Co oznaczają numery i litery umieszczone na obiektywie?

Na obiektywach znajduje się dużo oznaczeń: cyfr i liter, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się trudne do zrozumienia. W tym artykule przybliżymy, co oznaczają i na co zwrócić uwagę.

Ogniskowa 18–55 mm?

Oznacza długość ogniskowej, jaką oferuje nasz obiektyw. 18 mm to jego szeroki kąt, a 55 mm to najkrócej mówiąc, największy zoom. Zakres ogniskowej pozwala określić jak "duży mamy zoom”, im większa liczba, tym dalsze obiekty możemy fotografować.

Wartość ogniskowej jest wyrażana w mm i oznacza odległość między matrycą i punktem, w którym optyka skupia światło w obiektywie. Im dalej jest ten punkt, tym większe otrzymujemy powiększenie, czyli tzw. zoom.

Jakie ogniskowe do jakich zastosowań?

Tokina AT-X 11-20 PRO DX F2.8

Ultraszerokokątne obiektywy mają ogniskową do 24 mm. Tego typu obiektywy są często stosowane w fotografii eventowej, architektury, gdy chcemy dużo pokazać w małej przestrzeni i nie możemy się od tego odsunąć. Skrajnym obiektywem ultraszerokokątnym jest rybie oko (np. Canon EF 8–15 mm f/4L Fisheye USM), które może mieć pole widzenia nawet powyżej 180 stopni.

Sigma 24-35 mm f/2 Art

Szerokokątne obiektywy oferują ogniskowe między 24–35 mm. Większość obiektywów kitowych do pełnej klatki, czy mniejszych matryc, po przeliczeniu, zaczyna swoje ogniskowe od 24 mm. Jest to też pierwsza ogniskowa, która pod względem dystorsji daje już w miarę naturalny, nie zniekształcony obraz. Obiektywy szerokokątne są używane do dokumentowania różnych sytuacji, ponieważ są na tyle szerokie, żeby obejmować kontekst i jednocześnie oddają realistycznie obraz.

Canon 50 mm

Standardowe ogniskowe zawierają się miedzy 35 -70 mm. W zakresie 45–50 mm obiektyw widzi podobnie jak oko ludzkie. Obiektywy tego typu sprawdzają się w fotografii codziennej, ulicznej, portretowej. Jasne obiektywy 50 mm to dłuższy standard, który jest u większości producentów dostępny w przyzwoitej cenie i pozwala na ładne rozmycie tła i poważniejszą zabawę z fotografią.

Teleobiektywy 70–105 mm - to ogniskowe, na których kończą się standardowe zoomy, a zaczynają obiektywy portretowe 85 mm i teleobiektywy. Tego typu ogniskowe sprawdzają się w wąskim portrecie oddzielając fotografowaną osobę od tła.

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

Teleobiektywy 105–400 mm i dłuższe stosujemy, gdy chcemy fotografować oddalone obiekty. Sprawdzą się w fotografii zwierząt, budynków czy nawet gór. Profesjonalne wersje takich obiektywów są stosowane przez fotografów dzikiej przyrody i fotografów sportowych.

Canon EF 400mm f/4 DO IS II USM

Oczywiście są to zastosowania tradycyjnie przyjęte i nie trzeba się do nich stosować, po prostu takie ogniskowe sprawdzają się w takich sytuacjach. Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy szukać dla nich innych kreatywnych zastosowań.

Warto jeszcze zaznaczyć, że wartości np. 18–55 mm odnoszą się do pełnej klatki, czyli aparatów, które mają matryce wielkości filmu małoobrazkowego, używanych w popularnych lustrzankach analogowych. Dużo cyfrowych aparatów oferuje matryce o mniejszym rozmiarze, więc trzeba przeliczać ogniskową, żeby wiedzieć, jak szeroko widzi obiektyw z matrycą APS-C czy Mikro Cztery Trzecie. Np. lustrzanki z matrycą APS-C mają przelicznik ogniskowej 1,5x lub1,6x, natomiast aparaty Mikro Cztery Trzecie - 2x.

Oznaczenie typu „1:3.5–5.6"?

Najkrócej, jest to maksymalny otwór przysłony, jaki jesteśmy w stanie uzyskać w danym obiektywie. Im mniejsza wartość, tym więcej światła wpada przez obiektyw.

Niektóre obiektywy mają oznaczenie np. 1:2.8 — oznacza to, że obiektyw oferuje maksymalną przysłonę f/2.8 w całym zakresie zooma. Jeżeli mamy oznaczenie 1:3.5–5.6, to jasność takiego obiektywu spada wraz z zoomowaniem. Na 18 mm będziemy mieli dostępną przysłonę f/3.5, następnie będzie się ona zwężać, aż do f/5.6 na 55 mm.

Powodem dlaczego w oznaczeniu 1:3.5–5.6 pojawia się stosunek 1:.. wynika z tego, że otwór względny obiektywu, czyli największa dostępna przysłona, to stosunek średnicy otworu obiektywu do jego ogniskowej. Jeśli na przykład obiektyw ma otwór o średnicy 20 mm, a ogniskową 40 mm, to jego otwór względny wynosi 20:40, czyli 1:2.

Lepsze są oczywiście zoomy, które mają stały otwór względny i nie zmiania się on w czasie zoomowania, jednak takie obiektywy są dużo droższe.

Co oznacza t/2.8?

Parametr T-Stop pojawia się na obiektywach filmowych i jest dokładniejszy niż F-Stop. Jeżeli otwór przysłony F-Stop to stosunek średnicy otworu obiektywu do jego ogniskowej, to T-Stop jest parametrem, który jest mierzony i oznacza, jaką transmisję światła naprawdę ma obiektyw. Inaczej mówiąc — ile światła przechodzi przez obiektyw.

Obiektywy, które mają jasność f/2.0 powinny pozwalać wykonać identyczne zdjęcia w tych samych warunkach i na tych samych parametrach ekspozycji. Ponieważ, każdy producent wykonuje obiektywy trochę inaczej, więc inaczej absorbują światło. I tu pojawia się parametr T-Stop, który nie jest stosunkiem matematycznym, jak F-Stop, określa natomiast, jaką transmisję światła ma naprawdę obiektyw.

W czasie, gdy światło przechodzi przez soczewki obiektywu, zawsze są straty, więc wartość T-Stop jest zawsze niższa, niż F-Stop. Np. jeden obiektyw f/2.8 może mieć t/3.2, a inny t/3.4. Picturecorrect podaje, że obiektyw Tamron 50–200 mm f/2.8 ma t/3.2, podczas gdy Nikkor 70–200 f/2.8 ma t/3.3, a Canon 70–200 mm f/2.8 — t/3.4.

Jeżeli kupujecie jakiś drogi obiektyw warto wiedzieć jaką ma transmisję światła, bo może się okazać, że obiektyw o jasności f/2.8 tak naprawdę ma t/3.4.

Sybmol Ø 52mm?

Symbol kółka z linią oznacza średnicę, w przypadku obiektywu jest to średnica filtra, albo dekielka, który będziemy mogli zastosować z tym obiektywem.

Parametr typu 1:2 / 1:1?

Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO VC USD (F017)

Obiektywy makro pozwalają na fotografowanie małych obiektów z bliska i uzyskiwanie dużej skali odwzorowania, którą właśnie wyraża stosunek np. 1:1. Technicznie rzecz biorąc obiektywy makro to te, które oferują duże powiększenie, najlepiej 1:1. Oznacza to, że na matrycy odwzorowana jest rzeczywista wielkość obrazu. Przedmiot wielkości 1 cm będzie zajmował 1 cm na pełnoklatkowej matrycy. Jeżeli obiektyw ma skalę odwzorowania 1:2 to nasz przedmiot będzie zajmował 0,5 cm na matrycy. Zazwyczaj obiektywy makro mają dłuższe ogniskowe.

Skróty HSM / USM / SWM?

Są to oznaczenia napędu autofokusu. Każdy producent ma swoją nazwę, np.: HSM — Sigma, USM — Canon, SWM — Nikon. Najlepiej jak mamy do czynienia z silnikiem ultradźwiękowym albo krokowym, które są szybkie i ciche, są też obecnie najbardziej rozpowszechnione. Starsze obiektywy były wyposażone w silniki elektryczne, które są dużo głośniejsze i wolniejsze.

Oznaczenie „II"?

Canon 24-70 mm f/2.8L II EF USM

Jest to oznaczenie drugiej wersji obiektywu. To dość powszechna praktyka, producenci aparatów często wypuszczają kolejne wersje popularnych obiektywów, które wprowadzają nowe rozwiązania pod względem budowy optycznej, napędu autofokusu czy stabilizacji. Więc II na obiektywie oznacza, że mamy do czynienia z nowszą wersją.

Co z resztą liter i cyfr?

Poniżej zamieszczamy tabelkę z najważniejszymi oznaczeniami konkretnych producentów i funkcji, jakie oznaczają. Dla zaawansowanych i bardziej wnikliwych polecamy stronę - photo.stackexchange.com/questions

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki:

7 powodów, dla których warto być fotografem Fotografia makro - praktyczne porady dla początkujących [poradnik] Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Dostałem swój pierwszy aparat. Co warto wiedzieć na początku? [poradnik] Fotografowanie w zimie - praktyczne rady, jak dbać o sprzęt i swoje zdjęcia Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] Nowa lustrzanka do 2000 zł - na które aparaty warto zwrócić uwagę? 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Efekt „sklepienia” sposobem na ciekawe zdjęcia 8 dobrych rad dla początkujących fotografów [poradnik] Karty pamięci - jak odszyfrować ich oznaczenia i którą kartę wybrać? [poradnik] Jeśli nie Photoshop, to co? Alternatywne, darmowe programy do edycji zdjęć Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Lepsze panoramy w Adobe Lightroom i Photoshop? Sprawdzamy jak działa nowa funkcja Boundary Warp 5 planet w jednej linii na porannym niebie Wszystko, co chcesz wiedzieć o fotografii ślubnej, ale boisz się zapytać Litr czystej polskiej dumy narodowej, czyli przejeżdżka Ferrari 458 Italia Balans bieli - wszystko, co musisz o nim wiedzieć [poradnik] BBC uczy nas, jak nagrywać zachwycające dokumenty za grosze. My też mamy coś dla was Fotografie pocięte w czasie, czyli jak tworzyć time slice - fotograficzne przekroje czasowe Usuwanie elementów z miejskiego krajobrazu - to takie proste! [wideoporadnik]

Popularne w tym tygodniu:

Zdjęcie ze stocka - jakimi prawami się rządzą i skąd wziąć je za darmo?