Olympus OM-D E-M1 Mark II - najszybszy na rynku [test]

Filmy w rozdzielczości 4K, 60 kl./s w trybie RAW i jeszcze bardziej zaawansowana stabilizacja - to tylko niektóre z nowości, jakie znajdziemy w nowym bezlusterkowcu Olympus E-M1 Mark II. Sprawdziliśmy w praktyce czy te i inne funkcje rzeczywiście czynią z E-M1 Mark II aparat rewolucyjny na miarę zapowiedzi.

Ten artykuł ma 7 stron:

Specyfikacja i opis

Na E-M1 Mark II przyszło nam czekać 3 lata. Nowy model zastępuje wysłużony E-M1, który mimo świetnej specyfikacji zaczął ustępować konkurentom. Wiele osób decydując się na aparat ze stajni Olympusa, wybierało E-M5 Mark II, który E-M1 ustępował właściwie tylko autofokusem w trybie ciągłym. Firma Olympus miała twardy orzech do zgryzienia i musiała zaprezentować produkt znacznie przewyższający pozostałe modele. Specyfikacja obiecuje, że tak właśnie jest, co sprawdzę w dalszej części testu.

Aparat testowałem w wielu sytuacjach, podczas trzech różnych premier tego korpusu - na targach Photokina, następnie na wyjeździe do hiszpańskiej Rondy i podczas polskiej premiery, na której aparaty dostały najmocniej w kość — przez pół dnia chodziliśmy w błocie na torze offroadowym. W międzyczasie zdążyłem zrealizować nim jeszcze dwa zlecenia, więc po dość długim czasie spędzonym z aparatem, mogłem wyrobić sobie o nim mocne zdanie.

OM-D E-M1 Mark II został zaprezentowany w październiku, ale na sklepowe półki trafił dopiero w grudniu. Jego cena to 8490 zł za korpus. To wygórowana kwota, ale producenci zdecydowanie przyzwyczaili nas do tego, że nowy aparat z wysokiej półki musi kosztować.

Cena E-M1 Mark II plasuje go niemal na równi z konkurentami, takimi jak: Nikon D500 (8500 zł), Fujifilm X-T2 (7400 zł). Liczący ponad 2 lata Canon 7D Mark II to wydatek rzędu 5500 zł. Celowo nie wymieniam większej liczby aparatów, bo nie znajduję bezpośredniej konkurencji w takich konstrukcjach, jak Sony A7 lub A6500 czy Panasonic GH4/5, które dedykowane są do innego typu fotografii.

Tym, na co stawia firma Olympus w nowym flagowcu, jest przede wszystkim ponadprzeciętna szybkość i ciekawe funkcje dodatkowe, które będą przydatne przy fotografowaniu dynamicznych akcji. Zresztą wszystko sprawdzę w dalszej części testu.

Olympus OM-D E-M1 Mark II
ProducentOlympus
RodzinaOlympus OM-D
RodzajBezlusterkowiec
BagnetMikro Cztery Trzecie
Karty pamięciDual SD/SDHC/SDXC sloty
Data premiery2016 r.
Matryca
Maksymalna rozdzielczość5184 x 3888
Liczba pikseli20 Mpix
Rozmiar matycyCztery Trzecie (17.4 x 13 mm)
Rodzaj matrycyCMOS
Czułość ISOAuto, 200–25600 (expis down to 64)
ProcesorTruePic VIII
Optyka
Autofokus121 punktów
Tryby AFdetekcja kontrastu (sensor), detekcja fazy, wielopunktowy, centralny,śledzenie, pojedynczy, ciągły, dotykowy, rozpoznawanie twarzy, live view
Pomiar światłamatrycowy, centralnie ważony, punktowy
Fotografia
Formaty zapisuRAW
Minimalny czas naświetlania1/8000 s
Maksymalny czas naświetlania60 s
Korekta ekspozycji±5
Zdjęcia seryjne60.0 kl./s
Filmy
Formaty zapisuMPEG-4, H.264
Wyświetlacz i wizjer
Rozmiar wyświetlacza3 cali
Ilość pikseli1037000 mln pikseli
Ekran dotykowytak
Rodzaj wizjeraElektroniczny
Pokrycie kadru100 %
Powiększenie wizjera0.74 x
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowanie (zewnętrzny flash FL-LM3 w zestawie)
Gorąca stopkatak
Łączność
USBUSB 3.0
HDMItak (micro HDMI)
Gniazdo mikrofonutak
Gniazdo słuchawektak
Dodatkowe informacje
Rodzaj bateriiBLH-1 Li-Ion
Wymiary134 x 91 x 67 mm
Waga574 g
Uszczelnieniatak

Zobacz również: Photokina 2016: Najważniejsze nowości sprzętowe

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Testy bezlusterkowców

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

Intensywny fotograficzny tydzień z Fujifilm X-Pro2 Sony Cyber-shot RX-100 – pierwsze wrażenia i zdjęcia House of Retouching o Wacom Intuos Pro Nikon Coolpix L110 - test Canon 50 mm f/1.2L USM kontra stary Nikkor 50 mm f/1.4 [wideo] Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD z Canonem w tle [test] Olympus OM-D E-M10 - pierwsze wrażenia Subiektywnie o Leica M Monochrom Typ 246 Zalamo.com - internetowe narzędzie dla fotografów do pracy z klientami [recenzja] Tenba Roadie II Hybrid - test uniwersalnej walizki dla fotografów „Władca barw" - recenzja pierwszego w Polsce VOD o fotografii Nikon D7500 - przepustka do poważnej fotografii czy drogi gadżet? [test]