Trzy wersje tych samych zdjęć zniszczonej Warszawy

24-letnia Ewa Faryaszewska, studentka ASP, wykonała kolorowe zdjęcia zniszczonej Warszawy w 1944 roku. Po latach zdjęcia straciły kolory, niedawno je odtworzono. Oto efekty tej rekonstrukcji.

Trzy wersje tego samego zdjęcia. Na pierwszym oryginalnie zachowane kolory zniszczeń na ulicy Długiej. Na drugim zdjęciu zrekonstruowane kolory w 2008 roku. Na trzecim bromowa odbitka wykonana w latach 50.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Trzy wersje tego samego zdjęcia. Na pierwszym oryginalnie zachowane kolory zniszczeń na ulicy Długiej. Na drugim zdjęciu zrekonstruowane kolory w 2008 roku. Na trzecim bromowa odbitka wykonana w latach 50.

Ewa Faryaszewska uczestniczyła w Powstaniu Warszawskim, była łączniczką harcerskiego batalionu "Wigry", ratowała też zagrożone dzieła sztuki. Zginęła niedługo przez upadkiem Powstania. Zdjęcie w oryginalnie zachowanej kolorystyce.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Ewa Faryaszewska uczestniczyła w Powstaniu Warszawskim, była łączniczką harcerskiego batalionu "Wigry", ratowała też zagrożone dzieła sztuki. Zginęła niedługo przez upadkiem Powstania. Zdjęcie w oryginalnie zachowanej kolorystyce.

11 lat po śmierci Ewy, jej matka wywołała zdjęcia na czarno-białym papierze. Te czarno-białe wersje zdjęć oglądamy w niniejszym zestawieniu. Na zrekonstruowanym kolorystycznie zdjęciu widzimy ulicę Kościelną na Starym Mieście.
ⓒ Ewa Faryaszewska

11 lat po śmierci Ewy, jej matka wywołała zdjęcia na czarno-białym papierze. Te czarno-białe wersje zdjęć oglądamy w niniejszym zestawieniu. Na zrekonstruowanym kolorystycznie zdjęciu widzimy ulicę Kościelną na Starym Mieście.

Wszystkie zdjęcia zostały wykonane na kolorowym filmie Agfa. W tamtych okolicznościach i czasie posługiwanie się takim materiałem było kosztowne. Studentka być może odnalazła taki materiał w ruinach opuszczonego zakładu fotograficznego.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Wszystkie zdjęcia zostały wykonane na kolorowym filmie Agfa. W tamtych okolicznościach i czasie posługiwanie się takim materiałem było kosztowne. Studentka być może odnalazła taki materiał w ruinach opuszczonego zakładu fotograficznego.

Na zdjęciu z oryginalnie zachowaną kolorystyką widzimy ruiny 
kościoła pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Na zdjęciu z oryginalnie zachowaną kolorystyką widzimy ruiny
kościoła pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny.

Zdjęcia znalazły się w wydawnictwie Muzeum Warszawy pod tytułem "Fotografie ruin. Ruiny fotografii 1944-2014" autorstwa Magdaleny Wróblewskiej. Zdjęcie ze zrekonstuowanymi kolorami.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Zdjęcia znalazły się w wydawnictwie Muzeum Warszawy pod tytułem "Fotografie ruin. Ruiny fotografii 1944-2014" autorstwa Magdaleny Wróblewskiej. Zdjęcie ze zrekonstuowanymi kolorami.

Zobacz również: Dwa spojrzenia na fotografowanie ludzi, czyli studyjne portrety i zdjęcia na ulicy [wideoporadnik]

Czarno-biała odbitka wykonana w latach 50. z kolorowego materiału przedstawia kościoła pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Czarno-biała odbitka wykonana w latach 50. z kolorowego materiału przedstawia kościoła pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny.

Zniszczony kościół i klasztor oo. dominikanów przy ul. Freta.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Zniszczony kościół i klasztor oo. dominikanów przy ul. Freta.

Zdjęcie ulicy Freta.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Zdjęcie ulicy Freta.

Ruiny budynków na ulica Długiej z oryginalnie zachowaną kolorystyką materiału światłoczułego Agfa.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Ruiny budynków na ulica Długiej z oryginalnie zachowaną kolorystyką materiału światłoczułego Agfa.

Ulica Długa na zeskanowanym w 2008 roku zdjęciu.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Ulica Długa na zeskanowanym w 2008 roku zdjęciu.

Czarno-biała odbitka zdjęcia.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Czarno-biała odbitka zdjęcia.

Na zdjęciu zniszczona ulica Krzywe Koło
ⓒ Ewa Faryaszewska

Na zdjęciu zniszczona ulica Krzywe Koło

Zrekonstruowana kolorystyka zdjęcia.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Zrekonstruowana kolorystyka zdjęcia.

Czarno - biała odbitka z kolorowego negatywu.
ⓒ Ewa Faryaszewska

Czarno - biała odbitka z kolorowego negatywu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia fotografii:

Tak rodziła się fotografia społeczna. XIX-wieczne slumsy Nowego Jorku Fotofestiwal pokazuje zdjęcia. Część II. Zaklęty Krąg Diego Suarez Obiektyw z historią. Nasz Czytelnik na tropie bogatej przeszłości swojego sprzętu Kolorowy świat Imprerium Rosyjskiego sprzed stu lat Fotografowanie w czasach, gdy za posiadanie aparatu groziła śmierć Jumpology - filozofia fotografii skoku według Philippa Halsmana Co z tą fotografią dokumentalną? Rozwój polskiego dokumentu i reportażu Co z tą fotografią dokumentalną? Problemy fotoreportażu [cz. 6] Co z tą fotografią dokumentalną? Dokument fotograficzny na świecie. Ulotne chwile [cz.5] Co z tą fotografią dokumentalną? Dokument fotograficzny na świecie. Początki reportażu i fotografii prasowej [cz. 4] Co z tą fotografią dokumentalną? Dokument fotograficzny na świecie. Fotografia i propaganda [cz. 3]