Sony A7R III - matryca 42,4 Mpix, 10 kl./s, filmy 4K i wydajniejsza bateria, a to początek nowości

Sony zaprezentowało trzecią już wersję bezlusterkowca o dużej rozdzielczości Sony A7R III. Najnowsza wersja zapowiada się na jeszcze szybszą zarówno pod względem systemu AF jak i zgrywania ogromnych plików.

Sony A7R II to pierwszy bezlusterkowiec Sony, który naprawdę przemówił do profesjonalistów i przekonał ich do bezlusterkowców. Oczekiwania w stosunku do następcy są więc bardzo duże. Sony nie zwiększyło rozdzielczości, zostało 42,4 Mpix, poszło raczej w stronę jeszcze lepszej szybkości działania i wydajności.

Sony A7R III

Szybsza, 42,4-megapikselowa, stabilizowana matryca CMOS Exmor R BSI

Najnowsza wersja pełnoklatkowego bezlusterkowca o dużej rozdzielczości oferuje 42,4-megapikselową matrycę CMOS Exmor R BSI bez filtra dolnoprzepustowego. Sony chwali się 15-stopniowym zakresem dynamicznym, który został uzyskany miedzy innymi dzięki konstrukcji matrycy “gapless on chip”. Eliminuje ona przerwy między mikrosoczewkami, a w połączeniu z przeciwodblaskową powłoką przetwornika poprawia efektywność przechwytywania światła, co przekłada się na dużą czułość, niski poziom szumów i szeroki zakres dynamiczny.

Sony A7R III

Sony A7R III dzięki większej integracji układu praktycznie podwaja prędkość odczytu danych z matrycy, a zmodernizowany procesor BIONZ X jest około 1,8 raza wydajniejszy niż jego odpowiednik z modelu A7R II. Aparat pozwala na fotografowania z czułościami od ISO 100 do 102 400. Obraz w 14-bitowym formacie RAW możliwy jest także podczas zdjęć seryjnych i w trybie bezgłośnej migawki.

Sony A7R III

5-osiowy system optycznej stabilizacji obrazu został zoptymalizowany do pracy z obrazami o wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu umożliwia wydłużenie czasu otwarcia migawki nawet o 5,5 EV. Nowością jest system migawki o małym poziomie wibracji. Zmniejsza ona ilość drgań i przeciwdziała zamazywaniu się obrazu, również podczas zdjęć z szybkością 10 kl./s.

Sony A7R III

Zobacz również: Zdjęcia ze smakiem, czyli fotografia kulinarna - sprzęt, światło, dodatki i sztuczki

Nowy autofokus

Zmodernizowany system ustawiania ostrości w korpusie A7R III zawiera 399 pól AF z detekcją fazy, które pokrywają około 68% powierzchni obrazu. Dostępnych jest też 425 pól AF z detekcją kontrastu — o 400 więcej niż w aparacie A7R II. Przy słabym oświetleniu system ustawia ostrość ma być około dwa razy szybszy niż w modelu A7R II, dwa razy dokładniej ma działać też śledzenie ostrości. Około dwóch razy bardziej efektywna jest ponadto funkcja "AF priorytet oczu”, z której można korzystać również przy fotografowaniu obiektywem z mocowaniem typu A zamontowanym na adapterze.

Sony A7R III

Sony wprowadziło także wiele ulepszeń systemu AF. W trybie powiększenia działa obecnie system AF, a przy pracy z obiektywami z mocowaniem typu A można używać pól AF z detekcją fazy, znajdujących się w płaszczyźnie ogniskowej. Dodano też przycisk AF On oraz joystick do szybkiego wybierania pól ostrości, funkcję dotykowego ustawiania ostrości i inne.

Zdjęcia seryjne
Szybki tryb 10 kl./s działa zarówno przy korzystaniu z migawki mechanicznej, jak i trybu całkowicie bezgłośnego fotografowania. Dostępny jest również tryb zdjęć seryjnych z podglądem na żywo minimalnie opóźnionego obrazu w wizjerze lub na ekranie LCD — maksymalna szybkość wynosi wówczas 8 kl./s. W jednej serii można utrwalić do 76 obrazów JPEG/RAW lub do 28 obrazów RAW bez kompresji. Krótko mówiąc nie jest tak dobrze jak w Sony A9, ale A7R III nie ma się czego wstydzić, czymś w końcu muszą się różnić flagowe bezlusterkowece Sony.

Filmowanie w 4K

Korpus A7R III to również zaawansowana kamera wideo, pozwalająca nagrywać obraz filmowy 4K (3840 x 2160 pikseli) przy wykorzystaniu pełnej szerokości pełnoklatkowego przetwornika. Podczas filmowania w formacie Super 35mm aparat odczytuje wszystkie piksele bez łączenia ich w grupy. Zgromadzone w ten sposób dane 5K są następnie przekształcane na materiał 4K o wyjątkowej szczegółowości i głębi.

Sony A7R III

Nowy format HLG (Hybrid Log-Gamma) w aparacie A7R III pozwala użyć systemu organizacji pracy "Instant HDR” i wyświetlać piękne, realistyczne obrazy 4K HDR na telewizorze zgodnym z technologią HDR (HLG). Dostępne są również krzywe gamma S-Log2 i S-Log3, zwiększające elastyczność podczas korygowania kolorystyki. Aparat umożliwia ponadto nagrywanie materiału filmowego Full HD z szybkością 120 kl./s , ze śledzeniem ostrości i przepływnością do 100 Mb/s. Takie nagranie można później przetworzyć na ujęcia slow motion w rozdzielczości Full HD wyświetlane zwolnionym tempie 4 lub 5 razy.

Budowa, zasilanie

Sony A7R III ofeuje dwa gniazda na karty pamięci, z których jedno obsługuje karty SD typu UHS-II. Do wyboru jest szereg ustawień sposobu zapisu, takich jak zapis plików JPEG i RAW na różne nośniki, zapis filmów i fotografii na różne nośniki, nagrywanie naprzemienne itp. Znacznie zwiększył się czas pracy akumulatora, ponieważ nowy aparat jest zasilany z akumulatora Sony z serii Z, który ma około 2,2 raza większą pojemność niż akumulator z serii W używany w korpusie A7R II. Pozwala to mieć nadzieję na dłuższą pracę na jednym ładowaniu co jest nadal jedną z bolączek bezlusterkowców w porównaiu z lustrzankami.

Sony A7R III

Model A7R III jest wyposażony w jasny wizjer elektroniczny OLED Tru-Finder, który oferuje rozdzielczość (Quad-VGA / około 3,686 mln punktów). Wizjer Tru-Finder, stosowany również w cenionym aparacie Sony A9, zaopatrzony jest w powłokę ZEISS T, która radykalnie zmniejsza poziom refleksów. Zawierająca fluor powłoka zewnętrznej soczewki przeciwdziała z kolei osadzaniu się zanieczyszczeń.

Użytkownik może wybrać szybkość odświeżania obrazu w wizjerze: 60 lub 120 kl./s . Ta druga wartość idealnie sprawdza się podczas zdjęć szybkich akcji. Ulepszenia objęły także ekran LCD o rozdzielczości 1,44 mln pikseli. Zastosowana w nim technologia WhiteMagic poprawia widoczność obrazu przy dużej jasności, na przykład w plenerze. Do wyboru są dwa ustawienia jakości obrazu widocznego w wizjerze i na monitorze: Standardowa i Wysoka. W trybie Wysoka jasność aparat wykorzystuje duże ilości danych z 42,4-megapikselowej matrycy, by zapewnić w wizjerze lub na monitorze jeszcze bardziej szczegółowy i naturalny obraz.

Aparat A7R III pozwala wygodnie przesyłać pliki na smartfon, tablet, komputer lub serwer FTP przez łącze Wi-Fi. Z myślą o bezpośrednim podłączaniu przewodów synchronizacji i zewnętrznych lamp błyskowych korpus wyposażony jest w złącze do synchronizacji. Złącze SuperSpeed USB Type-C (USB 3.1 I generacji) daje z kolei dodatkowe możliwości zasilania i podłączania akcesoriów. Pozwala też przyspieszyć przesyłanie obrazu do podłączonego komputera.

Nowy pakiet programowy Imaging Edge i tryb fotografowania Pixel Shift Multi

Nowością, która pojawi się wraz z korpusem A7R III, jest pakiet programowy o nazwie Imaging Edge. Zwiększa on możliwości twórcze w całym procesie zdjęciowym: od przygotowań do wykonania fotografii po jej końcową obróbkę. W skład pakietu Imaging Edge wchodzą trzy przeznaczone do samodzielnego pobrania, bezpłatne programy komputerowe: Remote (Pilot), Viewer (Przeglądarka) i Edit (Edytor). Umożliwiają one zdalne sterowanie aparatem z podłączonego komputera, podgląd obrazu rejestrowanego przez aparat na komputerze oraz wywoływanie plików RAW.

Pixel Shift Multi

Kolejną nowością w modelu A7R III jest tryb Pixel Shift Multi. W pełni wykorzystuje on zaawansowany, 5-osiowy, optyczny stabilizator do tworzenia obrazów o bardzo wysokiej rozdzielczości. Po włączeniu tego trybu aparat precyzyjnie przemieszcza przetwornik obrazu co 1 piksel, w wyniku czego zarejestrowane zostają cztery niezależne obrazy przemieszczone wzajemnie o jeden piksel, które zawierają łącznie około 169,6 megapikseli. Te cztery obrazy można następnie połączyć i przetworzyć w nowym pakiecie programowym Imaging Edge. W rezultacie powstaje fotografia o niezwykle wysokiej rozdzielczości i niespotykanej dotychczas dokładności koloru. Nowy tryb idealnie nadaje się do zdjęć architektury, dzieł sztuki oraz wszelkich statycznych obiektów z wieloma złożonymi detalami i kolorami.

Jeszcze nie znamy ceny na naszym rynku, w Stanach aparat ma kosztować 3199 dolarów, czyli bardzo podobnie jak poprzednik. U nas możemy się pewnie spodziewać ceny około 15–16 000 zł.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Sprzęt:

Dlaczego fotograf może marzyć o choince za 450 tys. złotych? [wideo] Olympus TG-Tracker - odporna kamerka sportowa na poważnie Kompaktowy Sony DSC H50 Olympus M.Zuiko Digital ED 30 mm f/3.5 Macro - obiektyw makro z dużym powiększeniem 2,5x Voigtländer VM ZM adapter dla systemu Mikro Cztery Trzecie SANYO Xacti HD1010 w Polsce za ok. 2999 zł Nikon D500 bezpośrednim następcą D300S dzięki użytkownikom Lampa dla początkujących - Canon Speedlite 270EX Sony zaprezentuje przełomowy wizjer OLED jeszcze w tym roku Zdjęcia z iPhone'a na wystawie w Londynie - sztuka czy lans? [galeria] Średnioformatowy aparat do zdjęć 3D Samsung NX10: pierwsze zdjęcia testowe

Popularne w tym tygodniu:

Nikon D760 – czego możemy oczekiwać po nadchodzącym korpusie Sigma 24-70 mm g/2.8 DG DN Art - tańsza od Sony prawie dwukrotnie! Canon patentuje 4 obiektywy jasne, szerokie obiektywy z bagnetem RF Quadralite Stroboss V1 - najlepszy Speedlite w ofercie Quadralite Apple MacBook Pro 16” – najmocniejszy laptop Apple właśnie powstał Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM może powodować błędy aparatu. Sprawdź numer seryjny! Czy tanie stałki domknięte do f/8 są tak samo dobre jak drogie zoomy? Fujifilm X-T3: aktualizacje oprogramowania nadchodzą Czy Olympus zniknie z rynku? Nie tak prędko! Tokina ATX-i 100 mm f/2.8 Macro FF - obiektyw macro do Canona i Nikona z "płaskim polem" Nowa kamera sferyczna Ricoh Theta SC2 dla tych, którzy chcą zacząć przygodę z fotografią sferyczną Sony RX10 IV otrzymał wykrywanie oka zwierząt w aktualizacji