Tryby P, A, S, M - czym są i kiedy ich używać w praktyce? [poradnik]

Każdy początkujący fotograf zaczyna swoją przygodę od tzw. programu zielonego, czyli pełnej automatyki, gdzie zmuszony jest jedynie do ustawienia odpowiedniego kadru. Jednak chcąc zagłębić się w mnogość ustawień, które znajdziemy w niemal każdym aparacie, nie obejdzie się bez przejścia przez tytułowe tryby kreatywne P, A, S, M.

Ten artykuł ma 5 stron:


Doskonale pamiętam swoje pierwsze kroki w fotografii. Moim pierwszym aparatem był Pentax MZ-7, a moja wiedza na temat fotografii była zerowa. Jedyne, co umiałem rozszyfrować, to ikonki na kole trybów określające tryb porterowy, krajobrazowy czy sportowy. Tryby P, Tv, Av itd. były dla mnie czarną magią. Dodatkowo nie mogłem za bardzo pozwolić sobie na eksperymenty, bo każda klatka kosztowała, a nie chciałem przeznaczać całego kieszonkowego na nieudane zdjęcia. Na szczęście po lekturze instrukcji i kilku książek rozszyfrowałem, o co chodzi. Dzisiaj przedstawię Wam, do czego służą poszczególne tryby i w jakich sytuacjach używam każdego z nich.

Zdjęcie u góry pokazuje koło trybów Canona 5D Mark II, natomiast dolne - Olympusa E-PM2, w którym tryby wybieramy w menu.

W zależności od producenta, tryby mogą nazywać się P, A, S, M, lub P, Av, Tv, M. Bliżej przyjrzę się tym nazwom w dalszej części artykułu.

P — Program

Ten tryb pozwoli bezboleśnie przejść z trybu zielonego. Kiedy nie zaczniemy zmieniać ustawień, będzie działać tak samo, ponieważ zarówno czas ekspozycji, jak i przysłona, dobierana jest automatycznie. W przeciwieństwie do trybu zielonego mamy możliwość zmiany takich parametrów, jak: czułość ISO, balans bieli, korekta ekspozycji czy tryb pomiaru światła. Dodatkowo mamy również możliwość wprowadzania korekt stosunku wartości przysłony do czasu naświetlania.

Kolejnym ważnym aspektem jest świadome użycie lampy błyskowej. O ile w trybie zielonym najczęściej sama wyskakuje w momencie, gdy aparat uzna, że jest zbyt ciemno, o tyle w trybie P to my musimy wymusić jej błysk poprzez podniesienie jej odpowiednim przyciskiem.

Podczas podróży kiedy fotografuję dobrym aparatem nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zdać się na kontrolowaną automatykę aparatu.
Nikon D5500 + Nikkor 12-24/4, 12 mm, 1/320 s, f/9, ISO 200, + 1/3 EV

Sam korzystam z trybu P bardzo często, szczególnie, kiedy podróżuję. Jeśli nie skupiam się na wykonaniu konkretnego, niestandardowego efektu, ale chciałbym uzyskać po prostu poprawnie naświetlone, nieporuszone zdjęcie. Dodatkowo mogę zdać się na automatykę ISO, ale w wielu przypadkach standardowo używam korekty ekspozycji +0,3 EV, ponieważ wolę mieć delikatnie za jasne zdjęcie niż zbyt ciemne. Dzięki zrezygnowaniu z pełnej automatyki mogę zastosować właśnie tę zmianę.

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Jeśli nie Photoshop, to co? Alternatywne, darmowe programy do edycji zdjęć Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Szybka zmiana kolorystyki w Adobe Lightroom [wideoporadnik] Wesela sponsorowane - czym są i czy opłacają się z perspektywy fotografa? Frymografia: W poszukiwaniu tamtego czasu Sprawdzamy czy Affinity Photo jest prawdziwą alternatywą dla Photoshopa Co ma wspólnego wełna stalowa i fotografia, czyli malowanie światłem nad Wisłą [poradnik] Kiedy fotografia ślubna się opłaca? Dodawanie nocnych świateł do dziennych zdjęć w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Ringflash Quantuum Quadralite Rx400 w praktyce - poza studiem Radzimy jak maskować fotografie o zróżnicowanej ekspozycji [wideoporadnik] Ringflash Quantuum Quadralite Rx400 w praktyce - zdjęcia w studio Spakuj plecak i leć zwiedzać świat! [poradnik] Wygodne jak profile, czyli dlaczego prawie nie obrabiamy naszych zdjęć Nierówności w kolorze skóry na zdjęciach? Radzimy jak sobie z tym poradzić [wideoporadnik] Ferie zimowe z aparatem w górach. Radzimy, jak przywieźć lepsze zdjęcia [poradnik] Ring Flash - jak działa i co mamy do wyboru? [poradnik] Jak wydobyć piękno z oczu w fotografii portretowej? [wideoporadnik] Color Efex - usprawnienie codziennej pracy [wideoporadnik]

Popularne w tym tygodniu:

Ostre zdjęcie to za mało… Z głową w chmurach - rzecz o trudach fotografii spotterskiej Fotografowanie w Norwegii cz. 1 – Kjeragbolten