Profilowanie aparatu przy użyciu X-Rite Color Checker [wideoporadnik]

X-Rite Color Checker

X-Rite Color Checker

Zarówno na forum, jak i w komentarzach pod ostatnim poradnikiem pojawiły się pytania o tworzenie profilu aparatu. Dziś pokazuję, jak to zrobić w oparciu o X-Rite Color Checker.

Zrób to sam – fotografowanie wody [wideoporadnik]

Tworzenie profilu aparatu jest bardzo ważne, szczególnie wtedy, gdy barwy na fotografiach muszą być maksymalnie wiernie oddane. Profil aparatu można stworzyć za pomocą Color Checkera i odpowiedniego oprogramowania. Ja w poradniku korzystam z karty firmy X-Rite oraz programu DNG Profile Editor pobranego ze stron Adobe Labs.

Niestety Color Checker nie jest tani, bo kosztuje około 300 zł, ale jeśli kupuje go grupa znajomych fotografów, koszty się podzielą. Pojawiły się również głosy na temat drukowania Color Checkera. Nie warto, bo kolory na pewno nie zostaną oddane tak jak przy użyciu oryginalnego produktu. Mam nadzieję, że poniższy poradnik pozwoli Wam w prosty sposób stworzyć profil aparatu, a Wasze zdjęcia będą jeszcze lepsze!

Zapraszam również na forum.fotoblogia.pl, możecie się tam dzielić swoimi opiniami na temat wideoporadników i zgłaszać swoje propozycje tematów.

__________

jk Jakub Kaźmierczyk - fotograf, student, bloger – tak w trzech słowach mogę opisać swoją osobę. Fotografia to moja pasja i sposób na życie. Pozwala mi oderwać się od wszystkiego i daje znakomitą możliwość wyrażenia własnego JA. Zajmuję się głównie fotografią produktową, krajobrazową, wnętrz oraz portretową. Staram się udowadniać, że droga do dobrych zdjęć jest prosta, tylko trzeba ją znaleźć. W moich wpisach, jak również na mojej stronie pokazuję, jak ją znaleźć. www.blog.jakubkazmierczyk.pl

__________

 

  • http://www.facebook.com/irwusek Robert Ireneusz Białek

    A ma sens profilowanie aparatu bez oprofilowanego monitora ? Wydaje mi się jak nie mamy sprofilowanego monitora i jak zastosujemy color checker’a to wyjdą dziwne kolory i będziemy chcieli to poprawić według własnego monitora. tak ?

    • Adam H

      Robercie, nie trzeba mieć sprofilowanego monitora by utworzyć profil. DNG Profile Editor “zna” wartości RGB poszczególnych pól i tak je dostraja do podanego zdjęcia by te wartości zostały zmienione na prawidłowe. To czysta liczbowa kalkulacja.

      Kuba dzięki za poradnik, dokładnie tak samo robiłem z własną wydrukowaną planszą i przesunięcia kolorów okazały się tak duże, że cera wychodziła zbyt ciemna a odcienie niebieskości były zbyt skokowo pozmieniane.

      Ja jednak skalibrowałem trochę profil Adobe Standard za pomocą DNG Profile Editor zaznaczjąc poszczególne pola a potem regulując DELIKATNIE suwakami nasycenia, hue i jasności by kolory były podobne do zdjęcia trzymanego obok monitora.
      Ale potwierdzam, nie warto zdawać się na automatyczną kalibrację przy domowym wywoałaniu/wydrukowaniu planszy. Będzie źle…

      Ważne też by dobrze sfotografować Color Checkera bez odbić. Może słówko o tym tu w komentarzech.

      Pozdrawiam, Adam

      • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

        No właśnie dlatego lepiej nie drukować color checker’a, bo najprawdopodobniej rozregulujesz profil ;). Color Checker jest matowy, więc ciężko sfotografować go z odbiciami, robiłem mu mnóstwo zdjęć, w różnych warunkach, różnymi aparatami i nigdy nie zdarzyło mi się, żeby pojawiły się w nim odblaski.

    • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

      Oczywiście najlepiej mieć skalibrowany monitor, ale i bez tego, polecam skalibrowanie aparatu. Kolory nie powinny wyjść dziwnie :).

  • Anna Cader

    Niezły poradnik choć wymaga trochę uzupełnienia. Profilowanie aparatu dla danego światła ma sens jedynie wówczas, gdy mamy oprofilowany monitor.
    Po drugie jeśli korzystacie z Checkerów X-Rite to producent udostępnia za darmo program do profilowania jak i wtyczkę do Lightrooma. Działają automatycznie. Kupujecie na spółkę wzornik a w domu każdy ma swój program i wtyczkę. Warto także nadmienić, że można utworzyć tak zwany Dual Illuminant Profile, czyli jeden profil dla dwóch różnych rodzajów światła. W praktyce pakujemy w oprogramowanie dwa zdjęcia checkera, jedno na przykład w świetle dziennym, drugie z dnia pochmurnego i mamy jeden profil dla dwóch rodzajów światła. Ważne, żeby były to zdjęcia właśnie z całkowicie różnym oświetleniem, zresztą program wykrywa temperaturę światła i sam powie czy mamy nadające się zdjęcia. Nie jest to tak precyzyjna metoda jak profil dla pojedynczego źródła światła, ale sprawdziłem w praktyce i te przesunięcia są ledwo zauważalne.
    Dla podejrzliwych dobrą informacją może być fakt, że profilowanie aparatu nie ma nic wspólnego z balansem bieli. Logiczne – RAW.
    Ważne jest także, aby ekspozycja checkera była poprawna, żadnych przepałów i odcinania czerni na polach wzornika, reszta kadru bez znaczenia. Nie powinno się także wypełniać całego kadru wzornikiem bo na przykład winieta może zakłócić późniejszy pomiar. W praktyce wystarczy, aby wzornik zajmował około 10% kadru, ale lepiej jak wypełnia go w około 30%.
    Na wzornik także należy uważać fizycznie, nie powinno się go dotykać palcami. Wzorniki także ulegają zużyciu (promienie UV), X-Rite daje 2 lata gwarancji “na kolor”.
    Kwestia drukowania wzornika jest bezdyskusyjna, lepiej tego nie robić.
    W użyciu przenośnym świetny jest ColorChecker Passport, lekki w solidnej obudowie plus dodatkowe pola do balansu bieli.
    Mówiąc krótko, kto raz spróbuje ten nie będzie się mógł bez tego obejść, szczególnie w przypadku zdjęć w miejscach o różnym rodzaju oświetlenia.

    Ciekawostka:
    Jeszcze nigdy mi się nie zdarzyło, aby największych przesunięć nie dokonywało się w kolorze niebieskim. Przerobiłem dziesiątki aparatów znajomych i zawsze, ale to zawsze próbka niebieska zmienia się drastycznie

    • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

      Zgadza się, ja użyłem jednak DNG Profile Editor, nie ma to większego znaczenia z jakiego oprogramowania korzystamy. Mnie po prostu produkt Adobe bardziej przypadł do gustu :). 

      • Anna Cader

        Wszystko Kuba ok, nie twierdzę, że nie należy korzystać z Adobe. Jednak cały workflow zdecydowanie bardziej usprawnia oprogramowanie X-Rite. W sumie gadam bez sensu :) jakbym był przedstawicielem tej firmy. Choć faktem jest, że w pracy wykorzystuję rozwiązania X-Rite od aparatu po poligrafię.
        Wracając do meritum – poniżej stwierdzacie, że owszem jest sens kalibracji aparatu nawet bez kalibracji monitora. Mogę się z tym zgodzić, sens jest, ale ta kalibracja jest po prostu nieco zbędna. Zarządzanie kolorem ma to do siebie, że działa tylko wtedy, gdy zachowane jest na każdym etapie. Jeśli pomijamy którykolwiek stopień to wszystko sypie się jak domek z kart.
        I jeszcze odniosę się do partyzantki z wydrukiem ColorCheckera. Po pierwsze checkery to prawie doskonałe wzorniki pigmentowe na matowym podłożu, które zachowują całkowitą neutralność bez względu na rodzaj oświetlenia. Po drugie jaką macie pewność z jakiego pliku drukujecie? No i po trzecie papier… bywa różny i nieprzewidywalny. Po czwarte, tusze drukarek. Reasumując – dajcie z tym spokój :)

        I sorry za damskie imię. To jakieś fake konto mam.

        Krzych

        • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

          Zgadza się, sprofilowany aparat w połączeniu ze skalibrowanym monitorem i drukarką to połączenie idealne :). Spokojnie, dojdziemy też do kalibracji monitora, oprofilowanie aparatu to pierwszy krok do osiągania naturalnych barw. 
          Drukowanie color checker’ów nie ma kompletnie żadnego sensu i takim sposobem prędzej rozkalibrujemy aparat niż cokolwiek polepszymy ;).

        • Anna Cader

          A mnie właśnie dziwi, że nie zaczęliście od monitora :) To przecież serce całego zarządzania kolorem i kwestia kluczowa. Bez kalibracji aparatu można się “obejść”, ale bez monitora się leży i kwiczy. Nawet drukarka nie stanowi problemu jeśli tylko ma profil producenta.
          Czekam więc z niecierpliwością co tam nakalibrujecie w monitorach i pewno skomentuję.

          Pozdrawiam,
          Krzych

        • Yerro

          Krzychu, dzięki za uzupełnienie, brakuje takich informacji po Polsku, sam właśnie od niedawna mam Passporta i po Polsku nie wiele.

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001822790481 Michał Kenzi Cenzartowicz

          powiedzcie jak kalibrować drukarkę, bo to jest problem przy wydrukach :(

        • Anna Cader

           Michale musisz użyć odpowiedniego sprzętu np. X-Rite ColorMunki Photo. Drukuje się specjalny wydruk (taki checker z drukarki) i przejeżdża po próbkach tym ustrojstwem. Ogólnie więc zasada taka sama jak przy monitorze. Profilowanie drukarki to jednak zabawa ciekawsza. Różne papiery, różne tusze itd. Nie jest to jednak niemożliwe.

        • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

          X-Rite i1Display 2 już czeka ;)

  • Anonim

    Good news: this website (http://lnk.co/IQ0IV ) we has been updated and add products and many things they
    abandoned their increases are welcome to visit our website. Accept cash or
    credit card payments, free transport. You can try oh, will make you satisfied.

    http://lnk.co/IQ0IV

    http://lnk.co/IQ0IV

    http://lnk.co/IQ0IV

  • Anonim

     

    Good news: this website (http://lnk.co/IQ0IV ) we has been updated and add products and many things they
    abandoned their increases are welcome to visit our website. Accept cash or
    credit card payments, free transport. You can try oh, will make you satisfied.

    http://lnk.co/IQ0IV

    http://lnk.co/IQ0IV

    http://lnk.co/IQ0IV

  • Anonim

    Niezła dystorsja na tym zdjęciu checkera ;)

    • http://www.blog.jakubkazmierczyk.pl Jakub Kaźmierczyk

      I color checker trochę krzywy ;)