Sigma kontratakuje. Oto cztery nowe obiektywy: 14 mm f/1.8, 24-70 mm f/2.8, 135 mm f/1.8 i 100-400 f/5-6.3

Jeszcze niedawno pisaliśmy o tym, że Sigma 85 mm f/1.4 została uznana przez serwis DxO za obiektyw portretowy oferujący najlepszą jakość obrazu, a w dodatku w cenie o połowę niższej niż konkurenci. Teraz producent prezentuje następne cztery obiektywy, które mają zawojować rynek: Sigma 14 mm f/1.8 DG HSM, 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM ART, 135 mm f/1.8 DG ART oraz 100-400 mm f/5-6.3 DG OS HSM.

Sigma 14 mm f/1.8 DG HSM — król szerokiego kąta?

Nowy szerokokątny obiektyw Sigma 14 mm f/1.8 DG HSM to konstrukcja, która z pewnością ucieszy fotografów krajobrazu, architektury czy astrofotografów. To model o najszerszej ogniskowej wśród stałoogniskowych szkieł z cenionej serii ART.

Producent podaje, że obiektyw był projektowany z myślą o użytkownikach posiadających aparaty z matrycami o wysokich rozdzielczościach. W ten sposób Sigma 14 mm f/1.8 DG HSM ma świetnie współpracować np. z 50-megapikselowym Canonem EOS 5Ds R, co tylko podkreśla jej przeznaczenie.

Konstrukcja optyczna obiektywu składa się z 16 soczewek, ułożonych w 11 grupach. Zastosowano tu aż 10 soczewek specjalnych, a wśród nich znalazły się elementy ze szkieł SLD, FLD oraz bardzo skomplikowane soczewki asferyczne, zapewniające ostrość obrazu również na brzegach kadru.

Za piękny bokeh na zdjęciach z nowej Sigmy ma odpowiadać 9 zaokrąglonych listków przysłony. Ustawienie ostrości ma bazować na zoptymalizowanym, ultradźwiękowym silniku HSM.

„Za ustawianie ostrości odpowiada zoptymalizowany, ultradźwiękowy silnik HSM. Dzięki nowym algorytmom ustawianie ostrości odbywa się o 30 % szybciej niż w poprzednich modelach. Napęd nie ma klasycznych połączeń mechanicznych, taka konstrukcja pozwala na ręczne doostrzanie bez konieczności przełączania w tryb MF”.

Sigma

Obiektyw waży 1170g, ma wymiary 95.4 mm x 126 mm, ostrzy od 27 cm, od matrycy aparatu, a jego przednia soczewka jest pokryta warstwami hydrofobowymi ułatwiającymi czyszczenie. Sigma 14 mm f/1.8 DG HSM będzie dostępna z trzema bagnetami: Canon EF, Nikon F, Sigma. Będzie też kompatybilny z konwerterem MC-11, dzięki któremu podepniemy go do aparatów systemu Sony E.

Sigma 24–70 mm f/2.8 DG OS HSM ART — uniwersalne narzędzie dla każdego fotografa

To już czwarta generacja tego uniwersalnego obiektywu do lustrzanek pełnoklatkowych. Pierwowzór powstał w 2001 roku i od tego czasu konstrukcja jest udoskonalana i dostosowywana do potrzeb współczesnych fotografów. Tak oto nowa Sigma 24–70 mm f/2.8 DG OS HSM ART ma radzić sobie z nowoczesnymi matrycami o wysokiej rozdzielczości.

Konstrukcja ma ultradźwiękowy silnik HSM, który ma zapewnić szybką i cichą pracę AF, wydajną optyczną stabilizację i metalową, uszczelnioną obudowę. Na rynku już istnieją sprawdzone konstrukcje tego typu, jak chociażby Canon EF 24–70 mm f/2.8L II USM (bez IS) czy Nikkor 24–70 mm f/2.8 ED VR, ale obie mają świetne opinie wśród użytkowników. Sigma już nieraz pokazała jednak, że jest w stanie zaoferować obiektywy również dobre optycznie, co systemowe odpowiedniki, ale w dużo niższej cenie. I właśnie tu upatruję potencjalnej, dużej przewagi, ponieważ wspomniany zoom Canona kosztuje ok. 9 tys. złotych. Nikkor jest wyceniany na ok. 9500 zł. To naprawdę sporo.

Konstrukcyjnie nowa Sigma prezentuje się interesująco. Obiektyw ma trzy soczewki SLD (o niskiej dyspersji) oraz 4 soczewki asferyczne, które mają zapewnić zminimalizowanie wszelkich optycznych aberracji. Producent podaje, że konstrukcja optyczna została zaprojektowana tak, aby zminimalizować efekt komy oraz poprzecznej aberracji chromatycznej, które nie ulegają poprawom wraz z przymykaniem przysłony w obiektywie. Postarano się także zminimalizować dystorsje. Do tego, przednią soczewkę pokryto ułatwiającymi czyszczenie warstwami hydrofobowymi.

Zobacz również: Jak korygować wady obiektywu w Adobe Lightroom?

Na uwagę zasługują także soczewki asferyczne, które mają gwarantować ekstremalnie wysoką rozdzielczość.

„Soczewki te, znacznie grubsze w centrum niż na brzegach, dzięki zastosowaniu najnowszej technologii w firmie SIGMA, wytwarzane są z dokładnością setnych części mikrometra. Tak precyzyjne ukształtowanie soczewek pozwoliło obiektywowi SIGMA 24–70 mm F2.8 DG OS HSM ART produkować bardzo naturalny 
i miękki efekt bokeh, bez widocznych koncentrycznych kręgów, które są typowe w soczewkach asferycznych”.

Sigma

W nowoczesnej konstrukcji tego typu nie mogło zabraknąć także systemu stabilizacji obrazu. Jest też nowo zaprojektowany ultradźwiękowy silnik HSM, który ma oferować o 30% szybszą pracę od swojego poprzednika oraz wyjątkową płynność pracy także przy gorszym oświetleniu.

Obiektyw będzie dostępny z mocowaniami do systemów Canon EF, Nikon F oraz Sigma. Będzie też kompatybilny z konwerterem MC-11, dzięki któremu podepniemy go do aparatów systemu Sony E.

Sigma 135 mm f/1.8 DG ART — nowoczesna portretówka

Obiektyw został stworzony z myślą o fotografach wykonujących głównie zdjęcia portretowe i w dodatku pracujących na nowoczesnych lustrzankach z matrycami o wysokiej rozdzielczości. 135 mm to rzeczywiście ogniskowa ceniona przez wielu twórców, szczególnie jeśli mam jasność na poziomie f/1.8 i piękny bokeh. A taki mamy tu uzyskać dzięki 9-listkowej przysłonie kołowej. Nowy obiektyw już na pierwszy rzut oka wyróżnia się stosunkowo niedużymi rozmiarami (91.4 mm x 114.9 mm), jak na tego typu konstrukcję. Ze specyfikacji wynika, że obiektyw waży 1130 g.

Konstrukcja obiektywu jest wykonana z 13 soczewek ułożonych w 10 grupach. Za likwidacje aberracji barwnych odpowiadają soczewki wykonane ze specjalnych szkieł niskodyspersyjnych SLD oraz FLD, a za ustawienie ostrości ultradźwiękowy silnik HSM. Także w tym modelu zastosowano nowy algorytm ustawiania ostrości, który ma gwarantować, że proces ten będzie się odbywać o 30% szybciej niż w poprzednich modelach. Jak tłumaczy producent, napęd nie ma klasycznych połączeń mechanicznych, a taka konstrukcja pozwala na ręczne doostrzanie bez konieczności przełączania w tryb MF. Oprócz tego, mocowanie obiektywu wyposażono w dodatkowe uszczelnienia, które mają podnosić jego odporność na pracę w wilgotnym oraz zapylonym środowisku.

Obiektyw Sigma 135 mm f/1.8 DG ART będzie dostępny z mocowaniami do systemów Canon EF, Nikon F oraz Sigma. Będzie też kompatybilny z konwerterem MC-11, dzięki któremu podepniemy go do aparatów systemu Sony E.

Sigma 100–400 mm f/5–6.3 DG OS HSM — nowe narzędzie dla fotografów przyrody

Wielu fotografów kojarzy z pewnością obiektyw Sigma 150–600 mm f/5–6.3 DG OS HSM, który jest ceniony za wysoką jakość obrazu i stosunkowo nieduże rozmiary. Nowy teleobiektyw Sigma 100–400 mm f/5–6.3 DG OS HSM ma nawiązywać do tej idei. Producent zapowiada, że udało mu się połączyć doskonałą jakość optyczną i ogniskową super tele 400 mm z kompaktowymi rozmiarami obiektywów typu 70–300 mm i średnicą filtra 67 mm. Warto dodać, że szkło waży też zaledwie 1160 gramów. Te dane robią wrażenie.

Robi się jeszcze ciekawiej, kiedy dodamy do tego, że nowa Sigma 100–400 mm f/5–6.3 ma nowy optyczny stabilizator, ultradźwiękowy silnik (HSM) z zaktualizowanym algorytmem autofokusa, ogranicznikiem ostrości oraz wiele innych ułatwiających fotografowanie elementów. Producent zastosował tu mechanizm Push/Pull do szybkiej regulacji ogniskowych. Przy minimalnej odległości fotografowania 160 cm, maksymalne powiększenie wynosi 1:3.8

Konstrukcja optyczna obiektywu składa się z 21 soczewek ułożonych w 15 grupach. Zastosowano tu cztery soczewki o niskiej dyspersji (SLD), które mają minimalizować aberracje optyczne. Za piękny bokeh ma odpowiadać 9-listkowa, zaokrąglona przysłona.

Nie znamy jeszcze daty wprowadzenia do sprzedaży ani polskich cen nowych obiektywów Sigma. Pełne dane możecie znaleźć na stronie producenta sigma-global.com.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Sprzęt:

Nowa produkcja twórcy pierwszego filmu z Canona 5D MKII Fuji FinePix Real 3D W1 w rękach CNET - video WD My Book Elite - z elektroniczną etykietą Klawiatura przystosowana do Photoshopa RNI All Films 3.0, czyli coraz lepsze cyfrowe udawanie analoga Kingston DataTraveler 410 - z prędkością 20 MB/s CES 2019: Sharp 8K Video Camera - rozdzielczość 8K i matryca Mikro Cztery Trzecie Epson wprowadza drukarki z wbudowanym systemem zasilania w atrament Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic na lumisfera.pl Casio Exilim EX V8 - tam gdzie wzrok nie sięga 10 kl./s, czyli Sony A55 niczym karabin maszynowy [wideo] Fujinon XC 35 mm f/2 – budżetowy obiektyw standardowy w końcu jest

Popularne w tym tygodniu:

Canon EOS R3 zapowiedziany. Będzie flagowym bezlusterkowcem Canon wycofuje kolejne obiektywy do lustrzanek. Robi się nieciekawie OM Digital Solutions chce zostać przy Mikro Cztery Trzecie. Nie planuje pełnej klatki Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM ma pierścień do kontroli głębi ostrości Kolejne obiektywy Canona do odstrzału. To jest naprawdę niepokojące Nikon inwestuje w rynek… zaawansowanych drukarek 3D. To dopiero dziwny ruch Sony po tajniacku ulepsza Sony A7R III oraz A7R IV. Sprawdź, co kupujesz Co się stanie, gdy dron wleci w samochód z prędkością 100 km/h? Nic dobrego Fujifilm instax mini 40 to w rzeczywistości instax 11 w ładnej obudowie Wydrukował obiektyw w 3D po to, by robić ciekawe GIF-y Samyang AF 24 mm f/1.8 to obiektyw przeznaczony do astrofotografii Canon RF 400 mm f/2.8 oraz 600 mm f/4. Nowe armaty nadchodzą