Stworzony przez Augusta Sandera portret zbiorowy społeczeństwa niemieckiego należy do najwybitniejszych osiągnięć fotografii XX wieku

Wystawa wybitnego fotografa Augusta Sandera już niebawem będzie do zobaczenia w Gliwicach. Sander fotografował przedstawicieli różnych warstw społecznych i zawodów – w typowych strojach, z charakterystycznymi atrybutami. Robotników, rzemieślników, artystów czy polityków przedstawiał w identyczny sposób: w ich codziennym otoczeniu, w miejscu pracy, czasem na neutralnym tle. Część fotografii wykonał podczas przypadkowych spotkań, na ulicy czy wiejskiej drodze. Interesowało go to, co indywidualne, ale i typowe. To, co ludzi różni, ale i to, co określa ich jako grupę.

Sander podpisywał swoje portrety krótko: sprzątaczka, cukiernik, filozof, malarz, żołnierz, sekretarka, murarz… Chciał w ten sposób podkreślić uniwersalną stronę zdjęć. Sześćdziesiąt z nich opublikował w książce „Oblicze czasu” (Antlitz der Zeit), wydanej w 1929 roku. Miały ukazać prawdę o ludziach jego epoki – to, jak wyglądali, czym się zajmowali, jak żyli. I złożyć się na życiowy cykl zdjęć „Ludzie XX wieku” (Menschen des 20. Jahrhunderts). Koncepcja tego przedsięwzięcia zakładała podział zdjęć na 7 grup: „Rolnik”, „Rzemieślnik”, „Kobieta”, „Grupy społeczne i zawody”, „Artyści”, „Duże miasto” oraz „Ostatni ludzie”. Sander przyporządkował im 45 teczek, a całość miała obejmować około 500–600 fotografii. Większą część przedsięwzięcia fotograf zrealizował w ciągu ponad pięćdziesięcioletniej działalności artystycznej.
© Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archiv, Köln; VG Bild-Kunst, Bonn, 2017 | August Sander: Dzieci właściciela majątku ziemskiego, 1911–1914

Sander podpisywał swoje portrety krótko: sprzątaczka, cukiernik, filozof, malarz, żołnierz, sekretarka, murarz… Chciał w ten sposób podkreślić uniwersalną stronę zdjęć. Sześćdziesiąt z nich opublikował w książce „Oblicze czasu” (Antlitz der Zeit), wydanej w 1929 roku. Miały ukazać prawdę o ludziach jego epoki – to, jak wyglądali, czym się zajmowali, jak żyli. I złożyć się na życiowy cykl zdjęć „Ludzie XX wieku” (Menschen des 20. Jahrhunderts). Koncepcja tego przedsięwzięcia zakładała podział zdjęć na 7 grup: „Rolnik”, „Rzemieślnik”, „Kobieta”, „Grupy społeczne i zawody”, „Artyści”, „Duże miasto” oraz „Ostatni ludzie”. Sander przyporządkował im 45 teczek, a całość miała obejmować około 500–600 fotografii. Większą część przedsięwzięcia fotograf zrealizował w ciągu ponad pięćdziesięcioletniej działalności artystycznej.

Po dojściu do władzy partii nazistowskiej w 1933 roku książkę „Oblicze czasu” wycofano z rynku, a klisze drukarskie zniszczono. Powodu oficjalnie nie podano, lecz na trop naprowadzają same zdjęcia. Nie wszyscy modele Sandera pozostali anonimowi. Był wśród nich Otto Dix, malarz, którego twórczość w latach 30. była szykanowana przez władzę, czy Alois Lindner, Erich Mühsam i Guido Kopp – niemieccy działacze polityczni i anarchiści, których również nie minęły represje ze strony NSDAP. Fotograf, choć zmuszony do zajęcia się tematyką neutralną – fotografią architektury i krajobrazu – nie zaprzestał jednak pracy nad swoich dziełem.
© Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archiv, Köln; VG Bild-Kunst, Bonn, 2017 | August Sander: Cukiernik, 1928

Po dojściu do władzy partii nazistowskiej w 1933 roku książkę „Oblicze czasu” wycofano z rynku, a klisze drukarskie zniszczono. Powodu oficjalnie nie podano, lecz na trop naprowadzają same zdjęcia. Nie wszyscy modele Sandera pozostali anonimowi. Był wśród nich Otto Dix, malarz, którego twórczość w latach 30. była szykanowana przez władzę, czy Alois Lindner, Erich Mühsam i Guido Kopp – niemieccy działacze polityczni i anarchiści, których również nie minęły represje ze strony NSDAP. Fotograf, choć zmuszony do zajęcia się tematyką neutralną – fotografią architektury i krajobrazu – nie zaprzestał jednak pracy nad swoich dziełem.

Ponad 100 fotografii prezentowanych w Czytelni Sztuki należy do najważniejszych zdjęć portretowych Sandera. Oryginalne negatywy ze zbiorów Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archive w Kolonii – partnera wystawy, posłużyły w latach 90. do wykonania odbitek i zrekonstruowania cyklu „Ludzie XX wieku”. Oprócz nich na gliwickiej wystawie znalazły się także powiększenia dotąd nieprezentowane, jak portrety synów premiera, bliźniaków Constantina i Wilhelma Bodenów, z 1936 roku. W zasobach Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archive w Kolonii znajduje się blisko 1800 negatywów Sandera. Duża część dorobku artysty (25 000–30 000 negatywów) została zniszczona podczas pożaru piwnicy jego kolońskiego mieszkania w 1946 roku.
© Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archiv, Köln; VG Bild-Kunst, Bonn, 2017 | August Sander: Pomocnik murarza, 1928

Ponad 100 fotografii prezentowanych w Czytelni Sztuki należy do najważniejszych zdjęć portretowych Sandera. Oryginalne negatywy ze zbiorów Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archive w Kolonii – partnera wystawy, posłużyły w latach 90. do wykonania odbitek i zrekonstruowania cyklu „Ludzie XX wieku”. Oprócz nich na gliwickiej wystawie znalazły się także powiększenia dotąd nieprezentowane, jak portrety synów premiera, bliźniaków Constantina i Wilhelma Bodenów, z 1936 roku. W zasobach Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archive w Kolonii znajduje się blisko 1800 negatywów Sandera. Duża część dorobku artysty (25 000–30 000 negatywów) została zniszczona podczas pożaru piwnicy jego kolońskiego mieszkania w 1946 roku.

Fotografie Augusta Sandera przedstawiają przekrój społeczeństwa niemieckiego w pierwszych dekadach XX wieku. Tworzą analityczny, ujednolicony formalnie obraz pewnej epoki. Zachęcają do refleksji nad zależnościami sztuki od polityki oraz jej alternatywnymi drogami rozwoju.
© Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archiv, Köln; VG Bild-Kunst, Bonn, 2017 | August Sander: Młodzi rolnicy, 1914

Fotografie Augusta Sandera przedstawiają przekrój społeczeństwa niemieckiego w pierwszych dekadach XX wieku. Tworzą analityczny, ujednolicony formalnie obraz pewnej epoki. Zachęcają do refleksji nad zależnościami sztuki od polityki oraz jej alternatywnymi drogami rozwoju.

Wystawie towarzyszą spotkania oraz projekcje filmów o Auguście Sanderze, realizowane we współpracy z Domem Norymberskim w Krakowie oraz Domem Współpracy Polsko-Niemieckiej (szczegóły wkrótce).
© Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archiv, Köln; VG Bild-Kunst, Bonn, 2017 | August Sander: Syn premiera (Wilhelm Boden), około 1936

Wystawie towarzyszą spotkania oraz projekcje filmów o Auguście Sanderze, realizowane we współpracy z Domem Norymberskim w Krakowie oraz Domem Współpracy Polsko-Niemieckiej (szczegóły wkrótce).

© Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archiv, Köln; VG Bild-Kunst, Bonn, 2017 | August Sander: Artystka cyrkowa, 1926–1932

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

August Sander. Portrety 1910–1954

  • Wystawa fotografii w Czytelni Sztuki, ul. Dolnych Wałów 8a, Gliwice
  • Otwarcie: piątek, 27.10.2017, godz. 18.00
  • Czas trwania wystawy: 28.10–17.12.2017
  • Kurator: Gabriele Conrath-Scholl
  • Współpraca: Jule Schaffer
  • Organizator: Czytelnia Sztuki
  • Partner: Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur – August Sander Archive, Köln
  • Więcej: www.czytelniasztuki.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Dron zderzył się z samolotem pasażerskim w Kanadzie Nadchodzi Sony A7S III - potężny bezlusterkowiec do filmowania Nadchodzi Lightroom 7. Ma mieć dwie wersje - klasyczną i w chmurze Jakub Szymczuk - z ”Gościa Niedzielnego”do Kancelarii Prezydenta. Poznajcie nowego fotografa Andrzeja Dudy "1984" Orwella spełnia się na naszych oczach. Kamerka internetowa śledziła właścicielkę I’m Back – cyfrowa rewolucja w świecie fotografii tradycyjnej. Znamy specyfikację przystawki Czy nowy bezlusterkowiec Canona będzie miał pełnoklatkową matrycę? Nikon D850 ma najlepszą matrycę w historii pomiarów DxO Zostań oficjalnym fotografem Sejmu RP. Kancelaria szuka profesjonalisty z doświadczeniem Szwedzka fotografka i modelka otrzymała groźbę gwałtu za włosy na nogach w kampanii Adidasa Adobe Photoshop Elements 2018 potrafi otworzyć zamknięte oczy na zdjęciach Przez tę sesję kobieta straciła pracę. Czy tak powinno być? Andrzej Tobis, A–Z (10 lat po premierze). Rusza wyjątkowa wystawa we Wrocławiu Francja zakazuje publikowania retuszowanych zdjęć bez podpisu. Co na to fotografowie? Jedno z najbardziej wzruszających zdjęć ostatnich tygodni Sony World Photography Awards 2018 - pierwsze zgłoszenia pokazują potencjał konkursu Poważne zmiany w Getty Images. Agencja zakazuje odchudzania modelek na zdjęciach Yashica pokazała obiektywy do smartfonów, ale zapowiada coś jeszcze: "aparat bez precedensu" Marka Tenba coraz popularniejsza w Polsce. Właśnie ruszyła ich nowa strona Siedemnastu policjantów na jednego. Fotoreporter opowiada o swoim zatrzymaniu "Spojrzenie” na człowieka w różnych relacjach kulturowych. Rusza 7. Opolski Festiwal Fotografii "Ciało otwiera się wolno aż do serca“ wystawa fotografii Ilony Szwarc w Galerii Instytutu Fotografii Fort Sprawa małpiego selfie w końcu doczekała się rozwiązania. Po dwóch latach zapadł wyrok Nikon Asia oskarżony o seksizm za wybór samych mężczyzn do promocji D850

Popularne w tym tygodniu:

#UgaśmyPłucaŚwiata: Pożar Amazonii: ekologiczna katastrofa na zdjęciach. Do akcji wkroczył największy przeciwpożarowy samolot świata Elon Musk zablokował fotografa, który poprosił o podpisanie zdjęcia Lightroom przyspiesza! W końcu korzysta z mocy karty graficznej ON1 pokazuje, co Adobe robi źle. Obiecuje robić to lepiej Portret Beyoncé Knowles trafi do National Portrait Gallery Nikon Photo Contest 2018-2019. Polacy na podium Kalendarz Pirelli 2020, czyli wyśmienite portrety Paolo Roversi Zuza Krajewska autorką Kolekcji Wrzesińskiej: ”Powinno być dobrze. It should be ok.” Adobe Photoshop podatny na ataki. Zaktualizuj go jak najszybciej