Canon EOS 5D Mark IV - funkcja Dual Pixel Raw umożliwi ustawienie ostrości po wykonaniu zdjęć?

Ostrzenie po wykonaniu zdjęcia to funkcja dobrze znana nie tylko z aparatów Lytro, ale ostatnio także z wielu topowych smartfonów. Teraz przyszedł jednak czas na lustrzanki. Pierwszą z nich ma być Canon EOS 5D Mark IV.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest funkcja Dual Pixel Raw?
  2. Jaką specyfikację ma mieć Canon EOS 5D Mark IV?
  3. Czy nowa lustrzanka zmieni rynek?

Ostatnio poznaliśmy nieoficjalną specyfikację nowej lustrzanki cyfrowej Canon EOS 5D Mark IV. Według najnowszych doniesień Canon EOS 5D Mark IV ma być wyposażony także w zupełną nowość w świecie lustrzanek — funkcję Dual Pixel Raw, które umożliwi ustawianie ostrości na zdjęciach już po ich wykonaniu. W dodatku aparat ma rejestrować pliki w formacie RAW — dwa zdjęcia w jednym, które potem będziemy mogli dostosować w programie Dual Pixel RAW Optimizer.

Dzięki temu aparat będzie umożliwiał także precyzyjną mikro-regulację maksymalnej ostrości i rozdzielczości, sterowanie rozmyciem oraz ograniczenie poświaty i odblasków na zdjęciach. Zdjęcia wykonane tą techniką będą zajmować dwukrotnie więcej miejsca na dysku. Oto sugerowane wielkości plików: RAW: 6270 x 4480 ok. 36.8MB, DPRAW: 6270 x 4480 ok. 66.9MB, M-RAW: 5040 x 3360 ok. 27.7MB i S-RAW: 3360 x 2240 ok. 18.9MB. Pozostała specyfikacja aparatu ma wyglądać tak:

Nieoficjalna specyfikacja Canona EOS 5D Mark IV:

  • Pełnoklatkowa matryca CMOS o rozdzielczości 30,4 Mpix
  • Dual Pixel AF
  • 61 puntów AF z 41 krzyżowymi
  • 7 kl/s.
  • ISO w zakresie 100–102400
  • Ekran dotykowy
  • Uszczelnienie przed wodą i kurzem
  • Wi-Fi
  • GPS
  • NFC
  • Nagrywanie wideo 4K z prędkością 30 kl/s
  • Wsparcie USB 3.0 oraz złącze HDMI
  • Tryb nagrywania timelapse'ów
  • Wymiary: 116,3 mm x 150,7 mm x 75,9 mm
  • Waga: 890 gramów

Patrząc na ujawnioną specyfikację nowego 5D Mark IV wydawało się, że japoński producent niczym wielkim nie zaszokuje. Tymczasem spodziewana funkcja Dual Pixel Raw może być naprawdę sporym urozmaiceniem przewidywalnego korpusu. Do tej pory żaden producent lustrzanek nie zdecydował się na wprowadzenie funkcji ustawiania ostrości po wykonaniu zdjęcia, a już w szczególności w formacie RAW. Trzeba jednak pamiętać, że funkcja ustawiania ostrości po wykonaniu zdjęć jest dostępna nie tylko w wielu smartfonach, ale także w kilku modelach firmy Panasonic i jak do tej pory nie zrobiła furory. Jest raczej mało interesującym dodatkiem, z którego mało kto korzysta. Ot, fajnie jest coś takiego mieć, ale nikt zapewne nie płakałby, gdyby tej funkcji nie było.

Czy funkcja ustawiania ostrości po wykonaniu zdjęć może zatem rzeczywiście przypaść do gustu profesjonalnym fotografom? Czy stanie się dla nowego Canona EOS 5D Mark IV tym, czym kiedyś stała się funkcja nagrywania filmów Full HD dla Canona 5D Mark II? Kilka lat temu świat oszalał na punkcie filmów nagrywanych pełnoklatkową lustrzanką, która z czasem zmieniła rynek nie tylko fotograficzny, ale także filmowy. Czy teraz w podobny sposób rynek zmieni się od funkcji Dual Pixel Raw? Myślę, że aż takiej rewolucji nie będzie, ale funkcja ta może naprawdę sporo zamieszać.

Zobacz również: Wideotest Nikona D4

Wiele zależy od sposobu, w jaki zostanie ona wdrożona w aparacie — wydajności korpusu, możliwości późniejszej obróbki oraz osadzania w Sieci. W praktyce Dual Pixel Raw może rzeczywiście uratować niejedno zdjęcie, co może bardzo spodobać się fotografom ślubnym czy fotoreporterom. Z drugiej strony może to być kolejne ułatwienie rozleniwiające twórców — gdzie będzie miejsce na decydujący moment, doświadczenie fotografa, intuicję? Póki co są to jednak tylko luźne dywagacje. Premiera Canona EOS 5D Mark IV ma być już w najbliższy czwartek - wtedy przekonamy się czy to prawda.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Sprzęt:

Nikon AF-P DX Nikkor 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - teleobiektywy z nowym silnikiem krokowym QNAP TS-251A i TS-451A - nowe NASy dedykowane fotografom Western Digital WD Gold 10 TB - nowy dysk w wyższej pojemności Samyang 20 mm f/1.8 i 20 mm T/1.9 ED AS UMC - jasny, manualny szeroki kąt do pełnej klatki Hasselblad i Lenovo Moto, czyli kolejny romans legendy ze smartfonem Laowa 12 mm f/2.8 – elegancki jasny maluch, pozbawiony dystorsji Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS i 35 mm T/1.3 ED AS UMC CS - jasne obiektywy do bezlusterkowców Nikon Coolpix W100 - wodoodporny kompakt na wakacje BenQ PV270 to nowy monitor z matrycą IPS o 99% pokryciu przestrzeni Adobe RGB Samyang AF 50 mm f/1.4 FE – wiemy kiedy i w jakiej cenie będzie dostępny w Polsce Samyang XEEN 135 mm T 2.2 to pierwszy z 5 nowych obiektywów Koreańczyków Aurora Aperture - nowe filtry UV i polaryzacyjne wykonane z Gorilla Glass 3 DJI Zenmuse Z3 - pierwszy dron z zoomem optycznym Niedługo zobaczymy 5 nowych obiektywów od firmy Samyang DJI i Hasselblad stworzyły fotograficznego drona ze średnioformatową matrycą o rozdzielczości 50 Mpix 8K Helium - nowa matryca 8K Super 35mm od RED Hoya HD3 - nowe, wytrzymałe filtry UV i polaryzacyjne, które obsługują duże rozdzielczości Nowy system wyzwalania lamp błyskowych dla systemu Sony Alpha Zeiss Planar T* FE 50 mm f/1.4 ZA - nowy obiektyw do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony Makro do GoPro, którym można fotografować mrówki Fujifilm X-T2 - profesjonalny bezlusterkowiec z matrycą APS-C Meyer-Optik Trimagon 95 mm f/2.6 - klasyczna portretówka do najbardziej wymagających aparatów Średnioformatowy bezlusterkowiec Fujifilm już we wrześniu Do Hasselblada X1D nie będzie obiektywów zmiennoogniskowych

Popularne w tym tygodniu:

Nowy tryb śledzenia oczu w Sony A9 zadziwia dokładnością DJI Spark - dron, na którego lepiej nie machać ręką Quadralite Stroboss 36 - przystępna cenowo, wszechstronna lampa reporterska do bezlusterkowców Arsenal – asystent fotografa ze sztuczną inteligencją i ogromnym wachlarzem możliwości Ricoh WG-50 - odporny kompakt z diodami do makro dla aktywnych Olympus TG-5 - twardy kompan wakacyjnych podróży Profoto B1X - nowa, plenerowa lampa błyskowa dla profesjonalistów Dzięki Laowa Magic Format Converter oszczędzicie na obiektywach do Fujifilm GFX 50s Sony idzie w szeroki kąt i prezentuje dwa zoomy Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM oraz Sony FE 12-24 mm f/4 G WD Red 10TB NAS i Red Pro 10TB - nowe, pojemne dyski od WD dedykowane do NAS-ów