Jody McDonald podróżowała najbardziej niebezpiecznym pociągiem świata

- Pociąg pojawił się o 1:30 w nocy. Z lampkami czołowymi na głowach, wspinaliśmy się na jeden z wagonów, który był cały wypełniony żelazem. Pięć minut później pociąg ruszył - tak wspomina początek podróży Jody McDonald.

Ten artykuł ma 2 strony:

Po tygodniach planowania Jody McDonald rozpoczęła swoją 700-kilometrową podróż Koleją Mauretańską – największym pociągiem towarowym na świecie, który przewozi tony żelaza przez kraj nękany terroryzmem, niewolnictwem oraz biedą.
© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

Po tygodniach planowania Jody McDonald rozpoczęła swoją 700-kilometrową podróż Koleją Mauretańską – największym pociągiem towarowym na świecie, który przewozi tony żelaza przez kraj nękany terroryzmem, niewolnictwem oraz biedą.

Mauretania jest jednym z najbiedniejszych krajów na świecie, w którym 4% jej 3-milionowej populacji stanowią niewolnicy. Jej powierzchnia jest równia prawie dwukrotnej wielkości Francji, a jej 90% stanowi pustynia. Krajobraz zmienia się tam bardzo gwałtownie ze względu na nieokiełznany wiatr, a wybrzeże pokryte jest zardzewiałymi wrakami statków oraz zapomnianymi minami przeciwpiechotnymi.
© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

Mauretania jest jednym z najbiedniejszych krajów na świecie, w którym 4% jej 3-milionowej populacji stanowią niewolnicy. Jej powierzchnia jest równia prawie dwukrotnej wielkości Francji, a jej 90% stanowi pustynia. Krajobraz zmienia się tam bardzo gwałtownie ze względu na nieokiełznany wiatr, a wybrzeże pokryte jest zardzewiałymi wrakami statków oraz zapomnianymi minami przeciwpiechotnymi.

- Zawsze chciałam odbyć podróż najdłuższą trasą towarową w Afryce i można powiedzieć, że mam swego rodzaju romans z Saharą - wspomina Jody.
© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

- Zawsze chciałam odbyć podróż najdłuższą trasą towarową w Afryce i można powiedzieć, że mam swego rodzaju romans z Saharą - wspomina Jody.

Podróż Jody rozpoczęła się w Nawakszucie, stolicy kraju, skąd wraz z jednym surferem oraz przewodnikiem ruszyła na północ, by trafić do pociągu. Ich podróż kolejowa miała początek w Zouérat na Saharze. Zmierzali do Nawazibu nad Atlantykiem.
© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

Podróż Jody rozpoczęła się w Nawakszucie, stolicy kraju, skąd wraz z jednym surferem oraz przewodnikiem ruszyła na północ, by trafić do pociągu. Ich podróż kolejowa miała początek w Zouérat na Saharze. Zmierzali do Nawazibu nad Atlantykiem.

Eksport rudy żelaza jest podstawą gospodarczą Mauretanii, a Kolej Mauretańska jest jedynym sposobem na przewiezienie zasobów przez cały kraj – od miejsca wydobycia do portu, skąd transportowane są dalej. Kolej zabiera po drodze mieszkańców państwa nie obarczając ich dodatkowymi kosztami. Podróż nie należy do najwygodniejszych, ponieważ wszyscy przewożeni muszą znaleźć swoje miejsce na wagonach wypełnionych żelazem. Dla tych, którzy lubią wygodę istnieje możliwość wykupienia miejsca w zatłoczonych przedziałach.
© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

Eksport rudy żelaza jest podstawą gospodarczą Mauretanii, a Kolej Mauretańska jest jedynym sposobem na przewiezienie zasobów przez cały kraj – od miejsca wydobycia do portu, skąd transportowane są dalej. Kolej zabiera po drodze mieszkańców państwa nie obarczając ich dodatkowymi kosztami. Podróż nie należy do najwygodniejszych, ponieważ wszyscy przewożeni muszą znaleźć swoje miejsce na wagonach wypełnionych żelazem. Dla tych, którzy lubią wygodę istnieje możliwość wykupienia miejsca w zatłoczonych przedziałach.

Nie jest to typowa podróż – zajmuje ona ponad 12 godzin, podczas których podróżujący muszą zmierzyć się z wiatrem, burzami piaskowymi oraz wysokimi temperaturami. Jody wspomina, że mimo trudnych warunków była oczarowana całą podróżą. Na pewnym etapie przejażdżki koleją fotografka i jej ekipa musieli zmierzyć się z burza piaskową, podczas której wiatr wiał z prędkością blisko 150 km /godz.
© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

Nie jest to typowa podróż – zajmuje ona ponad 12 godzin, podczas których podróżujący muszą zmierzyć się z wiatrem, burzami piaskowymi oraz wysokimi temperaturami. Jody wspomina, że mimo trudnych warunków była oczarowana całą podróżą. Na pewnym etapie przejażdżki koleją fotografka i jej ekipa musieli zmierzyć się z burza piaskową, podczas której wiatr wiał z prędkością blisko 150 km /godz.

Zobacz również: Co jest kluczem do dobrego portretu? Opowiada Szymon Szcześniak

- Kiedy dostaliśmy się do środka pociągu, wszędzie było szkło. Okno za nami rozsypało się w drobny mak. Dodatkowo było tak duszno, że byliśmy cali mokrzy. Nasz przewodnik, który siedział z tyłu był cały poraniony od szkła. To było szalone! - wspomina Jody
© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

- Kiedy dostaliśmy się do środka pociągu, wszędzie było szkło. Okno za nami rozsypało się w drobny mak. Dodatkowo było tak duszno, że byliśmy cali mokrzy. Nasz przewodnik, który siedział z tyłu był cały poraniony od szkła. To było szalone! - wspomina Jody

Bez względu na trudności całej podróży fotografka była w stanie zrealizować wspaniały materiał, który zapada w pamięć na długo i pokazuje jak trudne jest podróżowanie koleją po piaskach Sahary. Cykl został wykonany przy użyciu aparatu Leica X-U, który okazał się być bardzo wytrzymały, a dzięki swojej małej wadze nie stanowił przeszkody w zmaganiu się z piekielną podróżą.
© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

Bez względu na trudności całej podróży fotografka była w stanie zrealizować wspaniały materiał, który zapada w pamięć na długo i pokazuje jak trudne jest podróżowanie koleją po piaskach Sahary. Cykl został wykonany przy użyciu aparatu Leica X-U, który okazał się być bardzo wytrzymały, a dzięki swojej małej wadze nie stanowił przeszkody w zmaganiu się z piekielną podróżą.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.

© Jody MacDonald / www.jodymacdonaldphotography.com

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Fotografia mody i ochrona środowiska, czyli afrykańskie portrety modelek ubranych w śmieci Królewski retusz z Krakowa Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego Victor Aerden poznaje swój nowy dom – Kanadę – poprzez piękne fotografie krajobrazowe Czym jest tytułowe „Mgnienie Oka” Gregora Laubscha? David Yarrow tworzy czarno-białe opowieści o zwierzętach „Wojownicy” to opowieść o współczesnych polskich rekonstruktorach Artysta odtworzył wygląd XIX-wiecznego studia na miniaturze Michał Sośnicki mówi o fotografii: "Sam moment wyzwolenia migawki jest zwieńczeniem dzieła" Yurko Dyachyshyn ukazuje piękno i wolność koni z ukraińskich Karpat Jeffrey Moustache używa drona jako latającego statywu oświetleniowego Poznaliśmy zwycięzców najbardziej prestiżowego konkursu fotograficznego w Polsce – Grand Press Photo 2016 Konkurs Travel Photographer Asia 2016 to piękny przykład na połączenie dwóch pasji – fotografowania oraz podróży

Popularne w tym tygodniu:

Miesięczna podróż statkiem towarowym z przymocowanym aparatem. Zobacz 80 000 zdjęć w 10 minut Jak wyglądała powojenna Warszawa w zachodniej prasie? Unikalne, nieznane zdjęcia stolicy Zdjęcia finalistów Wildlife Photographer of the Year 2017 to mistrzostwo fotografii przyrody Szymon Barylski przez miesiąc fotografował obóz dla uchodźców między Grecją, a Macedonią Najnowsze okładki TIME zostały wykonane iPhonem. Czy to naprawdę ma dziś znaczenie? Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Zobacz najlepsze zdjęcia nocnego nieba w konkursie Insight Astronomy Photographer of the Year 2017 Fotografka odtworzyła obrazy Gustawa Klimta na wspaniałych zdjęciach Retusz, zbawienna brzydota i przeklęte piękno Sergey Melnitchenko: "W powietrzu krąży więcej feromonów niż tlenu. Nie ma tam żadnej sztuczności" LensCulture Street Photography Awards 2017 - wspaniała różnorodność fotografii ulicznej EyeEm Awards 2017 - zobacz zdjęcia nagrodzone w największym konkursie fotograficznym świata