"Ta chwila może istnieć tylko na fotografii" - Lois Greenfield opowiada o fotografowaniu tancerzy Haselbladem z lat 80.

"Ta chwila może istnieć tylko na fotografii" - Lois Greenfield opowiada o fotografowaniu tancerzy Haselbladem z lat 80.

Jestem na misji, którą jest uchwycenie idealnej chwili, w której ruch tancerza, jego mimika i gesty zjednują się z narracją tworząc dotykający duszy scenariusz - mówi dla Fotoblogii Lois Greenfield. - Sedno tkwi w tym, by nie dać odbiorcy jasnego odbioru o tym, co się dzieje, lecz ukazać mu tajemnicę tej konkretnej sekundy.
Jestem na misji, którą jest uchwycenie idealnej chwili, w której ruch tancerza, jego mimika i gesty zjednują się z narracją tworząc dotykający duszy scenariusz - mówi dla Fotoblogii Lois Greenfield. - Sedno tkwi w tym, by nie dać odbiorcy jasnego odbioru o tym, co się dzieje, lecz ukazać mu tajemnicę tej konkretnej sekundy.
Źródło zdjęć: © © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Marcin Watemborski
15.12.2015 12:42, aktualizacja: 15.12.2015 13:42

Dla amerykańskiej fotografki Lois Greenfield fotografowanie tańca od zawsze było czymś więcej, niż tylko ujmowaniem człowieka w ruchu. Zobaczcie piękno, które w nim tkwi.

Greenfield pracuje prawie wyłącznie w studiu, gdzie może mieć pełną kontrolę nad otoczeniem. Zamiast określać konkretne ruchy, które mają być zamknięte w kadrach – Lois woli nawiązać płynącą współpracę, w której tancerz tworzy unikatowe, ryzykowne i niepowtarzalne ruchy mogące trwać jedynie jako fotografia.
Greenfield pracuje prawie wyłącznie w studiu, gdzie może mieć pełną kontrolę nad otoczeniem. Zamiast określać konkretne ruchy, które mają być zamknięte w kadrach – Lois woli nawiązać płynącą współpracę, w której tancerz tworzy unikatowe, ryzykowne i niepowtarzalne ruchy mogące trwać jedynie jako fotografia.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Używam tego samego Hasselblada, którego używałam w latach 80. Nie ma auto-focusa ani funkcji śledzenia obiektu - mówi Lois. – Wszyscy zakładają, że strzelam zdjęcia seriami i wybieram to najlepsze, ale tak nie jest. Mogę naświetlać tylko jedną klatkę naraz, ale to działa.
Używam tego samego Hasselblada, którego używałam w latach 80. Nie ma auto-focusa ani funkcji śledzenia obiektu - mówi Lois. – Wszyscy zakładają, że strzelam zdjęcia seriami i wybieram to najlepsze, ale tak nie jest. Mogę naświetlać tylko jedną klatkę naraz, ale to działa.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Według Greenfield spontaniczne tworzenie obrazów jest ogromną zaletą bycia artystą. Nagły impuls, proces twórczy, działanie – to to, co kocha. Sama fotografka mówi, że oczywiście warto mieć początkowy punkt zaczepienia, ale powinien on być formą otwartą - „Co gdybyśmy...”, „Spróbujmy...”, „A co jeśli...”. Według niej nie ma sensu określania sztywnych ram koncepcji, ponieważ to ogranicza umysł i twórczość.
Według Greenfield spontaniczne tworzenie obrazów jest ogromną zaletą bycia artystą. Nagły impuls, proces twórczy, działanie – to to, co kocha. Sama fotografka mówi, że oczywiście warto mieć początkowy punkt zaczepienia, ale powinien on być formą otwartą - „Co gdybyśmy...”, „Spróbujmy...”, „A co jeśli...”. Według niej nie ma sensu określania sztywnych ram koncepcji, ponieważ to ogranicza umysł i twórczość.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Wszystkie zdjęcia autorstwa Lois są prawie surowe – nigdy nie są poddawane cyfrowej postprodukcji. Fotografka mówi, że „te obrazu mogą wyglądać surrealistycznie, ponieważ są poza ludzką percepcją. To nie są chwile, które każdy z nas widzi na co dzień. Mogą istnieć jedynie jako fotografia, co czyni je magicznymi, wyjątkowymi.”
Wszystkie zdjęcia autorstwa Lois są prawie surowe – nigdy nie są poddawane cyfrowej postprodukcji. Fotografka mówi, że „te obrazu mogą wyglądać surrealistycznie, ponieważ są poza ludzką percepcją. To nie są chwile, które każdy z nas widzi na co dzień. Mogą istnieć jedynie jako fotografia, co czyni je magicznymi, wyjątkowymi.”© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Zwieńczeniem projektu Lois Greenfield jest album „Moving Still”, który zawiera ponad 150 zdjęć uchwyconych przez artystkę w przeciągu ostatnich 20 lat.
Zwieńczeniem projektu Lois Greenfield jest album „Moving Still”, który zawiera ponad 150 zdjęć uchwyconych przez artystkę w przeciągu ostatnich 20 lat.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Obraz
© © Lois Greenfield / [www.loisgreenfield.com](http://www.loisgreenfield.com/)
Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)