Dlaczego plan sesji zdjęciowej jest taki ważny? Podpowiadamy, jak go zrobić

Dlaczego plan sesji zdjęciowej jest taki ważny? Podpowiadamy, jak go zrobić

Dlaczego plan sesji zdjęciowej jest taki ważny? Podpowiadamy, jak go zrobić
Marcin Watemborski
11.05.2017 11:06, aktualizacja: 11.05.2017 14:50

Podczas realizacji dużych zleceń lub robiąc sesje do naszego portfolio, będziemy musieli sprostać zadaniu, jakim jest zarządzanie ekipą. By to ułatwić, warto przygotować szczegółowy plan sesji i rozpisać, kto jakie pełni role. Oto kilka naszych wskazówek, niezbędnych do zorganizowanej pracy.

Robię zdjęcia od jakiegoś czasu. Przeważnie pracuję jedynie z asystentką (lub dwoma), oprócz modelki oczywiście, ale zdarzały mi się większe sesje, gdzie oprócz robienia zdjęć musiałem doglądać, co się dzieje na planie. Jest to bardzo odpowiedzialna kwestia, którą należy sobie ułatwić – przecież każdy z nas chce robić to, na czym zna się najlepiej, czyli zdjęcia.

Na planie zdjęciowym, przy dużych produkcjach komercyjnych lub prywatnych, lata mnóstwo osób: modelki, asystenci, wizażystki, fryzjerzy, styliści, oświetleniowcy, wysłannik klienta, albo co gorsze – klient we własnej osobie. Jeśli faktycznie osoba, która płaci nam za wykonanie zdjęć, jest na miejscu, to nasze ciśnienie krytycznie wzrasta. W takich chwilach fotograf musi przejąć inicjatywę, by pracowało mu się jak najlepiej. Przydatnym w takim wypadku okazuje się plan sesji zdjęciowej – i to nie taki ogólny zamysł, który mamy w głowie, a kartka z odpowiednią rozpiską.

Plan sesji zdjęciowej ułatwia nie tylko zorganizowanie pracy i pokazanie, kto czym ma się zajmować, lecz również komunikację. Dzięki temu wizażystka będzie wiedziała, kto zajmuje się włosami oraz doborem ubrań – na pewno spojrzenie na kartkę będzie wygodniejsze niż pytanie wszystkich o imiona oraz zajęcie.

Podczas budowania zamysłu sesji i spisywania planu, staram się możliwie ułatwić pracę współtwórcom całego przedsięwzięcia. Oczywiście nie robię tego na ostatnią chwilę, bo koncepcja musi dojrzeć. Staram się wysłać gotowy dokument współpracownikom najpóźniej 2-3 dni przed planowaną sesją, by mogli się zapoznać z tym, co będzie się działo na planie zdjęciowym. Pozwala mi to również skoncentrować się na swojej pracy i nie martwić się o to, czy wszystko jest tak jak należy.

Kto i co?

Tutaj musimy rozpisać całą naszą ekipę. Po kolei – dla kogo robimy zdjęcia, kto jest odpowiedzialny za wykonanie, kto jest kierownikiem planu, kto asystuje, kto robi makijaż, dobiera fryzury, ubrania i tym podobne. Dzięki temu ekipa będzie wiedziała, z kim ma się kontaktować w konkretnych kwestiach.

Dalszą częścią jest dokładne rozgraniczenie zadań. Tutaj rozpiszemy, jak ma wyglądać stylizacja, makijaż, ubranie oraz opiszemy szczegółowo zamysł sesji. Warto tutaj uwzględnić również cel powstawania zdjęć. Przyłóżcie się do tego – to naprawdę oszczędzi czas.

Pamiętajcie, by skonsultować wszystko ze współpracownikami wcześniej. Nic nie może zostać pozostawione przypadkowi.

Kiedy i gdzie?

Prosta sprawa. Napiszcie dokładną datę oraz harmonogram sesji – uwzględnijcie też czas na przygotowania oraz wszystkie lokalizacje, które planujecie odwiedzić. Przewidywany czas jest bardzo istotną kwestią, która pozwoli wam się sprężyć i dobrze zorganizować wszystko na planie. Pamiętajcie też o bardzo ważnej kwestii, a mianowicie o kilku przerwach po 10-15 minut oraz jednej dłuższej (powiedzmy godzinnej) na posiłek w przypadku całodniowej pracy.

Dane kontaktowe

Przy nazwiskach osób, z którymi pracujecie, pamiętajcie, by spisać ich numer telefonu, adres mailowy oraz stronę WWW lub chociaż Facebooka. Jeśli wasi współpracownicy będą chcieli się skontaktować z kimś z ekipy, nie będą mieli dzięki temu większego problemu.

Role dodatkowe

Zdarza się tak, że ktoś z ekipy może zostać w trakcie sesji poproszony o zajęcie się dodatkowymi rzeczami, ponieważ ktoś inny nie mógł się pojawić lub zrezygnował. W takim wypadku zawsze musimy zawrzeć informację o zmianach w planie sesji.

Informacje dodatkowe

Oprócz tego, że mamy spisane informacje na temat samej sesji, warto wrzucić kilka dodatkowych słów. Ważne jest zaznaczenie osoby, która będzie zajmowała się cateringiem (przeważnie robi to asystent fotografa). Taka osoba musi znać predyspozycje żywieniowe osób na planie – rodzaj diety oraz alergie są bardzo istotne, w końcu nie chcemy, by ktoś z naszych współpracowników nagle się wysypał.

Niektóre zdjęcia również wymagają dodatkowych akcesoriów, które nie zostały uwzględnione w stylizacji, ponieważ jest to tylko opcja. Warto takie rzeczy i osobę odpowiedzialną za to wpisać w tym polu. Jeśli w waszej gestii będzie leżało przygotowanie tego formularza, nie bójcie się zareklamować swojej twórczości – logo i strona WWW na kartce papieru jeszcze nigdy nikomu nie zaszkodziły.

Obraz

W tekście zamieściłem przykładowy formularz – nie jest on ideałem piękności, lecz zawiera pola na informacje, o których wspomniałem. Potraktujcie go jako podpowiedź tego, co sami możecie opracować.

Obraz

Wspomnijcie w komentarzach o tym, o czym zapomniałem. Co według was powinno się znaleźć jeszcze w takiej rozpisce?

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)