Zimne, surrealistyczne krajobrazy Ilki Kramer

Ilka Kramer jest znana z tworzenia surrealistycznych krajobrazów, które prowadza odbiorcę do kompletnie innego wymiaru. Jej surowa estetyka sterylnych obrazów pozostawia widza z poczuciem satysfakcji i niepokoju jednocześnie. Rozmawialiśmy z tą fotografką na temat jej sztuki.

Marcin Watemborski: Skąd pojawiło się w Tobie zamiłowanie do fotografii?

Ilka Kramer: Po szkole zaczęłam pracować jako asystentka fotografa mody, poza tym studiowałam fotografię w szkole artystycznej w Niemczech oraz przez wiele lat byłam wolnym strzelcem katalogów mody, magazynów, architektów, projektantów...

Od 5 lat koncentruję się na tworzeniu wolnych projektów i robię mniej zleceń. Samą fotografią zajmuję się od 25 lat.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Marcin Watemborski: Skąd pojawiło się w Tobie zamiłowanie do fotografii?

Ilka Kramer: Po szkole zaczęłam pracować jako asystentka fotografa mody, poza tym studiowałam fotografię w szkole artystycznej w Niemczech oraz przez wiele lat byłam wolnym strzelcem katalogów mody, magazynów, architektów, projektantów...

Od 5 lat koncentruję się na tworzeniu wolnych projektów i robię mniej zleceń. Samą fotografią zajmuję się od 25 lat.

Co najbardziej kręci Cię w sztukach wizualnych?

Najbardziej lubię, kiedy zdjęcie podważa moje spojrzenie na przestrzeń i rzeczywistość. To, kiedy nie wiem, jak znaleźć drogę do odczytania obrazu... kiedy jest gdzieś tam ten surrealistyczny akcent.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Co najbardziej kręci Cię w sztukach wizualnych?

Najbardziej lubię, kiedy zdjęcie podważa moje spojrzenie na przestrzeń i rzeczywistość. To, kiedy nie wiem, jak znaleźć drogę do odczytania obrazu... kiedy jest gdzieś tam ten surrealistyczny akcent.

Jakie emocje władają Tobą podczas fotografowania?

To zależy od tego, nad czym pracuję. Kiedy realizuję sesję konceptualną – sam obraz to tylko część procesu twórczego, poprzedzony jest czasem poświęconym na refleksję, poszukiwanie rozwiązania... Czuję ekscytację, kiedy czuję, że to wszystko gra, ale to wszystko.

Kiedy fotografuję w sposób dokumentalny, czuję ogromne zainteresowanie tematem oraz satysfakcję, ponieważ najważniejsze jest odnajdywanie dowodu życia i piękna tu i ówdzie.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jakie emocje władają Tobą podczas fotografowania?

To zależy od tego, nad czym pracuję. Kiedy realizuję sesję konceptualną – sam obraz to tylko część procesu twórczego, poprzedzony jest czasem poświęconym na refleksję, poszukiwanie rozwiązania... Czuję ekscytację, kiedy czuję, że to wszystko gra, ale to wszystko.

Kiedy fotografuję w sposób dokumentalny, czuję ogromne zainteresowanie tematem oraz satysfakcję, ponieważ najważniejsze jest odnajdywanie dowodu życia i piękna tu i ówdzie.

Jak byś scharakteryzowała swój projekt dotyczący surrealistycznych krajobrazów? Możesz o nim opowiedzieć?

W 2013 roku przeprowadziłam się ze wsi do miasta, by mieszkać w apartamencie. Od tego czasu poczułam utratę kontaktu z naturą – tęsknię za tą więzią wręcz fizycznie i o to chodzi w projekcie.

„MalaNazar” kwestionuje naszą percepcję krajobrazu. Gdy tracimy bezpośredni kontakt z naturą, przyzwyczajamy się do niego tylko przez widok z okna. W samochodzie, pociągu lub domu krajobraz jest chroniony przez architekturę, natura jest oprawiona w ramy i postrzegana jako obraz. W ten sposób przestaje być fizycznym doświadczeniem.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jak byś scharakteryzowała swój projekt dotyczący surrealistycznych krajobrazów? Możesz o nim opowiedzieć?

W 2013 roku przeprowadziłam się ze wsi do miasta, by mieszkać w apartamencie. Od tego czasu poczułam utratę kontaktu z naturą – tęsknię za tą więzią wręcz fizycznie i o to chodzi w projekcie.

„MalaNazar” kwestionuje naszą percepcję krajobrazu. Gdy tracimy bezpośredni kontakt z naturą, przyzwyczajamy się do niego tylko przez widok z okna. W samochodzie, pociągu lub domu krajobraz jest chroniony przez architekturę, natura jest oprawiona w ramy i postrzegana jako obraz. W ten sposób przestaje być fizycznym doświadczeniem.

Jakiego sprzętu używasz?

Pracuję Nikonem D800.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jakiego sprzętu używasz?

Pracuję Nikonem D800.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.

Zobacz również: Obróbka na życzenie - porto [wideoporadnik]

© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego Tajwańska para sparodiowała projekt #FollowMeTo Oto jak uśmiech potrafi zmienić nasze postrzeganie drugiego człowieka Portrety kobiet w tradycyjnych ukraińskich wiankach stały się symbolem dumy narodowej Najlepsze zdjęcia w konkursie Insight Astronomy Photographer of the Year 2016 Jaki pan, taki kram – fotograf i jego pies odtwarzają zamiennie swoje role Gwiezdna tęcza sfotografowana na odludnych terenach Boliwii Psia sztuka, czyli jak wyżły weimarskie wpłynęły na twórczość Williama Wegmana Malownicze wyspy kanaryjskie w odsłonie, której jeszcze nie widzieliście „Ostatni kolonizator” to film opowiadajacy o ostatnim gaucho w Patagonii Tomek Tomkowiak, zdobywca srebrnego medalu Px3, prezentuje "Afrykańskie Piękno" Ten lustrzany timelapse Hongkongu zawróci wam w głowach Prisma zmienia zwykły timelapse w niesamowity, ruszający się obraz Poznajcie życie Mario Testino - jednego z najlepszych fotografów mody Fotograf kontynuuje dzieło Avedona i tworzy portret mieszkańców Stanów Zjednoczonych Fotograf odwiedził zawodowych szefów kuchni w ich domach Moda i fantazja połączyły się w zdjęciach bajecznych fryzur

Popularne w tym tygodniu:

Cała prawda o tym, jak powstają zdjęcia, które zachwycają Internet Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Co jest kluczem do dobrego portretu? Opowiada Szymon Szcześniak Jak wyglądaliby ludzie, gdyby mieli symetryczne twarze? Karolina Piórkowska łapie wyjątkowe chwile z życia dzieci w dokumentalnym stylu Prawie 100 zdjęć ze wschodu. Alexander Petrosyan opowiedział nam o fotografowaniu na ulicach Rosji Najstarsza fotografia Paryża jest również pierwszym w historii zdjęciem, na którym widać ludzi Jesteś dobrym fotografem? Sprawdź, czy potrafisz poprawnie rozpoznać kolory w 4 testach Niewiarygodne rysunki, które wyglądają bardziej realistycznie niż zdjęcia Z aparatem w pogodni za tornadami. I tak od 7 lat Stary MacInnis farmę miał, czyli piękne zdjęcia zwierząt hodowlanych Szef kuchni sfotografowany w kostiumach z produktów, które wykorzystuje do gotowania