Panoramiczny timelapse o rozdzielczości 10K x 4K wymagał 2 aparatów i 2 lat ciężkiej pracy

Zrobienie panoramicznego timelapse’a wydaje się dziecinnie proste – ustawiamy odpowiedni stosunek boków w naszym aparacie cyfrowym, interwałometr i tyle. Jasne, to banalne, jeśli mówimy o małej rozdzielczości. Ten timelapse wymagał aż dwóch lustrzanek, które zarejestrowały obraz 10K x 4K.

© Joe Capra / Instagram

Joe Capra z ekipy Scientifantastic postanowił podjąć się stworzenia timelapse’a o ogromnej rozdzielczości – 10K x 4K. Realizacja przedsięwzięcia zajęła mu aż 2 lata, lecz efekt jest tego absolutnie warty. Według Joe panoramiczny timelapse Los Angeles, w tak dużym rozmiarze, to najbardziej wymagający projekt, którego się podjął. Oczywiście zdecydowanie ułatwił mu to sprzęt, który był do jego dyspozycji.

Do wykonania filmiku fotograf wykorzystał 2 aparaty Canon EOS 5D Mark III, po dwa obiektywy 24–70 mm, 24–105 mm oraz 70–200 mm; specjalnie zbudowaną szynę, autorski interwałometr oraz głowice Ramper Pro.


Oczywiście sprzęt to nie wszystko – to tylko początek podróży. Wykorzystywanie jednocześnie dwóch aparatów wiąże się z pewnymi problemami. Przede wszystkim obraz należy odpowiednio wyrównać, by kadry się dobrze nachodziły i nie było widocznej rozbieżności. Ustawianie dokładnie takiej samej odległości ostrzenia oraz jednoczesne wyzwalanie to kolejna kwestia, z którą musiał zmagać się Joe.

Jako że w każdym sprzęcie występują odchylenia, fotograf musiał stawić czoła różnicom w rejestrowanym przez dwa aparaty obrazie. Pierwszym problemem były klatki, które niekoniecznie były rejestrowane w tej samej chwili, co w postprodukcji przysporzyło wielu problemów i wydłużyło czas realizacji. Każda klatka z obu aparatów musiała być obrabiana indywidualnie i łączona z kolejną.

Problemem okazała się również stabilizacja obrazu. Mimo tego że konstrukcja Joego była wytrzymała, aparaty drgały niezależnie od siebie. Mikrodrgania były szczególnie uporczywe podczas fotografowania przy użyciu teleobiektywów. I po raz kolejny – każda klatka musiała być obrabiana i wyrównywana osobno.

Łączenie klatek ze sobą też było nie lada orzechem do zgryzienia. Nie wszystkie klatki pasowały do siebie jak kawałki puzzli. Joe potrzebował punktów odniesienia, by odpowiednio je ze sobą połączyć. By uniknąć późniejszych kłopotów, fotograf wykonywał zdjęcia referencyjne przed planowanym ujęciem, by mieć pogląd na to, jak będzie wyglądał końcowy obraz.


Tak naprawdę zagadnienia powyżej są tylko częścią problemów, z którymi zmagał się Capra, aczkolwiek nie zniechęciło go to do dalszej pracy, ponieważ efekt był warty każdego poświęcenia i każdej przepracowanej minuty. Timelapse, który widzicie, jest pierwszym panoramicznym, który Joe zrobił od początku do końca bez ponoszenia fiaska. Należy mu się solidna piątka za dobrą robotę!

Zobacz również: Dwa spojrzenia na fotografowanie ludzi, czyli studyjne portrety i zdjęcia na ulicy [wideoporadnik]

Więcej zdjęć i timelapse’ów Joego zobaczycie na jego stronie internetowej, Facebooku oraz Instagramie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Nowozelandzka mroźna zima zaowocowała spektakularnymi zdjęciami nocnego nieba Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C 20 historycznych zdjęć, których prawdopodobnie nie znaliście Intymne przedstawienie Mongolii w średnioformatowych kadrach Frédèrica Lagrange’a Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego Włoska wyspa Burano jest pełna minimalistycznych, kolorowych kompozycji Fotograf Fabian Muir pokazuje, że „Korea Północna nie jest jedną wielką paradą wojskową" Bardzo ciemnoskóra modelka z Senegalu podbija Internet Pierwsze zdjęcia Ziemi mają już 70 lat Tak wyglądała Warszawa przed II wojną światową Świetne wyczucie linii to tylko jedna z supermocy tego fotografa Paweł Fabjański - objawienie współczesnej fotografii reklamowej Nowe oblicze fotografii mody w zdjęciach Jana Mielke Zwiedzanie Paryża przez pryzmat witryn sklepowych. Stolica Francji w niecodziennej odsłonie Grube koty to nieznośni modele. Pete Thorne zmierzył się z nimi w swoim nowym projekcie Kochasz psy i minimalizm? Te zdjęcia to zdecydowanie materiał dla ciebie Gorąca lawa nie jest żadna przeszkodą dla Benjamina Von Wonga

Popularne w tym tygodniu:

Cała prawda o tym, jak powstają zdjęcia, które zachwycają Internet Stacje metra za czasów ZSRR wyglądały przepięknie. Oto zdjęcia, które pokazują je jako prawdziwe dzieła sztuki Sebastian Janicki tłumaczy, jak dostrzec niedostrzegalne Co jest kluczem do dobrego portretu? Opowiada Szymon Szcześniak Karolina Piórkowska łapie wyjątkowe chwile z życia dzieci w dokumentalnym stylu Prawie 100 zdjęć ze wschodu. Alexander Petrosyan opowiedział nam o fotografowaniu na ulicach Rosji Jak wyglądaliby ludzie, gdyby mieli symetryczne twarze? Te zdjęcia poszły za grube miliony. Oto 10 najdroższych fotografii świata Natura, czarnobiel i długi czas naświetlania nadają dramaturgii zdjęciom George’a Digalakisa Najstarsza fotografia Paryża jest również pierwszym w historii zdjęciem, na którym widać ludzi Jesteś dobrym fotografem? Sprawdź, czy potrafisz poprawnie rozpoznać kolory w 4 testach Ewa Ćwikła: "Gdy fotografuję, otwieram się na świat i daję z siebie wszystko"