Olympus PEN-F – melancholia lat 60. przeniesiona w XXI wiek [test]

Olympus PEN-F to najnowszy, topowy bezlusterkowiec serii PEN w ofercie japońskiego producenta, a zarazem jeden z najdroższych aparatów systemu Mikro Cztery Trzecie. Czy wygląd retro idzie w parze z najnowszą technologią? Sprawdzamy!

Ten artykuł ma 6 stron:

Opis i specyfikacja

Olympus PEN-F nie jest kontynuacją żadnej linii w obecnej ofercie. Najbliżej mu do modelu E-P5, który swoją premierę miał 3 lata temu, ale w E-P5 nie było wizjera, który w modelu PEN-F zagościł. Olympus plasuje go między liniami PEN i OM-D, przy czym jego parametry sprawiają, że najbliższym konkurentem w rodzinie Olympusa jest model OM-D E-M5 Mark II.

Olympus PEN-F to model bardzo mocno stylizowany na analogowy model PEN-F z lat 60., który był bardzo ciekawą konstrukcją. Był to aparat półklatkowy, czyli na 36-klatkowym filmie zapisywał 72 zdjęcia. Kolejną ciekawostką był fakt, że trzymając aparat poziomo, robiliśmy pionowe zdjęcia.

Na rynku ciężko znaleźć bezpośrednich konkurentów dla tego modelu. W podobnej cenie znajdziemy wiele modeli, ale decydując się na aparat o takim wyglądzie, trzeba brać również pod uwagę, że potencjalny nabywca nie patrzy tylko w tabelki, ale przede wszystkim na wygląd sprzętu i jego jakość wykonania. PEN-F będzie zatem konkurował z aparatami Fujifilm X-Pro2, X-E2s i Panasonikiem Lumix GX8.

Olympus PEN-F: specyfikacja aparatu
Rodzaj: bezlusterkowiec
Matryca: 4/3" (17,4×13 mm) Live MOS
Rozdzielczość: 20,3 Mpix (efektywne)
Procesor: TruePic VII
Czułość: ISO 200 — 25 600 (roszerzalna od ISO 80)
Zd. seryjne: 11 kl./s (migawka mechaniczna), 12 kl./s (migawka elektroniczna)
Filmy: Full HD, 24, 25, 30, 50, 60 kl./s (IPB, do 52 Mbps) i 30 kl./s (ALL-I, do 77 Mbps)
Obiektyw: M. Zuiko  Digital14–42 mm f/3.5–5.6 EZ lub 17 mm f/1.8
Stabilizacja: 5 osiowa stabilizacja sensora
Migawka: mechaniczna (60 s — 1/8000 s), elektroniczna (do 1/16000)
Formaty zapisu: RAW/ORF, JPEG
Rozdzielczość: 5184 x 3888 px
Pomiar światła: matrycowy, centralnie ważony, punktowy
Autofokus: detekcja kontrastu 81 punktów AF
Tryby AF: pojedynczy, ciągły, śledzący, wykrywanie twarzy i oka, wielopunktowy, strefowy, ręczny
Wizjer: elektroniczny OLED o rozdzielczości 2,36 mln punktów
Wyświetlacz: 3-calowy, odchylany, obracany, dotykowy o rozdzielczości 1,03 mln punktów
Gorąca stopka: tak
Komunikacja: Wi-Fi
Karta pamięci: SD/SDHC/SDXC
Zasilanie: akumulator BLN-1 o wydajności ok. 350 zdjęć
Złącza:

microHDMI (typu D), USB

Uszczelnienia: brak
Wymiary:

124,8 x 72,1 x 37,3 mm

Waga: 427 gramów z akumulatorem i kartą pamięci
Data premiery: 27 stycznia 2016 r.
Cena w dniu premiery: 5500 zł (korpus)

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Testy bezlusterkowców

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

Zeiss Batis 85 mm f/1,8 [test] Jak działa Sony A7 II z obiektywami Canona? Sprawdzamy adaptery Metabones i Commlite [test] Test jakości zdjęć iPhone'a 6s. Czy Apple nadal jest królem fotograficznych smartfonów? Canon EOS–1D X Mark II - najszybsza lustrzanka świata w naszych rękach Fujifilm X-Pro2 - test flagowca łączącego tradycję z nowoczesnością Olympus PEN-F - pierwsze wrażenia i zdjęcia po jednym dniu spędzonym z aparatem Panasonic GX8, daj się przetestować! [test] Nikkor 24-70 mm f/2.8E ED VR - zoom na maksa? [recenzja] Zeiss Batis 85 mm f/1.8 - test portretówki do Sony A7 3 poradniki o fotografii portretowej M.Zuiko Digital ED 300 mm 1:4 PRO - moje pierwsze wrażenia z fotografowania w terenie Fujifilm X70, czyli kieszonkowe APS-C. Moje pierwsze wrażenia i zdjęcia Fujifilm X-Pro2 - współczesny dalmierz w naszych rękach Test Sony Xperia Z5 - sprawdzamy możliwości fotograficzne flagowca Pentax K-3 II - twardy zawodnik do fotografowania w plenerze [test] Test obiektywu Nikkor AF-S 85mm f/1.8G Zeiss ExoLens Mutar - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe DJI Osmo - jak sprawuje się kamera ze zintegrowanym gimbalem? Pierwsze wrażenia Sony Action Cam HDR-AS50 - pierwsze wrażenia o nowej kamerze sportowej Pentax-D FA 24-70 mm f/2.8 ED SDM WR - pierwsze wrażenia i przykładowe zdjęcia z nowego obiektywu Nikon D5 - pierwsze wrażenia z premiery Nikon D500 - pierwsze wrażenia z Las Vegas Leica 100-400 mm f/4.0-6.3 - kompaktowy superteleobiektyw do systemu Mikro 4/3 w naszych rękach Panasonic Lumix TZ100 i TZ80 - nowe, kieszonkowe kompakty klasy premium w naszych rękach

Popularne w tym tygodniu:

Sigma 8-16 mm f/4.5-5.6 DC HSM - stare, ale jare i rekordowo szerokie szkło APS-C [test] House of Retouching o Wacom Intuos Pro Panasonic Lumix DMC-GH5 – test trybu filmowego