Nowe oblicze fotografii mody w zdjęciach Jana Mielke

Z jednej strony jego zdjęcia przypominają kadry mistrzów fotografii mody, jak Richard Avedon, z drugiej zaś wprowadzają zew świeżego powietrza. Na fotografiach Jana Mielke królują emocje i mocne spojrzenia, które przeszywają widza na wskroś. Oto, co mówi o sobie o swoich pracach sam artysta.

Marcin Watemborski: Po ukończeniu szkoły byłeś asystentem kilku fotografów w Berlinie, Hamburgu, Paryżu oraz Kapsztadzie. Jak wyglądał Twój początek przygody z aparatem?

Jan Mielke: Pierwsze zdjęcia zrobiłem aparatem Agfamatic 100, który dostałem od rodziców, kiedy byłem dzieckiem. Myślę, ze można powiedzieć, że fotografuję od zawsze. 

Kiedy skończyłem szkołę, faktycznie pracowałem jako asystent fotografów. Na początku robiłem dla dużego studia reklamowego w Norymberdze, później przeprowadziłem się do Berlina i pracowałem tam dla różnych fotografów.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Marcin Watemborski: Po ukończeniu szkoły byłeś asystentem kilku fotografów w Berlinie, Hamburgu, Paryżu oraz Kapsztadzie. Jak wyglądał Twój początek przygody z aparatem?

Jan Mielke: Pierwsze zdjęcia zrobiłem aparatem Agfamatic 100, który dostałem od rodziców, kiedy byłem dzieckiem. Myślę, ze można powiedzieć, że fotografuję od zawsze.

Kiedy skończyłem szkołę, faktycznie pracowałem jako asystent fotografów. Na początku robiłem dla dużego studia reklamowego w Norymberdze, później przeprowadziłem się do Berlina i pracowałem tam dla różnych fotografów.

Co ciągnęło Cię do tego świata?

Uwielbiam wielkie, katalogowe sesje zdjęciowe. Spędzanie czasu z jedną ekipą przez dwa tygodnie w RPA lub Miami stwarza miłą i bardzo intymną atmosferę.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Co ciągnęło Cię do tego świata?

Uwielbiam wielkie, katalogowe sesje zdjęciowe. Spędzanie czasu z jedną ekipą przez dwa tygodnie w RPA lub Miami stwarza miłą i bardzo intymną atmosferę.

Co według Ciebie jest najważniejsze w fotografowaniu?

Uważam, że zawsze chodzi o ujęcie tej wyjątkowej chwili, w której widzisz więcej niż tylko piękną modelkę w ładnych ubraniach. Stworzenie odpowiedniej atmosfery nie jest łatwe. Nie można wymusić tej chwili, tego uczucia. Czasem podczas dużych i szybkich sesji komercyjnych jest to niemal niemożliwe.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Co według Ciebie jest najważniejsze w fotografowaniu?

Uważam, że zawsze chodzi o ujęcie tej wyjątkowej chwili, w której widzisz więcej niż tylko piękną modelkę w ładnych ubraniach. Stworzenie odpowiedniej atmosfery nie jest łatwe. Nie można wymusić tej chwili, tego uczucia. Czasem podczas dużych i szybkich sesji komercyjnych jest to niemal niemożliwe.

Zastanawiałeś się, jakie uczucia władają Tobą podczas zdjęć?

Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie. Te uczucia różnią się przy każdej sesji. Zawsze jest tak, że coś innego wymaga twojej uwagi. Przy niektórych zdjęciach jestem bardzo wyluzowany i potrafię naprawdę dobrze bawić się z ekipą i modelkami. Czasem jest tak, że sesja jest bardzo stresująca i czuję się strasznie pusty, gdy wracam do domu.

Bez względu na to jak wyczerpująca lub łatwa jest dana sesja, myślę, że fotografowanie daje mi szczęście.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Zastanawiałeś się, jakie uczucia władają Tobą podczas zdjęć?

Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie. Te uczucia różnią się przy każdej sesji. Zawsze jest tak, że coś innego wymaga twojej uwagi. Przy niektórych zdjęciach jestem bardzo wyluzowany i potrafię naprawdę dobrze bawić się z ekipą i modelkami. Czasem jest tak, że sesja jest bardzo stresująca i czuję się strasznie pusty, gdy wracam do domu.

Bez względu na to jak wyczerpująca lub łatwa jest dana sesja, myślę, że fotografowanie daje mi szczęście.

Twoje zdjęcia mają niecodzienny charakter. Czym fotografujesz?

Moje portfolio jest w większości robione aparatami tradycyjnymi. Często używam Polaroidów. Oprócz klasyków, jak Polaroid 600 lub IMAGE, uwielbiam fotografować moim Polaroidem LAND 180. Właśnie nim zrobiłem najlepsze zdjęcia. 

Używam również analogowego Nikona F90X oraz aparatu średnioformatowego Mamiya 645 AFDII. Do zleceń komercyjnych wykorzystuję Nikona D4.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Twoje zdjęcia mają niecodzienny charakter. Czym fotografujesz?

Moje portfolio jest w większości robione aparatami tradycyjnymi. Często używam Polaroidów. Oprócz klasyków, jak Polaroid 600 lub IMAGE, uwielbiam fotografować moim Polaroidem LAND 180. Właśnie nim zrobiłem najlepsze zdjęcia.

Używam również analogowego Nikona F90X oraz aparatu średnioformatowego Mamiya 645 AFDII. Do zleceń komercyjnych wykorzystuję Nikona D4.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

Zobacz również: Wykonanie własnego slidera za niewielkie pieniądze

© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Arne Svenson podglądał z aparatem sąsiadów z bloku naprzeciwko. Uchwycił zaskakujące chwile Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Powstanie, jego ludzie i Warszawa - o tym opowiada projekt "Teraz '44" Fotografia mody i ochrona środowiska, czyli afrykańskie portrety modelek ubranych w śmieci Królewski retusz z Krakowa Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Daniel Kordan i jego bajeczna gwiezdna tęcza, którą sfotografował na odludnych terenach Boliwii Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonstruuje utopijną wizję niewielkich miast? Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Marina Amaral ożywia stare fotografie. Na jej pracach czarno-biały świat wygląda, jak z bajki Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Nowozelandzka mroźna zima zaowocowała spektakularnymi zdjęciami nocnego nieba Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C 20 historycznych zdjęć, których prawdopodobnie nie znaliście Intymne przedstawienie Mongolii w średnioformatowych kadrach Frédèrica Lagrange’a Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego

Popularne w tym tygodniu:

Miesięczna podróż statkiem towarowym z przymocowanym aparatem. Zobacz 80 000 zdjęć w 10 minut Spotkanie z płonącymi wieżami w tle. Historia kontrowersyjnej fotografii Thomasa Hoepkera, która stała się symbolem Fake photos atakują, czyli jak media podchwyciły temat podniebnych selfie Jak wyglądała powojenna Warszawa w zachodniej prasie? Unikalne, nieznane zdjęcia stolicy Zdjęcia finalistów Wildlife Photographer of the Year 2017 to mistrzostwo fotografii przyrody Szymon Barylski przez miesiąc fotografował obóz dla uchodźców między Grecją, a Macedonią Najnowsze okładki TIME zostały wykonane iPhonem. Czy to naprawdę ma dziś znaczenie? Mistrzostwa Świata Bród i Wąsów 2017 – portrety posiadaczy najlepszego zarostu na świecie Oliwia Papatanasis i jej pełne pasji do życia fotografie podróżnicze Zobacz najlepsze zdjęcia nocnego nieba w konkursie Insight Astronomy Photographer of the Year 2017 Fotografka odtworzyła obrazy Gustawa Klimta na wspaniałych zdjęciach Retusz, zbawienna brzydota i przeklęte piękno