Intymne podejście do portretowania kobiet w twórczości Stanisława Surmana

Stanisław Surman od urodzenia mieszka w Krakowie. Sam dokładnie nie pamięta, kiedy zaczął fotografować, lecz weszło mu to tak głęboko w krew, że nie wyobraża sobie życia bez robienia zdjęć. Jego charakterystyczne portrety ukazują prawdziwe piękno modelek.

Na początku swojej fotograficznej drogi Stanisław Surman korzystał z małego kompaktu – Samsunga L110. Miał być to niewielki aparat do dokumentowania codzienności i imprez rodzinnych. Zamiast tego stał się dla niego oknem na świat – Surman zaczął fotografować wszystko.
© Stanisław Surman / Facebook

Na początku swojej fotograficznej drogi Stanisław Surman korzystał z małego kompaktu – Samsunga L110. Miał być to niewielki aparat do dokumentowania codzienności i imprez rodzinnych. Zamiast tego stał się dla niego oknem na świat – Surman zaczął fotografować wszystko.

Z czasem Samsunga zastąpił Sony H50, lecz nie był to jeszcze czas, gdy Staszek myślał o zajęciu się fotografią zawodowo. A tym bardziej o robieniu zdjęć ludziom. Nawet po zakupie pierwszej lustrzanki – Nikona D90, długo żaden człowiek nie pojawił się przed obiektywem Surmana.
© Stanisław Surman / Facebook

Z czasem Samsunga zastąpił Sony H50, lecz nie był to jeszcze czas, gdy Staszek myślał o zajęciu się fotografią zawodowo. A tym bardziej o robieniu zdjęć ludziom. Nawet po zakupie pierwszej lustrzanki – Nikona D90, długo żaden człowiek nie pojawił się przed obiektywem Surmana.

- Moja pierwsza sesja wyglądał trochę na zasadzie: „Weź kilka ubrań, ja mam aparat, coś się wymyśli”. Najzabawniejsze jest to, że tą zasadą kieruję się do dziś. Uwielbiam prostotę i emocje na zdjęciach. Nigdy nie potrafię opisać pomysłu na zdjęcia mojej przyszłej modelce lub modelowi – mówi o swoim stylu pracy Stanisław Surman.
© Stanisław Surman / Facebook

- Moja pierwsza sesja wyglądał trochę na zasadzie: „Weź kilka ubrań, ja mam aparat, coś się wymyśli”. Najzabawniejsze jest to, że tą zasadą kieruję się do dziś. Uwielbiam prostotę i emocje na zdjęciach. Nigdy nie potrafię opisać pomysłu na zdjęcia mojej przyszłej modelce lub modelowi – mówi o swoim stylu pracy Stanisław Surman.

Największą fotograficzną inspiracją Surmana są prace Gregora Laubscha, które ceni za minimalizm. - Modelka, aparat i ja. Żadnych udziwnień” – tak komentuje to sam fotograf. Tym, co się liczy w fotografii dla Staszka, są emocje, reszta, według niego, nie ma znaczenia.
© Stanisław Surman / Facebook

Największą fotograficzną inspiracją Surmana są prace Gregora Laubscha, które ceni za minimalizm. - Modelka, aparat i ja. Żadnych udziwnień” – tak komentuje to sam fotograf. Tym, co się liczy w fotografii dla Staszka, są emocje, reszta, według niego, nie ma znaczenia.

- Uwielbiam moment, kiedy modelka zapomina, że jest na zdjęciach. Po prostu jest, a ja mam czas, by robić zdjęcia. Mam tę chwilę, gdzie udaje mi się zamknąć jej emocje. Też nigdy nie narzucam, jakie emocje chcę widzieć. To już zostawiam jej. Niech sama się otworzy. Często powtarzam, że ja tylko wciskam guziki na aparacie, reszta zależy od modelki. To, co ona jest w stanie pokazać, ja postaram się zatrzymać – wyznaje Surman.
© Stanisław Surman / Facebook

- Uwielbiam moment, kiedy modelka zapomina, że jest na zdjęciach. Po prostu jest, a ja mam czas, by robić zdjęcia. Mam tę chwilę, gdzie udaje mi się zamknąć jej emocje. Też nigdy nie narzucam, jakie emocje chcę widzieć. To już zostawiam jej. Niech sama się otworzy. Często powtarzam, że ja tylko wciskam guziki na aparacie, reszta zależy od modelki. To, co ona jest w stanie pokazać, ja postaram się zatrzymać – wyznaje Surman.

Wiele swoich portretów Staszek wykonał przy użyciu różnych Nikonów. Obecnie pracuje na aparacie Olympus E-M10 z obiektywem 45 mm f/1.8. Ten sprzęt jest, według niego, szybki i ostry, chociaż wciąż pozostał sentyment do manualnego Heliosa 58 mm f/2.
© Stanisław Surman / Facebook

Wiele swoich portretów Staszek wykonał przy użyciu różnych Nikonów. Obecnie pracuje na aparacie Olympus E-M10 z obiektywem 45 mm f/1.8. Ten sprzęt jest, według niego, szybki i ostry, chociaż wciąż pozostał sentyment do manualnego Heliosa 58 mm f/2.

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Stanisław Surman / Facebook

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Stanisław Surman / Facebook
© Stanisław Surman / Facebook
© Stanisław Surman / Facebook
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Co ma wspólnego beta-karoten z fotografią? Smakowite stylizacje w autoportretach Julii Wimmerlin Paweł Jędrusik zdobywcą nagrody Poland National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2015 Zdjęcia z dachów drapaczy chmur w Nowym Jorku Klasyczni muzycy w obiektywie Łukasza Rajcherta Potrzeba było 3 lat i 1 miliona zdjęć, by stworzyć ten timelapse Czy najbardziej przerażające atrakcje turystyczne mogą być miejscem dobrym do zdjęć? Nie rób takich zdjęć na święta. Chyba, że chcesz się wstydzić [OPINIA] „Nigdy nie chciałam, by moje kadry były oczywiste i przewidywalne” - poznajcie ciepło rodzinne w zdjęciach Moniki Podolskiej-Serek Fotografia mody czy już kulinarna? Te buty wyglądają jak ciasta! Prawdziwe oblicze wielkich metropolii Japonii Nowy film zdradza, jak powstawały idealne odbitki w ciemni Ansela Adamsa

Popularne w tym tygodniu:

To przerażające. Ten film pokazuje, jak zniszczyliśmy Ziemię przez ostatnie 37 lat World Press Photo 2021: Polacy na podium! World Photographic Cup 2021: Polak z nagrodą w kategorii, reprezentacja wysoko w tabeli Tak brzmi wulkan. Przepiękny film z Islandii w 4K Mołdawia w formie miniatury. Wszystko dzięki filmowi poklatkowemu w technice tilt-shift Główna nagroda w World Press Photo 2021 przyznana. Stoi za nią trudna historia Dodał uśmiechy na zdjęciach ofiar ludobójstwa. Rząd Kambodży się wściekł Zdjęcia skaczących wiewiórek oznaczają jedno. Wiosna zadomowiła się na dobre! Fotograf schował się w sztucznym filarze podczas pogrzebu. Książę Filip wymyślił to za życia Przepiękne nagranie Księżyca pokazuje jego detale. Zarejestrowano je wyjątkowym obiektywem Sony World Photography Awards 2021: Znamy wyniki największego konkursu fotograficznego na świecie Dzień z życia samotnego wilka. Możemy go zobaczyć dzięki obroży z rejestratorem