Pentax K-1 Mark II: 36,4 Mpix, ISO 819 200 i 5-osiowa stabilizacja matrycy

Na pełnoklatkową lustrzankę Pentaxa wiele osób czekało przez lata. Gdy na rynku pojawił się Pentax K-1 był naprawdę czymś ważnym. Ricoh pokazał sukcesora tego modelu, czyli aparat Pentax K-1 Mark II. Przyjrzyjmy się, czy wprowadza on coś unikatowego.

Dwa lata po premierze pierwszej pełnoklatkowej lustrzanki Pentaxa, Ricoh prezentuje jej następcę – model Pentax K-1 Mark II. Producent obiecuje, że ten korpus sprawdzi się w trudnych warunkach i dostarczy obrazy jeszcze wyższej jakości. Na papierze jednak wygląda dość podobnie, co poprzednik.

W środku znalazła się dokładnie ta sama matryca CMOS, o rozdzielczości 36,4 Mpix, pozbawiona filtra dolnoprzepustowego, by osiągnąć jak najostrzejszy obraz. Jednak pojawiło się nowe wsparcie dla sensora, które ma pozwolić na możliwie największe zredukowanie szumów w złych warunkach oświetleniowych. Maksymalna czułość dla tego modelu wynosi ISO 819 200. W przypadku filmowania jest ona ograniczona do ISO 25 600.

W korpusie został zastosowany system 5-osiowej stabilizacji matrycy, który może znacznie przydać się miłośnikom filmowania. Oprócz tego pojawiła się opcja automatycznego wyrównywania poziomów, poprawy kompozycji oraz Astro Tracer. Ten ostatni ”ficzer” jest przeznaczony dla fanów nocnego nieba i pomoże on w otrzymaniu ostrych obrazów.

W K-1 Mark II pojawił się nowy system przesuwania pikseli – Pixel Shift Resolution System II. Robi on 4 zdjęcia tuż po sobie, a później łączy w obraz o wysokiej rozdzielczości. Co więcej – nowy system rejestruje informacje na temat składowych RGB, dzięki czemu kolory będą lepiej oddane. Producent informuje, że wykonanie zdjęcia w super wysokiej rozdzielczości będzie możliwe bez zastosowania statywu.

Korpus jest uszczelniony przez kurzem oraz działaniem wody. Optyczny wizjer ma prawie 100-procentowe pokrycie kadru, a 3,2-calowy wyświetlacz LCD ma rozdzielczość 1,037 mln punktów i stosunek boków 3:2. Nowy projekt ekranu ma również zapobiegać licznym odbiciom podczas pracy na dworze.

System autofokusu SAFOX 12 ma 33 punkty, z czego 25 jest krzyżowych. Poprawiony został algorytm śledzenia szybko poruszających się obiektów, a za mierzenie światła odpowiada 86 000 pikseli na czujniku. Prędkość zdjęć seryjnych wynosi 4,4 kl./s w trybie pełnoklatkowym, natomiast po przełączeniu w tryb APS-C prędkość rośnie do 6,4 kl./s. Wytrzymałość migawki jest określona na 300 000 cyklów. Rozdzielczość nagrywanych filmów to zaledwie Full HD. Na korpusie znalazły się złącza mikrofonu oraz słuchawek. Poza tym aparat został wyposażony w łączność Wi-Fi oraz dwa sloty kart SD. Nie zabrakło również takich opcji jak GPS oraz obrazy HDR.

Zobacz również: Przyszłość fotografii. Premiera Huawei P30

Ricoh zapomniał, że jest rok 2018

Patrząc na specyfikację — ten aparat nie zachwyca aż tak. W porządku — wysokie ISO może będzie interesujące, o ile matryca została naprawdę dobrze zaprogramowana. W dzisiejszych czasach rozdzielczość 36 Mpix nikogo nie zachwyca. Brak dotykowego ekranu i filmowania w rozdzielczości 4K to kolejne minusy. Uważam, że 33-punktowy autofokus to jakiś żart w przypadku współczesnej lustrzanki. Prędkość zdjęć seryjnych, porównywalna do Canona EOS 6D z 2013 roku… Ricoh, serio? Jak na flagowy model - na papierze Pentax K-1 Mark II wypada naprawdę słabo. Spodziewałem się czegoś kompletnie innego.

Pentax K-1 — test plenerowej pełnej klatki, na którą czekaliśmy wiele lat

Pentax K-1 to aparat, na który fani marki czekali od wielu lat i dopiero po przejęciu przez koncern Ricoh, ich marzenia się urzeczywistniły. Na rynku…

Pentax K-1 Mark II ma pojawić się w kwietniu 2018 roku w cenie 2000 dolarów, więc na naszym rynku będzie kosztował pewnie około 7500 złotych.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Sprzęt:

Przegląd fotograficznych aplikacji do iPhone'a Fujifilm FinePix XP120 – nowy aparat kompaktowy przeznaczony do trudnych warunków fotografowania Ricoh GXR - mniejszy, niż Mikro 4/3, z wymiennymi obiektywami i ... matrycą! I wtedy wchodzi ona - cała na biało! Zobacz specjalną edycję Leiki M10-P Voigtlander Super Wide-Heliar 15 mm f/4.5 Aspherical III E - szeroki kąt do aparatów Sony Rynek fotograficzny się sypie, a Olympus notuje wzrosty sprzedaży w Japonii Wiemy jak sprawuje się podwójny moduł aparatu w Huawei P9 PhotoSync for Lazy - bezprzewodowa synchronizacja zdjęć z iPhone'a na PC Dwa nowe obiektywy M.ZUIKO PRO: 7-14 mm f/2.8 i 300 mm f/4 Olympus kończy z produkcją obiektywów Cztery Trzecie Nowe filmujące drony od DJI - zaawansowany Phantom 4 Pro oraz profesjonalny Inspire 2 Nowa fabryka Canona powstanie w Japonii

Popularne w tym tygodniu:

Canon przestał używać nazw Master oraz Slave. Firma daje przykład innym Sony A7S III pojawi się latem 2020 roku. Producent potwierdza Koniec Olympusa? Nie tak prędko. Oto nowa roadmapa obiektywów Sony FE 12-24 mm f/2.8 G Master już jest! Zobacz zdjęcia przykładowe Wyciekła lista lipcowych premier Canona. Co zobaczymy? Wyciekły zdjęcia Canona EOS R6. Zapowiada się przemyślany aparat Sigma fp otrzymuje potężną aktualizację: Dual ISO, ProRes RAW, wyjście 4K i inne Sony A7S III: Czy będzie miało wizjer o rozdzielczości 9,44 mln punktów? Pixii ma 12 Mpix, matrycę APS-C, 4 GB wewnętrznej pamięci i brakuje mu ekranu Fujinon GF 30 mm f/3.5 R WR – odpowiednik 24 mm w końcu w systemie! Laowa 9 mm f/5.6 – pierwszy tak szeroki obiektyw rektalinearny do pełnej klatki Czy Nikon Z5 pojawi się w lipcu 2020 roku w towarzystwie 3 nowych obiektywów?