Zimne, surrealistyczne krajobrazy Ilki Kramer

Ilka Kramer jest znana z tworzenia surrealistycznych krajobrazów, które prowadza odbiorcę do kompletnie innego wymiaru. Jej surowa estetyka sterylnych obrazów pozostawia widza z poczuciem satysfakcji i niepokoju jednocześnie. Rozmawialiśmy z tą fotografką na temat jej sztuki.

Marcin Watemborski: Skąd pojawiło się w Tobie zamiłowanie do fotografii?

Ilka Kramer: Po szkole zaczęłam pracować jako asystentka fotografa mody, poza tym studiowałam fotografię w szkole artystycznej w Niemczech oraz przez wiele lat byłam wolnym strzelcem katalogów mody, magazynów, architektów, projektantów...

Od 5 lat koncentruję się na tworzeniu wolnych projektów i robię mniej zleceń. Samą fotografią zajmuję się od 25 lat.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Marcin Watemborski: Skąd pojawiło się w Tobie zamiłowanie do fotografii?

Ilka Kramer: Po szkole zaczęłam pracować jako asystentka fotografa mody, poza tym studiowałam fotografię w szkole artystycznej w Niemczech oraz przez wiele lat byłam wolnym strzelcem katalogów mody, magazynów, architektów, projektantów...

Od 5 lat koncentruję się na tworzeniu wolnych projektów i robię mniej zleceń. Samą fotografią zajmuję się od 25 lat.

Co najbardziej kręci Cię w sztukach wizualnych?

Najbardziej lubię, kiedy zdjęcie podważa moje spojrzenie na przestrzeń i rzeczywistość. To, kiedy nie wiem, jak znaleźć drogę do odczytania obrazu... kiedy jest gdzieś tam ten surrealistyczny akcent.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Co najbardziej kręci Cię w sztukach wizualnych?

Najbardziej lubię, kiedy zdjęcie podważa moje spojrzenie na przestrzeń i rzeczywistość. To, kiedy nie wiem, jak znaleźć drogę do odczytania obrazu... kiedy jest gdzieś tam ten surrealistyczny akcent.

Jakie emocje władają Tobą podczas fotografowania?

To zależy od tego, nad czym pracuję. Kiedy realizuję sesję konceptualną – sam obraz to tylko część procesu twórczego, poprzedzony jest czasem poświęconym na refleksję, poszukiwanie rozwiązania... Czuję ekscytację, kiedy czuję, że to wszystko gra, ale to wszystko.

Kiedy fotografuję w sposób dokumentalny, czuję ogromne zainteresowanie tematem oraz satysfakcję, ponieważ najważniejsze jest odnajdywanie dowodu życia i piękna tu i ówdzie.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jakie emocje władają Tobą podczas fotografowania?

To zależy od tego, nad czym pracuję. Kiedy realizuję sesję konceptualną – sam obraz to tylko część procesu twórczego, poprzedzony jest czasem poświęconym na refleksję, poszukiwanie rozwiązania... Czuję ekscytację, kiedy czuję, że to wszystko gra, ale to wszystko.

Kiedy fotografuję w sposób dokumentalny, czuję ogromne zainteresowanie tematem oraz satysfakcję, ponieważ najważniejsze jest odnajdywanie dowodu życia i piękna tu i ówdzie.

Jak byś scharakteryzowała swój projekt dotyczący surrealistycznych krajobrazów? Możesz o nim opowiedzieć?

W 2013 roku przeprowadziłam się ze wsi do miasta, by mieszkać w apartamencie. Od tego czasu poczułam utratę kontaktu z naturą – tęsknię za tą więzią wręcz fizycznie i o to chodzi w projekcie.

„MalaNazar” kwestionuje naszą percepcję krajobrazu. Gdy tracimy bezpośredni kontakt z naturą, przyzwyczajamy się do niego tylko przez widok z okna. W samochodzie, pociągu lub domu krajobraz jest chroniony przez architekturę, natura jest oprawiona w ramy i postrzegana jako obraz. W ten sposób przestaje być fizycznym doświadczeniem.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jak byś scharakteryzowała swój projekt dotyczący surrealistycznych krajobrazów? Możesz o nim opowiedzieć?

W 2013 roku przeprowadziłam się ze wsi do miasta, by mieszkać w apartamencie. Od tego czasu poczułam utratę kontaktu z naturą – tęsknię za tą więzią wręcz fizycznie i o to chodzi w projekcie.

„MalaNazar” kwestionuje naszą percepcję krajobrazu. Gdy tracimy bezpośredni kontakt z naturą, przyzwyczajamy się do niego tylko przez widok z okna. W samochodzie, pociągu lub domu krajobraz jest chroniony przez architekturę, natura jest oprawiona w ramy i postrzegana jako obraz. W ten sposób przestaje być fizycznym doświadczeniem.

Jakiego sprzętu używasz?

Pracuję Nikonem D800.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jakiego sprzętu używasz?

Pracuję Nikonem D800.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.

Zobacz również: Obrabiaj wakacyjne krajobrazy przy pomocy Gimpa

© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Arne Svenson podglądał z aparatem sąsiadów z bloku naprzeciwko. Uchwycił zaskakujące chwile Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Fotografia mody i ochrona środowiska, czyli afrykańskie portrety modelek ubranych w śmieci Królewski retusz z Krakowa Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Daniel Kordan i jego bajeczna gwiezdna tęcza, którą sfotografował na odludnych terenach Boliwii Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego Tajwańska para sparodiowała projekt #FollowMeTo Oto jak uśmiech potrafi zmienić nasze postrzeganie drugiego człowieka Portrety kobiet w tradycyjnych ukraińskich wiankach stały się symbolem dumy narodowej Najlepsze zdjęcia w konkursie Insight Astronomy Photographer of the Year 2016 Jaki pan, taki kram – fotograf i jego pies odtwarzają zamiennie swoje role Psia sztuka, czyli jak wyżły weimarskie wpłynęły na twórczość Williama Wegmana Malownicze wyspy kanaryjskie w odsłonie, której jeszcze nie widzieliście

Popularne w tym tygodniu:

Miesięczna podróż statkiem towarowym z przymocowanym aparatem. Zobacz 80 000 zdjęć w 10 minut Jak wyglądała powojenna Warszawa w zachodniej prasie? Unikalne, nieznane zdjęcia stolicy Zdjęcia finalistów Wildlife Photographer of the Year 2017 to mistrzostwo fotografii przyrody Szymon Barylski przez miesiąc fotografował obóz dla uchodźców między Grecją, a Macedonią Najnowsze okładki TIME zostały wykonane iPhonem. Czy to naprawdę ma dziś znaczenie? Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Zobacz najlepsze zdjęcia nocnego nieba w konkursie Insight Astronomy Photographer of the Year 2017 Fotografka odtworzyła obrazy Gustawa Klimta na wspaniałych zdjęciach Retusz, zbawienna brzydota i przeklęte piękno Sergey Melnitchenko: "W powietrzu krąży więcej feromonów niż tlenu. Nie ma tam żadnej sztuczności" LensCulture Street Photography Awards 2017 - wspaniała różnorodność fotografii ulicznej EyeEm Awards 2017 - zobacz zdjęcia nagrodzone w największym konkursie fotograficznym świata