© Marcin Watemborski / Watemborski

Zaczynasz uprawiać fotografię uliczną? Te rady mogą ci się przydać

Fotografia uliczna to bardzo wyjątkowa odmiana fotografii dokumentalnej. Rozwija się od czasów Vivian Maier i Henriego Cartier-Bresson, a współcześni fotografowie wyznają zasady, o których mówili prekursorzy ”streetu”. Mają też wspólne problemy, z którymi jednak można sobie poradzić.

Eduardo Pavez Goye nagrał interesujący filmik, na którym dzieli się kilkoma prostymi, jednak ważnymi radami odnośnie fotografowania na ulicy. Zwraca tam m.in. uwagę na podejście do fotografowania obcych osób. Naruszenie przestrzeni osobistej bohatera zdjęcia albo nawet fotografowanie go z odległości, może przysporzyć wielu problemów. Bruce Gilden z agencji Magnum Photos niejednokrotnie wspominał, że ktoś mu groził albo strzelił go w twarz. Na ulicy lepiej uważać!

Ustaw ostrość z wyprzedzeniem

Fotografia uliczna w dużej mierze opiera się na umiejętności przewidywania sytuacji. Wielu fotografów rezygnuje wtedy z korzystania z autofokusa i decyduje się na ręczne ustawianie ostrości. W zależności od tego, jakiego obiektywu używasz – czy będzie to 35 mm czy 50 mm – możesz ocenić, w jakiej odległości od fotografowanego bohatera się znajdziecie i wstępnie ustawić tę odległość na podziałce obiektywu. W połączeniu z dużą wartością przysłony typu f/8 lub więcej – na pewno coś w kadrze będzie ostre.

Wkomponuj bohatera w krajobraz miejski

Wyobraź sobie, że idziecie przez miasto i macie świetny kadr, ale brakuje w nim człowieka. Co stoi na przeszkodzie, by przystanąć i zaczekać? Dzięki temu po chwili możesz doświadczyć słynnego ”decydującego momentu”, o którym mówił Bresson. Człowiek w kadrze na pewno ożywi zdjęcie.

Nie spiesz się

Co nagle to po diable – tak mówi stare ludowe porzekadło. Nie ma co się spieszyć. Gdy jesteś na spacerze, odetchnij, napawaj się pięknem zabudowy miejskiej, ale bądź czujny cały czas – nigdy nie wiesz, kiedy nastąpi przełom. Nie wyłączaj aparatu, bądź w gotowości, bo przez to możesz zrobić zdjęcie życia.

Zobacz również: 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić

Zgrywaj głupka!

"Co? Ktoś zrobił zdjęcia? Coś kliknęło, błysnęło? Ja nic nie widziałem!" – śmieszne podejście, ale naprawdę działa. Czasem ludzie się obracają, ale jeśli zachowasz zimną krew, to nikt się nie połapie. Ewentualnie możesz się uśmiechnąć i iść dalej – może nikt nie będzie cię śledzić.

Pogadaj z bohaterem

Okej, może tym razem nie udało się pozostać niedostrzeżonym i jednak bohater podszedł do ciebie. Zachowaj zimną krew — wytłumacz na spokojnie, że nie robisz nic złego, nie jesteś wysłannikiem żadnego biura śledczego i nie masz zamiaru nikogo szantażować. Szczerość to podstawa.

Zostałeś nakryty i zrobiło się niezręcznie? Nie przerywaj

Często, gdy robimy zdjęcia na ulicy, fotografowana osoba to zauważy i mimo wszystko udaje, że nas nie widzi. Bez problemu rozpoznasz, że zostałeś przyłapany na gorącym uczynku. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak po prostu wcisnąć spust migawki i zrobić zdjęcie. Później uśmiechnij się, skiń głową i działaj dalej.

Widzisz dobrą scenkę z bohaterem, który cię widzi? Zagadaj

To chyba jedno z możliwie najgorszych scenariuszy, który może zdarzyć się fotografowi ulicznemu. Idziesz sobie przez miasto, widzisz fajną scenkę i osobę, która ustawiła się idealnie, ale… zostałeś zauważony już na wstępie. Nie uciekaj, nie zgrywaj głupa w tym momencie – co innego zostało ci, jak tylko podejść, zagadać i poprosić, by twój bohater stanął tak jak przed chwilą. Wielu fotografów jest przeciwnych takiemu działaniu, bo nie jest to złapanie zastanej chwili, a zabawa w pozowanie. Kończysz z fajnym kadrem, ale nie nazywajmy tego "fotografią uliczną", a "portretem osadzonym w przestrzeni miejskiej".

Oprócz tych kilku rad musisz zawsze pamiętać, by najzwyczajniej na świecie być uprzejmym dla ludzi

Jeśli jesteś pozytywnie zakręcony i masz gadane jak Martin Parr, to ludzie to odwzajemnią i uda ci się zgromadzić ciekawy materiał. Nie przeszkadzaj innym, jak jedzą albo są w środku rozmowy – to niegrzeczne.

I najważniejsze – nie bądź zwykłym dupkiem… no chyba, że jesteś Brucem Gildenem, wtedy możesz.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować Profesor z Uniwersytetu Stanforda udostępnił swoje podręczniki fotograficzne kompletnie za darmo Tryby P, A, S, M - czym są i kiedy ich używać w praktyce? [poradnik] Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] Maja Włoszczowska, Lidia Popiel i Piotr Pustelnik na jednej sesji. Z wizyty na backstage'u każdy fotograf sporo się nauczy Fotografowanie znaków towarowych – sztuka złotego środka? Oto sposób na wrzucanie postów na Instagram z poziomu komputera bez dodatkowych wtyczek Co w dzisiejszych czasach sprawia, że jesteśmy fotografami, a nie tylko posiadaczami aparatu? "Unplugged Wedding", czyli ślub z zakazem fotografowania. O co chodzi i czy warto? Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] Jaki wpływ ma światło błyskowe na wielkość źrenic modela? Przychodzi klient do fotografa… Zobacz to, co nieuchwytne - zdjęcia highspeed w domowym zaciszu Zdjęcie ze stocka - jakimi prawami się rządzą i skąd wziąć je za darmo? Jak wybrać najlepsze akumulatorki do lamp błyskowych? 5 szybkich rad, jak robić lepsze zdjęcia 6 ciekawych sposobów na modyfikację światła twojej lampy błyskowej Pierwsze kroki strobisty - jak wykorzystać lampy systemowe w plenerze? Naucz się 30 technik retuszu kompletnie za darmo. To prawdziwe vademecum fotografa Te proste animacje pomogą wam zrozumieć podstawy fotografii tradycyjnej Co daje zaklejanie logo? Czy w dzisiejszych czasach ma to w ogóle sens? Magia wielu zdjęć z National Geographic tkwi w świetle. Zobacz, jak je opanować Zostań mistrzem fotografowania smartfonem dzięki bezpłatnym poradnikom Apple'a Najlepsze obiektywy makro na wiosenne zdjęcia

Popularne w tym tygodniu:

The Same Day Wedding Project (TSDWP) – pierwszy tak wymagający i zwariowany projekt w naszej karierze