Karol Pałka opowiada, co kryje Hotel Polana, dawny kurort Komunistycznej Partii Czechosłowacji

Karol Pałka zabiera odbiorców w podróż do przeszłości – do czasów, które w zachodniej Europie zostały zapomniane, lecz nie są tak odległe Polakom. Mówię o czasach, w których kraje Europy Środkowej i Wschodniej były pod rządami ZSRR, a komuniści żyli jak panowie. Na szczęście są to chwile odległe młodemu pokoleniu, do którego należy Karol. Oto jego wędrówka.

Zastanawiacie się, czym jest tytułowy ”Gmach”? Jest opowieścią o władzy i jej trwałości. Ten projekt, przedstawiony podczas festiwalu ”La Quatrieme Image” w Paryżu, pokazuje schronienie, bezpieczeństwo i spokój. Z drugiej strony daje poczucie siły... bardzo złudnej siły.
© Karol Pałka / www.karolpalka.com

Zastanawiacie się, czym jest tytułowy ”Gmach”? Jest opowieścią o władzy i jej trwałości. Ten projekt, przedstawiony podczas festiwalu ”La Quatrieme Image” w Paryżu, pokazuje schronienie, bezpieczeństwo i spokój. Z drugiej strony daje poczucie siły... bardzo złudnej siły.

Ludzie, którzy zarządzali Hotelem Polana, wierzyli, że dostali władzę na dziesięciolecia, lecz była to tylko chwila. Ten zamknięty ośrodek wypoczynkowy należał do Komunistycznej Partii Czechosłowacji. Składali tam wizyty Nikita Chruszczow i Fidel Castro. Partia miała czym się pochwalić.
© Karol Pałka / www.karolpalka.com

Ludzie, którzy zarządzali Hotelem Polana, wierzyli, że dostali władzę na dziesięciolecia, lecz była to tylko chwila. Ten zamknięty ośrodek wypoczynkowy należał do Komunistycznej Partii Czechosłowacji. Składali tam wizyty Nikita Chruszczow i Fidel Castro. Partia miała czym się pochwalić.

Ci, którzy wierzyli w potęgę socrealistycznego dzieła, bardzo szybko przekonali się o tym, że nic nie może trwać wiecznie. Widmo upadku wisiało nad nimi cały czas, lecz nikt nie chciał tego przyjąć do wiadomości. Grube i zimne mury idei upadły bezpowrotnie, czego świadectwem jest pozostawiony Hotel Polana, do którego nie zawita więcej nikt z dygnitarzy.
© Karol Pałka / www.karolpalka.com

Ci, którzy wierzyli w potęgę socrealistycznego dzieła, bardzo szybko przekonali się o tym, że nic nie może trwać wiecznie. Widmo upadku wisiało nad nimi cały czas, lecz nikt nie chciał tego przyjąć do wiadomości. Grube i zimne mury idei upadły bezpowrotnie, czego świadectwem jest pozostawiony Hotel Polana, do którego nie zawita więcej nikt z dygnitarzy.

- Czułem intuicyjne połączenie z fotografowanymi przeze mnie obiektami. W moich wizjach te pokoje ożywały. Mimo że patrzyłem na te wnętrza z pewnego rodzaju empatią, czułem niejednokrotnie sprzeczne ze sobą emocje. ”Gmach" dawał poczucie bezpieczeństwa, siły, przywileje, ale jednocześnie był duszny i ciężki. Nie do zniesienia – relacjonuje Karol.
© Karol Pałka / www.karolpalka.com

- Czułem intuicyjne połączenie z fotografowanymi przeze mnie obiektami. W moich wizjach te pokoje ożywały. Mimo że patrzyłem na te wnętrza z pewnego rodzaju empatią, czułem niejednokrotnie sprzeczne ze sobą emocje. ”Gmach" dawał poczucie bezpieczeństwa, siły, przywileje, ale jednocześnie był duszny i ciężki. Nie do zniesienia – relacjonuje Karol.

Karol Pałka zajmuje się filmem dokumentalnym i pracuje z ludźmi. Zaczął realizować materiał o Hotelu Polana, ponieważ szukał tematu, który pozwoliłby mu odpocząć od codziennego budowania relacji z bohaterami, a jednocześnie pozwoli na opowiedzenie historii o ludziach. Tytułowy ”Gmach” jest fikcją – nie powinien być rozumiany dosłownie jako fizyczne miejsce, a idea, która runęła.
© Karol Pałka / www.karolpalka.com

Karol Pałka zajmuje się filmem dokumentalnym i pracuje z ludźmi. Zaczął realizować materiał o Hotelu Polana, ponieważ szukał tematu, który pozwoliłby mu odpocząć od codziennego budowania relacji z bohaterami, a jednocześnie pozwoli na opowiedzenie historii o ludziach. Tytułowy ”Gmach” jest fikcją – nie powinien być rozumiany dosłownie jako fizyczne miejsce, a idea, która runęła.

Ośrodek wypoczynkowy, który widzicie, jest właściwie jednym z obiektów, które fotografował Pałka. Innymi są wnętrza budynków Huty im. Lenina oraz sowiecka baza wojskowa w Niemczech. Wszystkie miejsca powinny być traktowane symbolicznie, tworząc całość, związaną ściśle z upadłą ideą – zimną i mimo założeń pozbawioną człowieczeństwa. Schron atomowy i centrum dowodzenia stają w opozycji do ukazanych na innych zdjęciach sal konferencyjnych i miejsc wypoczynkowych.
© Karol Pałka / www.karolpalka.com

Ośrodek wypoczynkowy, który widzicie, jest właściwie jednym z obiektów, które fotografował Pałka. Innymi są wnętrza budynków Huty im. Lenina oraz sowiecka baza wojskowa w Niemczech. Wszystkie miejsca powinny być traktowane symbolicznie, tworząc całość, związaną ściśle z upadłą ideą – zimną i mimo założeń pozbawioną człowieczeństwa. Schron atomowy i centrum dowodzenia stają w opozycji do ukazanych na innych zdjęciach sal konferencyjnych i miejsc wypoczynkowych.

Zobacz również: Polska z drona jest nie do poznania

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Karol Pałka / www.karolpalka.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Karol Pałka / www.karolpalka.com
© Karol Pałka / www.karolpalka.com
© Karol Pałka / www.karolpalka.com
© Karol Pałka / www.karolpalka.com
© Karol Pałka / www.karolpalka.com
© Karol Pałka / www.karolpalka.com
© Karol Pałka / www.karolpalka.com
© Karol Pałka / www.karolpalka.com
Karol Pałka

Karol Pałka (ur. 1991) – fotograf, reżyser filmów dokumentalnych, absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego oraz Szkoły Wajdy. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Jego projekty fotograficzne nagradzane były w licznych konkursach fotograficznych na świecie, m. in. na PDN Photo Annual, International Photography Awards, Hasselblad Masters Awards, Prix de la Photographie, La Quatrieme Image.

Strona internetowa

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Magdalena Wasiczek i jej bajeczny, bokehowy świat mikroprzestrzeni Te zdjęcia pokazują, że dziecko jest w każdym z nas [galeria] Afterglow - 7000 diod na narciarzu i 8 x 4000W na stoku. To jest produkcja z rozmachem Martwa natura to jego działka. Paweł Żak opowiada o swojej interesującej twórczości Poznaliśmy zwycięzców konkursu National Geographic Nature Photographer of the Year 2016 „Atlas piękna", czyli portrety kobiet z 37 krajów Kamper, deska surfingowa i aparat zamiast pracy dla Ralpha Laurena Selfie to nie znak naszych czasów! Takie zdjęcia powstawały już ponad 170 lat temu „Postrzyżyny". Między dokumentem, a fikcją [wywiad] Niezwykły eksperyment fotograficzny - prawdziwe oblicze Australijczyka ma 160 tysięcy twarzy Zobacz, jak najnowsza kampania Nat Geo prezentuje krąg życia Japonia w obiektywie Damiana Milczarka

Popularne w tym tygodniu:

Dzieci z zespołem Downa w wyjątkowej sesji. Zostały bohaterami bajek Disneya Niecodzienne portrety dostojnych kur. Widziałeś, że jest ich aż tyle? Fotograf ostrzega przed czarnym piątkiem: Pomyśl zanim kupisz Zay Yar Lin: od kapitana statku do nagradzanego fotografa Mistrzostwo w malowaniu światłem. To zdjęcie powstało w aparacie Majestatyczne portrety rzadkich okazów ptaków Ekstremalny fotograf z Polski. Piotr Deska opowiedział o wyjątkowej pasji Piękne portrety dojrzałych kobiet, które dzielą się życiowymi przemyśleniami Świetne fotomanipulacje stworzone z miłości do przyrody Łukasz Gawroński opowiada, jak realizował zdjęcia do spektaklu "Mock. Czarna Burleska" Fotografia uliczna z psami w roli głównej. Chris Porsz opowiada o "Barking" Najważniejsze zdjęcia ostatnich 10 lat, wybrane przez agencję Reutera