© Skitterphoto / pexels.com

Akumulator do aparatu wybuchł na lotnisku w USA. Linie lotnicze wprowadzają coraz większe ograniczenia

Jak donoszą amerykańskie media, na lotnisku w Orlando pasażerowie usłyszeli głośny huk, jakby ktoś strzelał z pistoletu. Zapanowała panika, a ludzie zaczęli uciekać z terenu lotniska, myśląc, że doszło do ataku terrorystycznego. Pasażerowie szybko zaczęli wrzucać w mediach społecznościowych informacje o strzałach na lotnisku.

Mały akumulator wywołał wielką panikę

Szybko okazało się, że doszło do wybuchu akumulatora litowo-jonowego w aparacie. Wybuch nastąpił przy stanowiskach kontroli bezpieczeństwa pasażerów. Na szczęście, urządzenie znajdowało się w torbie fotograficznej i nikomu nic się nie stało, jednak w konsekwencji doszło do zatrzymania ruchu lotniczego, ewakuacji i oraz sporych opóźnień na lotnisku w Orlando.


Jak podała policja w Orlando, powodem eksplozji do której doszło 10 listopada, było przegrzanie akumulatora.

W ostatnich miesiącach linie lotnicze coraz ostrożniej podchodzą do tematu przewożenia elektroniki na pokładzie samolotów

Sztandarowym przykładem niech będą zakazy wnoszenia na pokład samolotów słynnych, wybuchających smartfonów Samsung Galaxy Note 7. W ciągu ostatnich lat zdarzyło się kilka incydentów związanych z pożarem baterii litowo-jonowych na pokładach samolotów. Od 1 kwietnia 2016 roku, na mocy decyzji Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego działającej przy Narodach Zjednoczonych, akumulatorów litowo-jonowych czyli takich, które służą m.in. do zasilania aparatów oraz kamer, nie można przewozić luzem w bagażu rejestrowanym.

Ograniczenia są różne w zależności od pojemności akumulatorów. Podzielono je na trzy grupy: do 100 Wh, 100 — 160 Wh oraz powyżej 160 Wh. I tak najmniejsze akumulatory możemy przewozić w bagażu podręcznym (w urządzeniu i luzem) oraz głównym (tylko, kiedy znajdują się w urządzeniu). Co ważne, nie ma ograniczeń co do liczby akumulatorów do 100 Wh w bagażu podręcznym.

Jeśli posiadamy akumulatory o mocy 100 — 160 Wh to możemy je zabrać ze sobą na pokład w bagażu podręcznym w urządzeniu oraz luzem (do dwóch sztuk). W bagażu głównym możemy je przewozić jedynie w urządzeniu i to za zgodą linii lotniczej. Panuje zakaz umieszczania ich luzem. Akumulatory o pojemności powyżej 160 Wh są zakazane w samolotach — zarówno w bagażu podręcznym, jak i rejestrowanym. Całość dobrze ilustruje oficjalna infografika IATA:

Jak policzyć pojemność swoich ogniw, jeśli są one podane w innych wartościach? Wystarczy wykonać prostą operację na liczbach. Całość została ładnie wytłumaczona na blogu "Szturchaniec fotograficzny".

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

Żeby was uspokoić napiszę tylko, że akumulatory stosowane w aparatach są dalekie od przekroczenia wartości 100 Wh. Gorzej z dronami — te większe, profesjonalne konstrukcje mogę tę granicę przekraczać.

Rząd USA chce, aby linie lotnicze zakazały przewożenia w lukach bagażowych także samych aparatów i innych dużych urządzeń elektronicznych, jak laptopy czy drony

Wszystko to w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa pasażerów.
Test amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (w skrócie FAA) wykazały, że przegrzewające się akumulatory w połączeniu z innymi zakazanymi przedmiotami, jak alkohol, środek do dezynfekcji rąk i zmywacz do paznokci, powodowały duże pożary. Temperatura ognia dochodziła tam do 594 °C, czyli blisko do temperatury topnienia aluminium (660 stopni C), z którego wytwarzane są samoloty i części do nich. O tym, że to poważne zagrożenie, nich świadczą fakty. Jak podaje Associated Press, od 2006 roku trzy samoloty transportowe rozbiły się w wyniku pożarów na pokładzie zainicjowanych przez akumulatory. W wyniku tych zdarzeń zginęło czterech pilotów.

FAA rekomenduje wprowadzenie zakazu przewożenia samolotami w bagażu rejestrowanym elektroniki większej, niż smartfony. No chyba, że zgodę wydadzą linie lotnicze. Z tą rekomendacją zgadzają się między innymi Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego oraz europejski producent samolotów Airbus.

Jeśli zakaz wejdzie w życie to utrudni on podróże fotografom, filmowcom czy operatorom dronów, którzy podróżują z dużą liczbą sprzętu w bagażu rejestrowanym. Z drugiej strony pozostaje jeszcze możliwość zabrania akumulatorów do bagażu podręcznego.

Czy to wszystko sprawi, że linie lotnicze wprowadzą całkowity zakaz wnoszenia na pokład samolotów akumulatorów i baterii?

Taki stały zakaz wydaje się mało realny. Do czasowego zakazu już jednak doszło w marcu tego roku w USA i Wielkiej Brytanii. Zakaz dotyczył laptopów, tabletów i innych urządzeń elektronicznych i był wprowadzony odnośnie tylko samolotów z ośmiu krajów Bliskiego Wschodu. Ograniczenia były spowodowane obawami przez zamachami terrorystycznymi. Na szczęście, zakaz zniesiono pod koniec czerwca, mimo że Sekretarz Bezpieczeństwa Krajowego USA John Kelly chciał rozszerzyć zakaz na inne rejony świata, w tym Europę. Jego sugestia wywołała jednak sprzeciw linii lotniczych oraz Brukseli, a w efekcie Kelly wycofał się ze swojego pomysłu. Jak widać, permanentny zakaz byłby ogromnym ciosem dla linii lotniczych i ogromnym utrudnieniem dla większości podróżujących, zatem nie powinniśmy się spodziewać jego wprowadzenia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Makijaż, który walczy z kamerami inwigilującymi obywateli ON1 Photo RAW 2018 depcze Lightroomowi po piętach Cashback Canona to najlepszy moment na kupowanie sprzętu fotograficznego Rusza zimowy cashback Olympusa Na swoje 100-lecie Nikon przestaje sprzedawać sprzęt fotograficzny w Brazylii Pomożesz wydać świetną książkę Damiana Chrobaka? Martin Parr w Poznaniu! Rusza XPRINT - międzynarodowy festiwal książek fotograficznych Macphun Luminar - czy będzie konkurencją dla Lightrooma? Premiera notesu poetyckiego "Poezja A-Z” i spotkanie z Andrzejem Tobisem DxO OpticsPro 11 jest rozdawany za darmo. To ciekawa alternatywa dla Lightrooma Jak powstrzymać nowego Lightrooma przed skasowaniem wersji 6? Lightroom 6.13 już do pobrania. Czy to ostatnia aktualizacji pudełkowej wersji? Adobe Cloak to Content-Aware Fill dla wideo. Jeszcze dalej idzie Adobe Project "Deep Fill" DxO wykupuje Nik Collection od Google i zapowiada wznowienie rozwoju wtyczek Terry Richardson ma zakaz pracy z Vogue, Vanity Fair, GQ, Glamour oraz Wired Fujifilm prezentuje smartfonową drukarkę do kwadratowych zdjęć instax SHARE SP-3 Sony prezentuje nowy uniwersalny zoom do pełnej klatki FE 24-105 mm f/4 G OSS oraz ogłasza prace nad FE 400 mm f/2.8 GM OSS Sigma 16 mm f/1.4 DC DN - wiemy jak może wyglądać nowy obiektyw Dyskryminacja ze względu na wiek i ”etatowy wolny strzelec”. Fotograf złożył pozew przeciwko New York Times Czy Adobe chce uśmiercić Lightrooma Classic CC? Dron przeleciał 100 m od lądującego w Modlinie samolotu Znamy wyniki konkursu fotograficznego "Mokotów – teraz!" Fotografie zwycięzców konkursu fotograficznego „Our World is Beautiful 2017” do zobaczenia w Warszawie Adobe pokazało Lightrooma Classic CC, Macphun nie pozostaje bierny i zapowiada swój manager zdjęć

Popularne w tym tygodniu:

Chris Niedenthal zablokowany na Facebooku za umieszczenie zdjęć z Marszu Niepodległości Podwójny cashback Fujifilm - zwrot nawet 1720 złotych za jeden produkt! Makijaż, który walczy z kamerami inwigilującymi obywateli ON1 Photo RAW 2018 depcze Lightroomowi po piętach Cashback Canona to najlepszy moment na kupowanie sprzętu fotograficznego Akumulator do aparatu wybuchł na lotnisku w USA. Linie lotnicze wprowadzają coraz większe ograniczenia Wyniki testu Pentaxa 645Z w DxO opublikowane po latach! Mimo wieku aparat wciąż stoi wysoko w rankingu Olympus Pro Tour - bezpłatne warsztaty fotografii portretowej z Arcadiusem Mauritzem Promocja ”Święta z Tamronem”. Kup obiektyw, a dostaniesz statyw lub monopod za złotówkę Pomożesz wydać świetną książkę Damiana Chrobaka? Rusza zimowy cashback Olympusa Na swoje 100-lecie Nikon przestaje sprzedawać sprzęt fotograficzny w Brazylii