Neverender Project - średni format czyni ZŁO [wideo]

Neverender Project - średni format czyni ZŁO

Neverender Project - średni format czyni ZŁO [wideo]

Skonstruowanie własnego aparatu fotograficznego, zbudowanie stelażu do kręcenia wideo lustrzanką, a następnie stworzenie symbolicznego filmu wykorzystującego te elementy, poruszającego w sposób symboliczny symbolikę zła? Tak powinien wyglądać każdy dyplom!

Zawody Polskie ? Seria filmów dokumentalnych nakręconych lustrzanką

Niezaprzeczalny jest fakt, że estetyka i ulubiona metaforyka to sprawa absolutnie indywidualna i jako taka nie może być oceniona inaczej, niż przez pryzmat prywatnych zapatrywań. Trudno jednak odmówić Przemkowi Trybusiowi z Krakowa bardzo dużego nakładu pracy, który przyniósł adekwatne do wysiłku efekty. Praca została przygotowana jako projekt dyplomowy na katowickiej ASP.

Neverender Project objął kilka etapów, z których pierwszym było przygotowanie własnego, w pełni funkcjonalnego aparatu fotograficznego. Autor zastosował w nim gwint M42, znany m.in. z klasycznego Zenita i Praktiki, kasetkę na film średniego formatu (120, 56 mm) oraz migawkę Voigtlandera. Migawka zamontowana jest na przodzie obiektywu (Takumar f/1,4), co "ściemnia" szkło i wprowadza wymóg korekty ekspozycji o ok. 5 stopni w stosunku do wskazania światłomierza — trudno jednak mieć do konstruktora pretensje o brak pomiaru TTL.

fot. Przemysław Trybuś

Aparat robi zdjęcia z charakterystyczną winietą, zaś zdjęcia wykonane na potrzeby kolejnego etapu dyplomu przedstawiają przede wszystkim postaci z rozmazanymi twarzami - efekt uzyskany wskutek 2-sekundowego naświetlania modeli poruszających głowami. Anonimowość występujących w filmie osób potęguje wrażenie, że jego przesłanie dotyczy każdego z nas.

fot. Przemysław Trybuś

Na użytek filmu pt. "Fokus" powstał również specjalny stelaż do filmowania lustrzanką, który pozwolił na płynne filmowanie Canonem 550D. Samo nagranie dyplomowe dostępne jest na Vimeo - warto przeczekać przez napisy końcowe, gdyż autor prezentuje tam jak w praktyce działa uchwyt do filmowania:

Zobacz również: Fujifilm GFX 50S - pierwsze wrażenia z Kolonii

Fokus from Neverender on Vimeo.

Jak stwierdza sam Trybuś, aparat stanowi w tym obrazie nieodłącznego towarzysza bohaterów, pozwalając na ekspresję skrywanych pragnień — analogicznie do wszechobecnego zła, które może ujawnić się w sprzyjających warunkach, żądze postaci znajdują ujście w postaci wyboru obiektu do uwiecznienia na fotografii. Sam proces budowy aparatu, powiązany przecież ze zniszczeniem kilku innych, kreuje swego rodzaju dysonans, tym większy im więcej sprzętów "oddało życie" w procesie budowy.

Więcej szczegółów na temat projektu, a także wizualizacje użytego sprzętu, można obejrzeć na dedykowanym blogu projektu oraz na portfolio autora.

Źródło: Neverender Project

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Sprzęt:

Sociomatic, czyli Instagramowy Polaroid, niebawem trafi do sprzedaży Sony A7 II - ruszyła przedsprzedaż, znamy polską cenę Dlaczego Canon EOS 6D nie jest odpowiedzią na wszystkie problemy fotografa? Najciekawsze bezlusterkowce do 2000 zł Czy kolejny iPhone będzie miał aparat z dwoma obiektywami? Sony A7 II - stabilizacja pełnoklatkowej matrycy w bezlusterkowcu Kamienie milowe fotografii, które stały się kulą u nogi Nikkor 6mm f/2.8 - przykładowe zdjęcia i film z obiektywu, który widzi do tyłu Nowa matryca Sony ma oferować 16 000 kl/s. w 2K i niewiarygodną dynamikę Problem niesfornych przewodów rozwiązany Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6L IS II USM – nowa wersja po 16 latach DxO Mark zawiedzione osiągami Canona 7D Mark II na niskich czułościach Ice Light - idealne światło w podróży zamiast softboxa DxO Optics Pro 8 do pobrania za darmo Macropod - ekstremalne narzędzie do fotografii makro Czy świat fotografii chce pozbyć się luster? Canon 50-1000 mm T5.0-8.9 z konwerterem 1,5x - rekordowy zoom x20 do filmów 4K Nowe baterie, które naładują 70% w 2 min. i wytrzymają do 20 lat. Jak to możliwe? Westcott Flex - wodoodporny panel LED, który można wyginać, jak kartkę papieru Lustrzanki sprzed lat - czy jeszcze się do czegoś nadają? Nowa, niskobudżetowa lustrzanka czy starsza, ale premium? Jaki aparat wybrać? Leica S-E - tańsza wersja średniego formatu Nowa generacja obiektywów Leica Summarit-M Leica M-A - analogowy dalmierz we współczesnym wydaniu

Popularne w tym tygodniu:

Canon EOS 6D Mark II oficjalnie – 45 pól AF, 26,6 Mpix oraz ISO do 102 400 Czy tak będzie wyglądać Canon EOS 6D Mark II? Oto pierwsze zdjęcia, specyfikacja i data premiery Sony A9 przetestowany przez DxO. Czy będzie nowy lider rankingu matryc? Tamron 18-400 mm f/3.5-6.3 Di II VC HLD - rekordowy zoom do lustrzanek APS-C Canon EOS 200D – maluch z odchylanym ekranem i dużymi możliwościami