Jakie aparaty sprzedawały się najlepiej w 2013 roku?

Ile wyprodukowano lustrzanek, a ile kompaktów? Który segment aparatów rośnie, a który maleje? Jaki jest udział poszczególnych rynków globalnych? Co z tego wynika?

Zrzeszenie Producentów Sprzętu Fotograficznego (CIPA) publikuje na swojej stronie miesięczne raporty wyników produkcji kilkunastu największych producentów fotograficznych, takich jak Canon, Nikon, Fuji, Sony, Sigma, Ricoh, Olympus. Obecnie dane te są sporządzane na podstawie sprzedaży kompaktów, bezlusterkowców i lustrzanek z podziałem na regiony świata, do których sprzęt jest wysyłany. W tej chwili dysponujemy danymi do października bieżącego roku. Zobaczmy, co mówią one o trendach w fotografii.

Kompakt wciąż żywy

Telefony komórkowe z wbudowanymi aparatami o dobrej jakości zdjęć są naturalnym rywalem kompaktów. Po co inwestować dodatkowe kilkaset złotych w osobne urządzenie, skoro i tak zawsze mamy przy sobie telefon, a producenci coraz częściej potrafią sprostać wymaganiom nawet zawodowców (mowa oczywiście o jakości zdjęć).

Wciąż około 75 procent aparatów produkowanych (do października br.) na świecie to kompakty. Ale było to zaledwie około 60 procent tego, co wyprodukowano i wysłano do klientów na świecie (wartość wyprodukowanych i wysłanych produktów nieznacznie się różni) rok wcześniej!

Liczba lustrzanek i liczba ogółem wysłanych aparatów fotograficznych z fabryk producentów na przestrzeni lat.

Lustrzanki górą?

Wszyscy producenci odnotowują spadki. Szczytowy był rok 2010 roku, kiedy to wyprodukowano ponad 120 milionów aparatów ogółem, a w 2012 już tylko 100 milionów.

Z kolei rynek lustrzanek rośnie, jeśli weźmiemy pod uwagę roczne zestawienia. W 2010 roku wyprodukowano prawie 13 milionów tego typu aparatów, a w 2012 ponad 16 milionów. Jednak z ostatnich danych, wynika, że od stycznia do końca października wyprodukowano ponad 11 milionów sztuk lustrzanek, co stanowi zaledwie około 80 procent produkcji w tym samym czasie roku ubiegłego.

Co z bezlusterkowcami?

Bezlusterkowce pojawiły się w pełnym rocznym zestawieniu dopiero w 2012 roku z liczbą ponad 4 milionów wyprodukowanych sztuk . Do końca października bieżącego roku powstało ich prawie 2,5 miliona, więc szanse na osiągnięcie zeszłorocznych wyników są nikłe.

Udział rynków lokalnych w wysyłce aparatów fotograficznych z fabryk producentów na świecie w latach 2003 i 2012.

Zobacz również: Nikon D3300 - test

Rynki

W ciągu ostatniej dekady rozkład wysłanych gotowych produktów do sklepów w poszczególnych regionach świata się zmienił. Najbardziej w Azji. Dla przykładu, w 2003 roku aż 20% światowej produkcji trafiało tylko do Japonii. Reszta Azji to zaledwie 11% tortu, a Europa i Ameryka Północna miały po około 30% udziału w zamówieniach na sprzęt.

Dziś najbardziej rosnącym rynkiem jest rynek azjatycki (24%), zaś japoński spadł do 9%. Europa zachowała 33%, a rynek w Ameryce Północnej skurczył się z 32 do 30%.

Co z tego wynika?

Chociaż rynek aparatów kurczy się w sensie ilościowym, najbardziej w liczbie wyprodukowanych kompaktów, to jego wartość utrzymuje się na zbliżonym poziomie (w 2012 roku i do końca października bieżącego roku). A najbardziej rośnie wartość rynku lustrzanek. To oznacza, że choć globalnie wyprodukowano mniej aparatów, ich wartość jest zbliżona w ostatnich latach, a wręcz rośnie wartość produkowanych lustrzanek. Zatem taka jest strategia marek: sprzedawać mniej, ale droższego sprzętu.

Firmy w swoich głównych światowych siedzibach z pewnością zamierzają skupić swoje wysiłki na sprzedaży i dostosowaniu sprzętu do wymagań rynku azjatyckiego, spoza Japonii, ponieważ siła nabywcza tamtejszych konsumentów rośnie, a rynek nie jest jeszcze tak nasycony jak rynki zachodnie i japoński.

Źródło: Petapixel

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Sprzęt:

Szerokokątny Samyang 10mm 1:2.8 do aparatów z małą matrycą Olympus Stylus 1 – kompakt klasy premium w szatach bezlusterkowca OM-D Ile kosztuje Sigma A 24-105 mm f/4 DG OS HSM i dlaczego tak dużo? Atak na pełnoklatkowe bezlusterkowce. Kto kolejny? Fujifilm XQ1 – kieszonkowy kompakt klasy premium Fujifilm X-E2 – bezlusterkowiec ze średniej półki odświeżony Nikon D5300 – bez filtra AA i z lepszym ekranem, Wi-Fi i GPS Panasonic Lumix GM1 – nowa linia w stylu retro – wreszcie! Samyang zaprezentuje pełnoklatkowe obiektywy z mocowaniem Sony E Sony A7 i A7r – bezlusterkowce z pełnoklatkową matrycą Nowe obiektywy Sony FE do bezlusterkowców z pełnoklatkowymi matrycami Sony Cyber-shot RX10 – zgrabny zoom z 1-calową matrycą i jasnym obiektywem Zeiss Pełnoklatkowy obiektyw Sigma 24-105 mm f/4 DG OS pojawił się na stronie producenta Bestgrip umożliwia podłączenie obiektywów z lustrzanek do smartfonów. Tylko po co? Nikon D610 – odrobinę szybszy od poprzednika Pentax K-3 - flagowiec z matrycą 24 Mpix bez filtra AA, ale z systemem, który go udaje Nikon 1 AW1 – najlepszy wodoodporny kompakt na rynku czy zbyt drogi bezlusterkowiec? Fujifilm X-A1 – najtańszy bezlusterkowiec w rodzinie [znamy polskie ceny]

Popularne w tym tygodniu:

Czy tak będzie wyglądać Canon EOS 6D Mark II? Oto pierwsze zdjęcia, specyfikacja i data premiery Sony A9 przetestowany przez DxO. Czy będzie nowy lider rankingu matryc? Meyer Optik Lydith 30 mm f/3.5 - dodaj swoim zdjęciom trochę magii Nowe wersje toreb Tenba Roadie, czyli idealne rozwiązanie do podróżowania z dużą ilością sprzętu