Żołnierki Kaczinu, zbuntowanej republiki birmańskiej, na zdjęciach Adriane Ohanesian

Kaczin to jeden ze stanów w Mjanmie (Birma). Jego mieszkańcy od dawna prowadzą walkę o niepodległość. Amerykańska fotografka Adriane Ohanesian opowiada o kulisach powstawania fotoreportażu o kobietach walczących w Armii Wyzwolenia Kaczinu.

© Adriane Ohanesian

Dla kogo przygotowałaś te zdjęcia?

Jestem freelancerem. Od 4 lat pracuję w Afryce dla Reutera, ale także dla organizacji pozarządowych i ONZ. Chciałam się sprawdzić w zupełnie odmiennym otoczeniu i pokazać inną stronę konfliktu w Kaczinie. Realizując ten reportaż, współpracowałam bezpośrednio z Wyzwoleńczą Armią Kaczinu. Miałam pełny dostęp do kobiet żołnierzy. ONZ, organizacje pozarządowe i obcokrajowcy nie mają tam wstępu z powodu zakazu wydanego przez rząd Mjanmy (Birma). Zdobycie kontaktów i zaplanowanie wyprawy zajęło mi sporo czasu. W końcu dostałam się do Birmy nielegalnie przez granicę z Chinami.

Jakie miałaś wyobrażenie o walczących kobietach, zanim zjawiłaś się w Kaczinie?

Przed wyjazdem oglądałam wiele zdjęć i materiałów wideo o kobietach służących w KIA (Kachin Independence Army). Niewiele wiedziałam o ich roli w tej armii. Kiedy się tam znalazłam, szybko zorientowałam się, że każdy aspekt życia cywilnego i żołnierskiego życia jest podporządkowany KIA. W końcu skupiłam się na treningu wojskowym, który jest interesujący, ponieważ od niego kobiety zaczynają swoje nowe życie.

Jak dużo czasu spędziłaś w Kaczinie?

Około 3 tygodni. Fotografowałam w dwóch bazach poza miastem. Spędziłam z tymi kobietami kilka nocy, choć najczęściej budziłam się o 4 rano, żeby zdążyć przybyć z miasta do ich bazy, zanim wstaną na zajęcia. Zwykle zostawałam też do wieczora, gdy kładły się już spać.

Czy te kobiety muszą czy chcą walczyć?

Wyzwoleńcza Armia Kaczinu (KIA) chce opanować cały Kaczin. Cywile są jej podporządkowani. Niektóre z tych kobiet wybierają taką drogę życia, ale też słyszałam, że wiele z nich zostało wcielonych do armii siłą.

Zobacz również: Wiosenne portrety. Jak zrobić dobre zdjęcia w plenerze?

Dlaczego zdecydowałaś się na fotografowanie właśnie kobiet walczących w Kaczinie?

Zdjęcia z konfliktów zbrojnych często przedstawiają przemoc i mężczyzn w uniformach. Chciałam zaprezentować inną stronę sytuacji w Kaczinie i wpływ armii na życie tych kobiet. Dużym wyzwaniem dla nich jest oderwanie od rodzin. Chciałam pokazać ich samotność i jednocześnie odnajdywanie się w nowym środowisku.

Czy miałaś jakieś wsparcie w postaci tłumaczy, przewodników?

Czasami korzystałam z pomocy tłumacza, ale przez większość czasu byłam obserwatorem i zostawałam z kobietami sam na sam. To mi odpowiadało, bo pozwalało skrócić dystans.

Jak sądzisz: czy to, że jesteś kobietą, sprawiło, że łatwiej Ci było fotografować te żołnierki?

Myślę, że płeć ma tu drugorzędne znaczenie. Ważniejsze jest podejście do sytuacji. Wszystko zależy od ciebie i relacji, jaką budujesz z ludźmi, których fotografujesz. Z drugiej strony to, że jestem kobietą, pozwoliło mi być może fotografować je, kiedy spały lub się kąpały, ale nie jestem tego pewna…

Zdjęcia Adriane zostały niedawno wyróżnione przez Magnum Photos w konkursie "30 under 30", którego celem było wyłonienie 30 młodych fotografów przed 30. rokiem życia.
Więcej zdjęcia Adriane do obejrzenia tutaj.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Królewski retusz z Krakowa W czasie deszczu... fotografowie się nie nudzą! Simon Menner sfotografował snajperów niemieckiej armii. Tylko gdzie oni się podziali? Bart Pogoda opowiada, czemu nie jest blogerem, tylko "One Man Show" [wywiad] Karolina Jonderko pokazuje, jak sfotografować utratę kogoś bliskiego Sentymentalna wyklejanka, czyli recenzja najnowszej książki Kuby Dąbrowskiego Portrety z zamianą ról Noc Ruch Światło-Czyli kreatywna fotografia sportowa Cz.1 Niskobudżetowa fotografia makro Alexeya Kljatova Mit a rzeczywistość. Zdjęcia fińskiego fotografa Aapo Huhta Szaleni fotografowie ze Wschodu zdobywają szczyty najwyższych budynków Subtelne kadry Anety Ivanovy Sztuczny tłum w obiektywie Alex Prager Skąd czerpać inspirację? Dwoistość rzeczywistości ukryta w portretach Na jego zdjęciach eksponaty obserwują zwiedzających Śladami współczesnego nomada Erik Johansson - perfekcyjna manipulacja „Gdzieś na znikającej ścieżce” – pochwała wiejskiego życia na zdjęciach Ivety Vaivode LOMOGRAFIA. Nie myśl! Działaj szybko! The Sochi Project. Siedmioletni dokument fotograficzno-dziennikarski "Frymografia" - ryzyk-fizyk Dramaturgia monumentalnych przestrzeni 365 portretów w 365 dni. Projekt fotograficzny Tomasza Janusza Szeremety

Popularne w tym tygodniu:

Oto co się dzieje, kiedy świetny fotograf krajobrazu zabiera się za zdjęcia ślubne Fotografowałem znanego amerykańskiego rapera 50-letnim aparatem z NRD Jak zmienia się nasze spojrzenie, gdy zaczniemy rozumieć fotografię? Polacy wyróżnieni w konkursie B&W Child 2017. Pokazali wspaniałe zdjęcia Przysłona f/240 i 6-godzinna ekspozycja, czyli jak Weston fotografował paprykę Piękne zdjęcia, piękne kobiety, piękne suknie i piękne miejsca – na tym opiera się twórczość Kristiny Makeevej Tomek Laskowski – ojciec, który dokumentuje dorastanie swoich pociech w wyjątkowy sposób Stolica Korei Północnej wygląda jak opuszczony plan kosmicznego filmu science fiction Fotoreporterzy z całej Polski opowiedzieli nam, jak fotografowali The World Games 2017 Tajemniczy artysta tworzy niesamowite zdjęcia, ale woli pozostać anonimowy. W jakim celu? Vincent Munier wytropił i sfotografował niezwykle rzadkiego irbisa śnieżnego. Zobaczcie, jak powstały jego zdjęcia Czterech świetnych fotografów z Nowego Jorku robiło zdjęcia jednej modelce. Jesteście ciekawi jak im poszło?