Cyfrowe wywoływanie zdjęć w niewłaściwych chemikaliach, czyli efekt krosowania

Cyfrowe wywoływanie zdjęć w niewłaściwych chemikaliach, czyli efekt krosowania

Cyfrowe wywoływanie zdjęć w niewłaściwych chemikaliach, czyli efekt krosowania
Krzysztof Basel
14.01.2009 09:45, aktualizacja: 02.08.2022 10:36

Kiedyś efekt krosowania otrzymywało się przez wywoływanie materiałów fotograficznych w złych substancjach chemicznych. Wymagało to wielu prób i błędów, ale otrzymywano wyjątkowe rezultaty. Kontrastowe fotografie z szalonymi kolorami były bardzo popularne w świecie mody. Dzisiaj, podobne efekty możemy uzyskać w programie do cyfrowej obróbki zdjęć. To bajecznie prosta metoda. Warto spróbować.

Cross processing, czyli Krosowanie polega na wywoływaniu filmu fotograficznego w zamienionych chemikaliach. Na przykład przetwarzanie negatywu kolorowego filmu w substancjach chemikaliach typu E-6 lub pozytywu kolorowego odwróconego filmu w chemikaliach procesu C-41. Więcej na ten temat można przeczytać na Wikipedii.

W epoce fotografii cyfrowej podobny efekt możemy próbować uzyskać w każdym programie do cyfrowej obróbki zdjęć, takim jak Adobe Photoshop czy Gimp. Korzystając z pierwszego programu w tym krótkim poradniku pokażę Wam, że krosowanie nie powinno stanowić problemu nawet dla początkującego fotografa.

Wybieramy odpowiednie zdjęcie, najlepiej takie, które już na początku edycji ma wysoki kontrast. Najciekawsze efekty można uzyskać ze zdjęciami krajobrazu lub portretami. Koniecznie przejrzyjcie galerię z Flickra.

KROK 1

Teraz dodamy jeszcze więcej kontrastu. Tworzymy nową warstwę Curves (Krzywe) [Layer>New Adjustment Layer>Curves... / Warstwa > Nowa Warstwa Dopasowanie > Krzywe... lub zobaczy obrazek poniżej].

Obraz

Podwyższamy światła, a obniżamy cienie (zobacz zdjęcie). Im bardziej linia na wykresie przypomina kształt litery "S", tym większy kontrast.

Obraz

KROK 2

Następnie tworzymy kolejną warstwę Curves (Krzywe). Będziemy na niej pracować nad uzyskaniem efektu crossowania. Cały efekt polega na podwyższaniu kontrastu na kanałach odpowiedzialnych za kolory czerwony (red) i zielony (green), a obniżaniu na niebieskim (blue).

W oknie nowej warstwy otwieramy listę Channels (Kanały) i wybieramy po kolei kolory.

Obraz
Obraz
Obraz

Jak już wspomniałem w kanale odpowiedzialnym za kolory niebieskie należy obniżyć światła i podwyższyć wartość cieni, tak jak na obrazku poniżej.

Obraz

Podane wartości w powyższych krokach są tylko przykładem. Możemy je dowolnie zmieniać. Warto samemu popróbować i zobaczyć, które ustawienia są dla nas najlepsze.

KROK 3

Na koniec można ponownie wybrać kanał zbiorczy RGB, aby zobaczyć podsumowanie zmian poszczególnych kolorów. Następnie klikamy OK i operacja zostanie wykonana.

Obraz

KROK 4

Potem możemy dodatkowo podwyższyć kontrast, wedle uznania. W tym celu klikamy dwukrotnie na ikonę drugiej warstwy (po lewej stronie, biało-czarne koło) i ustawiamy odpowiednie wartości. To ta sama czynność, co na początku.

KROK 5

Z tak otrzymanym zdjęciem możemy potem dodatkowo pracować. Wszystko zależy od naszych umiejętności i oczekiwań. Polecam dodanie zółto-zielonego zabarwienia, które bardzo zbliży fotografię do oryginalnego Cross processingu.

W tym celu tworzymy kolejną warstwę. Wybieramy ikonę czarno-białego koła w prawym dolnym rogu (zobacz zdjęcie). Rozwija nam się lista, zaznaczmy Solid Color... czyli Kolor Kryjący.

Obraz

Pojawi nam się paleta z wyborem koloru. Ustawiamy zółto-zielony odcień, wedle własnego uznania. Aby całe zdjęcie nie zostało pokryte danym kolorem zmniejszamy Opacity (Krycie) na ok 10%, a Blending Mode (Tryb Mieszania) na Color. Funkcję tę znajdziemy tuż obok Opacity.

Obraz

Zdjęcie przed i po:

Obraz

Zdjęcie wykorzystane w tekście pochodzi Flickr.com. Jego autor to wili_hybrid. Fotografia jest objęta licencją Creative Commons Attribution 2.0 Generic.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)