© Tim Booth / www.ashowofhands.co.uk

Intymne portrety, w których nie ujrzycie ani jednej twarzy

Mówi się, że „oczy są zwierciadłem duszy”. Tim Booth zanegował tę tezę w swoim projekcie „A Show of Hands”, w którym pokazał ludzi przez pryzmat ich dłoni. To jeden z najbardziej ambitnych i ideologicznie interesujących cykli fotograficznych, jaki widzieliśmy w ostatnim czasie.

„A Show of Hands” jest rozległym, fotograficznym studium dłoni brytyjskiego społeczeństwa, autorstwa Tima Bootha, który przekształcił zdjęcia dłoni w alternatywną formę portretu.

Dłonie budują mosty, uprawiają pola, przewodzą orkiestrom, kopią groby, łowią ryby, grają oraz karmią. Od pełnych gracji gestów baleriny po zadawanie silnych ciosów przez bokserów, dłonie opowiadają swoją własną historię. Niektóre dłonie stały się sławne ze względu na ich artyzm, umiejętności oraz wytrwałość, inne, nie mniej ważne, przez siłę i zaangażowanie stworzyły dzisiejszy świat – cegiełka po cegiełce.

Projekt „A Show of Hands” ma na celu eksplorację pola konceptualnego, alternatywnego portretu. Twarze wywierają na widzu natychmiastową reakcję – jesteśmy nauczeni percepcji twarzy, od razu oczy drugiej osoby przyciągają nasze spojrzenia, ich nosy oraz usta i mimika pokazują emocje, co od razu analizujemy.

Twarze zaburzają chęć poznania człowieka, zwłaszcza jeżeli są rozpoznawalne – przyjmujemy je od razu, nie zastanawiamy się, dlaczego są takie, a nie inne. Inaczej jest z dłońmi. Oczywiście – każdy człowiek rodzi się z określonym ich wyglądem, ale z biegiem lat i tego, do czego są używane, zmieniają swoją strukturę – pojawiają się dodatkowe zmarszczki, zrogowacenia lub przeciwnie – pozostają gładkie. Właśnie przez analizę dłoni możemy odczytać to, jakie życie wiedzie ich posiadacz. Mike Lindup, 42-letni pianista, mówi o dłoniach: „Po jakimś czasie [patrzenia], wydaje się jakbyś patrzył na twarz”.

— Zawsze mam jeden lub dwa pomysły w głowie odnośnie tego, co chciałbym zrobić z dłońmi każdego z moich bohaterów, ale to dość szybko się zmienia, gdy zaczynam fotografować — mówi Tim. — Zakres ruchów, który ludzie mają w kwestii dłoni jest niesamowicie zróżnicowany, mimo to kształt dłoni, który sobie wyobrażam bardzo często jest kompletnie inny, niż ten u moich modeli i po prostu nie ułoży się tak, jak widzę to w głowie.

Wszystkie zdjęcia Bootha są robione przy świetle naturalnym, co jest udogodnieniem dla modelu. Większość z końcowych zdjęć powstało w przeciągu półgodzinnej sesji, co nauczyło Tima pewnego rodzaju dyscypliny pracy. Fotograf podkreśla, że początkowe pomysły, które kłębiły mu się w głowie, były zbyt skomplikowane i wymagałyby bardzo specyficznych warunków oświetleniowych. Z tego powodu artysta często musiał improwizować i pozwolić sobie płynąć z prądem – bez względu na to czy było słonecznie, czy padał deszcz.

Jeśli chodzi o sprzęt – Tim jest minimalistą. Nie lubi wozić ze sobą całego studia, więc ogranicza się do kilku odbłyśników, dużego czarnego kawałka tła, aparatu, obiektywów i statywu. Fotograf mówi, że „nie chce przekraczać progu czyjegoś domu ze zbyt wielkim bagażem i marnować cennego czasu na rozpakowywanie”.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Nowozelandzka mroźna zima zaowocowała spektakularnymi zdjęciami nocnego nieba Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C 20 historycznych zdjęć, których prawdopodobnie nie znaliście Intymne przedstawienie Mongolii w średnioformatowych kadrach Frédèrica Lagrange’a Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego Włoska wyspa Burano jest pełna minimalistycznych, kolorowych kompozycji Wspaniałe zdjęcia z satelitów pokazują zachwycające piękno Ziemi Te małe adoptowane kotki umieją latać! Oto nowy cykl Setha Casteela Panoramiczny timelapse o rozdzielczości 10K x 4K wymagał 2 aparatów i 2 lat ciężkiej pracy Fotograf Fabian Muir pokazuje, że „Korea Północna nie jest jedną wielką paradą wojskową" Krajobraz za 10 tys. funtów, czyli konkurs Landscape Photographer of the Year 2016 Bardzo ciemnoskóra modelka z Senegalu podbija Internet Pierwsze zdjęcia Ziemi mają już 70 lat Tak wyglądała Warszawa przed II wojną światową Świetne wyczucie linii to tylko jedna z supermocy tego fotografa Paweł Fabjański - objawienie współczesnej fotografii reklamowej Nowe oblicze fotografii mody w zdjęciach Jana Mielke Zwiedzanie Paryża przez pryzmat witryn sklepowych. Stolica Francji w niecodziennej odsłonie Grube koty to nieznośni modele. Pete Thorne zmierzył się z nimi w swoim nowym projekcie Kochasz psy i minimalizm? Te zdjęcia to zdecydowanie materiał dla ciebie Gorąca lawa nie jest żadna przeszkodą dla Benjamina Von Wonga

Popularne w tym tygodniu:

Metropolitan Museum of Art udostępnia za darmo 375 tysięcy zdjęć do dowolnego wykorzystania Hyperlapse z 3305 zrzutów ekranu Google Maps zabierze Was w podróż dookoła świata Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Fotograf potrzebował aż 4 lat, by zrobić niesamowite zdjęcia Budapesztu pogrążonego we mgle Polacy są mistrzami w fotografii dziecięcej. Nasi rodacy zdominowali konkurs B&W Child 2016 Fotografka ożywia rosyjskie bajki w przepięknych portretach Niepokojące wizje paraliżu sennego na zdjęciach Nicolasa Bruno Burhan Ozbilici autorem zdjęcia roku w World Press Photo 2017. Zobaczcie pozostałych nagrodzonych Od pupili do dzikich zwierząt. Iza Łysoń fotografuje piękną lisicę, a jej zdjęcia podbijają internet Rosyjska modelka i ryzykowanie życia na dachu świata. Czego się nie zrobi dla dobrego zdjęcia na Instagrama? Zdjęcie, które przejdzie do historii Polacy wśród zwycięzców prestiżowego International Photographer of the Year 2016