Panoramiczny timelapse o rozdzielczości 10K x 4K wymagał 2 aparatów i 2 lat ciężkiej pracy

Zrobienie panoramicznego timelapse’a wydaje się dziecinnie proste – ustawiamy odpowiedni stosunek boków w naszym aparacie cyfrowym, interwałometr i tyle. Jasne, to banalne, jeśli mówimy o małej rozdzielczości. Ten timelapse wymagał aż dwóch lustrzanek, które zarejestrowały obraz 10K x 4K.

© Joe Capra / Instagram

Joe Capra z ekipy Scientifantastic postanowił podjąć się stworzenia timelapse’a o ogromnej rozdzielczości – 10K x 4K. Realizacja przedsięwzięcia zajęła mu aż 2 lata, lecz efekt jest tego absolutnie warty. Według Joe panoramiczny timelapse Los Angeles, w tak dużym rozmiarze, to najbardziej wymagający projekt, którego się podjął. Oczywiście zdecydowanie ułatwił mu to sprzęt, który był do jego dyspozycji.

Do wykonania filmiku fotograf wykorzystał 2 aparaty Canon EOS 5D Mark III, po dwa obiektywy 24–70 mm, 24–105 mm oraz 70–200 mm; specjalnie zbudowaną szynę, autorski interwałometr oraz głowice Ramper Pro.


Oczywiście sprzęt to nie wszystko – to tylko początek podróży. Wykorzystywanie jednocześnie dwóch aparatów wiąże się z pewnymi problemami. Przede wszystkim obraz należy odpowiednio wyrównać, by kadry się dobrze nachodziły i nie było widocznej rozbieżności. Ustawianie dokładnie takiej samej odległości ostrzenia oraz jednoczesne wyzwalanie to kolejna kwestia, z którą musiał zmagać się Joe.

Jako że w każdym sprzęcie występują odchylenia, fotograf musiał stawić czoła różnicom w rejestrowanym przez dwa aparaty obrazie. Pierwszym problemem były klatki, które niekoniecznie były rejestrowane w tej samej chwili, co w postprodukcji przysporzyło wielu problemów i wydłużyło czas realizacji. Każda klatka z obu aparatów musiała być obrabiana indywidualnie i łączona z kolejną.

Problemem okazała się również stabilizacja obrazu. Mimo tego że konstrukcja Joego była wytrzymała, aparaty drgały niezależnie od siebie. Mikrodrgania były szczególnie uporczywe podczas fotografowania przy użyciu teleobiektywów. I po raz kolejny – każda klatka musiała być obrabiana i wyrównywana osobno.

Łączenie klatek ze sobą też było nie lada orzechem do zgryzienia. Nie wszystkie klatki pasowały do siebie jak kawałki puzzli. Joe potrzebował punktów odniesienia, by odpowiednio je ze sobą połączyć. By uniknąć późniejszych kłopotów, fotograf wykonywał zdjęcia referencyjne przed planowanym ujęciem, by mieć pogląd na to, jak będzie wyglądał końcowy obraz.


Tak naprawdę zagadnienia powyżej są tylko częścią problemów, z którymi zmagał się Capra, aczkolwiek nie zniechęciło go to do dalszej pracy, ponieważ efekt był warty każdego poświęcenia i każdej przepracowanej minuty. Timelapse, który widzicie, jest pierwszym panoramicznym, który Joe zrobił od początku do końca bez ponoszenia fiaska. Należy mu się solidna piątka za dobrą robotę!

Zobacz również: Prostowanie horyzontu [wideoporadnik]

Więcej zdjęć i timelapse’ów Joego zobaczycie na jego stronie internetowej, Facebooku oraz Instagramie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Czy wizja Wrześni według Adama Lacha dekonstruuje utopijną wizję niewielkich miast? Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Marina Amaral ożywia stare fotografie. Na jej pracach czarno-biały świat wygląda, jak z bajki Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Nowozelandzka mroźna zima zaowocowała spektakularnymi zdjęciami nocnego nieba Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C 20 historycznych zdjęć, których prawdopodobnie nie znaliście Intymne przedstawienie Mongolii w średnioformatowych kadrach Frédèrica Lagrange’a Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego Włoska wyspa Burano jest pełna minimalistycznych, kolorowych kompozycji Fotograf Fabian Muir pokazuje, że „Korea Północna nie jest jedną wielką paradą wojskową" Bardzo ciemnoskóra modelka z Senegalu podbija Internet Pierwsze zdjęcia Ziemi mają już 70 lat Tak wyglądała Warszawa przed II wojną światową Świetne wyczucie linii to tylko jedna z supermocy tego fotografa Paweł Fabjański - objawienie współczesnej fotografii reklamowej Nowe oblicze fotografii mody w zdjęciach Jana Mielke

Popularne w tym tygodniu:

Pete Souza, fotograf Obamy, oficjalnie odpowiada za zdjęcia prezydenta Underwooda z „House of Cards” 100 urodziny i fantastyczne kolorowe zdjęcia - te staruszki na pewno nie zapomną tego dnia ”Słabe żarty i mocne zdjęcia” to specjalność Elżbiety Adamskiej vel "Nieśmigielskiej" Twórczość Marcina Błocha to definicja makrofotografii. Poznajcie jego spojrzenie na piękno owadów Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Zdjęcia uliczne Franka Herforta opowiadają ”Rosyjskie Bajki” dzisiejszego świata Genialny montaż, dynamiczny dźwięk i wspaniałe zdjęcia - takiego Nowego Jorku jeszcze nie znacie Porzuciła sport, by fotografować urocze niemowlaki. Jej zdjęcia są wspaniałe! Magazyn "Junebug" zaprezentował 50 najlepszych zdjęć zaręczynowych 2017 roku Czekanie na pociąg może być piękne. Luke Agbaimoni spojrzał na temat w nowy sposób Palety barw Pantone'a otaczają nas wszędzie. Oto niepodważalny dowód Cudowny film poklatkowy z Wielkiego Kanionu pokazuje piękne formacje chmur