Sony A7R III - matryca 42,4 Mpix, 10 kl./s, filmy 4K i wydajniejsza bateria, a to początek nowości

Sony zaprezentowało trzecią już wersję bezlusterkowca o dużej rozdzielczości Sony A7R III. Najnowsza wersja zapowiada się na jeszcze szybszą zarówno pod względem systemu AF jak i zgrywania ogromnych plików.

Sony A7R II to pierwszy bezlusterkowiec Sony, który naprawdę przemówił do profesjonalistów i przekonał ich do bezlusterkowców. Oczekiwania w stosunku do następcy są więc bardzo duże. Sony nie zwiększyło rozdzielczości, zostało 42,4 Mpix, poszło raczej w stronę jeszcze lepszej szybkości działania i wydajności.

Sony A7R III

Szybsza, 42,4-megapikselowa, stabilizowana matryca CMOS Exmor R BSI

Najnowsza wersja pełnoklatkowego bezlusterkowca o dużej rozdzielczości oferuje 42,4-megapikselową matrycę CMOS Exmor R BSI bez filtra dolnoprzepustowego. Sony chwali się 15-stopniowym zakresem dynamicznym, który został uzyskany miedzy innymi dzięki konstrukcji matrycy “gapless on chip”. Eliminuje ona przerwy między mikrosoczewkami, a w połączeniu z przeciwodblaskową powłoką przetwornika poprawia efektywność przechwytywania światła, co przekłada się na dużą czułość, niski poziom szumów i szeroki zakres dynamiczny.

Sony A7R III

Sony A7R III dzięki większej integracji układu praktycznie podwaja prędkość odczytu danych z matrycy, a zmodernizowany procesor BIONZ X jest około 1,8 raza wydajniejszy niż jego odpowiednik z modelu A7R II. Aparat pozwala na fotografowania z czułościami od ISO 100 do 102 400. Obraz w 14-bitowym formacie RAW możliwy jest także podczas zdjęć seryjnych i w trybie bezgłośnej migawki.

Sony A7R III

5-osiowy system optycznej stabilizacji obrazu został zoptymalizowany do pracy z obrazami o wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu umożliwia wydłużenie czasu otwarcia migawki nawet o 5,5 EV. Nowością jest system migawki o małym poziomie wibracji. Zmniejsza ona ilość drgań i przeciwdziała zamazywaniu się obrazu, również podczas zdjęć z szybkością 10 kl./s.

Sony A7R III

Zobacz również: Tomasz Lazar opowiada o swojej podróży do Aokigahara - japońskiego lasu samobójców

Nowy autofokus

Zmodernizowany system ustawiania ostrości w korpusie A7R III zawiera 399 pól AF z detekcją fazy, które pokrywają około 68% powierzchni obrazu. Dostępnych jest też 425 pól AF z detekcją kontrastu — o 400 więcej niż w aparacie A7R II. Przy słabym oświetleniu system ustawia ostrość ma być około dwa razy szybszy niż w modelu A7R II, dwa razy dokładniej ma działać też śledzenie ostrości. Około dwóch razy bardziej efektywna jest ponadto funkcja "AF priorytet oczu”, z której można korzystać również przy fotografowaniu obiektywem z mocowaniem typu A zamontowanym na adapterze.

Sony A7R III

Sony wprowadziło także wiele ulepszeń systemu AF. W trybie powiększenia działa obecnie system AF, a przy pracy z obiektywami z mocowaniem typu A można używać pól AF z detekcją fazy, znajdujących się w płaszczyźnie ogniskowej. Dodano też przycisk AF On oraz joystick do szybkiego wybierania pól ostrości, funkcję dotykowego ustawiania ostrości i inne.

Zdjęcia seryjne
Szybki tryb 10 kl./s działa zarówno przy korzystaniu z migawki mechanicznej, jak i trybu całkowicie bezgłośnego fotografowania. Dostępny jest również tryb zdjęć seryjnych z podglądem na żywo minimalnie opóźnionego obrazu w wizjerze lub na ekranie LCD — maksymalna szybkość wynosi wówczas 8 kl./s. W jednej serii można utrwalić do 76 obrazów JPEG/RAW lub do 28 obrazów RAW bez kompresji. Krótko mówiąc nie jest tak dobrze jak w Sony A9, ale A7R III nie ma się czego wstydzić, czymś w końcu muszą się różnić flagowe bezlusterkowece Sony.

Filmowanie w 4K

Korpus A7R III to również zaawansowana kamera wideo, pozwalająca nagrywać obraz filmowy 4K (3840 x 2160 pikseli) przy wykorzystaniu pełnej szerokości pełnoklatkowego przetwornika. Podczas filmowania w formacie Super 35mm aparat odczytuje wszystkie piksele bez łączenia ich w grupy. Zgromadzone w ten sposób dane 5K są następnie przekształcane na materiał 4K o wyjątkowej szczegółowości i głębi.

Sony A7R III

Nowy format HLG (Hybrid Log-Gamma) w aparacie A7R III pozwala użyć systemu organizacji pracy "Instant HDR” i wyświetlać piękne, realistyczne obrazy 4K HDR na telewizorze zgodnym z technologią HDR (HLG). Dostępne są również krzywe gamma S-Log2 i S-Log3, zwiększające elastyczność podczas korygowania kolorystyki. Aparat umożliwia ponadto nagrywanie materiału filmowego Full HD z szybkością 120 kl./s , ze śledzeniem ostrości i przepływnością do 100 Mb/s. Takie nagranie można później przetworzyć na ujęcia slow motion w rozdzielczości Full HD wyświetlane zwolnionym tempie 4 lub 5 razy.

Budowa, zasilanie

Sony A7R III ofeuje dwa gniazda na karty pamięci, z których jedno obsługuje karty SD typu UHS-II. Do wyboru jest szereg ustawień sposobu zapisu, takich jak zapis plików JPEG i RAW na różne nośniki, zapis filmów i fotografii na różne nośniki, nagrywanie naprzemienne itp. Znacznie zwiększył się czas pracy akumulatora, ponieważ nowy aparat jest zasilany z akumulatora Sony z serii Z, który ma około 2,2 raza większą pojemność niż akumulator z serii W używany w korpusie A7R II. Pozwala to mieć nadzieję na dłuższą pracę na jednym ładowaniu co jest nadal jedną z bolączek bezlusterkowców w porównaiu z lustrzankami.

Sony A7R III

Model A7R III jest wyposażony w jasny wizjer elektroniczny OLED Tru-Finder, który oferuje rozdzielczość (Quad-VGA / około 3,686 mln punktów). Wizjer Tru-Finder, stosowany również w cenionym aparacie Sony A9, zaopatrzony jest w powłokę ZEISS T, która radykalnie zmniejsza poziom refleksów. Zawierająca fluor powłoka zewnętrznej soczewki przeciwdziała z kolei osadzaniu się zanieczyszczeń.

Użytkownik może wybrać szybkość odświeżania obrazu w wizjerze: 60 lub 120 kl./s . Ta druga wartość idealnie sprawdza się podczas zdjęć szybkich akcji. Ulepszenia objęły także ekran LCD o rozdzielczości 1,44 mln pikseli. Zastosowana w nim technologia WhiteMagic poprawia widoczność obrazu przy dużej jasności, na przykład w plenerze. Do wyboru są dwa ustawienia jakości obrazu widocznego w wizjerze i na monitorze: Standardowa i Wysoka. W trybie Wysoka jasność aparat wykorzystuje duże ilości danych z 42,4-megapikselowej matrycy, by zapewnić w wizjerze lub na monitorze jeszcze bardziej szczegółowy i naturalny obraz.

Aparat A7R III pozwala wygodnie przesyłać pliki na smartfon, tablet, komputer lub serwer FTP przez łącze Wi-Fi. Z myślą o bezpośrednim podłączaniu przewodów synchronizacji i zewnętrznych lamp błyskowych korpus wyposażony jest w złącze do synchronizacji. Złącze SuperSpeed USB Type-C (USB 3.1 I generacji) daje z kolei dodatkowe możliwości zasilania i podłączania akcesoriów. Pozwala też przyspieszyć przesyłanie obrazu do podłączonego komputera.

Nowy pakiet programowy Imaging Edge i tryb fotografowania Pixel Shift Multi

Nowością, która pojawi się wraz z korpusem A7R III, jest pakiet programowy o nazwie Imaging Edge. Zwiększa on możliwości twórcze w całym procesie zdjęciowym: od przygotowań do wykonania fotografii po jej końcową obróbkę. W skład pakietu Imaging Edge wchodzą trzy przeznaczone do samodzielnego pobrania, bezpłatne programy komputerowe: Remote (Pilot), Viewer (Przeglądarka) i Edit (Edytor). Umożliwiają one zdalne sterowanie aparatem z podłączonego komputera, podgląd obrazu rejestrowanego przez aparat na komputerze oraz wywoływanie plików RAW.

Pixel Shift Multi

Kolejną nowością w modelu A7R III jest tryb Pixel Shift Multi. W pełni wykorzystuje on zaawansowany, 5-osiowy, optyczny stabilizator do tworzenia obrazów o bardzo wysokiej rozdzielczości. Po włączeniu tego trybu aparat precyzyjnie przemieszcza przetwornik obrazu co 1 piksel, w wyniku czego zarejestrowane zostają cztery niezależne obrazy przemieszczone wzajemnie o jeden piksel, które zawierają łącznie około 169,6 megapikseli. Te cztery obrazy można następnie połączyć i przetworzyć w nowym pakiecie programowym Imaging Edge. W rezultacie powstaje fotografia o niezwykle wysokiej rozdzielczości i niespotykanej dotychczas dokładności koloru. Nowy tryb idealnie nadaje się do zdjęć architektury, dzieł sztuki oraz wszelkich statycznych obiektów z wieloma złożonymi detalami i kolorami.

Jeszcze nie znamy ceny na naszym rynku, w Stanach aparat ma kosztować 3199 dolarów, czyli bardzo podobnie jak poprzednik. U nas możemy się pewnie spodziewać ceny około 15–16 000 zł.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Sprzęt:

11 najbardziej niezwykłych obiektywów świata Oto powód, dla którego nie warto oszczędzać na dyskach Phottix Juno - lampa błyskowa, która działa z każdym aparatem Nowe, odwrócone filtry połówkowe LEE Reverse ND Irix prezentuje system filtrów prostokątnych Edge 100 Milvus 25mm f/1.4 - jasny, manualny szeroki kąt do pełnoklatkowych lustrzanek Koniec z pudełkowym Lightroomem. Oto zupełnie nowy Lightroom CC bazujący na chmurze Leica Thambar-M 90 mm f/2.2 - powrót na rynek obiektywu, który daje bajkowe rozmycie Canon G1X Mark III - aparat kompaktowy z matrycą w rozmiarze APS-C i AF jak w lustrzance Quadralite Reporter 200 TTL - studio fotograficzne w lampie reporterskiej DJI Zenmuse X7 - pierwsza kamera Super 35 mm do filmów lotniczych z drona Nikon D850 – producent opublikował listę rekomendowanych obiektywów Yashica Y35 - powrót legendy do świata fotografii cyfrowej Samyang AF 35 mm f/1.4 FE do systemu Sony E. Szeroki kąt z autofokusem i w dobrej cenie QNAP TS-453BT3 – czterordzeniowy, czterozatokowy NAS z Thunderbolt 3 dla cyfrowych twórców Colorspike nowe podejście do tworzenia kreatywnych efektów oświetleniowych Aputure Light Storm 300D to najmocniejsza lampa LED na rynku Czy Google Clips to aparat fotograficzny przyszłości? Powstał, aby samemu rejestrować nasze życie Nowe obiektywy Laowa do pełnej klatki i Mikro 4/3 już na naszym rynku Quadralite A1 - nowa lampa błyskowa do fotografii mobilnej jest już w Polsce. Znamy jej cenę GoPro HERO 6 - nowa kamera sportowa z filmami 4K 60p, poprawioną stabilizacją i lepszą jakością obrazu BenQ SW271 - profesjonalny, 27-calowy monitor 4K dla fotografów i grafików Profoto A1 - nowa lampa studyjna i reporterska w jednym Nikon: "Jeśli stworzymy bezlusterkowca, to będzie to aparat pełnoklatkowy"

Popularne w tym tygodniu:

Canon patentuje niesamowity obiektyw 50-80 mm f/1.1 Sony A7R IV - bestia zamknięta w niewielkim korpusie [test] Canon EOS 90D i Canon EOS M6 Mark II - przypadkiem wypłynęły dane Nikon Z6 i Z7: Nigdy nie zmieniaj obiektywu w ten sposób EISA 2019: Nikon Z6 aparatem roku GoPro HERO 8 oraz GoPro Max: Wyciekła specyfikacja i zdjęcia produktów Tamron zapowiada nowe obiektywy z mocowanie Sony E X-Rite 1Photo Pro 3 Plus: idealne kolory na specjalistycznych powierzchniach Sony A7000: Czy powstanie zaawansowany bezlusterkowiec APS-C? Yongnuo 35 mm f/1.4 DF UWM – budżetowy jasny obiektyw z mocowaniem Canon EF Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K - demon rozdzielczości z mocowaniem Canon EF Hasselblad 500EL EDC: Powstała replika aparatu z Apollo 11