Niebanalne zdjęcia przyrody Bartosza Dubiela

Bartosz Dubiel w swojej fotografii przyrody stawia na kreatywność. Stara się, aby jego fotografie odbiegały od powszechnych kanonów, były oryginalne.

Ten artykuł ma 2 strony:

Bartosz Dubiel z wykształcenia i zawodu jest prawnikiem, z zamiłowania fotografem. Fotografią przyrody interesuje się od kilku lat, jest członkiem Związku Polskich Fotografów Przyrody - Okręg Roztoczańsko-Podkarpacki. który w 2012 roku uhonorował go tytułem Fotografa Roku ZPFP Okręgu Roztoczańsko-Podkarpackiego.
© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com

Bartosz Dubiel z wykształcenia i zawodu jest prawnikiem, z zamiłowania fotografem. Fotografią przyrody interesuje się od kilku lat, jest członkiem Związku Polskich Fotografów Przyrody - Okręg Roztoczańsko-Podkarpacki. który w 2012 roku uhonorował go tytułem Fotografa Roku ZPFP Okręgu Roztoczańsko-Podkarpackiego.

Bartosz był także dwukrotnie wyróżniony w międzynarodowym konkursie Glanzlichter w latach 2012 i 2013. Jego prace doceniono także w hiszpańskim, międzynarodowym konkursie Memorial Maria Luisa w 2012 r. Ma też na swoim kącie wiele konkursów i wystaw w naszym kraju.
© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com

Bartosz był także dwukrotnie wyróżniony w międzynarodowym konkursie Glanzlichter w latach 2012 i 2013. Jego prace doceniono także w hiszpańskim, międzynarodowym konkursie Memorial Maria Luisa w 2012 r. Ma też na swoim kącie wiele konkursów i wystaw w naszym kraju.

Jak pisze Bartosz: “W swoich fotografiach stawiam na kreatywność.  Staram się aby moje fotografie odbiegały od powszechnych kanonów, były oryginalne. Założenie to realizuję poprzez użycie rzadziej stosowanych technik fotograficznych (długie czasy naświetlania, mała głębia ostrości) czy też poprzez fotografowanie w ciekawych warunkach atmosferycznych.  Ujęcia atlasowe nie są bowiem na tyle ciekawe by na dłużej zatrzymać na nich wzrok odbiorcy - mają dla mnie wartość jedynie dokumentacyjną.”
© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com

Jak pisze Bartosz: “W swoich fotografiach stawiam na kreatywność. Staram się aby moje fotografie odbiegały od powszechnych kanonów, były oryginalne. Założenie to realizuję poprzez użycie rzadziej stosowanych technik fotograficznych (długie czasy naświetlania, mała głębia ostrości) czy też poprzez fotografowanie w ciekawych warunkach atmosferycznych. Ujęcia atlasowe nie są bowiem na tyle ciekawe by na dłużej zatrzymać na nich wzrok odbiorcy - mają dla mnie wartość jedynie dokumentacyjną.”

Bardzo ważnym elementem dla Bartosza jest światło, przeważnie fotografuje podczas tzw. “złotej godziny”, czyli po wschodzie oraz przed zachodem słońca, w której występuje szczególne oświetlenie. Słońce emituje wtedy charakterystyczne światło o złotym odcieniu.
© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com

Bardzo ważnym elementem dla Bartosza jest światło, przeważnie fotografuje podczas tzw. “złotej godziny”, czyli po wschodzie oraz przed zachodem słońca, w której występuje szczególne oświetlenie. Słońce emituje wtedy charakterystyczne światło o złotym odcieniu.

„Najciekawszy dla mnie czas na fotografowanie to okres pomiędzy następującymi po sobie porami roku. Zima przechodząca w wiosnę (pierwsze kwiaty w śnieżnej otulinie) lub jesień, którą nieśmiało zastępuje biała zima (pierwszy śnieg na jeszcze żółtoczerwonych liściach) stwarzają nie raz niesamowite warunki do zatrzymania w kadrze czegoś "innego", oryginalnego. Sama zima również jest ciekawa fotograficznie - w szczególności jeżeli chcemy fotografować krajobraz. Latem z kolei na łąkach aż roi się od motyli i innych owadów, które staram się przedstawić w ciekawy sposób."
© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com

„Najciekawszy dla mnie czas na fotografowanie to okres pomiędzy następującymi po sobie porami roku. Zima przechodząca w wiosnę (pierwsze kwiaty w śnieżnej otulinie) lub jesień, którą nieśmiało zastępuje biała zima (pierwszy śnieg na jeszcze żółtoczerwonych liściach) stwarzają nie raz niesamowite warunki do zatrzymania w kadrze czegoś "innego", oryginalnego. Sama zima również jest ciekawa fotograficznie - w szczególności jeżeli chcemy fotografować krajobraz. Latem z kolei na łąkach aż roi się od motyli i innych owadów, które staram się przedstawić w ciekawy sposób."

Bartosz nie skupia się tylko na jednym rodzaju fotografii przyrodniczej. Interesują go zbliżenia makro, pejzaż czy fotografia dzikich zwierząt. Fotografia przyrody nie jest łatwą sztuką. Dzikie zwierze nie daje szans na duble, nie pozuje jak fotomodelka. Światło podczas „złotej godziny” jest odpowiednie tylko przez chwilę – to właśnie wtedy musimy wykonać często tylko to jedno dobre zdjęcie. W przyrodzie taka sama sytuacja, w tych identycznych warunkach rzadko zdarza się dwa razy. Gdy jednak uda nam się pomimo tych niedogodności wykonać dobre zdjęcie satysfakcja jest nagrodą, dla której warto wstać o 3 rano czy wracać w to samo miejsce po raz enty dla tej jednej wymarzonej fotografii. Ponadto fotografia przyrody uczy cierpliwości, pomaga się wyciszyć.
© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com

Bartosz nie skupia się tylko na jednym rodzaju fotografii przyrodniczej. Interesują go zbliżenia makro, pejzaż czy fotografia dzikich zwierząt. Fotografia przyrody nie jest łatwą sztuką. Dzikie zwierze nie daje szans na duble, nie pozuje jak fotomodelka. Światło podczas „złotej godziny” jest odpowiednie tylko przez chwilę – to właśnie wtedy musimy wykonać często tylko to jedno dobre zdjęcie. W przyrodzie taka sama sytuacja, w tych identycznych warunkach rzadko zdarza się dwa razy. Gdy jednak uda nam się pomimo tych niedogodności wykonać dobre zdjęcie satysfakcja jest nagrodą, dla której warto wstać o 3 rano czy wracać w to samo miejsce po raz enty dla tej jednej wymarzonej fotografii. Ponadto fotografia przyrody uczy cierpliwości, pomaga się wyciszyć.

Zobacz również: Tomasz Lazar opowiada o swojej podróży do Aokigahara - japońskiego lasu samobójców

Pod względem sprzętu Bartosz stwierdza, że to kwestia bardzo przeceniana, szczególnie przez niedoświadczonych amatorów. Sam zaczynał swoją przygodę z fotografią ze sprzętem, którego wartość nie przekraczała 1000 zł i wykonał wtedy dużo naprawdę dobrych zdjęć. Obecnie fotografuje sprzętem Sony - A77 oraz A700. W fotografii przyrodniczej bardziej niezbędny jest statyw, przydatne okazują się filtry i wodery czy spodniobuty.
© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com

Pod względem sprzętu Bartosz stwierdza, że to kwestia bardzo przeceniana, szczególnie przez niedoświadczonych amatorów. Sam zaczynał swoją przygodę z fotografią ze sprzętem, którego wartość nie przekraczała 1000 zł i wykonał wtedy dużo naprawdę dobrych zdjęć. Obecnie fotografuje sprzętem Sony - A77 oraz A700. W fotografii przyrodniczej bardziej niezbędny jest statyw, przydatne okazują się filtry i wodery czy spodniobuty.

© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com
© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com
© Bartosz Dubiel / bartoszdubiel.wordpress.com

bartoszdubiel.wordpress.com

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C Inspiracje dokumentalne #2 „Strong Is The New Pretty” - mama fotografuje swoje córki, jako młode wojowniczki Samotność miejskiego życia pięknie uchwycona na zdjęciach Floriane de Lassee Portrety gwiazd w klasycznej technice mokrego kolodionu „Bit rot", czyli elektroniczne odpady na zdjęciach Valentino Belliniego Dorota Dawidowicz sfotografowała dzieciństwo w srebrowej technice mokrego koloidu Rafał Milach wybrał finalistów III edycji Projektu Przetwórnia Polacy wyróżnieni w konkursie Leica Oskar Barnack Award 2015 Co łączy dmuchanie szkła i górskie zdjęcia krajobrazowe Dona Jacobsona? Prowokacja popkulturą sposobem na rozpoznawalne zdjęcia Inspirujące, spokojne krajobrazy Martina Raka Najlepsze zdjęcia wykonane smartfonami nagrodzone w Sony World Photography Awards 2015 Drony, sztuczne ognie i długie czasy naświetlania Szeptuchy, czyli znachorzy na klasycznych zdjęciach Kuby Kamińskiego „Polska Ulicznie 2015" - najlepsze fotografie uliczne z Polski wybrane Kreatywne portrety Anety Kowalczyk Fotograficzny dialog między Sydney i Stambułem Romantyczne portrety Emily Soto Konceptualne zdjęcia Lary Zankoul z Libanu Dzieci z osobowością na zdjęciach Evana Kafki Arek Gola: „Wyciągam aparat, kiedy nie dzieje się nic szczególnego“ [wywiad] Mocne, czarno białe portrety Darasa Bareya

Popularne w tym tygodniu:

Sonda Cassini jest w kosmosie już od 20 lat. Oto najlepsze zdjęcia Saturna, które zarejestrowała ”Słabe żarty i mocne zdjęcia” to specjalność Elżbiety Adamskiej vel "Nieśmigielskiej" Portretowanie z mocą natury. Fotografka wykonała zdjęcia obiektywem z... wody "Hello, Is This Planet Earth" - zachwycające zdjęcia z orbity Ziemi Fotograf spędził 3 tygodnie z kłusownikami... mamutów Kolorowa fotografia ma już 110 lat. Zobaczcie, jak wyglądały pierwsze autochromy Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Łukasz Bożycki jedynym Polakiem nagrodzonym na prestiżowym konkursie fotografii przyrodniczej ASFERICO 2017 Jan Kempenaers sfotografował opuszczone obiekty w dawnej Jugosławii. Wyglądają jak statki obcej cywilizacji Czy rozwój technologii fotograficznej osiągnął już swój szczyt? Czy wymyślimy coś nowego? Najpiękniejsze sceny myśliwskie i zdjęcia przyrody w konkursie im. Włodzimierza Puchalskiego Oto najbardziej urocze zdjęcia psów w konkursie The Kennel Club Dog Photographer of the Year