Hubert Kamieniew: ”Osoby pozujące do zdjęć cierpią na własne lub moje życzenie”

Hubert Kamieniew, ukrywający się pod pseudonimem Dream Design Photography, to fotograf z Wrocławia, który zamienia sny w koszmar. Jego wizje zachwycają estetyką i przerażają treścią. Zapytałem go, co kryje się w jego umyśle.

Marcin Watemborski: Twoje zdjęcia są bardzo specyficzne. Cechuje je bardzo mroczny nastrój. Skąd taka estetyka?


Hubert Kamieniew: Mówisz ”bardzo mroczny nastrój”. Patrząc na moje prace w kategorii szukania balansu pomiędzy sacrum i profanum, można im przypisać przewagę drugiego. Moje zdjęcia stanowią nawiązanie do ludzkich, trudnych doświadczeń emocjonalnych i niejednokrotnie ich skutków, przedstawianych symbolicznie z wykorzystaniem dostępnych narzędzi oraz nadbudowy, jaką stanowi forma. 

Jednak byłoby niesłusznym odnieść ten wniosek do wszystkich moich prac, bo w wielu z nich to forma jest priorytetem, a w każdej najważniejszy jest człowiek. W moim dorobku znajdziesz też zamierzony blichtr, przerysowania, trywialność, prowokację, eksperyment artystyczny i oczywiście prowokację zawartą w jakże nośnym haśle „Dupy, Cycki”. 
© Hubert Kamieniew / Facebook

Marcin Watemborski: Twoje zdjęcia są bardzo specyficzne. Cechuje je bardzo mroczny nastrój. Skąd taka estetyka?

Hubert Kamieniew: Mówisz ”bardzo mroczny nastrój”. Patrząc na moje prace w kategorii szukania balansu pomiędzy sacrum i profanum, można im przypisać przewagę drugiego. Moje zdjęcia stanowią nawiązanie do ludzkich, trudnych doświadczeń emocjonalnych i niejednokrotnie ich skutków, przedstawianych symbolicznie z wykorzystaniem dostępnych narzędzi oraz nadbudowy, jaką stanowi forma.

Jednak byłoby niesłusznym odnieść ten wniosek do wszystkich moich prac, bo w wielu z nich to forma jest priorytetem, a w każdej najważniejszy jest człowiek. W moim dorobku znajdziesz też zamierzony blichtr, przerysowania, trywialność, prowokację, eksperyment artystyczny i oczywiście prowokację zawartą w jakże nośnym haśle „Dupy, Cycki”. 

Bohaterowie na zdjęciach często są znacznie ucharakteryzowani. To stylizacja, czy obróbka?

Specyficzne formy to efekt poszukiwań, ustaleń oraz ciężkiej ciężkiej pracy. Osoby pozujące do zdjęć cierpią na własne lub moje życzenie. Oblewani woskiem, stojąc w niekomfortowych, niejednokrotnie nagich pozach, dzielnie znoszą wszystko w imię końcowego efektu.  

Oczywiście jest tu wiele spontanicznych aktów. Zdjęcie mojego brata robiłem dosłownie w parę sekund. Konrad stanął i zagrał pod rekwizyt, którym były suszone kwiaty genialnie oddając to, co sobie założył. Tak powstają zdjęcia bez większych poprawek. 

Pytasz o obróbkę – to określony ład i zgodność z moja wizją estetyczną. Cenię sobie w tej pracy możliwość wyboru i czasami zamierzenia idą w dużą ingerencję aż po plastik. Czasem z niej rezygnuję i czynię prace bardziej surowymi. Zdarza się, że bezkrwawo spełnię marzenie modelki wpływając na jej proporcje.
© Hubert Kamieniew / Facebook

Bohaterowie na zdjęciach często są znacznie ucharakteryzowani. To stylizacja, czy obróbka?

Specyficzne formy to efekt poszukiwań, ustaleń oraz ciężkiej ciężkiej pracy. Osoby pozujące do zdjęć cierpią na własne lub moje życzenie. Oblewani woskiem, stojąc w niekomfortowych, niejednokrotnie nagich pozach, dzielnie znoszą wszystko w imię końcowego efektu. [złowieszczy śmiech]

Oczywiście jest tu wiele spontanicznych aktów. Zdjęcie mojego brata robiłem dosłownie w parę sekund. Konrad stanął i zagrał pod rekwizyt, którym były suszone kwiaty genialnie oddając to, co sobie założył. Tak powstają zdjęcia bez większych poprawek.

Pytasz o obróbkę – to określony ład i zgodność z moja wizją estetyczną. Cenię sobie w tej pracy możliwość wyboru i czasami zamierzenia idą w dużą ingerencję aż po plastik. Czasem z niej rezygnuję i czynię prace bardziej surowymi. Zdarza się, że bezkrwawo spełnię marzenie modelki wpływając na jej proporcje.

Skąd czerpiesz inspiracje do zdjęć?

Moją inspiracją jest człowiek, później poruszam się w przestrzeni technicznej - myślę światłem, organizuję resztę przy nieocenionym udziale osób uczestniczących w procesie twórczym. Wpływ na to, co robię mają inni fotografowie, literatura, muzyka Musi mnie coś zatrzymać lub porwać. Duży wpływ na moją twórczość ma moja kondycja psychiczna, witalność oraz to jakimi zasobami energii dysponuję.
© Hubert Kamieniew / Facebook

Skąd czerpiesz inspiracje do zdjęć?

Moją inspiracją jest człowiek, później poruszam się w przestrzeni technicznej - myślę światłem, organizuję resztę przy nieocenionym udziale osób uczestniczących w procesie twórczym. Wpływ na to, co robię mają inni fotografowie, literatura, muzyka Musi mnie coś zatrzymać lub porwać. Duży wpływ na moją twórczość ma moja kondycja psychiczna, witalność oraz to jakimi zasobami energii dysponuję.

Jak przebiega u ciebie proces twórczy? To emocje czy spontaniczne działanie?

Mój proces twórczy toczy się w umyśle po to, by w praktyce okazał się jedynie osią tego, co się dokona spontanicznie. Zbieram w głowie pewne elementy, które łącze bez żadnego planu podczas zdjęć.
© Hubert Kamieniew / Facebook

Jak przebiega u ciebie proces twórczy? To emocje czy spontaniczne działanie?

Mój proces twórczy toczy się w umyśle po to, by w praktyce okazał się jedynie osią tego, co się dokona spontanicznie. Zbieram w głowie pewne elementy, które łącze bez żadnego planu podczas zdjęć.

Niektóre twoje dzieła łączy zbliżona tematyka. Planujesz jakiś cykl?

Lubię cykle, bo to one pokazują, że stwierdzenie ”to już było” nie dyskredytuje dzieła. W cyklach są niewyczerpalne pokłady. Stałość elementu i model mogą za każdym razem nieść inny kod, przekaz, klimat. W cyklu jest też fascynujący początek i koniec oraz to, co jest pomiędzy- zlepek lub historia.

Mam wydłużony proces decyzyjny. Od wiosny minionego roku planuje cykl w plenerze z udziałem wielu osób - tego w Dream Design Photography jeszcze nie było. Może za sprawą tej deklaracji wyjdę z domu...
© Hubert Kamieniew / Facebook

Niektóre twoje dzieła łączy zbliżona tematyka. Planujesz jakiś cykl?

Lubię cykle, bo to one pokazują, że stwierdzenie ”to już było” nie dyskredytuje dzieła. W cyklach są niewyczerpalne pokłady. Stałość elementu i model mogą za każdym razem nieść inny kod, przekaz, klimat. W cyklu jest też fascynujący początek i koniec oraz to, co jest pomiędzy- zlepek lub historia.

Mam wydłużony proces decyzyjny. Od wiosny minionego roku planuje cykl w plenerze z udziałem wielu osób - tego w Dream Design Photography jeszcze nie było. Może za sprawą tej deklaracji wyjdę z domu...

Masz rady dla początkujących fotografów kreacyjnych?

Moją radą będzie małe wyzwanie. Zacznijcie od improwizacji. Zabierzcie 5 rzeczy z waszej kuchni i stwórzcie coś na ich bazie. U mnie właśnie od takiej zabawy się zaczęło. Odnajdujcie również w tym, co robicie zadowolenie.

Pamiętajcie, że pracujecie z ludźmi i to dzięki ich obecności wasza pasja jest możliwa. Bawcie się dobrze i nigdy nie przestańcie się rozwijać.
© Hubert Kamieniew / Facebook

Masz rady dla początkujących fotografów kreacyjnych?

Moją radą będzie małe wyzwanie. Zacznijcie od improwizacji. Zabierzcie 5 rzeczy z waszej kuchni i stwórzcie coś na ich bazie. U mnie właśnie od takiej zabawy się zaczęło. Odnajdujcie również w tym, co robicie zadowolenie.

Pamiętajcie, że pracujecie z ludźmi i to dzięki ich obecności wasza pasja jest możliwa. Bawcie się dobrze i nigdy nie przestańcie się rozwijać.

Zobacz również: Przykładowa obróbka zdjęcia ślubnego

Jakim sprzętem fotografujesz?

Używam Nikona D800, obiektywu Sigma 24-70 mm f/2,8, studyjnej lampy błyskowej o mocy 300 Ws, dużego softboksa oktagonalnego i powierzchni odbijającej. To wszystko.
© Hubert Kamieniew / Facebook

Jakim sprzętem fotografujesz?

Używam Nikona D800, obiektywu Sigma 24-70 mm f/2,8, studyjnej lampy błyskowej o mocy 300 Ws, dużego softboksa oktagonalnego i powierzchni odbijającej. To wszystko.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Hubert Kamieniew / Facebook

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
© Hubert Kamieniew / Facebook
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Zadziorne czworonogi w reklamie systemu śledzenia zwierząt 4 lampy reporterskie zamiast pierścieniowej. Świetny pomysł na zdjęcia beauty Żery setek rekinów na jednym niesamowitym zdjęciu. Zasłużyło na nagrodę! Nietypowe zwierzęta w promieniach rentgena - zaskakująca kolekcja zdjęć Uliczne rozmowy: Tomasz Kulbowski Leśne scenerie z magiczną atmosferą na zdjęciach Martina Podta „Dziwny Pan ze stocków” pojawił się na koszulkach Adobe Wymyślone postacie w codziennych sytuacjach. Kremer i Johnson ponownie zachwycają David Gaberle przeszedł 3500 kilometrów po największych miastach świata, aby zrobić te zdjęcia Park narodowy Yosemite wygląda w podczerwieni jak cukierkowa kraina bajek Poznaj losy Warszawskiego zoo. Istnieje już 91 lat i odegrało ważną rolę w historii FotoGeA.com - kolejny numer już do ściągnięcia

Popularne w tym tygodniu:

Najpiękniejsze zdjęcia przyrody w konkursie GDT Nature Photographer of the Year Grand Press Photo 2020: Najbardziej prestiżowe nagrody prasowe w Polsce rozdane Miłość, śmierć i kokaina, czyli historia Sashy Boole na zdjęciach Bartłomieja Busza Konkurs Big Picture rozwiązany. Zobacz najpiękniejsze zdjęcia dzikiej przyrody Daniel Gnap o zdjęciu nominowanym do GPP: "Sytuacja była spotęgowana doświadczeniami" #milociewidziec, czyli ironiczny przekaz prosto ze stolicy Beztroskie dzieciństwo ukazane dzięki miłości do zwierząt Zdjęcie czy grafika? Silnik Unreal Engine 5 zachwyca artystów Artystka odtwarza renesansowe dzieła sztuki. Wychodzi jej to genialnie! Samochody malowane światłem na pustych ulicach zamkniętego Los Angeles Świat zmienił się przez pandemię koronawirusa. Widać to z kosmosu Kwitnąca lawenda to dla niej pole do popisu