W jego żyłach płynie czysta benzyna – poznajcie twórczość Macieja Niechwiadowicza

Na pierwszym rajdzie Mistrzostw Polski pojawił się w 2006 roku. Na kolejnym był już z aparatem. Rozmawialiśmy z Maciejem Niechwiadowiczem – fotografem, którego pochłonął bezpamiętnie ryk silników i zapach spalin.

Marcin Watemborski: Maćku, jak wylądowałeś przy trasie rajdu?

Maciej Niechwiadowicz: Pochodzę z Kudowy Zdroju. Otaczają nas piękne góry i jeszcze piękniejsze drogi. Przez to się wszystko zaczęło. Pierwszy rajd Mistrzostw Polski widziałem w 2006 roku. Na kolejnym miałem już aparat. Była to jedyna rzecz, która mnie od razu wciągnęła i nie odpuszcza do dziś. Przygoda "na serio" zaczęła się w 2007 roku, czyli teraz powinienem świętować dziesięciolecie. Oczywiście nic by z tego nie było, gdyby nie moi rodzice, którzy chyba mieli dobre przeczucie i postanowili zainwestować w nowy aparat niemałe pieniądze. Myślę, że już wtedy moją decyzją było postawienie wszystkiego na jedna kartę i zajęcie się fotografią. A można było zrobić tego magistra...
© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com

Marcin Watemborski: Maćku, jak wylądowałeś przy trasie rajdu?

Maciej Niechwiadowicz: Pochodzę z Kudowy Zdroju. Otaczają nas piękne góry i jeszcze piękniejsze drogi. Przez to się wszystko zaczęło. Pierwszy rajd Mistrzostw Polski widziałem w 2006 roku. Na kolejnym miałem już aparat. Była to jedyna rzecz, która mnie od razu wciągnęła i nie odpuszcza do dziś. Przygoda "na serio" zaczęła się w 2007 roku, czyli teraz powinienem świętować dziesięciolecie. Oczywiście nic by z tego nie było, gdyby nie moi rodzice, którzy chyba mieli dobre przeczucie i postanowili zainwestować w nowy aparat niemałe pieniądze. Myślę, że już wtedy moją decyzją było postawienie wszystkiego na jedna kartę i zajęcie się fotografią. A można było zrobić tego magistra...

O co chodzi z tą zajawką na rajdy? Fotografujesz też inne sporty?

Przez całe moje życie przewijają się rajdy, ale nie tylko to sprawia mi radość w fotografowaniu. Cały czas staram się szukać nowych kadrów, próbować fotografować nowe sporty, ludzi, rzeczy. Nie chcę się ograniczać do jednej konkretnej dziedziny. Każdy sport, każdy rodzaj fotografii, ma swoje "tajniki" a ja lubię je przenosić.

 Gdyby nie to, że miałem zajawkę na fotografie BMX i znajomych na deskorolkach, to pewnie długo by mi zajęło ogarnięcie wyzwalania lamp z radia. Tak, teraz wydaje się to normalne, ale kilka lat temu? Zdziwienie na twarzach kolegów na odcinku, bezcenne. Swoją drogą musiałem komicznie wyglądać z nadajnikiem z przerobioną anteną ze sprężynki z długopisu.
© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com

O co chodzi z tą zajawką na rajdy? Fotografujesz też inne sporty?

Przez całe moje życie przewijają się rajdy, ale nie tylko to sprawia mi radość w fotografowaniu. Cały czas staram się szukać nowych kadrów, próbować fotografować nowe sporty, ludzi, rzeczy. Nie chcę się ograniczać do jednej konkretnej dziedziny. Każdy sport, każdy rodzaj fotografii, ma swoje "tajniki" a ja lubię je przenosić.

Gdyby nie to, że miałem zajawkę na fotografie BMX i znajomych na deskorolkach, to pewnie długo by mi zajęło ogarnięcie wyzwalania lamp z radia. Tak, teraz wydaje się to normalne, ale kilka lat temu? Zdziwienie na twarzach kolegów na odcinku, bezcenne. Swoją drogą musiałem komicznie wyglądać z nadajnikiem z przerobioną anteną ze sprężynki z długopisu.

Co jest dla Ciebie najważniejsze w fotografowaniu?

Najważniejszą rzeczą jest dla mnie, żeby nie stać w miejscu. Starać się cały czas doskonalić. Mało kiedy podoba mi się to, co zrobiłem i mam nadzieję, że tak pozostanie. Dzięki temu mam kopa do dalszego działania i widzę rzeczy, które trzeba poprawić.
© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com

Co jest dla Ciebie najważniejsze w fotografowaniu?

Najważniejszą rzeczą jest dla mnie, żeby nie stać w miejscu. Starać się cały czas doskonalić. Mało kiedy podoba mi się to, co zrobiłem i mam nadzieję, że tak pozostanie. Dzięki temu mam kopa do dalszego działania i widzę rzeczy, które trzeba poprawić.

Co napędza Cię do działania w ostatnim czasie?

Ostatni rok spędziłem bardzo intensywnie na Mistrzostwach Świata. Pracowałem tam z polskim teamem Huberta Ptaszka, za co chciałbym wszystkim serdecznie podziękować. Nie jestem w stanie opisać, jak dużo rzeczy się nauczyłem podczas tego sezonu. Głownie dzięki przebywaniu w gronie najlepszych fotografów rajdowych, ale też dzięki wszystkim, którzy w WRC są "zamieszani". Była to taka kopalnia wiedzy, że po powrocie do domu, zamiast odpoczywać, to myślałem - kiedy pojadę na następny rajd i spróbuje czegoś nowego.
© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com

Co napędza Cię do działania w ostatnim czasie?

Ostatni rok spędziłem bardzo intensywnie na Mistrzostwach Świata. Pracowałem tam z polskim teamem Huberta Ptaszka, za co chciałbym wszystkim serdecznie podziękować. Nie jestem w stanie opisać, jak dużo rzeczy się nauczyłem podczas tego sezonu. Głownie dzięki przebywaniu w gronie najlepszych fotografów rajdowych, ale też dzięki wszystkim, którzy w WRC są "zamieszani". Była to taka kopalnia wiedzy, że po powrocie do domu, zamiast odpoczywać, to myślałem - kiedy pojadę na następny rajd i spróbuje czegoś nowego.

Czym fotografujesz?

Zdjęcia, które tu zobaczycie, w większości zostały wykonane Canonem 5D Mark III, którego uważam za wspaniały i niezniszczalny sprzęt. W moim plecaku niezmiennie czekają 70-200 mm f/2.8 L bez IS, 50 mm f/1.4, 16-35 mm f/2.8 oraz Tokina fish-eye.
© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com

Czym fotografujesz?

Zdjęcia, które tu zobaczycie, w większości zostały wykonane Canonem 5D Mark III, którego uważam za wspaniały i niezniszczalny sprzęt. W moim plecaku niezmiennie czekają 70-200 mm f/2.8 L bez IS, 50 mm f/1.4, 16-35 mm f/2.8 oraz Tokina fish-eye.

A jak z błyskaniem?

Od połowy sezonu zacząłem używać lamp Quadralite. I to chyba była największa nowość w moich zdjęciach. Na stałe zagościła u mnie lampa Atlas 600 tej firmy i większość zdjęć by bez niej nie powstała, a na pewno nie wyglądałaby tak efektownie. Do wyzwalania używam na zmianę - Quadralite Navigator i Pocket Wizardów. A to wszystko staram się upchać w plecaku Dakine.
© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com

A jak z błyskaniem?

Od połowy sezonu zacząłem używać lamp Quadralite. I to chyba była największa nowość w moich zdjęciach. Na stałe zagościła u mnie lampa Atlas 600 tej firmy i większość zdjęć by bez niej nie powstała, a na pewno nie wyglądałaby tak efektownie. Do wyzwalania używam na zmianę - Quadralite Navigator i Pocket Wizardów. A to wszystko staram się upchać w plecaku Dakine.

Zobacz również: Podstawy fotografii: jak dobrze ustawić czas naświetlania zdjęć?

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com
© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com
© Maciej Niechwiadowicz / niechwiadowicz.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Największe photoshopowe wpadki miesiąca - listopad [galeria] Takiej odsłony Korei Północnej jeszcze nie widzieliście. 3DPRK to prawdopodobnie najtrudniejszy projekt fotograficzny na świecie Album ze zdjęciami zrobionymi przez... kota. Zobacz świat widziany z kociego punktu widzenia Światło księżyca mistrzowsko wykorzystane przez Alejandro Chaskielberga ”Słabe żarty i mocne zdjęcia” to specjalność Elżbiety Adamskiej vel "Nieśmigielskiej" Damian Chrobak: "Fotografia uliczna jest jak polowanie, trzeba zdać się na instynkt" Ansel Adams sfotografował amerykańskie obozy koncentracyjne w czasie II Wojny Światowej Rzeka Żółta na nastrojowych zdjęciach, jako świadek chińskiej transformacji Piękne kocie emocje na zdjęciach Andrew Marttila Perska architektura w obiektywie 23-latka z Iranu Kolorowe zdjęcia z II wojny światowej rzucają nowe światło na historię świata Idealne wyczucie czasu. Fotograf ujął węża w paszczy aligatora

Popularne w tym tygodniu:

Zay Yar Lin: od kapitana statku do nagradzanego fotografa Mistrzostwo w malowaniu światłem. To zdjęcie powstało w aparacie Majestatyczne portrety rzadkich okazów ptaków Świetne fotomanipulacje stworzone z miłości do przyrody Polska: Zdjęcia roku 2019 według agencji FORUM Świąteczny mural Banksy'ego porusza temat bezdomności Fotografia uliczna z psami w roli głównej. Chris Porsz opowiada o "Barking" Jak powstało zdjęcie Grety Thunberg na okładkę TIME? Najważniejsze zdjęcia ostatnich 10 lat, wybrane przez agencję Reutera Fotografowie z całego świata robią świąteczne zdjęcia dla chorych dzieci Architectural Photography Awards 2019 pokazuje perełki architektoniczne z całego świata Finaliści nagrody publiczności w konkursie Wildlife Photographer of the Year 2019