Jak otrzymać ok. 20 000 zł z urzędu pracy na fotografowanie - cz. 1 [poradnik]

Jak otrzymać ok. 20 000 zł z urzędu pracy na fotografowanie - cz. 1 [poradnik]

Secret Side © Więcej zdjęć na Fotolia.pl
Secret Side © Więcej zdjęć na Fotolia.pl
Jakub Kaźmierczyk
06.09.2011 09:19, aktualizacja: 01.08.2022 14:31

Marzenie o własnej firmie fotograficznej może się ziścić. Z pomocą przychodzą różnego typu dofinansowania. W tym poradniku opiszę wsparcie, którego udzielają powiatowe urzędy pracy. Jest o co walczyć.

Ostatnio zaobserwowałem duże zainteresowanie dotacją z urzędów pracy, a jednocześnie dezorientację w tym temacie. Chciałbym Wam trochę rozjaśnić sprawę opisując poszczególne kroki, które należy spełnić, aby otrzymać takie dofinansowanie. Zaznaczam, że przepisy w różnych urzędach pracy mogą się różnić, ale idea jest taka sama.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby starać się o dofinansowanie?

Warunkiem koniecznym jest status bezrobotnego. Jest on potrzebny tylko w momencie składania wniosku i podczas podpisywania umowy. Następnie można podjąć studia stacjonarne, ale nie pracę (umowa o pracę).

Ile wynosi kwota dofinansowania?

Kwota ta nie jest taka sama w każdym urzędzie, ale waha się w okolicach 20 000 zł, czyli sześciokrotności średniego wynagrodzenia w Polsce. Wiele zależy od dyrektora urzędu w Waszym mieście.

Od czego zacząć?

Proponuję udać się do urzędu pracy w swojej miejscowości. W każdym z nich jest zatrudniona osoba zajmująca się tego typu dofinansowaniami. Trzeba powiedzieć o jaką działalność chodzi i po prostu porozmawiać z urzędnikiem, jak z życzliwym człowiekiem. Dowiedzcie się, co dokładnie musi być zawarte we wniosku i jakich dokumentów będziecie potrzebować.

Aby ubiegać się o dofinansowanie trzeba mieć przede wszystkim dobry pomysł na biznes, następnie opisać go we wniosku / biznesplanie i dostarczyć dokumentację potwierdzającą umiejętności w dziedzinie, którą będziecie się zajmować. Tak jak wcześniej wspomniałem, warunkiem koniecznym jest status osoby bezrobotnej. Aby sprzęt kupiony za pieniądze Urzędu stał się waszą własnością, musicie prowadzić firmę przez minimum 12 miesięcy . Dotacji nie otrzymacie jeśli już korzystaliście z pomocy Funduszu Pracy lub innych form pomocy publicznej na rozpoczęcie działalności gospodarczej czy też jesteście karani za przestępstwa gospodarcze. Więcej o formalnościach w trakcie prowadzenia działalności napiszę w drugiej części poradnika.

Wnioski zazwyczaj dostępne są na stronach internetowych PUP. Niestety najczęściej zapisane są w formacie PDF, który jest trudny do edycji. Warto poprosić podczas wizyty w urzędzie o format DOC. Znacznie ułatwi to edycję wniosku na komputerze.

Wniosek czy biznesplan?

Wniosek pierwszego typu jest bardzo obszerny i zawiera dużo elementów, które musiałyby być zawarte w biznesplanie. W takim wypadku trzeba wypełnić tylko wniosek i skompletować dokumenty. Nie ma konieczności pisać osobno biznesplanu.

Wniosek drugiego typu jest mniej obszerny, ale oprócz potrzebnych dokumentów należy dostarczyć osobno biznesplan.

Wypełnianie wniosku/pisanie biznesplanu

Co powinien zawierać biznesplan? Na pewno musicie dokonać analizy rynku, na którym chcecie działać. Należy wziąć pod uwagę przede wszystkim aspekty społeczny i ekonomiczny.

Należy przeanalizować konkurencję, siłę przetargową nabywców (warto zapoznać się z analizą 5 sił Portera). Najlepiej operować konkretnymi danymi, czyli pisać, kto oferuje jakie usługi i za ile.

Ważna jest również analiza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, czyli Mocne Strony, Słabe Strony, Szanse i Zagrożenia). W tym wypadku musicie brać pod uwagę przede wszystkim uwarunkowania mikroekonomiczne. Nie należy też przedstawiać tej analizy w taki sposób, że po pierwszym miesiącu działalności konkurencja zniknie. Przede wszystkim podkreślcie Wasze zalety, ale na pewno znajdą się jakieś słabsze strony, o których też trzeba wspomnieć. Konieczne jest również przeanalizowanie stopnia bezrobocia w danej miejscowości. Ważne, aby pamiętać, że w mocnych i słabych stronach piszecie bezpośrednio o Waszych cechach, nie analizujecie w tych punktach rynku. W szansach i zagrożeniach rozważa się sprzyjające i zagrażające czynniki otoczenia.

Po przeprowadzonej analizie, która powinna zawierać się w formie macierzowej, należy pokazać drogi zniwelowania zagrożeń w otoczeniu i sposoby przezwyciężenia swoich słabych stron.

Do dokumentacji nie są wymagane oficjalne dyplomy. Wystarczą nawet zrzuty ekranu potwierdzające wygraną i jakiekolwiek inne dokumenty pokazujące, że macie jakąś wiedzę w danej dziedzinie. Jeśli chcecie się zająć np. fotografią ślubną, to dołączcie swoje najlepsze prace z tej kategorii. Ogólnie liczy się wszystko świadczące o tym, że wiecie, co robicie.

Księgowość/rachunkowość

Jakie trzeba mieć umiejętności?

We wniosku o dofinansowanie należy również uzupełnić tabelę z wyborem formy opodatkowania, planowanymi przychodami itd. W tym celu polecam udać się do biura rachunkowego lub doradcy podatkowego. Trzeba uwzględnić przewidywane przychody i koszty z tytułu prowadzenia działalności. Pamiętajcie o wszystkich kosztach, takich jak koszt ogrzewania, energii itd.

Jeśli firmę zakładacie w domu, nie wpisujcie wszystkich liczników, a jedynie szacunkowo - część. Dla przykładu, jeśli w domu mieszkają 4 osoby, to nie wpisuje się kosztów całej rodziny, ale tylko 1/5, bo w tym momencie w domu funkcjonujecie zarówno jako osoba fizyczna, jak i firma.

Przy wyborze formy opodatkowania musicie przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie - czy będziecie pracować raczej z osobami fizycznymi czy firmami? Jeśli wybraliście pierwszą opcję, lepszym rozwiązaniem będzie zrezygnowanie z VAT-u, ponieważ Wasze usługi będą tańsze o ten podatek, natomiast pracując głównie z firmami, lepiej zdecydować się na VAT.

Pozostaje jeszcze kwestia rozliczania się z Urzędem Skarbowym. Do wyboru są następujące opcje:

  • Zasady ogólne (Księga Przychodów i Rozchodów)
  • Karta podatkowa
  • Podatek liniowy
  • Ryczałt ewidencjonowany

Nie będę się zagłębiał w szczegóły, ale zwróćcie uwagę, czy któraś z nich nie ogranicza zakresu Waszych usług. Więcej o wadach i zaletach poszczególnych form opodatkowania dowiecie się w urzędzie skarbowym i na TEJ stronie internetowej. Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest wybór zasad ogólnych, w których płaci się 18% podatku od dochodu, czyli różnicy między przychodami a kosztami.

Ile wynoszą składki ZUS?

W naszym pięknym kraju istnieje taka instytucja zajmująca się naszym ubezpieczeniem. Dzięki niej możemy liczyć na darmową opiekę zdrowotną. Na ten cel zapłacicie 243,39 zł każdego miesiąca. Druga część składki to ubezpieczenie społeczne, na które składa się ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe.

Koszt składek do ZUS-u wynosi obecnie 890,14 zł wraz z ubezpieczeniem chorobowym i funduszem pracy. Jeśli jest to nasza pierwsza firma, składka ZUS jest obniżona o około 60% i wynosi 366,63 zł. Taka ulga przysługuje przez dwa pierwsze lata prowadzenia działalności. Opłatę trzeba uiścić do 10 dnia każdego miesiąca na odpowiednie konta ZUS-u.

Gdzie rejestrować firmę?

Już wkrótce kolejna część poradnika. Dowiecie się z niej między innymi, jak wypełnić rubrykę zakupu sprzętu i jakie formalności czekają na Was w pierwszym roku prowadzenia firmy.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)