Prawie 50 tysięcy ludzi polubiło Instagramowe konto alkoholiczki. Tak wygląda nowoczesna kampania przeciw alkoholizmowi

25-letnia Francuzka, Louise Delage, zgromadziła 44 tysiące obserwujących oraz 50 tysięcy „lajków” pokazując, jak się świetnie bawi. Po 2 miesiącach okazało się, że wszystko było udawane w ramach kampanii społecznej.

© BETC / Instagram

Louise Delage nie jest nawet prawdziwą osobą. Jest wytworem agencji kreatywnej BETC, który powstał na potrzeby francuskiej organizacji Addict Aide oraz ich kampanii „Like My Addiction”.


Stowarzyszenie zajmuje się pomocą osobom uzależnionym od alkoholu i gromadzi materiały, które rozpowszechnia za pomocą mediów społecznościowych. Celem jest zwiększenie świadomości młodych ludzi na temat problemów alkoholowych.

Addict Aide poprosił agencję BETC o zaproponowanie rozwiązania, które pokaże, jak łatwo jest przeoczyć kwestię uzależnienia od alkoholu wśród najbliższych osób. Agencja stworzyła nieprawdziwe konto na Instagramie i postowała 3 zdjęcia dziennie przez 2 miesiące. Na zdjęciach Louise pozowała w typowy instagramowy sposób, pokazując swoje życie. Prawie na każdym zdjęciu trzymała w ręce jakiś alkohol.

149 postów i 50 tysięcy lajków później, BETC wypuściła filmik, w którym pokazała, o co w tym wszystkim chodzi. Jest w nim przegląd postów Louise, który koncentruje się na każdym kieliszku i butelce w rękach modelki.

Po ujawnieniu kampanii wiele osób doznało szoku, inne wyczuły pułapkę. Film rozszedł się bardzo szybko i zyskał ogromną popularność. Po ponad 500 tysiącach wyświetleń pojawiło się około 140 artykułów o przedsięwzięciu, a strona Addict Aide została zakorkowana 5 razy w przeciągu kilku godzin po opublikowaniu filmiku.


Kampania pokazuje, jak płytko traktujemy media społecznościowe. Zamiast zainteresować się czyimś problemem, chcieć pomóc, bezmyślnie przeglądamy kolejne posty, klikając serduszko raz za razem. To przerażające, jak wiele osób podchodzi do takiego tematu bez żadnej refleksji. Przypomina to działania Amalii Ulman, artystki, która sfingowała swój bogaty styl życia, by pokazać ludziom, jak płytcy są i jak bardzo wspierają życie na pokaz.

Świetnym przykładem na zwrócenie uwagi społeczeństwa na otaczające nas problemy jest dawna kampania Soppkk: #matfördagen, w której użytkownicy wrzucali zdjęcia pustych talerzy, tagując je w odpowiedni sposób. Kampania dotyczyła problemu niedożywienia bezdomnych.

Innym przykładem kampanii społecznej, która odniosła sukces w mediach społecznościowych, jest „Check it before it’s removed” („Obczaj to, zanim usuną” - przyp. red.). Był to pomysł stowarzyszenia Pink Ribbon Germany. Projekt dotyczył profilaktyki raka piersi, a konwencja była dość kontrowersyjna, ponieważ świadomie łamała zasady mediów społecznościowych przez publikację zdjęć kobiet z osłoniętymi piersiami. Gra słów wykorzystana w kampanii odnosiła się do regulaminów portali oraz bezpośrednio do nowotworu piersi.

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

Co sądzicie o takim prowadzeniu mediów społecznościowych? To potężne narzędzie nie tylko do promowania siebie, ale również manifestowania poglądów. Jak widać – świetnie sprawdza się również jako sposób podnoszenia świadomości społecznej ludzi dookoła nas.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

To jeden z najstarszych podwodnych autoportretów świata. Powstał w 1899 r. i wymagał masę pracy Arne Svenson podglądał z aparatem sąsiadów z bloku naprzeciwko. Uchwycił zaskakujące chwile Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Powstanie, jego ludzie i Warszawa - o tym opowiada projekt "Teraz '44" Fotografia mody i ochrona środowiska, czyli afrykańskie portrety modelek ubranych w śmieci Królewski retusz z Krakowa Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Daniel Kordan i jego bajeczna gwiezdna tęcza, którą sfotografował na odludnych terenach Boliwii Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonstruuje utopijną wizję niewielkich miast? Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Marina Amaral ożywia stare fotografie. Na jej pracach czarno-biały świat wygląda, jak z bajki Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C 20 historycznych zdjęć, których prawdopodobnie nie znaliście Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego Sztuka imituje sztukę - znane obrazy odtworzone w filmowych kadrach

Popularne w tym tygodniu:

Miesięczna podróż statkiem towarowym z przymocowanym aparatem. Zobacz 80 000 zdjęć w 10 minut Jak wyglądała powojenna Warszawa w zachodniej prasie? Unikalne, nieznane zdjęcia stolicy Zdjęcia finalistów Wildlife Photographer of the Year 2017 to mistrzostwo fotografii przyrody Szymon Barylski przez miesiąc fotografował obóz dla uchodźców między Grecją, a Macedonią Najnowsze okładki TIME zostały wykonane iPhonem. Czy to naprawdę ma dziś znaczenie? Wojtek Radwański pokazuje Polskę z drona. Na jego zdjęciach jest nie do poznania To jeden z najstarszych podwodnych autoportretów świata. Powstał w 1899 r. i wymagał masę pracy Zobacz najlepsze zdjęcia nocnego nieba w konkursie Insight Astronomy Photographer of the Year 2017 Fotografka odtworzyła obrazy Gustawa Klimta na wspaniałych zdjęciach Retusz, zbawienna brzydota i przeklęte piękno Sergey Melnitchenko: "W powietrzu krąży więcej feromonów niż tlenu. Nie ma tam żadnej sztuczności" LensCulture Street Photography Awards 2017 - wspaniała różnorodność fotografii ulicznej