Nowe oblicze fotografii mody w zdjęciach Jana Mielke

Z jednej strony jego zdjęcia przypominają kadry mistrzów fotografii mody, jak Richard Avedon, z drugiej zaś wprowadzają zew świeżego powietrza. Na fotografiach Jana Mielke królują emocje i mocne spojrzenia, które przeszywają widza na wskroś. Oto, co mówi o sobie o swoich pracach sam artysta.

Marcin Watemborski: Po ukończeniu szkoły byłeś asystentem kilku fotografów w Berlinie, Hamburgu, Paryżu oraz Kapsztadzie. Jak wyglądał Twój początek przygody z aparatem?

Jan Mielke: Pierwsze zdjęcia zrobiłem aparatem Agfamatic 100, który dostałem od rodziców, kiedy byłem dzieckiem. Myślę, ze można powiedzieć, że fotografuję od zawsze. 

Kiedy skończyłem szkołę, faktycznie pracowałem jako asystent fotografów. Na początku robiłem dla dużego studia reklamowego w Norymberdze, później przeprowadziłem się do Berlina i pracowałem tam dla różnych fotografów.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Marcin Watemborski: Po ukończeniu szkoły byłeś asystentem kilku fotografów w Berlinie, Hamburgu, Paryżu oraz Kapsztadzie. Jak wyglądał Twój początek przygody z aparatem?

Jan Mielke: Pierwsze zdjęcia zrobiłem aparatem Agfamatic 100, który dostałem od rodziców, kiedy byłem dzieckiem. Myślę, ze można powiedzieć, że fotografuję od zawsze.

Kiedy skończyłem szkołę, faktycznie pracowałem jako asystent fotografów. Na początku robiłem dla dużego studia reklamowego w Norymberdze, później przeprowadziłem się do Berlina i pracowałem tam dla różnych fotografów.

Co ciągnęło Cię do tego świata?

Uwielbiam wielkie, katalogowe sesje zdjęciowe. Spędzanie czasu z jedną ekipą przez dwa tygodnie w RPA lub Miami stwarza miłą i bardzo intymną atmosferę.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Co ciągnęło Cię do tego świata?

Uwielbiam wielkie, katalogowe sesje zdjęciowe. Spędzanie czasu z jedną ekipą przez dwa tygodnie w RPA lub Miami stwarza miłą i bardzo intymną atmosferę.

Co według Ciebie jest najważniejsze w fotografowaniu?

Uważam, że zawsze chodzi o ujęcie tej wyjątkowej chwili, w której widzisz więcej niż tylko piękną modelkę w ładnych ubraniach. Stworzenie odpowiedniej atmosfery nie jest łatwe. Nie można wymusić tej chwili, tego uczucia. Czasem podczas dużych i szybkich sesji komercyjnych jest to niemal niemożliwe.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Co według Ciebie jest najważniejsze w fotografowaniu?

Uważam, że zawsze chodzi o ujęcie tej wyjątkowej chwili, w której widzisz więcej niż tylko piękną modelkę w ładnych ubraniach. Stworzenie odpowiedniej atmosfery nie jest łatwe. Nie można wymusić tej chwili, tego uczucia. Czasem podczas dużych i szybkich sesji komercyjnych jest to niemal niemożliwe.

Zastanawiałeś się, jakie uczucia władają Tobą podczas zdjęć?

Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie. Te uczucia różnią się przy każdej sesji. Zawsze jest tak, że coś innego wymaga twojej uwagi. Przy niektórych zdjęciach jestem bardzo wyluzowany i potrafię naprawdę dobrze bawić się z ekipą i modelkami. Czasem jest tak, że sesja jest bardzo stresująca i czuję się strasznie pusty, gdy wracam do domu.

Bez względu na to jak wyczerpująca lub łatwa jest dana sesja, myślę, że fotografowanie daje mi szczęście.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Zastanawiałeś się, jakie uczucia władają Tobą podczas zdjęć?

Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie. Te uczucia różnią się przy każdej sesji. Zawsze jest tak, że coś innego wymaga twojej uwagi. Przy niektórych zdjęciach jestem bardzo wyluzowany i potrafię naprawdę dobrze bawić się z ekipą i modelkami. Czasem jest tak, że sesja jest bardzo stresująca i czuję się strasznie pusty, gdy wracam do domu.

Bez względu na to jak wyczerpująca lub łatwa jest dana sesja, myślę, że fotografowanie daje mi szczęście.

Twoje zdjęcia mają niecodzienny charakter. Czym fotografujesz?

Moje portfolio jest w większości robione aparatami tradycyjnymi. Często używam Polaroidów. Oprócz klasyków, jak Polaroid 600 lub IMAGE, uwielbiam fotografować moim Polaroidem LAND 180. Właśnie nim zrobiłem najlepsze zdjęcia. 

Używam również analogowego Nikona F90X oraz aparatu średnioformatowego Mamiya 645 AFDII. Do zleceń komercyjnych wykorzystuję Nikona D4.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Twoje zdjęcia mają niecodzienny charakter. Czym fotografujesz?

Moje portfolio jest w większości robione aparatami tradycyjnymi. Często używam Polaroidów. Oprócz klasyków, jak Polaroid 600 lub IMAGE, uwielbiam fotografować moim Polaroidem LAND 180. Właśnie nim zrobiłem najlepsze zdjęcia.

Używam również analogowego Nikona F90X oraz aparatu średnioformatowego Mamiya 645 AFDII. Do zleceń komercyjnych wykorzystuję Nikona D4.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Jan Mielke / www.janmielke.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

Zobacz również: Korzystanie z przekształcania swobodnego w fotografii mody

© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
© Jan Mielke / www.janmielke.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonstruuje utopijną wizję niewielkich miast? Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Marina Amaral ożywia stare fotografie. Na jej pracach czarno-biały świat wygląda, jak z bajki Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Nowozelandzka mroźna zima zaowocowała spektakularnymi zdjęciami nocnego nieba Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C 20 historycznych zdjęć, których prawdopodobnie nie znaliście Intymne przedstawienie Mongolii w średnioformatowych kadrach Frédèrica Lagrange’a Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego Zwiedzanie Paryża przez pryzmat witryn sklepowych. Stolica Francji w niecodziennej odsłonie Gorąca lawa nie jest żadna przeszkodą dla Benjamina Von Wonga David Stewart prezentuje humorystyczny obraz Wielkiej Brytanii w swoim projekcie „Thirce Removed” Zaklęte królestwo Annie Mitovej przedstawia dzieci w niezwykłej odsłonie Idealne kompozycje, żywe kolory i świetne pomysły - to wszystko znajdziecie na tym inspirującym profilu Poznaliśmy zwycięzców konkursu Wildlife Photographer of the Year 2016 Wspaniały świat z bliska, czyli finaliści Nikon’s Small World 2016. Polacy wśród wyróżnionych Przerażona suczka odnalazła spokój u boku noworodka

Popularne w tym tygodniu:

Pete Souza, fotograf Obamy, oficjalnie odpowiada za zdjęcia prezydenta Underwooda z „House of Cards” 100 urodziny i fantastyczne kolorowe zdjęcia - te staruszki na pewno nie zapomną tego dnia ”Słabe żarty i mocne zdjęcia” to specjalność Elżbiety Adamskiej vel "Nieśmigielskiej" Twórczość Marcina Błocha to definicja makrofotografii. Poznajcie jego spojrzenie na piękno owadów Zdjęcia uliczne Franka Herforta opowiadają ”Rosyjskie Bajki” dzisiejszego świata Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Genialny montaż, dynamiczny dźwięk i wspaniałe zdjęcia - takiego Nowego Jorku jeszcze nie znacie Porzuciła sport, by fotografować urocze niemowlaki. Jej zdjęcia są wspaniałe! Magazyn "Junebug" zaprezentował 50 najlepszych zdjęć zaręczynowych 2017 roku Czekanie na pociąg może być piękne. Luke Agbaimoni spojrzał na temat w nowy sposób Palety barw Pantone'a otaczają nas wszędzie. Oto niepodważalny dowód Cudowny film poklatkowy z Wielkiego Kanionu pokazuje piękne formacje chmur