Prawie 50 tysięcy ludzi polubiło Instagramowe konto alkoholiczki. Tak wygląda nowoczesna kampania przeciw alkoholizmowi

25-letnia Francuzka, Louise Delage, zgromadziła 44 tysiące obserwujących oraz 50 tysięcy „lajków” pokazując, jak się świetnie bawi. Po 2 miesiącach okazało się, że wszystko było udawane w ramach kampanii społecznej.

© BETC / Instagram

Louise Delage nie jest nawet prawdziwą osobą. Jest wytworem agencji kreatywnej BETC, który powstał na potrzeby francuskiej organizacji Addict Aide oraz ich kampanii „Like My Addiction”.


Stowarzyszenie zajmuje się pomocą osobom uzależnionym od alkoholu i gromadzi materiały, które rozpowszechnia za pomocą mediów społecznościowych. Celem jest zwiększenie świadomości młodych ludzi na temat problemów alkoholowych.

Addict Aide poprosił agencję BETC o zaproponowanie rozwiązania, które pokaże, jak łatwo jest przeoczyć kwestię uzależnienia od alkoholu wśród najbliższych osób. Agencja stworzyła nieprawdziwe konto na Instagramie i postowała 3 zdjęcia dziennie przez 2 miesiące. Na zdjęciach Louise pozowała w typowy instagramowy sposób, pokazując swoje życie. Prawie na każdym zdjęciu trzymała w ręce jakiś alkohol.

149 postów i 50 tysięcy lajków później, BETC wypuściła filmik, w którym pokazała, o co w tym wszystkim chodzi. Jest w nim przegląd postów Louise, który koncentruje się na każdym kieliszku i butelce w rękach modelki.

Po ujawnieniu kampanii wiele osób doznało szoku, inne wyczuły pułapkę. Film rozszedł się bardzo szybko i zyskał ogromną popularność. Po ponad 500 tysiącach wyświetleń pojawiło się około 140 artykułów o przedsięwzięciu, a strona Addict Aide została zakorkowana 5 razy w przeciągu kilku godzin po opublikowaniu filmiku.


Kampania pokazuje, jak płytko traktujemy media społecznościowe. Zamiast zainteresować się czyimś problemem, chcieć pomóc, bezmyślnie przeglądamy kolejne posty, klikając serduszko raz za razem. To przerażające, jak wiele osób podchodzi do takiego tematu bez żadnej refleksji. Przypomina to działania Amalii Ulman, artystki, która sfingowała swój bogaty styl życia, by pokazać ludziom, jak płytcy są i jak bardzo wspierają życie na pokaz.

Świetnym przykładem na zwrócenie uwagi społeczeństwa na otaczające nas problemy jest dawna kampania Soppkk: #matfördagen, w której użytkownicy wrzucali zdjęcia pustych talerzy, tagując je w odpowiedni sposób. Kampania dotyczyła problemu niedożywienia bezdomnych.

Innym przykładem kampanii społecznej, która odniosła sukces w mediach społecznościowych, jest „Check it before it’s removed” („Obczaj to, zanim usuną” - przyp. red.). Był to pomysł stowarzyszenia Pink Ribbon Germany. Projekt dotyczył profilaktyki raka piersi, a konwencja była dość kontrowersyjna, ponieważ świadomie łamała zasady mediów społecznościowych przez publikację zdjęć kobiet z osłoniętymi piersiami. Gra słów wykorzystana w kampanii odnosiła się do regulaminów portali oraz bezpośrednio do nowotworu piersi.

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

Co sądzicie o takim prowadzeniu mediów społecznościowych? To potężne narzędzie nie tylko do promowania siebie, ale również manifestowania poglądów. Jak widać – świetnie sprawdza się również jako sposób podnoszenia świadomości społecznej ludzi dookoła nas.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C 20 historycznych zdjęć, których prawdopodobnie nie znaliście Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego Sztuka imituje sztukę - znane obrazy odtworzone w filmowych kadrach Franky Verdickt: „Fotografia nie jest rzeczywistością, pokazuje jakiś jej rodzaj, stworzony przez fotografa” Nowojorskie Museum of Modern Art. udostępnia w Internecie swoje wystawy od 1929 roku zupełnie za darmo Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonsrtuuje utopijną wizję niewielkich miast? Najzabawniejsze zwierzaki konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2016 Pierwsze zdjęcia Ziemi widzianej z Księżyca obchodzą swoje 50 urodziny Salvatore Matarazzo bada darwinowskie podobieństwa między ludźmi i zwierzętami w swoim najnowszym ulicznym projekcie Zuckerberg odkrywa tajemnice Facebooka – tak wygląda jedno z kluczowych miejsc koncernu Pilot Boeinga 747 fotografuje burze podczas codziennych lotów Jeźdźcy Semonkongu to projekt, który łączy sztukę, portret oraz dokument Znamy zwycięzców Leica Oskar Barnack Award 2016 Przed wami wyniki konkursu Red Bull Illume 2016 Prezentujmy Wam zwycięskie zdjęcia konkursu British Wildlife Photography Awards 2016 Konto na Instagramie, które sprawi, że zastanowisz się nad swoim życiem

Popularne w tym tygodniu:

Cała prawda o tym, jak powstają zdjęcia, które zachwycają Internet Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Co jest kluczem do dobrego portretu? Opowiada Szymon Szcześniak Jak wyglądaliby ludzie, gdyby mieli symetryczne twarze? Karolina Piórkowska łapie wyjątkowe chwile z życia dzieci w dokumentalnym stylu Sony World Photography Awards 2017. Jury wybrało najlepsze pojedyncze zdjęcie z Polski i całego świata Najstarsza fotografia Paryża jest również pierwszym w historii zdjęciem, na którym widać ludzi Jesteś dobrym fotografem? Sprawdź, czy potrafisz poprawnie rozpoznać kolory w 4 testach Najlepsze zdjęcia z kategorii otwartej konkursu Sony World Photography Awards 2017 Niewiarygodne rysunki, które wyglądają bardziej realistycznie niż zdjęcia Ojciec fotografuje swoje dzieci, tworząc historię ich dorastania Prawie 100 godzin lekcji o fotografii za darmo. Skarbnica wiedzy dla każdego fotografa