działa.

  • jurki

    ciekawe gdzie jeszcze daja kase na te obiektywy to kupie wszystkie…

  • Tomek Zduleczny

    Dla mnie brakuje jeszcze jednego – genialnego wręcz – obiektywu. Mianowicie Nikon 180mm f/2,8 ED…. Tak rewelacyjnej stałki to ja w życiu nie miałem…. Ostry od pełnej dziury, fantastyczny bokeh, mozna powiedzieć, że zdjęcia prawie same się robią :) Ja nie wiem jak ja funkcjonowałem wcześniej bez tego obiektywu :)

  • Darek

    A gdzie sławny 80-200? kocham to szkło btw :)

  • Michał Cygan

    Właśnie gdzie 80-200/2,8 jeden z najwytrzymalszych obiektywów o fantastycznej plastyce, co prawda na śrobokrecie ale mimo to działa fenomenalnie szybko i cicho. Do tego świetna plastyka. ma tylko dwa minus, brak stabilizacji, choć przy sporcie i koncertach sporadycznie korzysta się z długich czasów oraz delikatna fioletowa poświata przy jasnych elementach łatwo usuwalna w lr. Moim zdaniem jeden z najlepszych obiektywów w historii nikona