Testy obiektywów

Podziel się:

Więcej światła z Chin. Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2

Jeden Speedmaster już mnie zadziwił. Testowany obiektyw 50 mm o świetle f/0.95 wypadł w teście rewelacyjnie, burząc moją pewność siebie i wiarę w wiedzę o uznanych markach. Chińczycy pokazali klasę! Do testu Speedmastera o ogniskowej 85 mm i świetle f/1.2 podszedłem z dużym respektem. Respekt był uzasadniony! Dziwi mnie fakt małej popularności tej konstrukcji. Gdybyście wiedzieli, jak jest dobry - ustawiałyby się za nim kolejki… Nie żartuję!

Olympus M.Zuiko Premium ED 30 mm f/3.5 Macro, czyli mikre makro do Micro 4/3 [test]

Zminiaturyzować aparat jest łatwo. Nawet pełnoklatkowiec może być nieduży, czego świetnym przykładem są bezlusterkowe „siódemki” Sony. Ale żeby tworzyć malutkie obiektywy, przydaje się nieduża matryca. Stąd właśnie system Micro 4/3 przewodzi w konkurencji budowy małogabarytowych szkieł.

Sigma 8-16 mm f/4.5-5.6 DC HSM - stare, ale jare i rekordowo szerokie szkło APS-C [test]

Sigma 8-16 mm f/4.5-5.6 DC HSM… i wszystko jasne. Wiecie, że ten zoom liczy sobie już siedem lat? Tyle czasu, a nadal jest rekordzistą. Od tamtej pory nie powstał żaden niepełnoklatkowy, rektalinearny obiektyw o szerszym czy choćby równie szerokim spojrzeniu. Ba, owo „niepełnoklatkowy” oznacza nie tylko APS-C, ale też format 4/3 cala i wszystkie mniejsze.

Nowe portretówki Sony FE 100 mm f/2.8 i 85 mm f/1.8 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe

Firma Sony zaprezentowała ostatnio nowe obiektywy portretowe: zaawansowaną konstrukcję Sony FE 100 mm f/2.8 STF GM OSS oraz budżetową Sony FE 85 mm f/1.8. Podczas premiery w Londynie mogliśmy wykonać serię przykładowych zdjęć i podzielić się z Wami pierwszymi wrażeniami.

Fujifilm 56 mm f/1.2 APD – prawie test, czyli kadrów kilka z nowej portretówki

Gdy kilka tygodni temu przymierzałem się do testu szybkości zapisu kart pamięci SD Lexara, poprosiłem Joasię Czechowską z Fujifilm o wypożyczenie X-Pro2 „z jakimkolwiek obiektywem”. A ona – na pewno przez złośliwość – zamiast jakiegoś zmęczonego życiem kita, przysłała mi super-portretówkę, czyli Fujinona XF 56 mm F1.2 R APD.

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM ART – jeśli nie rekord, to co? [test]

Przez ponad dziesięciolecie Sigma wiodła prym w rekordowo szeroko widzącej optyce. Walczyła z pomocą zoomów i dobrze jej to szło. Pokazała pierwszą i drugą wersję swojego 12-24 mm f/4.5-5.6, w międzyczasie wsparła niepełnoklatkowe lustrzanki równie ciemną optyką 8-16 mm. W konkurencji najszerszego kąta tym konstrukcjom nie mogła podskoczyć żadna stałka. Zresztą one nawet nie bardzo próbowały.

Olympus M. Zuiko Digital 12-100 mm f/4 IS PRO - uniwersalny profesjonalista [recenzja]

Firma Olympus, wraz z modelem E-M1 Mark II, zaprezentowała nowy, profesjonalny zoom o ekwiwalencie ogniskowej 24-200 mm ze stałym światłem f/4 i optyczną stabilizacją obrazu. Sprawdziłem, jak obiektyw Olympus M. Zuiko Digital 12-100 mm f/4 IS PRO radzi sobie podczas codziennego fotografowania.

Olympus M. Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - prawdziwa portretówka [recenzja]

Japoński producent podczas ostatnich targów Photokina zaprezentował niezwykle ciekawy obiektyw portretowy o jasności f/1.2. Specyfikacja obiecuje naprawdę dużo, ale jak jest w rzeczywistości? Sprawdziłem to w praktycznym teście.

Wielki chociaż miniaturowy teleobiektyw - Leica Summarit M 75 mm f/2,5

Na Summarita wpadłem przypadkiem, poszukując obiektywu tele do portretu, który wpisałby się w zminiaturyzowany system Sony A7 + Leica. Oczywiście optymalnie byłoby, aby można było używać go z oboma korpusami. Tak oto przetestowałem obiektyw Leica Summarit M 75 mm f/2,5.

Sigma 50-100 mm F1.8 DC HSM Art. Jasno – jaśniej – Sigma [test]

To było do przewidzenia! Skoro już objawiły się rekordowo jasne zoomy: pełnoklatkowy 24-35 mm f/2 i APSowy Sigma 18-35 mm f/1.8, oczywiste było uzupełnienie ich wersjami tele. Na obiektyw małoobrazkowy nadal czekamy, ale niepełnoklatkowy możemy kupić już od kilku miesięcy. Najwyższa pora go przetestować.

Samyang AF 14 mm f/2.8 FE - ultraszeroko, jasno i w przystępnej cenie [recenzja]

Samyang coraz mocniej wchodzi na rynek, a wprowadzenie obiektywów z autofokusem było niemałą rewolucją. Testowany obiektyw ma kompaktowe wymiary, a także zaawansowany układ optyczny z 14 elementami. Jak wypadnie w naszym teście, który realizowaliśmy podczas wycieczki w góry?

Olympus M. Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - zdjęcia przykładowe

Nowy obiektyw Olympusa z serii PRO o ogniskowej 25 mm oferuje ponadprzeciętną jasność f/1.2, a solidna obudowa zapewnia wytrzymałość na trudne warunki fizyczne. Jednak jakich zdjęć możemy się po nim spodziewać? Prezentujemy galerię w pełnej rozdzielczości.

Leica 35 mm f/1.4 Summilux-M ASPH - w poszukiwaniu mitycznej jakości obrazu [recenzja]

Każdy, kto fotografował takimi obiektywami, jak Canon EF 35 mm f/1.4L USM czy Nikkor 35 mm f/1.4, a potem miał możliwość robienia zdjęć Summiluxem, był oczarowany. Po Internecie błąka się tysiące opinii na temat tego sprzętu. Mając swój wymarzony obiektyw kosztujący około 5000 złotych postanowiłem zainteresować się Summiluxem za ok. 19 000 złotych, aby sprawdzić czy warto byłoby go kupić. Istnienie mitycznego obiektywu zawsze kusi.

Testy pary reporterskich szkieł f/2.8 Panasonica - 12-35 mm i 35-100 mm

Kilka ostatnich testów na blogu dotyczyło wakacyjnego sprzętu fotograficznego. Teraz krótka przerwa w cyklu, a w przerwie wystąpi duet Panasonica. Duet reporterski, w składzie dwóch zoomów f/2.8 – standardowego Panasonic Lumix G X Vario 12-35 mm f/2.8 ASPH./POWER O.I.S. i długoogniskowego Panasonic Lumix G X VARIO 35–100 mm f/2.8 Power O.I.S. Towarzyszyć im będzie Lumix G7. Od dawna ostrzyłem sobie zęby na ten test, ale jakoś nie było okazji. Teraz przyszła na niego kolej.

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - wreszcie z autofokusem! [recenzja]

Po wielu latach Samyang zaprezentował obiektyw wyposażony w autofokus. Czy nowe szkło, kosztujące niespełna 2600 zł, skusi posiadaczy bezlusterkowców z serii Sony A7? W recenzji postaram się rozwiać te wątpliwości.

Sony FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe z ZOO w Berlinie

Razem z obiektywem Zeiss Planar T* FE 50 mm f/1.4 ZA został po raz pierwszy pokazany model Sony FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS. To tele zoom, którego premiera miała miejsce niemal pół roku temu, ale trzęsienie ziemi w Japonii spowodowało opóźnienia w jego produkcji i dostawie.

Zeiss Planar T* FE 50 mm f/1.4 ZA - nasze przykładowe zdjęcia

Dzięki uprzejmości firmy Sony mieliśmy przyjemność przedpremierowo sprawdzić możliwości nowego obiektywu Sony FE 50 mm F/1.4 ZA. Tym razem fotografowaliśmy w berlińskim ZOO.

Paryż z szerszej perspektywy - Voigtländer Super Wide Heliar 15 mm f/4.5 Aspherical III

Krótko i dobitnie. Przed Wami lektura testu jednego z najlepszych obiektywów super szerokokątnych dostępnych na rynku. Obiektyw Voigtländer Super Wide Heliar III 15 mm f/4.5 może być stosowany co prawda tylko z tymi kamerami, które mają mocowanie Sony E (testowana wersja) lub Leica M - ale jego istnienie jest wielkim darem konstruktorów firmy Cosina dla nas wszystkich - filmujących i fotografujących. Zdaję sobie sprawę, że to mocne słowa, które w dodatku zdają się przesądzać wyniki testu. Czy Super Wide Heliar III jest naprawdę super obiektywem? Według mnie tak. Postaram się to bliżej uzasadnić - możecie się z tym zgodzić lub nie - zapoznajcie się jednak z jego możliwościami - zwłaszcza oglądając fotografie, które wykonał tym obiektywem Michał Malordy podczas pobytu w Paryżu.

Tamron 15-30 mm f/2.8 – superszeroko i ze stabilizacją [test]

Ilu producentów superszerokich zoomów, tyle pomysłów na rozegranie kompromisowych kwestii. Sigma i Canon: chcemy jak najszerzej, więc musimy uwypuklić przednią soczewkę i ograniczyć jasność. Nikon: chcę możliwie jak najszerzej przy f/2.8, więc mogę zjechać tylko do 14 mm. Canon w wariancie II: chcę płaski przód (filtry!) i otwór f/2.8, więc nie ma szans na krócej niż 16 mm. Tamron wybrał jeszcze inny wariant. Zdecydował się na wysoką jasność i wydłużenie góry zooma do 30 mm, czyli bardziej niż wszyscy „wypukli” konkurenci, którzy kończą się na 24 mm. Przy tym na dole jest ciut szerszy niż jasny zoom Canona. A wisienką na torcie jest stabilizacja obrazu, którą nie dysponuje żaden z konkurentów.

Apoteoza czterdziestu milimetrów, czyli Voigtländer Nokton 40 mm f/1,4 Classic

Dalszy ciąg moich prywatnych poszukiwań może wyda się dla Was nużący, ale nic na to nie poradzę. Stale szukam. Przerzucenie się w profesjonalnej pracy na korpusy z serii Sony A7 i Leica M - zmusiło mnie niejako - do zainteresowania obiektywami z mocowaniem M. Ponieważ obecnie to produkty Leica i Cosina…. Ups! Przepraszam - Voigtländer - one właśnie znalazły się w obszarze mych zainteresowań. Obecnie wręcz nie wyobrażam sobie pracy bez nich. Nic więc dziwnego, że przyszła kolej na Noktona 40 mm f/1,4 Classic.