Przysłona f/240 i 6-godzinna ekspozycja, czyli jak Weston fotografował paprykę

Wielu fotografów wykorzystuje małe przysłony, by wydłużyć czas i nadać w ten sposób trójwymiarowości malowanej przez światło tematom swoich prac. Edward Weston, jeden z założycieli grupy f/64, postanowił pójść jednak jeszcze dalej – aż do f/240.

Jestem ciekawy – jakich najniższych przysłon używaliście? Szczerze mówiąc rzadko mi się zdarza zjeżdżać poniżej f/8. Starzy mistrzowie jednak myśleli w tej kwestii inaczej. By oddać jak najbardziej prawdziwość fotografowanej sceny – używali bardzo wysokich wartości przysłon.

Co to jest przysłona i jak działa? Poradnik dla początkujących

Przysłona w obiektywie decyduje o tym, ile światła wpadnie do naszego aparatu podczas wykonywania zdjęcia. W tym poradniku tłumaczymy, co to jest…

W ten sposób takie nazwiska, jak: Ansel Adams, Edward Weston, Imogen Cynningham i Willard van Dyke, zjednoczyły się w grupie f/64. Jak się domyślacie – nazwa pochodzi od wartości przysłony, która pozwalała oddać obraz rzeczywisty i ostry w całym zakresie.

Jednak dla wspomnianego Westona f/64 to wciąż zbyt duży otwór. Fotograf postanowił otrzymać jeszcze więcej głębi, stosując przysłonę f/240, co właściwie zmieniło jego aparat w aparat otworkowy. Ze względu na używanie wyłącznie światła zastanego, naświetlanie obrazu przez Westona trwało od 4 do 6 godzin. Wyobraźcie sobie, co by było, gdyby jego atelier znajdowało się przy przejeździe kolejowym, a fotografowi zależałoby na nieporuszonym zdjęciu. O zgrozo…

Zdjęcie, które widzicie, nazywa się ”Papryka nr. 30”. Jest to jedno z najbardziej znanych zdjęć Westona i, jak sama nazwa wskazuje, przedstawia paprykę. Ten obraz ceniony jest ze względu na bardzo szczegółowe przejścia tonalne, które utworzyło wędrujące światło oraz wspaniałe podświetlenie zdjęcia na górze warzywa. Co ciekawe – Weston w swojej twórczości umiłował sobie fotografowanie warzyw i owoców.

Co do samej techniki fotografowania tej konkretnej papryczki, to została ona umiejscowiona w wylocie lejka, który odpowiednio odbił światło i podkreślił kształt warzywa. Było ono dla Westona definicją abstrakcji – tego, co już wykracza poza ludzkie pojmowanie. Fotograf nie widział w warzywie nic, co mogłoby generować jakiekolwiek ludzkie emocje, a czyste światło i niesamowity kształt.

W filmiku powyżej możecie usłyszeć, jak Mark Silber opowiada o technikach używanych przez Westona. Na koniec opowiada o ciemni tego fotografa i ciężkiej, żmudnej pracy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Lorenzo Grifantini pokazuje jak wygląda „włoskie lato” Prezentujemy projekt Marka Lapisa ”Biało-czerwona”. Otwarcie wystawy już jutro! Humans of New York jako seria filmów na Facebooku już niedługo Sony World Photography Awards 2017 – pozostał już tylko miesiąc na zgłaszanie prac Dzieci, które na głowie mają sztukę. Portrety high-fashion w hołdzie afro Wyjątkowa wystawa prac Dorothei Lange. Zobaczysz tam doskonałe zdjęcia Lewitujące portrety pełne gracji Dzieciństwo bez technologii. Matka udokumentowała beztroskę swoich dzieci Kolorowa fotografia ma już 110 lat. Zobaczcie, jak wyglądały pierwsze autochromy Gdzie szukać inspiracji do fotografowania? Jest 70 000 razy cenniejsza niż cała gospodarka na świecie. Oto nowe zdjęcie asteroidy Psyche 16 Są małżeństwem od 70 lat. Postanowili uczcić to sesją zdjęciową pełną miłości

Popularne w tym tygodniu:

Filmik z farmerem szczotkującym szkocką krowę wyżynną podbija internet Zdjęcie dnia. Słupy świetlne w Białymstoku. Zawdzięczamy je niskiej temperaturze Zdjęcie dnia. W Belgii powstaje centrum masowych szczepień. Zobaczymy takie w Polsce? Wildlife Photographer of the Year 2021. Oto najlepsze zdjęcia według publiczności Jak powstają filmy Ilforda? Zobacz niesamowity proces prosto z fabryki Pieter Hugo pokazuje życie ludzi zepchniętych na margines w Afryce. Te zdjęcia poruszają ISS ujęła piękno zorzy polarnej w całej okazałości Fotografowie uliczni, których warto obserwować na Instagramie Doskonałe zdjęcia psów. Czworonogi wyglądają na nich majestatycznie Fotografuje pod wodą i sprawia, że kwiaty wyglądają jak obrazy akwarelowe Sztuczna inteligencja w Photoshopie automatycznie pokoloruje zdjęcia Zniszczony sprzęt elektroniczny może być piękny. Pokazują to te zdjęcia