Wykorzystaj potęgę światła naturalnego w fotografii portretowej [poradnik]

Mimo że lato dobiega końca, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby rozwinąć skrzydła w fotografii portretowej. W dzisiejszym poradniku pokażę jak pracować z naturalnym światłem, aby efekty były naprawdę ciekawe.

Olympus OM-D E-M1 + M. Zuiko 25 mm f/1.8

Olympus OM-D E-M1 + M. Zuiko 25 mm f/1.8 (© Jakub Kaźmierczyk)

Jakiś czas temu mogliście przeczytać serię poradników o wykorzystaniu światła błyskowego w fotografii portretowej. Sam dość często sięgam po lampy, ale mimo wszystko, większość zdjęć robię wykorzystując światło słoneczne. Jeśli nie masz zbyt dużo czasu na rozstawianie lamp, nie masz ich, lub chcesz zrobić spontaniczne zdjęcia, nic nie stoi na przeszkodzie! Po raz kolejny przytoczę zdanie, które usłyszałem kiedyś od jednego z czytelników: „jak kupię sobie 3 lampki za parę miesięcy to wreszcie będę mógł zacząć robić zdjęcia”. Poza tym jeśli jesteś początkującym fotografem, ogarnięcie parametrów ekspozycji, energii błysku kilku lamp, miejsca i modelki może być karkołomnym zadaniem. Ale po kolei.

1. Mówią, żeby nie robić zdjęć w południe

Pewnie, południe nie jest najlepszą porą na robienie zdjęć, ale co jeśli nie ma innej opcji? Pierwsze, co robię to szukam cienia. Większość moich zdjęć robię w mieście, gdzie cienia nie brakuje. Wystarczy, że wejdę w aleję z drzewami czy ustawię modelkę w cieniu budynku, nagle południowe słońce przestaje przeszkadzać.

Te zdjęcia robiłem w godzinach południowych. Dzięki wykorzystaniu cieni budynków na twarzach nie pojawiają się przepalenia i głębokie cienie.

2. Wykorzystaj światłocienie

To kolejny element, który wykorzystuję podczas większości sesji. Ustawiam modelkę w cieniu drzew i patrzę na rozkład cieni i świateł na twarzy. Zazwyczaj zależy mi na tym, aby cała twarz znalazła się w cieniu, a delikatne promienie zarysowywały włosy czy elementy garderoby. Przy fotografii portretowej zawsze wykorzystuję jasne obiektywy umożliwiające spore rozmycie tła. Czasem urozmaicam zdjęcia robiąc je delikatnie z dołu, aby w tle umieścić rozmyte liście tworzące ciekawe faktury.

Te zdjęcia zrobiłem na tle liści, a słońce przeświecając przez nie utworzyło delikatne światłocienie na ciuchach i włosach modelek.

3. Blenda Twoim przyjacielem

Bez blendy ani rusz. Kawałek materiału owinięty na drucie potrafi zdziałać cuda. Na krótkie sesje testowe dla agencji zawsze zabieram ze sobą zestaw blend. Dysponuję 4 różnymi — 180×120, 120×90, 60×90 i trójkątną 60 cm. Po co mi tyle tego? Rzeczywiście, nie korzystam z nich na raz, ale każda z nich ma swoje zastosowanie. Największa najczęściej służy jako materiał dyfuzyjny przy zdjęciach przy oknie, z mniejszą jestem sobie w stanie poradzić nawet samemu doświetlając większą część postaci, natomiast mniejszych używam głównie do portretów. Im mniejsza blenda, tym bardziej poręczna, ale np. 60cm blendą ciężko będzie nam oświetlić całą modelkę. Na szczęście blendy są tanie jak barszcz, więc nawet cały zestaw nie powinien nikogo zrujnować.

Blenda może posłużyć zarówno do doświetlenia, jak i odcięcia niepożądanego światła.

4. Naucz się używać blendy

Kupno blendy to jedno, a jej użycie to druga sprawa. Nie raz widziałem zdjęcia, na których fotograf odbijał całe światło na twarz modelki srebrną, albo co gorsza — złotą powierzchnią od spodu. Nie sztuką jest złapanie „zajączka” i skierowanie go na twarz. Ważne, żeby dobrać odpowiednią powierzchnię odbijającą, a w razie potrzeby, użyć tej dyfuzyjnej. Wielu początkujących fotografów bierze za punkt honoru, skierowanie jak najsilniejszego strumienia światła prosto na twarz modelki. Nie tędy droga. Jeśli odbijasz twarde światło, użyj białej powierzchni, przy bardziej miękkim — srebrnej. Jeśli chodzi zaś o złotą powierzchnię odbijającą — ja nigdy jej nie używam, pamiętaj że ona mocno ociepla odbite światło.

Na zdjęciu po lewej całe światło odbiłem srebrną blendą od spodu, co spowodowało bardzo nieciekawy efekt. Na zdjęciu po prawej odbicie jest znacznie delikatniejsze, a zdjęcie zdecydowanie lepsze.

5. Wykorzystaj różne pory dnia i twórz różny klimat zdjęć

Ze słońcem jest podobnie jak z lampami błyskowymi — możesz tworzyć różny charakter dzięki odpowiedniemu ustawieniu słońca na niebie, jak również kierunku jego świecenia. Operowanie słońcem jest oczywiście trochę trudniejsze i bardziej czasochłonne, a także nie masz wpływu na to, czy na niebie pojawią się chmury czy nie. O ile w południe raczej powinieneś szukać cienia, o tyle w późniejszych godzinach, z powodzeniem możesz wykorzystać słońce jako światło kontrowe, które pięknie zarysuje sylwetkę, a jeśli pokusimy się o delikatne użycie blendy, efekt murowany!

To zdjęcie zrobiłem przy wykorzystaniu słońca jako światła kontrowego, a twarz wypełniłem białą blendą.

6. Nie tylko na dworze

Wykorzystywanie światła naturalnego nie musi ograniczać się jedynie do fotografii w plenerze. Wręcz przeciwnie — wykorzystanie okien w domu może okazać się świetnym pomysłem, z którego coraz częściej korzystam. Światło naturalne jest przede wszystkim łatwe do opanowania, ale również bardzo trudne do odtworzenia przy pomocy lamp błyskowych. Jeśli nie masz zestawu lamp, kup kawałek materiału, który posłuży za tło, przysuń modelkę blisko okna i udane zdjęcia gotowe! Jeśli światło wpadające przez okno będzie zbyt twarde, wystarczy że użyjesz białej firanki, zasłony czy nawet białego, cienkiego prześcieradła, żeby je zmiękczyć. To naprawdę proste.

Na tym zdjęciu wykorzystałem jedynie światło dzienne bez żadnych modyfikacji blendami. Modelka siedziała na wprost okna.

Na koniec

Mam nadzieję, że w tym artykule udowodniłem, że wykorzystanie światła naturalnego i jego umiejętna modyfikacja może zdziałać cuda. Jeśli nie masz jeszcze dużego doświadczenia, a od razu myślisz o błyskaniu, zrób krok do tyłu i zobacz co możesz osiągnąć z pomocą tego, co daje nam matka natura. Warto się spieszyć, bo dni robią się coraz krótsze, a niebo pewnie niedługo pokryje się grubą warstwą jesiennych chmur.

modelki: Justyna, Wiktoria, Dominika / SPP Models 2015
makijaż: Dominika Korczak

Artykuł powstał we współpracy z firmą Olympus

Zobacz więcej artykułów z serii: Podstawy fotografii

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

7 powodów, dla których warto być fotografem Fotografia makro - praktyczne porady dla początkujących [poradnik] Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] 8 dobrych rad dla początkujących fotografów [poradnik] Jeśli nie Photoshop, to co? Alternatywne, darmowe programy do edycji zdjęć Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Jak sfotografować zaćmienie Superksiężyca? Wszystko co musisz wiedzieć na 28 września [poradnik] Narzędzia gradacji kolorystycznej w Capture One [wideoporadnik] Używaj lampy, ale z głową - najczęstsze błędy w pracy z lampą błyskową [poradnik] Szybkie wygładzanie przejść tonalnych na skórze w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Najczęstsze błędy w zarządzaniu marką wśród fotografów Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] Naśladując National Geographic, czyli domowe fotopułapki w praktyce Szybkie metody gradacji kolorystycznej w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Jak fotografować Perseidy? [poradnik] Fotografowanie pod wodą – podstawowe rady na dobry początek [poradnik] Krok po kroku: obróbka krajobrazów w Adobe Lightroom [wideoporadnik] Metoda odwróconego filtra górnoprzepustowego - dobry sposób na wygładzenie skóry [wideoporadnik] Rodzaje i wielkości matryc - wszystko, co powinieneś wiedzieć [poradnik] Błyskawiczna i efektowna obróbka wakacyjnych zdjęć w Adobe Lightroom [wideoporadnik]

Popularne w tym tygodniu:

5 szybkich rad, jak robić lepsze zdjęcia Jak wybrać najlepsze akumulatorki do lamp błyskowych? Zdjęcie ze stocka - jakimi prawami się rządzą i skąd wziąć je za darmo?