Uchwyć prędkość z niezawodną precyzją

Uchwyć prędkość z niezawodną precyzją

Uchwyć prędkość z niezawodną precyzją
Źródło zdjęć: © © Frits van Eldik
Redakcja Fotoblogia.pl
22.01.2014 11:32, aktualizacja: 24.01.2014 17:24

Frits van Eldik, ambasador marki Canon, podpowiada, jak fotografować wyścigi samochodowe.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że fotografowanie tego rodzaju imprez za każdym razem wygląda podobnie – zdjęcia ze stanowisk obsługi technicznej (pit-stop), uchwycone zachmurzone niebo, piękne zielone trawniki wokół toru. Z perspektywy entuzjasty fotografii to właśnie ta ogromna powierzchnia i konieczność wykonywania zbliżeń mogą na początku sprawiać trudności. Dla mnie najciekawszą częścią tego typu pracy jest zmienianie pozycji, co wpływa na dystans fotografowania i pozwala uchwycić przestrzeń i malownicze kulisy wraz z najdrobniejszymi szczegółami w sercu wydarzeń.

Aby odpowiednio wyróżnić fotografowane obiekty, najczęściej pracuję na długich czasach otwarcia migawki – panoramując i trzymając obiekt w polu widzenia przez cały czas. Zmieniając czas naświetlania, decydujesz o ilości „ruchu” na danym obszarze. Po wybraniu ustawienia 1/500 s tło będzie nadal widoczne, ale już przy wartości 1/15 s na zdjęciu oddany będzie efekt ruchu i prędkości. Stosując tę technikę, może być trudniej zrobić idealne ujęcie – im dłuższy czas ekspozycji, tym większe ryzyko, że zdjęcie będzie niedoskonałe.

Oto kilka podpowiedzi dotyczących fotografowania szybko poruszających się obiektów:

  • Upewnij się, że możesz się swobodnie poruszać i podążać za jadącymi samochodami.
  • Wypróbuj różne czasy otwarcia migawki: od 1/1000 s do 1/15 s.
  • Ustaw odpowiedni czas naświetlania, np. 1/250 s lub dłuższy (1/125, 1/80 s), jeśli jesteś pewny swoich umiejętności.
  • Pamiętaj, że lepiej oddasz efekt „ruchu” wówczas, gdy na pierwszym i drugim planie znajdzie się jakiś obiekt.
  • Zmieniaj położenie: fotografuj z toru, trybun oraz widowni.
  • Praktyka czyni mistrza, dlatego ćwicz, starając się uchwycić decydujący moment!
Obraz
© © Frits van Eldik

Maksymalna koncentracja mechaników jest dodatkowo podkreślona małą głębią ostrości na tym zdjęciu. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS 1D Mark III, ogniskowa 500mm, czas ekspozycji 1/500 s, wartość przysłony f/4.

Obraz
© © Frits van Eldik

Efekt rozmycia uzyskany dzięki relatywnie długiemu czasowi naświetlania pozwolił uchwycić skupienie i precyzję w zachowaniu mechaników podczas pit-stopu w stajni McLarena w czasie Grand Prix Chin.Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS 1D Mark III, ogniskowa 500mm, czas ekspozycji 1/15 s, wartość przysłony f/4.

Obraz
© © Frits van Eldik

Nietypowa perspektywa sprawia, że ujęcie nachylonego toru podczas Grand Prix Belgii w Spa Francorchamps jest wyjątkowo wyraziste. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS 1D Mark IV, ogniskowa 500 mm, czas ekspozycji 1/15 s, wartość przysłony f/6,3.

Obraz
© © Frits van Eldik

Dłuższy czas naświetlania podkreśla artystyczny efekt na fotografii zrobionej przy sztucznym oświetleniu podczas Grand Prix Singapuru. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS 1D Mark IV, ogniskowa 500mm, czas ekspozycji 1/15 s, wartość przysłony f/14.

Obraz
© © Frits van Eldik

Prosty zabieg obrócenia aparatu pozwolił podkreślić załamanie linii podczas wypadnięcia z trasy Kamui Kobayashiego ze stajni Saubera podczas Grand Prix Belgii. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS-1D X, ogniskowa 700mm (500mm + Extender EF 1,4 x), czas ekspozycji 1/250 s, wartość przysłony f/11.

Obraz
© © Frits van Eldik

Skrócenie ogniskowej i pokazanie szerokiego tła umożliwia uzyskanie zarówno efektu rozmycia, jak i podkreślenia prędkości bolidu podczas Grand Prix Monaco.

Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS-1D X, ogniskowa 70mm, czas ekspozycji 1/30 s, wartość przysłony f/29.

Obraz
© © Frits van Eldik

Na zdjęciu, na którym pierwszy i drugi plan nachodzą na siebie, wyraźnie podkreślono tło. Zdjęcie wykonano podczas Grand Prix Monaco. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS 1D Mark III, ogniskowa 800mm, czas ekspozycji 1/800 s, wartość przysłony f/9.

Obraz
© © Frits van Eldik

Szerokie ujęcie i ciekawa perspektywa zdjęcia uwydatniają prędkość bolidu Ferrari, a także podkreślają kolorystykę drugiego planu wokół toru podczas Grand Prix Monaco. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS-1D X, ogniskowa 70mm, czas ekspozycji 1/15 s, wartość przysłony f/29.

Obraz
© © Frits van Eldik

Na zdjęciu widzimy, jak ważna jest gotowość do wykonania fotografii w najmniej oczekiwanym momencie. Tutaj bolid Kamui Kobayashiego unosi się podczas startu w Grand Prix Monaco. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS-1D X, ogniskowa 239mm, czas ekspozycji 1/1000 s, wartość przysłony f/7,1.

Obraz
© © Frits van Eldik

To zdjęcie czekających w gotowości mechaników teamu Red Bull podczas Grand Prix Turcji pokazuje, że można uzyskać ciekawe ujęcie bez obecności bolidu na pierwszym planie. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS 1D Mark IV, ogniskowa 550mm, czas ekspozycji 1/1250 s, wartość przysłony f/4.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)